Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
19. maj 2025
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 292 (Alm. del) af
14. april 2025
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse virkningen på den offentlige saldo, den strukturelle beskæfti-
gelse og det samlede niveau af indkomstoverførsler ved en fastholdelse af folke-
pensionsalderen på hhv. 67, 68, 69 og 70 år sammenlignet med den nuværende in-
deksering af folkepensionsalderen for årene 2030, 2035, 2040, 2050 og 2060? Mi-
nisteren bedes ligeledes oplyse effekten på den finanspolitiske holdbarhed ved en
fastholdelse af folkepensionsalderen på hhv. 67, 68, 69 og 70 år.
Svar
Finanspolitikken i Danmark tilrettelægges inden for et mål om finanspolitisk hold-
barhed og et balancekrav for den strukturelle saldo i 2030 på -�½ pct. af BNP. At
finanspolitikken er holdbar betyder, at den førte og besluttede finanspolitik kan
videreføres efter planlægningshorisonten, givet en række beregningstekniske for-
udsætninger, uden at det fører til en ubegrænset stigning i den offentlige sektors
gæld som andel af BNP. Den finanspolitiske holdbarhedsindikator (HBI) er be-
regnet til 1,2 pct. af BNP givet de beregningstekniske forudsætninger.
Niveauet på holdbarhedsindikatoren angiver, hvor meget finanspolitikken kan en-
ten lempes eller skal konsolideres, for at finanspolitikken er netop holdbar.
Beregningerne i indeværende svar er baseret på Finansministeriets seneste mel-
lemfristede fremskrivning
Opdateret 2030-forløb
–
februar 2025.
Folkepensionsalde-
ren i Finansministeriets mellemfristede fremskrivninger følger de lovfastsatte prin-
cipper for regulering af folkepensionsalderen, som blev aftalt med
Velfærdsaftalen
(2006).
Den forventede udviklingen i folkepensionsalderen efter disse principper
samt ved de alternative scenarier nævnt i spørgsmålet er vist i figur 1. Det bemær-
kes, at forhøjelsen af folkepensionsalderen til 68 år i 2030 og 69 år i 2035 er vedta-
get ved lov.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K