Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del
Offentligt
3013800_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
2. maj 2025
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 274 (Alm. del) af
28. marts 2025 stillet efter ønske fra Kim Valentin (V)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad den gennemsnitlige økonomiske gevinst er for kom-
munen, når hhv. en international lønmodtager, der har arbejds- og opholdstilla-
delse, som følge af erhvervsordningerne, og en international lønmodtager med
statsborgerskab i EU/EØS-lande kommer til Danmark?
Svar
Internationale lønmodtagere bidrager økonomisk til deres bopælskommune gen-
nem betaling af kommuneskatter og modsatrettet gennem træk på kommunale ud-
gifter til fx offentligt forbrug. Finansministeriet har ikke umiddelbart et tilstrække-
ligt grundlag for at foretage en kommunefordeling af det individualiserede træk på
offentlige serviceudgifter, og det er derfor ikke muligt at opgøre den samlede øko-
nomiske nettogevinst for kommunerne fra internationale lønmodtagere.
Det kan hertil bemærkes, at internationale arbejdstagere, som er beskæftigede som
lønmodtagere, primært er i Danmark i den erhvervsaktive alder, og derfor typisk
vil have et relativt lavt træk på kommunale udgifter. Evt. medfølgende familie kan
dog være forbundet med kommunale udgifter.
Som et mål for indtægtssiden for internationale lønmodtageres bidrag til kommu-
nernes økonomi kan der tages udgangspunkt i en opgørelse af den kommuneskat,
som internationale lønmodtagere betalte i 2023. Det skal understreges, at opgørel-
sen alene indeholder den direkte virkning på indkomstskatteprovenuet i kommu-
nen og således ikke tager højde for bl.a. træk på kommunale serviceydelser, afledte
virkninger på den kommunale udligning og bloktilskud mv. samt positive og nega-
tive bidrag fra medfølgende familie. Opgørelsen kan dermed heller ikke anvendes
til at sige noget om, hvorvidt den enkelte lønmodtager er en nettogevinst for
kommunen.
I 2023 var der 144.000 unikke lønmodtagere, som enten har erhverv som seneste
opholdsgrundlag eller som er fra EU/EØS, som er kommet med henblik på at
arbejde. Omkring 100.000 af disse var EU/EØS-borgere, som er i Danmark med
henblik på at arbejde, mens knap 44.000 er fra tredjelande med erhverv som sene-
ste opholdsgrundlag. I 2023 betalte internationale arbejdstagere fra EU/EØS-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om, hvad den gennemsnitlige økonomiske gevinst er for kommunen, når en international lønmodtager kommer til Danmark
3013800_0002.png
Side 2 af 4
lande i gennemsnit 61.000 kr. (2023-niveau) i kommuneskat, mens samme tal for
internationale arbejdstagere fra tredjelande var 81.000 kr.
Den højere gennemsnitlige kommuneskat for international arbejdskraft fra tredje-
lande skal bl.a. ses i sammenhæng med, at der for de forskellige erhvervsordninger
for international arbejdskraft fra tredjelande typisk er krav til fx løn- eller uddan-
nelsesniveau, hvor der er fri bevægelighed for statsborgere fra EU/EØS-lande, og
dermed ingen krav for løn- eller uddannelsesniveau. Fx er det et krav for at få op-
hold efter den almindelige beløbsordning, at den årlige løn skal være mindst
514.000 kr. (2025-niveau).
Tabel 1
Antal lønmodtagere og gennemsnitlig kommuneskat for internationale lønmodtagere i 2023
Kommune
EU/EØS-lande
Antal
lønmodtagere
Gennemsnitlig
kommuneskat
56.000
71.000
59.000
50.000
84.000
51.000
65.000
63.000
50.000
49.000
50.000
102.000
64.000
65.000
52.000
54.000
55.000
50.000
65.000
56.000
88.000
63.000
63.000
63.000
103.000
75.000
47.000
47.000
50.000
58.000
51.000
48.000
Tredjelande
Antal
lønmodtagere
240
1.150
2.080
260
150
130
630
470
70
530
170
30
270
680
120
-
200
90
450
170
1.190
130
110
430
1.000
1.640
360
320
110
170
290
80
Gennemsnitlig
kommuneskat
63.000
87.000
87.000
73.000
104.000
58.000
90.000
86.000
57.000
70.000
52.000
121.000
89.000
77.000
66.000
-
70.000
62.000
95.000
74.000
99.000
60.000
69.000
90.000
120.000
86.000
75.000
71.000
73.000
69.000
57.000
64.000
Aabenraa
Aalborg
Aarhus
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Egedal
Esbjerg
Faaborg-Midtfyn
Fanø
Favrskov
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
1.040
1.960
4.660
420
240
740
660
850
340
1.190
300
100
530
1.300
760
30
710
1.070
910
780
1.890
1.100
510
820
1.090
1.410
580
1.160
590
650
1.020
620
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om, hvad den gennemsnitlige økonomiske gevinst er for kommunen, når en international lønmodtager kommer til Danmark
3013800_0003.png
Side 3 af 4
Tabel 1
Antal lønmodtagere og gennemsnitlig kommuneskat for internationale lønmodtagere i 2023
Kommune
EU/EØS-lande
Antal
lønmodtagere
Gennemsnitlig
kommuneskat
56.000
66.000
62.000
59.000
66.000
55.000
53.000
52.000
56.000
63.000
45.000
100.000
60.000
51.000
48.000
50.000
63.000
60.000
71.000
52.000
54.000
51.000
49.000
68.000
86.000
58.000
60.000
60.000
53.000
50.000
59.000
50.000
60.000
61.000
48.000
47.000
59.000
50.000
51.000
61.000
94.000
56.000
45.000
54.000
63.000
Tredjelande
Antal
lønmodtagere
180
140
490
620
350
190
240
300
450
520
940
150
550
330
110
200
110
490
10.370
300
40
70
160
180
910
270
110
130
120
120
60
230
90
1.060
50
290
210
540
220
370
520
640
20
330
140
Gennemsnitlig
kommuneskat
62.000
91.000
90.000
64.000
106.000
59.000
66.000
60.000
65.000
74.000
69.000
99.000
72.000
65.000
59.000
66.000
75.000
79.000
92.000
63.000
54.000
69.000
55.000
66.000
95.000
57.000
69.000
54.000
54.000
58.000
73.000
66.000
57.000
79.000
58.000
63.000
61.000
57.000
65.000
82.000
104.000
77.000
58.000
67.000
77.000
Hedensted
Helsingør
Herlev
Herning
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ikast-Brande
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Køge
Langeland
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Norddjurs
Nordfyns
Nyborg
Næstved
Odder
Odense
Odsherred
Randers
Rebild
Ringkøbing-Skjern
Ringsted
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
1.130
580
430
1.440
980
680
850
610
2.560
860
2.910
200
990
960
300
480
340
1.360
19.900
1.020
260
410
360
480
760
490
360
160
750
570
180
940
220
2.320
310
1.240
210
1.540
1.090
910
630
1.120
90
1.170
470
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 274: Spm. om, hvad den gennemsnitlige økonomiske gevinst er for kommunen, når en international lønmodtager kommer til Danmark
3013800_0004.png
Side 4 af 4
Tabel 1
Antal lønmodtagere og gennemsnitlig kommuneskat for internationale lønmodtagere i 2023
Kommune
EU/EØS-lande
Antal
lønmodtagere
Gennemsnitlig
kommuneskat
57.000
50.000
65.000
55.000
51.000
51.000
95.000
53.000
68.000
60.000
60.000
47.000
53.000
49.000
52.000
63.000
56.000
56.000
59.000
39.000
61.000
Tredjelande
Antal
lønmodtagere
290
260
120
60
60
80
90
80
630
230
280
300
320
350
350
880
370
660
470
-
43.470
Gennemsnitlig
kommuneskat
55.000
56.000
84.000
81.000
62.000
68.000
60.000
53.000
86.000
56.000
84.000
54.000
74.000
53.000
57.000
82.000
57.000
64.000
80.000
-
81.000
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
Sønderborg
Thisted
Tårnby
Tønder
Vallensbæk
Varde
Vejen
Vejle
Vesthimmerlands
Viborg
Vordingborg
Ærø
I alt
520
820
330
340
390
340
290
420
970
600
590
700
620
1.170
1.210
2.850
590
1.240
930
70
100.610
Anm.: Grupper med færre end 10 internationale lønmodtagere fremgår ikke af oversigten, men indgår i den anførte
total. Antallet af internationale lønmodtagere er afrundet til nærmeste 10 lønmodtagere, og den
gennemsnitlige kommuneskat er afrundet til nærmeste 1.000 kr. Kommuneskatten er hentet fra
indkomstregisteret og er baseret på bopælskommune. Internationale lønmodtagere er defineret som
personer, som har positiv lønindkomst i 2023, og som enten har erhverv som seneste opholdsgrundlag eller
som er fra EU/EØS, som er kommet med henblik på at arbejde. I beregningerne er der ikke taget højde for
medfølgende familiemedlemmer.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister