Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
10. april 2025
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 246 (Alm. del) af
13. marts 2025
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af svar på spørgsmål 94 (BEU alm. del) oplyse de sal-
domæssige konsekvenser samt effekten på arbejdsudbuddet og på Gini-koefficien-
ten for hvert år i perioden 2035-2065 samt de varige konsekvenser ved fra 2035 at
hæve det lave loft for indskud på aldersopsparingen fra 9.400 kr. (2025) til hhv.
16.000, 18.000, 20.000, 22.500, 25.000, 30.000? Ministeren bedes ligeledes i for-
længelse af svar på spørgsmål 94 (BEU alm. del) oplyse de provenumæssige kon-
sekvenser samt effekten på arbejdsudbuddet og på Gini-koefficienten for hvert år
i perioden 2035-2065 samt de varige konsekvenser ved at ændre perioden, hvor
det er muligt at betale det høje loft fra 7 til hhv. 12, 15 og 20 år.
Svar
Der henvises til svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål 94 (alm. del) af 29. no-
vember 2024 for en beskrivelse af de strukturpolitiske overvejelser ved lempelser
af aldersopsparingen.
Det skal bemærkes, at det allerede med de nuværende lofter er muligt at indbetale
en betydelig del af arbejdsmarkedspensionen på en aldersopsparingsordning. Fx
vil en forhøjelse af det lave loft til 30.000 kr. medføre, at en typisk enlig arbejder
omfattet af det lave loft vil kunne indbetale hele sin samlede pensionsindbetaling
på en aldersopsparingsordning.
Nedenfor er saldovirkningen angivet ved forhøjelser af det lave loft på aldersop-
sparingen til henholdsvis 16.000 kr., 18.000 kr., 20.000 kr., 22.500 kr., 25.000 kr.
og 30.000 kr.,
jf. tabel 1.
En forhøjelse af det lave indbetalingsloft fra 9.400 kr. til
16.000 kr. med virkning fra 2035 skønnes at fremrykke et skatteprovenu på 3,6
mia. kr. Den varige virkning af en forhøjelse af det lave indbetalingsloft til 16.000
kr. er på -1,7 mia. kr. og kan i høj grad tilskrives, at aldersopsparing ikke giver an-
ledning til modregning i social pension mv., hvorfor en øget brug af aldersopspa-
ring giver anledning til større offentlige udgifter på sigt.
De saldomæssige konsekvenser af forhøjelser af det lave indbetalingsloft op til
30.000 kr. samt udvidelser af indbetalingsperioden under det høje loft op til 20 år
er angivet nedenfor for hvert år i perioden 2035-2065,
jf. tabel 2.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K