Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Victoria Velasquez (EL)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2025 - 2147
8. maj 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 3. april 2025 stillet følgende spørgsmål nr.
284 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 284:
”Vil
ministeren redegøre for, hvordan de økonomiske konsekvenser som følge af
aftalen af 13. oktober 2023 mellem regeringen og DF og DD om en ny arbejdspligt
bliver udmøntet som følge af aftalen i 2025 (25 mio. kr.), og hvordan det forventes
udmøntet i 2026 (170 mio. kr.)?”
Svar:
I forbindelse med aftalen om en ny arbejdspligt blev de økonomiske konsekvenser
skønnet til omtrent 170 mio. kr. årligt efter skat, tilbageløb og adfærd fra 2026 og
frem, mens der i 2025 blev skønnet merudgifter for 25 mio. kr. Forskellen mellem
de forventede merudgifter i 2025 og 2026 afspejler den løbende ikrafttrædelse og
indfasning for målgruppen som omfattes, ligesom merudgifterne varierer på tværs
af målgrupperne.
Arbejdspligten trådte i kraft 1. januar 2025 for modtagere af selvforsørgelses- og
hjemrejse- samt overgangsydelse. Inden udgangen af juni 2025 skal kommunerne
have igangsat arbejdspligten for modtagere af SHO-ydelse.
Fra 1. juli 2025 vil modtagere af kontant- og uddannelseshjælp, der ikke opfylder
opholds- og beskæftigelseskravet-, ligeledes blive omfattet af arbejdspligten. For
disse personer skal kommunerne have igangsat den nye arbejdspligt inden udgan-
gen af 2025.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister