Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del
Offentligt
3046924_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velasquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2025 - 3406
26. juni 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 6. juni stillet følgende spørgsmål nr. 374 (alm.
del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria Velas-
quez (EL).
Spørgsmål nr. 374:
”Anerkender
ministeren, at de regneprincipper, der i dag anvendes af de
økonomiske ministerier til at vurdere effekten af uddannelsesaktivering, er for
gamle, da de bygger på et ældre studie fra Rosholm og Svarer (2008), som er
baseret på data fra 1998-2002, og agter ministeren derfor at tage nyere
forskningsresultater i betragtning, herunder Card mfl. (2018), Van den Berg og
Vikström (2022) samt Humlum mfl. (2025), som påpeger positive effekter af
uddannelsesaktivering på lediges beskæftigelsesmuligheder, sådan som det også
anbefales af De Økonomiske Råd? Der henvises til De Økonomiske Råds rapport,
Dansk Økonomi, forår 2025, s. 24.”
Svar:
Ministerierne orienterer sig løbende i dansk og international effektlitteratur på be-
skæftigelsesområdet og indregner adfærdsmæssige konsekvenser af aktiveringstil-
bud, når det vurderes, at der er tilstrækkelig sikker viden om, hvordan de forskel-
lige typer af tilbud påvirker den strukturelle beskæftigelse. Udgangspunktet for mi-
nisteriernes regneprincipper er således et bredt og repræsentativt udsnit af studier,
herunder også empiriske studier af enkelte ordninger. Det gælder også for de om-
talte studier af uddannelsesaktivering, som ligeledes vil indgå i den løbende vurde-
ring af effekterne.
Det Økonomiske Råd henviser konkret til ministeriernes regneprincipper for de
overordnede
effekter af uddannelsesaktivering. Det bemærkes i den forbindelse, at
uddannelsesindsatser dækker over mange forskellige indsatser, som kan have både
positive, negative eller ingen effekter, og at ministerierne som udgangspunkt ind-
regner effekterne af ordinær uddannelse særskilt for de enkelte uddannelsesindsat-
ser.
Der henvises til svar på BEU alm. del spm. 76 af 31. januar 2025 (samling 2024-
25) for en samlet beskrivelse af ministeriernes regneprincipper for effekter af ud-
dannelsesaktivering.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 374: Spm. om regneprincipper, der i dag anvendes af de økonomiske ministerier til at vurdere effekten af uddannelsesaktivering, er for gamle
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2