Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del
Offentligt
3014225_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Kim Valentin (V)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2025
2038
2. maj 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 28. marts 2025 stillet følgende spørgsmål nr.
273 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim
Valentin (V).
Spørgsmål nr. 273:
”Vil
ministeren oplyse, hvad den gennemsnitlige økonomiske gevinst er for kom-
munen, når en kontanthjælpsmodtager overgår til beskæftigelse?”
Svar:
Når en kontanthjælpsmodtager overgår til beskæftigelse, vil det samlet set medføre
færre udgifter for det offentlige. Det skyldes primært, at der ikke længere er udgif-
ter til kontanthjælp og aktivering. Desuden vil det offentlige få øgede skatte- og af-
giftsindtægter.
Kommunerne modtager refusion fra staten til at dække dele af omkostningerne,
som er forbundet med udbetaling af ydelser. Det betyder fx, at når en kontant-
hjælpsmodtager overgår til beskæftigelse, så vil besparelsen på udbetalingen af
ydelsen blive delt mellem en kommune og staten. Det bemærkes, at refusionen til
kommunen for en given ydelsesmodtager afhænger af den pågældendes anciennitet
på offentlig forsørgelse. Den økonomiske gevinst for en kommune vil således bl.a.
være den andel af ydelsesudgifterne, som kommunen ikke modtager refusion for.
I nedenstående er det beregnet, hvad en kommune i gennemsnit opnår af gevinst,
hvis en person på kontanthjælp finder beskæftigelse. Gevinsten består af besparel-
ser på ydelses- og aktiveringsudgifterne samt øget kommunalt skatteprovenu fra
lønindkomst. Det bemærkes, at der også vil være en gevinst for staten, bl.a. som
følge af øgede skatteindtægter og afgifter. Beregningen tager udgangspunkt i det
nye kontanthjælpssystem, der træder i kraft den 1. juli 2025, og som bl.a. indebærer
en ny satsstruktur.
På baggrund af ovenstående er det skønnet, at en kommune i gennemsnit har en
økonomisk gevinst på omtrent 150.000 kr. årligt (2025-niveau), når en kontant-
hjælpsmodtager overgår til beskæftigelse.
Beregningen tager ikke højde for konsekvenser for påvirkning af kommunens ud-
ligningsbeløb. Udligningsbeløbet vil afhænge af den konkrete situation, men højere
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 273: Spm. om, hvad den gennemsnitlige økonomiske gevinst er for kommunen, når en kontanthjælpsmodtager overgår til beskæftigelse
skatteindtægter og flere i beskæftigelse indebærer alt andet lige en kommunal min-
dreindtægt via udligningssystemet. Derudover kan der være afledte konsekvenser
på andre områder, herunder fx besparelser på kommunens udgifter på socialområ-
det. Ligesom en række andre socioøkonomiske faktorer forventes forbedret, når
borgere kommer i beskæftigelse, fx påvirkning af deres børns uddannelse og ar-
bejdsmarkedstilknytning senere i livet.
Endelig bemærkes det, at det er vanskeligt at udarbejde en eksakt opgørelse over
den samlede gennemsnitlige økonomiske gevinst for en kommune, når en person
på kontanthjælp overgår til beskæftigelse.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2