Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
23. maj 2025
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 307 (Alm. del) af
28. april 2025 stillet efter ønske fra Sólbjørg Jakobsen (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvilke økonomiske og beskæftigelsesmæssige effekter det vil
have at udvide seniorpræmieordningen, så seniorer kan modtage præmien i op til
3 år i stedet for det nuværende maksimum på 2 år, således at seniorpræmien udgør
48.555 kr. det første år og 28.902 kr. i år to og tre (2025-niveau), og vil ministeren
i svaret redegøre for, hvilken effekt en sådan forlængelse forventes at have på ar-
bejdsudbuddet blandt seniorer, samt vurdere de offentlige udgifter og de eventu-
elle afledte effekter på skatteindtægterne?
Svar
I 2030 udgør den skattefri seniorpræmie 63.080 kr. (2025-niveau) i det første år ef-
ter folkepensionsalderen og 37.420 kr. i det andet år efter folkepensionsalderen.
Præmien forudsætter beskæftigelse i et omfang på minimum 1.560 arbejdstimer
årligt, svarende til i gennemsnit mindst 30 timer om ugen.
Med
Aftale om Reform af personskat (2023)
blev det aftalt, at første- og andetårs-præ-
mien for den skattefri seniorpræmie forhøjes fra 2026 med hhv. 5.000 kr. og 2.967
kr. (2023-niveau). I 2029 forhøjes første- og andetårspræmien yderligere med hhv.
8.585 kr. og 5.000 kr. (2023-niveau).
Indførelse af en seniorpræmie på tredje år efter folkepensionsalderen, svarende til
præmien på det andet år efter folkepensionsalderen, vurderes at være forbundet
med en saldosvækkelse på 170 mio. kr. (2025-niveau) i 2030,
jf. tabel 1.
En tredje-
års-præmie skønnes med betydelig usikkerhed at bidrage til en stigning i arbejds-
udbuddet svarende til ca. 100 fuldtidspersoner i 2030. Den afledte virkning af det
øgede arbejdsudbud på BNP udgør omkring 140 mio. kr. (2025-niveau).
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K