Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Dina Raabjerg (KF)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2025–25737/2025-
2046
11. April 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 14. marts 2025 stillet følgende spørgsmål nr.
251 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Dina
Raabjerg (KF).
Spørgsmål nr. 251:
”
Er det korrekt forstået, at alle sager i Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES)
sagsbehandles i rækkefølge, så selv de mest simple og enkle sager skal vente lige
så længe som de “tungeste” sager, selv om de er fuldt oplyste? I bekræftende fald
kan og vil ministeren opfordre AES til at smidiggøre sin sagsbehandling, så at sa-
gerne visiteres og håndteres i forskellige spor, så helt åbenlyse og enkle sager ek-
spederes hurtigere, så alle sager kun tager den tid, som sagens kompleksitet eller
mangel på samme nødvendiggør, både i anmeldelsesfasen, belysningsfasen, doku-
mentationsfasen og afgørelsesfasen?”
Svar:
Jeg har til besvarelse af spørgsmålet indhentet bidrag fra AES. AES oplyser føl-
gende om sagsbehandlingsproceduren:
”AES
anvender flere prioriteringsprincipper for at sikre, at sagerne afvikles på en
hensigtsmæssig måde, så der skabes en sagsportefølje i balance. AES har blandt
andet det princip, at AES træffer afgørelse, når sagen er fuldt oplyst, hvilket inde-
bærer, at de mest simple sager som udgangspunkt afgøres væsentligt hurtigere end
de tunge sager. I 2024 blev over 90 pct. af sagerne således afgjort indenfor 13 må-
neder.
AES kan nærmere oplyse følgende om sagsprocesserne:
Når en person kommer ud for en ulykke eller bliver syg på arbejdet, skal sagen an-
meldes som en arbejdsskade. Erhvervssygdomme anmeldes typisk direkte til AES,
mens arbejdsulykker typisk anmeldes af arbejdsgiver i anmeldeportalen EASY.
Herefter sendes sagen til arbejdsgivers forsikringsselskab.
For ulykker gælder herefter, at forsikringsselskabet foretager den indledende sags-
behandling og vurderer, hvorvidt sagen skal sendes til AES.