Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del
Offentligt
3027960_0001.png
Side. 2. af.
Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 307
Offentligt
Dokumentationsnotat
1
Regneprincipper for de økonomiske konsekvenser ved
seniorpræmien
Med
Aftale om finansloven for 2019
blev der indført en skattefri seniorpræmie på
30.000 kr. (2019-niveau) det første år efter folkepensionsalderen for personer født
fra 1. januar 1954. Med
Aftale om ret til seniorpension for nedslidte (2019)
blev første-
årsseniorpræmien forhøjet til 42.000 kr., og der blev indført en andetårsseniorpræ-
mie på 25.000 kr. (2019-niveau). Med
Aftale om reform af personskat (2023)
forhøjes
første- og andetårsseniorpræmien yderligere til hhv. 59.000 kr. og 35.000 kr.
(2023-niveau) fra 2029.
Seniorpræmien udbetales til personer, der arbejder minimum 1.560 timer (sva-
rende til ca. 30 timer om ugen) det første og andet år efter folkepensionsalderen.
Lønmodtagere får automatisk udbetalt seniorpræmien to måneder efter, at optje-
ningsperioden er afsluttet, hvis kravet om minimum 1.560 løntimer inden for et år
er opfyldt, hvorimod selvstændige skal søge om seniorpræmien.
2
Dette notat dokumenterer Finansministeriets og Beskæftigelsesministeriets opda-
terede regneprincipper for arbejdsudbuds- og saldovirkninger af ændringer i seni-
orpræmien. Foreløbige erfaringer med seniorpræmien samt afskaffelsen af ind-
tægtsregulering af folkepensionens grundbeløb og pensionstillæg som følge af
egen arbejdsindtægt har givet anledning til at efterse og justere de tidligere an-
vendte forudsætninger.
3
Foreløbige erfaringer med seniorpræmien
15. august 2024
Den første halvårgang med mulighed for at optjene seniorpræmien er første
halvår af 1954, der nåede folkepensionsalderen i andet halvår af 2019. De første
seniorpræmier blev derved udbetalt i september 2020, to måneder efter optje-
ningsperioden for de første potentielle modtagere af seniorpræmien. I 2020 blev
der udbetalt ca. 3.600 seniorpræmier,
jf. figur 1,
mens der i 2022 blev udbetalt ca.
5.100 førsteårsseniorpræmier og ca. 3.800 andetårsseniorpræmier.
For personerne født i første halvår af 1954 blev folkepensionsalderen forhøjet
med �½ år til 65�½ år, samtidig med at de var påvirket af lempede optjeningsregler
Dette er en revideret udgave af dokumentationsnotatet, der blev offentliggjort i december 2023. I forhold til
den tidligere version er boks 1 og tabel 2 justeret, således at omregningen af den økonomiske litteratur følger
tilgangen i
Finansministeriet og Skatteministeriet (2024): Regneprincipper på personskatteområdet
Baggrundsnotat 3. Litte-
raturgennemgang af arbejdsudbudsvirkninger på den ekstensive margin.
Indkomstforudsætningerne er ligeledes opdate-
ret til 2024-niveau. Justeringerne har ikke ændret de endelige beregningsforudsætninger for seniorpræmien.
2
For selvstændige omregnes overskuddet i egen virksomhed til løntimer på baggrund af en omregningssats
på 136,81 kr. (2024-niveau).
3
De tidligere regneprincipper er beskrevet i notatet
Beregning af arbejdsudbudseffekter for personer over folkepensionsal-
deren i aktuelle folketingsspørgsmål (2018)
og kan fås ved henvendelse til Finansministeriet.
1
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 307: Spm. om, hvilke økonomiske og beskæftigelsesmæssige effekter det vil have at udvide seniorpræmieordningen
3027960_0002.png
Side 2 af 12
under coronanedlukningen i optjeningsåret.
4
Det er derfor særdeles vanskeligt at
evaluere effekten af seniorpræmien på arbejdsudbuddet med udgangspunkt i de
første observationer for modtagere af seniorpræmien.
Figur 1
Udbetalte seniorpræmier for første- og andetårsseniorpræmien, 2020-2022
Udbetalte seniorpræmier
6.000
Udbetalte seniorpræmier
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
2020
Første år
2021
Andet år
2022
1.000
0
Kilde: Svar på beskæftigelsesudvalgets spørgsmål 148 (alm. del) af 27. februaf 2023 og egne beregninger.
Med disse forbehold finder en empirisk analyse af første- og andetårsseniorpræmi-
erne positive, men ikke-signifikante effekter på fuldtidsbeskæftigelsen.
5
Analysen
finder desuden større effekter af andetårsseniorpræmien end førsteårsseniorpræ-
mien samt indikationer på en læringseffekt, der kan medføre større effekter på
længere sigt.
Omvendt er seniorpræmiens virkning på de økonomiske incitamenter til at ar-
bejde reduceret som følge af afskaffelsen af indtægtsregulering af folkepensions
grundbeløb og pensionstillægget som følge af egen arbejdsindtægt fra 1. januar
2023. Det skyldes, at afskaffelsen af modregning generelt set medfører en ind-
komststigning for beskæftigede folkepensionister. Seniorpræmien medfører derfor
en relativt mindre indkomststigning sammenlignet med de tidligere regler med
modregning. Det taler derfor for mindre effekter på arbejdsudbuddet af senior-
præmien fremover.
Samlet set vurderes det foreløbige empiriske grundlag for svagt til at kunne ud-
gøre det primære grundlag for en opdatering af regneprincipperne. Der tages der-
for udgangspunkt i den økonomiske litteratur vedrørende beskæftigelsesvirkninger
af finansielle incitamenter blandt seniorer.
Som følge af COVID-19 blev arbejdsevnekravet midlertidigt lempet fra ca. 30 til ca. 20 timer/uge for perso-
ner, der optjente præmien i første halvdel af 2020
.
5
Jf. Eberhardt, O. T. og Knudsen, L. M.
(2023): “Eyes
on the Prize: An empirical analysis of the Senior
Prize”,
Nationaløkonomisk Tidsskrift 2023:4.
4
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 307: Spm. om, hvilke økonomiske og beskæftigelsesmæssige effekter det vil have at udvide seniorpræmieordningen
3027960_0003.png
Side 3 af 12
Opdaterede regneprincipper for seniorpræmie
Det lægges til grund, at beskæftigelsesvirkningen af seniorpræmien kan opgøres
med udgangspunkt i ændringer i nettokompensationsgraden, idet virkningen for-
ventes primært at stamme fra en
deltagelseseffekt.
6
Virkningen på antallet af beskæftigede, der arbejder mindst 1.560 timer om året,
beregnes som produktet af målgruppen, ændringen i nettokompensationsgraden
og en parameter for beskæftigelsesvirkningen mht. nettokompensationsgraden.
Ændringen i antallet, der arbejder mindst 1.560 timer om året, regnes således pba.
Δ
�������������������������������������������
��������������������≥1.560,����
= �������������������������������
����
∗ Δ����
����
∗ ����
����
,
ℎ������������ ���� = 1. ,2. ,3. å���� �������������������� ��������������������������������������������������������������������������������,
hvor
����
����
angiver ændringen i nettokompensationsgraden, der afhænger af senior-
præmiens størrelse, og parameteren,
����
����
,
angiver beskæftigelsesændringen, når net-
tokompensationsgraden ændres. Målgruppen vurderes at være personer uden do-
kumenteret væsentlig nedsat arbejdsevne året inden folkepensionsalderen. Der
lægges op til at anvende en parameter for første år efter folkepensionsalderen på -
0,15 baseret på tilgængelig økonomisk litteratur,
jf. nedenfor.
7
Adfærdsvirkningen
antages at aftage i takt med, at beskæftigelsen aftager efter folkepensionsalderen,
hvorfor beskæftigelsesparameteren for andet og tredje år efter folkepensionsalde-
ren bliver hhv. -0,12 og -0,10. De enkelte elementer uddybes nedenfor.
Målgruppe
Målgruppen for at reagere på seniorpræmien vurderes at være alle personer, der
ikke har en dokumenteret væsentligt nedsat arbejdsevne lige inden folkepensions-
alderen. Konkret udgøres gruppen af alle i årgangen med undtagelse af personer,
der før folkepensionsalderen modtog førtidspension, seniorpension, fleksydelse
eller var i fleksjob eller løntilskudsjob. Denne afgrænsning er foretaget, idet perso-
ner på for eksempel seniorpension har en permanent nedsat arbejdsevne og der-
med som udgangspunkt ikke kan forventes at kunne opfylde kriteriet om 30 ti-
mers ugentlig arbejdstid. Omvendt vurderes det sandsynligt, at nogle af de perso-
ner, der er overgået til fx efterløn eller tidlig pension inden folkepensionsalderen,
kan vende tilbage til arbejdsmarkedet efter folkepensionsalderen, herunder moti-
veret af, at modregningsregler for arbejdsindkomst er lempeligere i folkepensio-
nen end for de pågældende ydelser før folkepensionsalderen.
Der vil forventeligt også være en
timeeffekt.
Timeeffekten består af summen af en positiv substitutionseffekt
og en negativ indkomsteffekt. Substitutionseffekten opstår som følge af, at marginalskatten på at arbejde flere
timer vil falde for nogle, hvorfor nogle vil øge antallet af timer for at komme over 1.560 timer om året. Om-
vendt vil personer, der i forvejen arbejder over 1.560 timer om året, have en uændret marginalskat og samti-
dig kunne opnå samme disponible indkomst for færre timer. De to effekter vurderes samlet set at have en ar-
bejdsudbudseffekt på omtrent nul, hvilket understøttes af eksperimenter i timemodellen anvendt i Skattemini-
steriet og Finansministeriet.
7
En negativ beskæftigelsesparameter mht. nettokompensationsgraden indebærer, at beskæftigelsen vil stige,
når nettokompensationsgraden falder og den relative gevinst ved arbejde stiger.
6
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 307: Spm. om, hvilke økonomiske og beskæftigelsesmæssige effekter det vil have at udvide seniorpræmieordningen
3027960_0004.png
Side 4 af 12
Andelen af en årgang, der vurderes at være i målgruppen for seniorpræmie, skøn-
nes at falde fremadrettet,
jf. figur 2.
Fremskrivningen peger på et betydeligt fald
frem mod årgang 1959, hvilket hovedsageligt skyldes, at årgang 1959 er første år-
gang, der har kunnet tilgå seniorpension i seks år, og tilgangen til seniorpension
derfor er væsentligt højere end for tidligere generationer,
jf. Opdateret fremskrivning
af tilbagetrækning før folkepensionsalderen, august 2023.
Udviklingen for årgangene efter
årgang 1959 følger i høj grad indekseringen af folkepensionsalderen, således at
målgruppen isoleret set falder, når folkepensionsalderen stiger.
Figur 2
Andelen af en årgang, der er i målgruppen for seniorpræmie
Pct.
Pct.
80
80
75
75
70
70
65
65
60
1956
1958
1960
1962
1964
1966
1968
1970
Generationer
1972
1974
1976
1978
1980
60
Anm.: Figur 2 viser andelen af årgangen, der hverken modtager førtidspension, seniorpension, fleksydelse eller er i
fleksjob eller løntilskudsjob.
Kilde:
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2027, august 2023
og egne beregninger.
Ændring i nettokompensationsgrad
Ændringen i nettokompensationsgraden regnes på baggrund af en typeberegning
baseret på en gennemsnitsperson fra registerdata. For lønalternativet tages der ud-
gangspunkt i en gennemsnitlig timeløn på 315,6 kr. og 1.560 årlige løntimer, hvil-
ket giver en bruttolønindkomst på ca. 492.300 kr. (2024-niveau)
jf. tabel 1.
Det an-
tages, at personen vil få udbetalt folkepension i lønalternativet, da der fra 2023
ikke er indtægtsregulering af folkepensionens grundbeløb eller pensionstillæg som
følge af egen arbejdsindkomst.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 307: Spm. om, hvilke økonomiske og beskæftigelsesmæssige effekter det vil have at udvide seniorpræmieordningen
3027960_0005.png
Side 5 af 12
Tabel 1
Typeberegninger med og uden 1.560 timers beskæftigelse årligt (2024-kr., 2030-regler) uden
seniorpræmie
Beskæftiget
Lønindkomst
A
Pensionsindbetaling
B
Pensionsudbetaling (inkl. ATP)
C
Overførselsindkomst
- Grundbeløb
- Pensionstillæg
- Supplerende pensionsydelse
- Mediecheck
AM-bidrag
Personlig indkomst
Beskæftigelsesfradrag
Jobfradrag
Ekstra pensionsfradrag
Skattepligtig indkomst
Samlede skatter
- Kommuneskat
- Bundskat
- Mellemskat
Grøn check
Boligydelse
Disponibel indkomst
492.300
60.300
19.000
132.400
83.100
49.200
0
0
39.400
604.300
58.200
2.800
17.700
525.500
186.700
119.000
66.600
1.200
0
0
417.600
Ikke-beskæftiget
0
0
118.600
124.600
83.100
41.400
0
0
0
243.200
0
0
0
243.200
71.600
48.400
23.200
0
1.200
33.000
205.700
Værdi af pensionsindbetaling
Værdi af ikke udbetalt pensionsformue
D
Transportudgifter
E
Disponibel Indkomst tillagt værdi af pension
og fratrukket transportudgifter
Forskelsbeløb
Nettokompensationsgrad
24.100
43.400
-9.300
475.700
270.000
35,3 pct.
0
0
0
205.700
Løn inklusive pensionsindbetalinger
Forskelsbeløb
Deltagelsesskatterate
552.600
270.000
51,1 pct.
Anm.: Tallene er afrundet til nærmeste 100. Typeberegningen er opgjort med 2030-regler, hvorved tiltagene fra
Aftale om reform af personskat (2023)
er indregnet. A) Lønindkomsten er regnet på baggrund af 1.560 løntimer
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 307: Spm. om, hvilke økonomiske og beskæftigelsesmæssige effekter det vil have at udvide seniorpræmieordningen
3027960_0006.png
Side 6 af 12
årligt med en timeløn på 315,6 kr. Timelønnen er baseret på en registeropgørelse for lønmodtagere lige inden
folkepensionsalderen i tredje kvartal af 2023. B) Der er antaget en bidragsprocent på 12, hvoraf egetbidrag
udgør 2 pct.-point, således at den gennemsnitlige indbetalingsprocent udgør 12,24 pct. af den udbetalte løn.
C) Egen pension dækker over ATP, arbejdsmarkedspensioner og private pensionsopsparinger.
Udbetalingerne er beregnet som gennemsnittet af udbetalinger for personer, der ikke har modtaget
førtidspension, seniorpension, fleksydelse eller været i fleksjob eller skånejob de sidste tre år inden
folkepensionsalderen og samtidig har modtaget egen pension i mindst et år. D) Værdien af ikke at få udbetalt
pension indgår i forskelsbeløbet, idet den ikke-udbetalte pensionsformue vil komme personen til gode senere
hen. E) Transportudgifterne er sat til 778 kr. om måneden baseret på en registeropgørelse af nettoudgifterne
til transport til arbejdspladsen for lønmodtagere lige inden folkepensionsalderen.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
Det er lagt til grund, at personen ikke får udbetalt egen pension, hvis personen er i
beskæftigelse. Værdien af de potentielle udbetalinger indgår imidlertid i forskelsbe-
løbet, idet personen vil få udbetalt pensionsformuen senere i livet. Nettokompen-
sationsgraden er defineret ved:
���������������������������������������������������������������������������������������� = 1 −
��������������������������������������������ø����
.
���������������������������������������� ��������������������������������
�����������������������������������������������
Derved bliver nettokompensationsgraden 35,3 pct. i et scenarie uden seniorpræ-
mie.
Beskæftigelsesparameter det første år over folkepensionsalderen
Det lægges til grund, at beskæftigelsesparameteren er ens for alle. For personer i
målgruppen for seniorpræmie, afhænger parameteren altså ikke af nuværende eller
tidligere arbejdsmarkedstilknytning.
Beskæftigelsesparameteren mht. nettokompensationsgraden fastsættes til -0,15 for
det første år efter folkepensionsalderen på baggrund af tilgængelige estimater fra
økonomisk litteratur. Da den økonomiske litteratur som hovedregel ikke tager ud-
gangspunkt i nettokompensationsgraden, men derimod deltagelsesskatteraten,
omregnes elasticitetsestimaterne til at gælde nettokompensationsgraden,
jf. boks 1.
Omregningerne anvender to centrale antagelser. For det første lægges det til
grund, at beskæftigelsesparametrene estimeret for en given gruppe i studierne kan
generaliseres til alle i målgruppen for seniorpræmie. Det antages dermed implicit,
at alle personer uden nedsat arbejdsevne har samme tilbøjelighed til at reagere på
seniorpræmien uafhængigt af arbejdsmarkedstilknytning. For det andet korrigeres
beskæftigelsesparametrene for at tage højde for, at seniorpræmie kun optjenes af
beskæftigede personer, der opfylder timekravet. Konkret lægges det til grund, at
45 pct. af de beskæftigede vil arbejde 1.560 løntimer eller mere, baseret på den ob-
serverede timefordeling for årgang 1952-1953.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 307: Spm. om, hvilke økonomiske og beskæftigelsesmæssige effekter det vil have at udvide seniorpræmieordningen
3027960_0007.png
Side 7 af 12
Boks 1
Omregning af estimater fra litteraturen
illustrativt eksempel
Laun (2017)
Estimaterne tilgængelige i litteraturen er som hovedregel mht. deltagelsesskatteraten (eller residualen, økonomisk
gevinst). Derfor er det nødvendigt at omregne estimaterne fra litteraturen for at kunne gøre brug af dem mht. netto-
kompensationsgraden. I praksis omregnes elasticiteten på baggrund af en seniorpræmie på 1 kr. Som illustrativt
eksempel er der derimod taget udgangspunkt i en seniorpræmie på 10.000 kr. for at fremhæve forskellene mellem
nettokompensationsgrad og deltagelsesskatteraten (ved seniorpræmie på 1 kr. er ændringen tæt på nul). Det be-
mærkes, at omregningen afhænger af, hvilket seniorpræmieniveau der omregnes ved.
Eksempel
Laun (2017)
Laun (2017) estimerer en deltagelseselasticitet mht. ændringen i én minus deltagelsesskatteraten (net-of-participa-
tion tax rate)
på 0,22 i året efter det fyldte 65. år for personer, der var i beskæftigelse fire år forinden. Konkret esti-
meres sandsynligheden for at deltage på baggrund af følgende ligning:
����
����,����
= ���� ∗ ln(1 − ����
����,����
) + ����
����,����
,
hvor
����
er elasticiteten,
����
er deltagelsesskatteraten og
����
����
er en vektor indeholdende et fejlled samt dummy-variable
for alder og år. Udfaldsvariablen er beskæftigelse defineret ved positiv erhvervsindkomst i et givet år. Deltagelses-
skatteraten defineres ved
���� ≡
����������������(����
����
)+(����
����
−����������������(����
����
))
����
����
=1−
��������������������������������������������ø����
����
����
, hvor
����
����
er lønindkomsten inklusive pensions-
indbetalinger, og
����
����
er indkomsten i overførselsalternativet. Forskellen imellem nettokompensationsgraden og delta-
gelsesskatteraten stammer således fra, om man ser forskelsbeløbet ift. bruttoindkomsten eller den disponible ind-
komst.
Korrektion på baggrund af timekrav for seniorpræmie
Laun (2017) skelner ikke mellem de beskæftigede afhængigt af timeantallet. Seniorpræmie tilfalder imidlertid kun
personer, der har mindst 1.560 timers beskæftigelse i løbet af et år. Derfor korrigeres elasticiteten fra Laun (2017).
Det antages, at timefordelingen blandt de personer, som Laun (2017) betragter, følger samme fordeling som for de
personer, der i forvejen ville være i beskæftigelse. Blandt årgang 1952-1953 kan det observeres, at ca. 45 pct. af
dem, der var beskæftigede i løbet af første år efter folkepensionsalderen, arbejdede 1.560 timer eller mere i løbet af
første år efter folkepensionsalderen.
8
.
Omregning af elasticitet til at være mht. nettokompensationsgrad
Elasticiteten i Laun (2017) omregnes derefter til at gælde ændringer i nettokompensationsgraden for hele målgrup-
pen ud fra følgende relation, der sidestiller beskæftigelsesvirkningen baseret på Laun (2017) med beskæftigelses-
virkningen udregnet med den præsenterede relation i indeværende notat,
���� ∗ Δ �������� (1 − ����) ∗ ����������������æ��������������������������������������������������������������������
�������������������������������
∗ �������������������������������������������������������� = ����
1
∗ Δ����.
Ændringen i logaritmen af gevinsten ved arbejde udregnes til:
Δ ��������(1 − ����) = �������� (
��������������������������������������������ø���� + ��������������������������������æ������������
��������������������������������������������ø����
) − �������� (
)
����
����
����
����
��������������������������������������������ø���� + ��������������������������������æ������������
280.000
= �������� (
) = �������� (
) = 0,0364,
��������������������������������������������ø����
270.000
for en seniorpræmie på 10.000 kr. Virkningen skaleres med beskæftigelsesfrekvensen i målgruppen idet
����
repræ-
senterer en elasticitet. Beskæftigelsesfrekvensen i målgruppen opgøres til ca. 55 pct. på baggrund af figur 1 og an-
tallet af personer, som var i beskæftigelse på et tidspunkt i løbet af første år efter folkepensionsalderen baseret på
arbejdsmarkedsregnskabet. Derudover skaleres virkningen ved at gange med 0,45 svarende til andelen af personer
med beskæftigelse i løbet af første år over efter folkepensionsalderen, som arbejder over 1.560 timer.
Tilsvarende udregnes ændringen i nettokompensationsgraden på baggrund af følgende, hvor
����������������
����
angiver disponi-
bel indkomst ved beskæftigelse (uden seniorpræmien):
�������� = 1 −
=
=
��������������������������������������������ø���� + ��������������������������������æ������������
��������������������������������������������ø����
− (1 −
)
����������������
����
+ �������������������������������������������
����������������
����
��������������������������������������������ø���� ��������������������������������������������ø���� + ��������������������������������æ������������
����������������
����
����������������
����
+ �������������������������������������������
270.000
280.000
= 0,6466 − 0,6548 = −0,0082.
417.600
427.600
Dernæst omregnes elasticiteten til en beskæftigelsesparameter mht. nettokompensationsgraden:
8
Opgørelsen er lavet på baggrund af arbejdsmarkedsregnskabet og inkluderer alle former for beskæftigelse.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 307: Spm. om, hvilke økonomiske og beskæftigelsesmæssige effekter det vil have at udvide seniorpræmieordningen
3027960_0008.png
Side 8 af 12
Δ ln(1 − ����)
����
1
= ���� ∗ �������������������������������������������������������� ∗
∗ ����������������æ��������������������������������������������������������������������
�������������������������������
����
0,0364
= 0,22 ∗ 0,45 ∗
∗ 0,55
−0,0082
= −0,24.
På baggrund af Laun (2017) vil andelen af målgruppen, der opfylder kravene for seniorpræmie, dermed vokse med
ca. 0,24 pct.-point, hvis nettokompensationsgraden falder med 1 pct.-point.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Laun, L (2017).
”The
effekt of age-targeted tax credits on labor force
participation of older workers”,
Journal of Public Economics, 152,
pp. 102-118.
De omregnede estimater fra litteraturen dækker et bredt spænd, og der er således
ikke en klar konsensus i litteraturen,
jf. tabel 2.
I fastlæggelsen af beskæftigelsespa-
rameteren lægges der imidlertid størst vægt på studierne, der er baseret på europæ-
iske befolkningsgrupper, idet de vurderes i højere grad at være repræsentative for
Danmark. Parameteren fastsættes til -0,15, hvilket omtrent svarer til et simpelt
gennemsnit af de tre første studier i tabel 2. Det betyder, at andelen af målgrup-
pen, der opfylder kravene for seniorpræmie det første år efter folkepensionsalde-
ren, antages at stige med 0,15 pct.-point, når nettokompensationsgraden falder
med 1 pct.-point.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 307: Spm. om, hvilke økonomiske og beskæftigelsesmæssige effekter det vil have at udvide seniorpræmieordningen
3027960_0009.png
Side 9 af 12
Tabel 2
Beskæftigelsesparameter mht. ændringen i nettokomensationsgraden
Studie
Europa
Laun (2017)
A
Seibold (2021)
B
Manoli og Weber (2016)
C
Gennemsnit
Resten af verden
Brown (2013)
D
Saporta-Eksten m.fl. (2021)
E
Gelber m.fl. (2021)
F
Gelber m.fl. (2022)
G
USA
Israel
USA
USA
RKD
DiDiD
RKD
DiD
-0,04
-0,47
-0,26
-0,24
Sverige
Tyskland
Østrig
DiD
Bunching
Bunching
-0,24
-0,05
-0,19
-0,16
Land
Metode
Kalibreret parameter
Anm.: Parametrene er kalibreret til nettokompensationsgraden,
jf. boks 2.
A) Laun, L (2017).
“The
effekt of age-targeted tax credits on labor force participation of older workers”,
Journal of Public Economics,
152, pp. 102-118.
B) Seibold, A (2021).
“Reference
Points for Retirement Behavior: Evidence from German Pension
Discontinuities",
American Economic Review,
111 (4), pp. 1126-65.
C) Manoli, D. og A. Weber. 2016.
“Nonparametric
Evidence on the Effects of Financial Incentives on
Retirement Decisions”,
American Economic Journal: Economic Policy,
8 (4), pp. 160-82.
D)
Brown, K. 2013. “The
link between pensions and retirement timing: Lessons from California teachers”,
Journal of Public Economics,
98, pp. 1-14.
E) Saporta-Eksten, I., I. Shurtz og S. Weisburd.
2021. “Social
Security, Labor Supply, and Health of Older
Workers: Quasi-Experimental Evidence from a Large Reform”,
Journal of the European Economic Association,
19
(4), pp. 2168–2208.
F) Gelber, A. M., D. Jones, D. W. Sacks, og J. Song. 2021.
“Using
Nonlinear Budget Sets to Estimate
Extensive Margin Responses: Method and Evidence from the Earnings Test.”
American Economic Journal:
Applied Economics,
13 (4), pp. 150-93.
G) Gelber, A. M., D. Jones, D. W. Sacks, og J. Song. 2022.
“The
Employment Effects of the Social Security
Earnings Test”.
Journal of Human Resources,
57(2), pp. 341-371.
Kilde: Egne beregninger.
Beskæftigelsesparameter det andet og tredje år efter folkepensionsalderen
Beskæftigelsesparameteren
og dermed beskæftigelseseffekterne
vurderes at
være aftagende med afstanden til folkepensionsalderen, da værdien af fritid/pensi-
onstilværelse under standardantagelser vil være stigende med alderen efter folke-
pensionsalderen.
Det lægges beregningsteknisk til grund, at beskæftigelsesparameteren følger udvik-
lingen i antallet af personer, der arbejder mindst 1.560 timer hvert år efter folke-
pensionsalderen,
jf. figur 3.
Konkret antages det, at beskæftigelsesparameteren for
andet år efter folkepensionsalderen er -0,12, svarende til 80 pct. af førsteårs-be-
skæftigelsesparameteren. Dette afspejler, at der var ca. 20 pct. færre, der arbejdede
mindst 1.560 timer andet år efter folkepensionsalderen end første år efter folke-
pensionsalderen blandt de observerede årgange 1952-1953,
jf. figur 4.
Parameteren
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 307: Spm. om, hvilke økonomiske og beskæftigelsesmæssige effekter det vil have at udvide seniorpræmieordningen
3027960_0010.png
Side 10 af 12
for tredje år antages tilsvarende at være -0,10, svarende til 65 pct. af førsteårs-be-
skæftigelsesparameteren. Tilsvarende fremgangsmåde bruges ligeledes til at fast-
lægge de skønnede beskæftigelsesvirkninger for seniorpræmier i årene efter tredje
år over folkepensionsalderen.
Figur 3
Andel med mindst 1.560 timers beskæftigelse
over halvgenerationer
Pct.
30
Folkepensionsalderen (FP)
Figur 4
Andel med mindst 1.560 timer beskæftigelse
relativt til første år efter folkepensionsalderen
Pct. af første år
100
90
Pct. af første år
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
FP+1
G1952 H1
FP+2
G1952 H2
G1953 H1
FP+3
G1953 H2
Pct.
30
25
20
15
10
5
0
FP-1
G1952 H1
FP
G1952 H2
FP+1
G1953 H1
FP+2
25
20
15
10
5
0
80
70
60
50
40
30
20
10
0
G1953 H2
Anm.: G angiver generationen,
og H angiver om det er første eller andet halvår. Dvs. at ”G1952 H1” angiver
halvårgangen, der er født i første halvår af 1952. I figur 4 viser de stiplede linjer den anvendte skalering af
beskæftigelsesparametrene på hhv. 80 og 65 pct. for andet og tredje år over folkepensionsalderen.
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
Beregningsteknisk lægges det endvidere til grund, at beskæftigelsesparametrene er
konstante på tværs af årgange for en given afstand til folkepensionsalderen. Fx an-
tages beskæftigelsesparameteren andet år efter folkepensionsalderen at være -0,12
for både årgang 1956 og årgang 1990, på trods af at folkepensionsalderen er hhv.
67 og 73 år. Folkepensionsalderen stiger kun, når levetiden forventes at stige,
hvorfor seniorer må forventes at have et bedre helbred, i takt med at folkepensi-
onsalderen stiger (sund
aldring).
En evt. stigende andel med nedsat arbejdsevne op-
fanges i den anvendte målgruppe,
jf. ovenfor.
Antal modtagere
En stor del af de personer, der modtager seniorpræmien, vurderes også at have
opfyldt beskæftigelseskravet i et scenarie uden seniorpræmie. Andelen af en år-
gang, der alligevel ville have arbejdet 1.560 timer eller mere, fastsættes på bag-
grund af registerdata og følger beskæftigelsesfrekvensen over folkepensionsalde-
ren i fremskrivningen.
Antallet af nye modtagere udregnes på baggrund af beskæftigelsesrelationen præ-
senteret ovenfor:
Δ
�������������������������������������������
��������������������≥1.560,����
= �����������������������������������
����
∗ Δ����
����
∗ ����
����
.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 307: Spm. om, hvilke økonomiske og beskæftigelsesmæssige effekter det vil have at udvide seniorpræmieordningen
3027960_0011.png
Side 11 af 12
Derved ligger det samlede antal modtagere fast:
�������������������� ������������������������������������
����
=
Δ
�������������������������������������������
��������������������≥1.560,����
+ �������������������������������������������
��������������������≥1.560,����
.
����ø����
Det bemærkes, at langt størstedelen af modtagerne vurderes at have arbejdet
1.560 timer eller mere i forvejen, hvorfor der vurderes at være væsentlige omkost-
ninger forbundet med udbetaling af seniorpræmie til personer, der ikke øger ar-
bejdsomfanget som følge af seniorpræmien.
Arbejdsudbudseffekt
Det antages beregningsteknisk, at de personer, der som følge af seniorpræmien ar-
bejder mindst 1.560 timer om året, i gennemsnit øger deres arbejdstid med 1.560
timer.
9
I opgørelsen af virkningen på strukturel beskæftigelse målt i fuldtidsperso-
ner er udgangspunktet 1.924 timer årligt, hvorfor virkningen udregnes ved
Δ���������������������������������������� ����������������æ��������������������������������
����
=
Δ
�������������������������������������������
��������������������≥1.560,����
1.560
.
1.924
Saldovirkning
Saldovirkningen af seniorpræmie udregnes som summen af en positiv saldovirk-
ning fra de personer, der kommer i arbejde, samt en negativ saldovirkning fra ud-
betaling af seniorpræmie til alle modtagerne. De personer, der kommer i beskæfti-
gelse, vil betale højere indkomstskatter samt få en større disponibel indkomst,
hvilket bidrager positivt til den offentlige saldo gennem skatteindtægter og tilbage-
løb. Omvendt er der store udgifter forbundet med udbetaling af seniorpræmien,
om end der ligeledes vil være en grad af tilbageløb herfra. Saldovirkningen er givet
ved
ΔSaldo
t
= (����������������
����
− ����������������
����
+ 0,23 ∗ ��������������������������������������������ø����) ∗ Δ����������������æ����������������������������
��������������������>1.560,����
− (1 − 0,23) ∗ ��������������������������������æ������������
����
∗ �������������������� ������������������������������������
����
,
hvor
����������������
����
og
����������������
����
angiver skattebetalingerne hhv. ved beskæftigelse og ikke-
beskæftigelse, og hvor tilbageløb udgør 23 pct.,
jf. standardantagelser.
Det bemærkes,
at der også regnes skat og tilbageløb af pensionsindbetalinger og ikke-udbetalt
pensionsformue, da de vil blive udbetalt senere hen (og forventeligt inden for en
relativt kort tidshorisont for disse aldersgrupper). Dermed bliver saldovirkningen
lig saldovirkningen i et strukturelt år.
Nye skøn for effekterne af seniorpræmie
Af tabel 3 fremgår effekterne af en forøgelse af seniorpræmien med 10.000 kr.
(2024-niveau) de første tre år efter folkepensionsalderen i forhold til de gældende
De 1.560 løntimer dækker over, at størstedelen forventeligt vil blive ansat til 37 timer om ugen, hvilket er
mere end 1.560 timer årligt. Omvendt vil nogle personer forventeligt opjustere deres alternative arbejdstid
uden præmien med nogle få timer ekstra, således at de lige netop kommer op på 1.560 timer årligt.
9
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 307: Spm. om, hvilke økonomiske og beskæftigelsesmæssige effekter det vil have at udvide seniorpræmieordningen
3027960_0012.png
Side 12 af 12
regler, hvor seniorpræmien i 2024-niveau udgør 46.868 kr., 27.898 kr. og 0 kr. i
hhv. det første, andet og tredje år efter folkepensionsalderen.
Tabel 3
Skøn for forhøjelse af seniorpræmie med 10.000 kr. (2024-niveau) 1.-3. år efter folkepensionsalderen
i forhold til nuværende niveau i alle tre år med virkning fra generation 1958
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Antal modtagere
A
1. år
2. år
3. år
0
0
0
0
0
0
11.000
0
0
11.100
8.600
0
11.300
8.600
7.000
11.500
8.800
7.100
11.800
8.900
7.200
Beskæftigelsesvirkning, fuldtidspersoner
1. år
2. år
3. år
0
0
0
20
0
0
40
20
0
40
30
10
40
30
30
40
30
30
20
30
30
Saldovirkning, mio. kr. (2024-niveau)
1. år
2. år
3. år
0
0
0
10
0
0
-70
10
0
-70
-60
10
-80
-60
-40
-80
-60
-40
-90
-60
-50
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 100 antal modtagere, nærmeste 10 fuldtidspersoner og nærmeste 10 mio. kr.
Såfremt man ønsker at følge en given årgang, skal tabellen læses diagonalt, da personerne, der var ét år over
folkepensionsalderen i 2025, vil være to år over folkepensionsalderen i 2026. I 2025 vurderes tiltaget at
medføre et merprovenu på ca. 10 mio. kr. Dette skyldes, at optjeningsperioden for årgang 1958, der kan få
udbetalt den forhøjede førsteårsseniorpræmie i 2026, starter i 2025, hvorved der forventeligt vil komme
øgede skatteindtægter allerede i 2025.
A) Antallet af modtagere angiver det samlede antal modtagere efter forhøjelsen og
ikke
ændringen i antallet
af modtagere.
Kilde: Egne beregninger.