Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del
Offentligt
3027933_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
23. maj 2025
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 306 (Alm. del) af
28. april 2025 stillet efter ønske fra Sólbjørg Jakobsen (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvilke økonomiske og beskæftigelsesmæssige effekter det vil
have at ændre seniorpræmieordningen, så den i stedet baseres på en trappemodel,
hvor 30 timers arbejde ugentligt udløser 100 pct. af seniorpræmien, og eksempel-
vis 15 timers arbejde udløser 50 pct., frem for den nuværende ordning, hvor man
mister hele præmien ved under 30 timers ugentlig beskæftigelse? Vil ministeren i
svaret redegøre for effekten på arbejdsudbuddet, herunder hvor mange seniorer
der forventes at kunne fastholdes i beskæftigelse ved en sådan ændring, samt vur-
dere de offentlige udgifter og eventuelle afledte effekter på skatteindtægterne?
Svar
I 2030 udgør den skattefri seniorpræmie 63.080 kr. (2025-niveau) i det første år ef-
ter folkepensionsalderen og 37.420 kr. i det andet år efter folkepensionsalderen.
Præmien forudsætter beskæftigelse i et omfang på minimum 1.560 arbejdstimer
årligt, svarende til i gennemsnit mindst 30 timer om ugen.
Spørgsmålet fortolkes som, at der spørges til en alternativ opbygning af senior-
præmieordningen, hvor både første- og andetårs-præmien kan optjenes i 30 trin,
således, at der for hver 52 timers beskæftigelse optjenes 2.102,70 kr. i seniorpræ-
mie i det første år efter folkepensionsalderen hhv. 1.247,30 kr. i det andet år efter
folkepensionsalderen.
En sådan trappemodel for seniorpræmien øger antallet af modtagere af seniorpræ-
mien, da den også vil omfatte personer i folkepensionsalderen, der arbejder min-
dre end timekravet i den nuværende ordning. På den baggrund vurderes den be-
tragtede trappemodel at indebære en umiddelbar merudgift på 300 mio. kr. efter
tilbageløb, men før evt. afledt virkning på beskæftigelsen.
Virkningen på strukturel beskæftigelse ved en omlægning til den betragtede trap-
pemodel er sammensat af to modsatrettede virkninger: For det første vil trappe-
modellen medføre, at flere personer vil arbejde for at modtage seniorpræmien,
hvilket isoleret set
øger
strukturel beskæftigelse. For det andet vil trappemodellen
medføre, at der ikke er lige så stærkt et økonomisk incitament til at arbejde mindst
30 timer, hvorfor dem, der reagerer på den ekstensive margin, vil ende med at
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 306: Spm., om seniorpræmieordningen hvor 30 timers arbejde ugentligt udløser 100 pct. af seniorpræmien
3027933_0002.png
Side 2 af 2
arbejde færre timer end de ville med den nuværende model, hvilket isoleret set
sænker
strukturel beskæftigelse.
Samlet set vurderes ændringen til en trappemodel at have en omtrent neutral virk-
ning på den strukturelle beskæftigelse, idet der med betydelig usikkerhed kan
skønnes en reduktion i arbejdsudbuddet, svarende til ca. 10 fuldtidspersoner.
Inklusive den beskedne negative arbejdsudbudsvirkning skønnes en omlægning af
seniorpræmien til en trappemodel at være forbundet med en saldosvækkelse på
310 mio. kr. i 2030,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Virkning i 2030 på offentlig saldo, strukturel beskæftigelse og BNP ved en omlægning
seniorpræmien i både første og andet præmie-år, så der også kan opnås præmie for arbejde på
under 30 timer
Provenu efter
tilbageløb og ad-
færd
2025-niveau, 2030-skattereg-
ler
Omlægning til trappemodel
Mio. kr.
-310
Strukturel
beskæftigelse
Fuldtidspersoner
-10
Virkning af
arbejdsudbud
på BNP
Mio. kr.
20
Nye modtagere
Personer
9.060
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 10 mio. kr. og 10 fuldtidspersoner. Fuldtidspersoner er opgjort med
udgangspunkt i en årlig beskæftigelse på 1.924 timer, svarende til 37 timer pr. uge.
Kilde: Egne beregninger.
Det skønnes, at trappemodellen vil medføre 9.060 flere modtagere af seniorpræ-
mien, hvoraf over 90 pct. er i beskæftigelse efter gældende regler uden at modtage
seniorpræmie.
Det skal til opgørelsen bemærkes, at der er tale om relativt grove skøn for de op-
gjorte adfærdsvirkninger baseret på de eksisterende regneprincipper for seniorpræ-
mien,
jf. dokumentationsnotat om Regneprincipper for de økonomiske konsekvenser ved senior-
præmien, august 2024,
men hvor regneprincipperne er interpoleret til at skønne over
ændringer, der ikke nødvendigvis afspejler det empiriske grundlag for disse prin-
cipper.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister