Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del
Offentligt
3009836_0001.png
TALE
Samråd K og L om førtidspension m.m. den
23. april
DET TALTE ORD GÆLDER
Samrådsspørgsmål K
Hvad er ministerens holdning til sager, hvor en borger uretmæssigt
fastholdes i kontanthjælpssystemet i over et årti, jf. artiklen ”Denis vandt i
retten over Ankestyrelse og Københavns Kommune”, Arbejderen den 21.
februar 2025, og hvordan vil ministeren sikre, at det ikke gentager sig i det
kommende beskæftigelsessystem, hvor kommunerne får større frihed?
Samrådsspørgsmål L
Hvordan vil ministeren sikre, at Ankestyrelsen i fremtiden reelt fungerer
som en uafhængig klageinstans, der kan rette op på kommunernes fejl, i
stedet for at bekræfte dem, som det skete Denis Beglerovics sag.
18. marts 2025
J.nr. 2025 - 1786
CAP
Clara Emilie Philbert
Ida Kirstine Wåhlin Thyboe
Tak til formanden og tak til Victoria Velasquez for
at have indkaldt til dette samråd.
Jeg vil besvare de to spørgsmål samlet.
***
Spørgsmålene handler om noget helt
grundlæggende i vores samfund. Nemlig
borgernes retssikkerhed.
Der bliver henvist konkret til de oplevelser, som
Denis Beglerovic har haft i mødet med
beskæftigelsessystemet.
Det berører mig at læse om de udfordringer og
omstændigheder, der har kendetegnet
Denis’ liv.
1
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om, oversendelse af ministerens talepapir fra samråd 23/4-25, om ministerens holdning til sager, hvor en borger uretmæssigt fastholdes i kontanthjælpssystemet i over et årti
Borgere skal behandles værdigt, og reglerne må
ikke være så komplekse, at kommuner har svært
ved at administrere dem.
Jeg kan ikke gå ind i den konkrete sag, og jeg er
også blevet gjort opmærksom på, at Ankestyrelsen
har anket byrettens dom.
Jeg vil i stedet forholde mig generelt til
spørgsmålet om borgernes retssikkerhed.
Som borger skal man kunne føle sig tryg i, at man
bliver behandlet i tråd med de regler, som vi har
besluttet på Christiansborg
og hvis man ikke
føler at det er tilfældet, så skal der være et
sikkerhedsnet i form af klagemuligheder, som
hjælper til at skabe tryghed om, at der er truffet
den korrekte afgørelse om borgeren.
Når det er sagt, så synes jeg det er vigtigt at
understrege, at borgernes retssikkerhed ikke kun
handler om, at man skal have gode muligheder for
at klage, hvis man mener der er truffet en forkert
afgørelse i ens sag.
Borgernes retssikkerhed er og skal nemlig være et
helt grundlæggende fokus i den kommunale
sagsbehandling. Vi skal så at sige ramme rigtigt i
første hug.
2
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om, oversendelse af ministerens talepapir fra samråd 23/4-25, om ministerens holdning til sager, hvor en borger uretmæssigt fastholdes i kontanthjælpssystemet i over et årti
Det har vi allerede sat rammerne for i
kommunerne. Det er særligt reglerne i
retssikkerhedsloven og forvaltningsloven, der
stiller krav til den kommunale sagsbehandling, og
som skal sikre borgernes retssikkerhed.
Reglerne betyder, at kommunen er forpligtet til at
behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som
muligt og give borgerne en helhedsorienteret
vejledning, som tager udgangspunkt i den enkelte.
Reglerne betyder også, at borgerne har ret til at
blive inddraget og medvirke, når kommunen
behandler deres sag.
Derudover er det kommunen, der har ansvaret for,
at borgernes sager er tilstrækkeligt oplyst, inden
kommunen træffer afgørelse, herunder at de
relevante og nødvendige helbredsoplysninger
foreligger.
Disse regler skal alle hjælpe til, at borgeren er
sikret sine rettigheder i mødet med kommunen. Og
kommunerne er forpligtet til altid at leve op til
reglerne, når de behandler sager på
beskæftigelsesområdet.
I nogle kommuner er der tilmed ansat
borgerrådgivere, som vil kunne føre tilsyn med
kommunens administration, inden for de rammer,
som kommunalbestyrelsen har fastsat, herunder
3
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om, oversendelse af ministerens talepapir fra samråd 23/4-25, om ministerens holdning til sager, hvor en borger uretmæssigt fastholdes i kontanthjælpssystemet i over et årti
om kommunen overholder de
retssikkerhedsmæssige regler.
Det er derfor min klare forventning, at
kommunerne overholder den lovgivning, som de
er sat til at administrere.
Det er dog ikke nogen garanti for, at der ikke kan
opstå tvivl eller uenighed om en sag. Det er sagen,
som spørger henviser til, jo et klart eksempel på.
Hvis man som borger mener, at kommunen har
truffet en fejlagtig afgørelse i ens sag, så har man
ret til at klage.
Og hvis kommunen ikke vil give borgeren fuldt
medhold i en klage, så er det Ankestyrelsen, som
skal behandle klagen.
Ankestyrelsen er en uafhængig klagemyndighed.
I kommunale sager tager Ankestyrelsen blandt
andet stilling til, om kommunen har brugt de
rigtige regler, og om reglerne er anvendt korrekt.
Ankestyrelsen tager også stilling til, om
kommunen har indhentet de relevante oplysninger,
taget relevante og saglige hensyn, og om
sagsbehandlingsreglerne er overholdt.
De afgørelser, som Ankestyrelsen træffer, skal
kommunen efterleve.
4
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om, oversendelse af ministerens talepapir fra samråd 23/4-25, om ministerens holdning til sager, hvor en borger uretmæssigt fastholdes i kontanthjælpssystemet i over et årti
Hvis man som borger mener, at Ankestyrelsens
afgørelse er forkert, har man også mulighed for at
få prøvet sin sag ved domstolene og lægge sag an
over afgørelsen, som det er tilfældet i den sag,
spørger henviser til.
Der er derved flere klageinstanser, som hjælper til
at sikre borgerens retssikkerhed, hvis der er
mistanke om, at der er sket fejl i sagen.
Det kan til tider virke som et komplekst virvar af
instanser og bureaukratiske lag. Men det er netop
muligheden for, at uafhængige øjne kan se med på
ens sag, som giver ekstra tryghed for borgeren.
Det er vigtigt, at vi skelner mellem, om en
kommune begår fejl i sagsbehandlingen, eller om
kommunen helt bevidst handler i strid med
reglerne og begår ulovlig sagsbehandling.
Mit klare udgangspunkt er, at kommunerne
og
selvfølgelig også Ankestyrelsen
overholder den
lovgivning, som de er sat til at administrere.
Hvis en domstol kommer frem til en anden
afgørelse end kommunen og Ankestyrelsen, kan
man ikke konkludere, at der har været tale om
ulovlig sagsbehandling.
Der kan også være faglig uenighed om, hvordan en
sag skal vurderes, eller hvordan reglerne skal
5
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om, oversendelse af ministerens talepapir fra samråd 23/4-25, om ministerens holdning til sager, hvor en borger uretmæssigt fastholdes i kontanthjælpssystemet i over et årti
fortolkes. Derfor har Ankestyrelsen også mulighed
for at anke en byretsdom eller en landsretsdom,
som de har gjort i Denis’ sag.
Det kan eksempelvis være i de tilfælde, hvor
Ankestyrelsen vurderer, at dommen strider mod
lovgivningen og gældende praksis.
Spørgeren spørger også ind til, hvordan vi sikrer
borgernes retssikkerhed i det nye
beskæftigelsessystem. Det spørgsmål er jeg rigtig
glad for, at spørgeren rejser.
For helt grundlæggende handler retssikkerhed jo
også om, hvor komplekse reglerne er, som
kommunerne skal administrere. Og det ansvar
ligger hos os politikere.
Hver gang Christiansborg har ville løse et
problem, har vi fyldt på med nye regler, som øger
kompleksiteten
og dermed risikoen for, at der
bliver begået fejl i sagsbehandlingen.
Jeg er derfor glad for, at vi i oktober 2023 indgik
en aftale, der skaber et mere gennemskueligt og
enkelt kontanthjælpssystem. Og at vi med en aftale
fra maj 2024 afskaffede den skærpede
rådighedssanktion, som kommunerne har haft
store udfordringer med at administrere.
6
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om, oversendelse af ministerens talepapir fra samråd 23/4-25, om ministerens holdning til sager, hvor en borger uretmæssigt fastholdes i kontanthjælpssystemet i over et årti
Nu fortsætter vi arbejdet med
beskæftigelsesreformen, som der også henvises til
i samrådsspørgsmål K.
Vi har netop indgået den største forenkling af
beskæftigelsesindsatsen nogensinde.
Med reformen giver vi sagsbehandlerne frihed til
at hjælpe borgerne i arbejde.
Vi fjerner en lang række proceskrav, så
kommunerne kan tilrettelægge indsatsen ud fra,
hvad den enkelte har brug for.
Samtidig fjerner vi som udgangspunkt sanktioner
for borgere længere væk fra arbejdsmarkedet og
giver bedre mulighed for, at den enkelte borger
kan få pause fra indsatsen, hvis det er dét, der er
behov for.
Vi bygger også oven på afklaringen, som blev
indført med kontanthjælpsreformen.
Vi udvider og fremrykker afklaringen, så alle
borgere længere fra arbejdsmarkedet bliver
omfattet af en årlig afklaring allerede efter et år i
beskæftigelsessystemet.
Det har vi gjort for at understøtte, at de borgere,
som er længst fra arbejdsmarkedet, får den rette
7
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 294: Spm. om, oversendelse af ministerens talepapir fra samråd 23/4-25, om ministerens holdning til sager, hvor en borger uretmæssigt fastholdes i kontanthjælpssystemet i over et årti
indsats og ydelse, og at kommunerne sikrer fokus
på fremdrift i disse sager.
Vi kommer til at holde øje med, om reformen
kommer til at virke efter hensigten, og at den ikke
får utilsigtede virkninger for udsatte borgere. Vi
har som led i aftalen afsat 25 mio. kr. til at følge
op på og evaluere initiativer i
beskæftigelsesreformen.
***
Her til slut vil jeg kort samle op.
Det er min forventning, at kommuner og
Ankestyrelsen overholder den lovgivning, de er sat
til at administrere.
Fra Christiansborg har vi igangsat et stort og
vigtigt arbejde med at forenkle reglerne, som
gerne skal betyde, at kommunerne får nemmere
ved at administrere dem. Til gavn for borgerne og
for retssikkerheden.
Tak for ordet.
8