Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Nick Zimmermann (DF)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2025 - 2714
28. maj 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 7. maj stillet følgende spørgsmål nr. 323 (alm.
del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick Zimmer-
mann (DF).
Spørgsmål nr. 323:
”Vil
ministeren redegøre for arbejdsløshed opgjort pr. specifikke branche i Dan-
mark, Norge, Finland, Island og Sverige?”
Svar:
I besvarelsen anvendes ledighedsbegrebet fra Arbejdskraftsundersøgelsen (AKU),
der er en spørgeskemabaseret opgørelse, som følger fælles principper på tværs af
lande. AKU-ledige er defineret som personer uden arbejde, som søger job og kan
starte med det samme. Den registerbaserede ledighed omfatter kun dagpengemod-
tagere og jobklare kontanthjælpsmodtagere mv. Den registerbaserede ledighed er
generelt lavere og var 2,9 pct. for Danmark i 2024
–
betydeligt under AKU-ledig-
heden på 6,4 pct.
Samlet set har Danmark en lavere AKU-ledighed end Finland og Sverige, men en
højere AKU-ledighed end Norge. AKU-ledighedsprocenten i Danmark blandt 15-
64-årige er 6,4 pct. i 2024, hvilket er mere end 2 pct.-point lavere end Sverige og
Finland, men over 2 pct.-point højere end Norge,
jf. figur 1.
Det har ikke været muligt at opdele arbejdsløsheden efter branche på tværs af lan-
dene. I stedet er arbejdsløsheden opgjort efter faggrupper, baseret på de lediges
selvrapporterede oplysninger om deres seneste beskæftigelse inden arbejdsløshed.
På tværs af landene er der flest arbejdsløse, der kommer fra faggrupper kendeteg-
net ved lavere formelle kvalifikationskrav, herunder
service- og salgsarbejde
og
andet manuelt arbejde.
En betydelig gruppe blandt de arbejdsløse er desuden per-
soner, der ikke har været i beskæftigelse inden for de seneste otte år,
jf. tabel 1.
Danmark skiller sig bl.a. ud ved at have færre ledige, der kommer fra
håndværks-
præget arbejde
og
operatør- og transportarbejde
sammenlignet med Finland og
Sverige,
jf. tabel 1.