Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del
Offentligt
3035574_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Nick Zimmermann (DF)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2025 - 2739
4. juni 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 8. maj 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 326
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick Zim-
mermann (DF).
Spørgsmål nr. 326:
”Vil
ministeren tage initiativ til at kortlægge årsagerne til den store variation i fore-
komsten af indvandrere på førtidspension, herunder hvorvidt der kan være en sam-
menhæng med sagsbehandleres etniske baggrund i byer som Odense og Århus og
den uproportionalt store tildeling af førtidspension til indvandrere i netop disse
byer? Der henvises til artiklerne: ”Politikere raser over nye tal om førtidspension
for ikkevestlige indvandrere: Det er vanvittigt!”, BT.dk, den 7. maj 2025, og ”Nye
tal afslører vild udvikling i Odense og Aarhus: Knap hver femte ikkevestlige ind-
vandrer på førtidspension”, BT.dk, den 7. maj 2025. ”
Svar:
Ikke-vestlige indvandrere på førtidspension er overrepræsenterede i langt de fleste
kommuner (78 ud af 95 kommuner). Det varierer dog i hvor høj grad ikke-vestlige
indvandrere på førtidspension er overrepræsenterede. Forskellene kan være et ud-
tryk for kommunale forskelle i sammensætningen af indvandrere, fx i forhold til al-
der, sygdomshistorik, uddannelse og oprindelsesland. Det fremgår af Beskæftigel-
sesministeriets publikation
”Status på arbejdsmarkedet”
fra februar 2025.
Det er ikke muligt, på baggrund af publikationen, at sige noget om, hvorvidt andre
faktorer end den kommunale sammensætning kan have en indflydelse på kommu-
nernes tildeling af førtidspension.
Der er markante krav til dokumentationsgrundlaget, når der skal tilkendes førtids-
pension. Kravene til dokumentationsgrundlaget betyder bl.a., at der skal foreligge
helbredsmæssig dokumentation, som forklarer nedsættelsen af arbejdsevnen, at der
altid skal kunne påvises objektive fund udover borgerens subjektive klager, at kli-
nisk funktion skal vurdere, om der er sammenhæng mellem sagens fakta, hvor der
skal være en faglig forklaring på, at arbejdsevnen er varigt nedsat m.v.
Kulturelle normer og manglende integration skal ikke spille en rolle for, hvorvidt
en borger kan få tilkendt førtidspension, og derfor bekymrer det mig også, når tidli-
gere sagsbehandlere bl.a. beretter om udnyttelse af det danske velfærdssamfund og
tilkendelser af førtidspension. De forskellige personlige vidnesbyrd, som har været
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 326: Spm. om ministeren vil tage initiativ til at kortlægge årsagerne til den store variation i forekomsten af indvandrere på førtidspension, herunder hvorvidt der kan være en sammenhæng med sagsbehandleres etniske baggrund i byer som Odense og Århus og den uproportionalt store tildeling af førtidspension til indvandrere i netop disse byer
fremme, peger dog på, at det ikke kun er et spørgsmål om sagsbehandlernes bag-
grund, men at sagsbehandlingen i det hele taget kan være kompleks ift. borgere
med ikke-vestlig herkomst.
Vi har allerede taget hul på drøftelser omkring skærpelser på førtidspensionsområ-
det, og ovenstående problemstilling vil indgå i mine videre overvejelser.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2