Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del
Offentligt
3031393_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
28. maj 2025
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 311 (Alm. del) af
30. april 2025
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre provenueffekten af at afskaffe alle overførsler og særord-
ninger til folkepensionister? Provenueffekten bedes opgjort enkeltvis og samlet.
Svar
Tabel 1 viser de skønnede økonomiske konsekvenser af at afskaffe en lang række
ydelser og overførsler til folkepensionister både enkeltvis og samlet. Samlet set
vurderes en afskaffelse af alle ydelser nævnt i tabel 1 at medføre en mindreudgift i
2030 på omtrent 100 mia. kr. efter skat, tilbageløb og adfærd opgjort i 2025-ni-
veau. Arbejdsudbuddet skønnes forhøjet med omtrent 2.700 fuldtidspersoner.
Tabel 1
Økonomiske konsekvenser af en afskaffelse af offentlige ydelser og overførsler til folkepensionister,
2030
Mindreudgift
Umiddelbar
efter skat, tilbageløb
mindreudgift
og adfærd
Afskaffelse af
Folkepensionens grundbeløb
1)
1)
Arbejdsudbud
Fuldtidspersoner
870
500
40
-
30
-
-
1.350
20
-260
2.720
Mia. kr. (2025-niveau) Mia. kr. (2025-niveau)
97,8
67,7
5,8
0,5
1,0
0,2
0,5
10,0
0,5
1,1
188,1
46,6
32,2
2,8
0,2
0,8
0,2
0,5
7,7
0,4
0,8
100,0
Folkepensionens pensionstillæg
Mediechecken
Grøncheck
Varmetillægget
Den supplerende pensionsydelse (ældrecheck)
Helbredstillægget (og andre personlige tillæg)
Boligydelsen
2)
Nedslag i ejendomsværdiskatten
Seniorpræmien
Samlet
3)
Anm.: 1) En afskaffelse af folkepensionens grundbeløb eller pensionstillæg vil efter gældende regler medføre øgede
udgifter til boligstøtte, hvilket er medregnet. 2) Det er antaget, at en afskaffelse af boligydelse ikke medfører,
at folkepensionister kan modtage boligsikring. 3) Der er i opgørelsen set bort fra, at virkningen på
folkepensionisten forsørgelsesgrundlag eventuelt vil give anledning til øgede udgifter til anden offentlig
forsørgelse via fx kontanthjælpssystemet.
Varmetillægget, helbredstillægget og andre personlige tillæg til folkepensionister, samt boligydelse er
skattefrie. Arbejdsudbudsvirkningen er afrundet til nærmeste 10.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registre fra Danmarks Statistik.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 311: Spm. om ministeren vil opgøre provenueffekten af at afskaffe alle overførsler og særordninger til folkepensionister
Side 2 af 3
Det bemærkes indledningsvist, at Finansministeriets regneprincipper er udarbejdet
med henblik på at vurdere mindre ændringer i fx ydelser og beskatning. I spørgs-
målet lægges der op til en vurdering af effekten af en total afskaffelse af folkepen-
sionsydelsen. En sådan ændring vurderes at ligge uden for regneprincippernes an-
vendelsesområde, og de ovenfor viste effekter efter tilbageløb og adfærd skal der-
for alene ses som en mekanisk anvendelse af regneprincipperne.
Den relativt beskedne virkning på arbejdsudbuddet af en afskaffelse af folkepensi-
onens grundbeløb og pensionstillæg skal ses i sammenhæng med, at der i disse
ydelser ikke længere foretages modregningen som følge af arbejdsindkomst, samt
at det i regneprincipperne for arbejdsudbudsreaktionen lægges til grund, at ar-
bejdsudbudsreaktionen er aftagende med alderen over folkepensionsalderen. For
grupper af folkepensionister med begrænset indkomst ved siden af folkepensio-
nen vil der være tale om en meget betydelig ændring i det samlede indkomst-
grundlag. Den afledte reaktion på arbejdsudbud mv. kan derfor afvige betydeligt
fra effekten af små ændringer, som ligger til grund for den viste arbejdsudbuds-
virkning.
Til opgørelsen skal det yderligere bemærkes, at en isoleret afskaffelse af folkepen-
sionens grundbeløb og/eller folkepensionens pensionstillæg efter gældende regler
vil medføre øgede udgifter til boligydelse. Denne modgående virkning fra udgifter
til boligydelse er medregnet i scenariet, hvor det alene er folkepensionens grund-
beløb eller pensionstillæg som afskaffes. Derfor afviger summen af de økonomi-
ske konsekvenser af at afskaffe ydelserne enkeltvis fra den samlede økonomisk
konsekvens af at afskaffe alle ydelser samtidig.
Folkepensionister har i dag mulighed for at søge kommunen om personlige tillæg,
hvis de er særligt vanskeligt stillet økonomisk. En afskaffelse af én eller flere ydel-
ser til folkepensionister vil højst sandsynligt medføre en stigning i udbetalinger af
personlige tillæg. Da det er en vurderingssag, som kommunen foretager, om folke-
pensionisterne kan modtage personlige tillæg, er merudgifterne til personlige tillæg
ikke medregnet i virkningerne af at afskaffe ydelserne enkeltvis. Det er antaget, at
en afskaffelse af alle ydelser til folkepensionister betyder, at muligheden for at
modtage personlige tillæg også afskaffes. Der er i opgørelsen set bort fra, at
virkningen på folkepensionisten forsørgelsesgrundlag eventuelt vil give anledning
til øgede udgifter til anden offentlig forsørgelse via fx kontanthjælpssystemet.
En afskaffelse af alle ydelser og overførsler nævnt i tabel 1 vil betyde, at folkepen-
sionisters forsørgelsesgrundlag være baseret på egen formue alene, herunder i
form af udbetalinger fra arbejdsgiveradministreret og private pensionsformuer.
Dette vil medføre en markant stigning i indkomstforskellene
også på lang sigt.
Fremskrivninger lavet i forbindelse med
Kommissionen om tilbagetrækning og nedslidning
(2022)
peger på, at 11,9 pct. af folkepensionister i 2050 og 13,2 pct. i 2080 vil have
så lave pensionsudbetalinger fra egen pensionsopsparing, at de vil have en
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 311: Spm. om ministeren vil opgøre provenueffekten af at afskaffe alle overførsler og særordninger til folkepensionister
3031393_0003.png
Side 3 af 3
personlig tillægsprocent på 100
1
. Det understreger, at den offentlige sociale pen-
sion også på længere sigt vil være af væsentlig betydning i forhold til at sikre øko-
nomisk tryghed for alle folkepensionister.
Afslutningsvis skal det bemærkes, at der findes andre særordningen til folkepensi-
onister (fx reducerede priser på offentlig transport og lavere gebyr for udstedelse
af pas), som der er set bort fra i opgørelsen.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Den personlige tillægsprocent er et mål for en persons indkomst ud over social pension, som anvendes i be-
regningerne af flere offentlige tillægsydelser til pensionister. En personlig tillægsprocent på 100 betyder, at
man som enlig pensionist har et samlet indtægtsgrundlag udover social pension på under 32.200 kr. (2025-
niveau) og at man som gift/samlevende folkepensionist har et samlet indtægtsgrundlag udover social pension
på under 69.700 kr.
1