Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
23. maj 2025
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 306 (Alm. del) af
28. april 2025 stillet efter ønske fra Sólbjørg Jakobsen (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvilke økonomiske og beskæftigelsesmæssige effekter det vil
have at ændre seniorpræmieordningen, så den i stedet baseres på en trappemodel,
hvor 30 timers arbejde ugentligt udløser 100 pct. af seniorpræmien, og eksempel-
vis 15 timers arbejde udløser 50 pct., frem for den nuværende ordning, hvor man
mister hele præmien ved under 30 timers ugentlig beskæftigelse? Vil ministeren i
svaret redegøre for effekten på arbejdsudbuddet, herunder hvor mange seniorer
der forventes at kunne fastholdes i beskæftigelse ved en sådan ændring, samt vur-
dere de offentlige udgifter og eventuelle afledte effekter på skatteindtægterne?
Svar
I 2030 udgør den skattefri seniorpræmie 63.080 kr. (2025-niveau) i det første år ef-
ter folkepensionsalderen og 37.420 kr. i det andet år efter folkepensionsalderen.
Præmien forudsætter beskæftigelse i et omfang på minimum 1.560 arbejdstimer
årligt, svarende til i gennemsnit mindst 30 timer om ugen.
Spørgsmålet fortolkes som, at der spørges til en alternativ opbygning af senior-
præmieordningen, hvor både første- og andetårs-præmien kan optjenes i 30 trin,
således, at der for hver 52 timers beskæftigelse optjenes 2.102,70 kr. i seniorpræ-
mie i det første år efter folkepensionsalderen hhv. 1.247,30 kr. i det andet år efter
folkepensionsalderen.
En sådan trappemodel for seniorpræmien øger antallet af modtagere af seniorpræ-
mien, da den også vil omfatte personer i folkepensionsalderen, der arbejder min-
dre end timekravet i den nuværende ordning. På den baggrund vurderes den be-
tragtede trappemodel at indebære en umiddelbar merudgift på 300 mio. kr. efter
tilbageløb, men før evt. afledt virkning på beskæftigelsen.
Virkningen på strukturel beskæftigelse ved en omlægning til den betragtede trap-
pemodel er sammensat af to modsatrettede virkninger: For det første vil trappe-
modellen medføre, at flere personer vil arbejde for at modtage seniorpræmien,
hvilket isoleret set
øger
strukturel beskæftigelse. For det andet vil trappemodellen
medføre, at der ikke er lige så stærkt et økonomisk incitament til at arbejde mindst
30 timer, hvorfor dem, der reagerer på den ekstensive margin, vil ende med at
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K