Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del
Offentligt
3004321_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
10. april 2025
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 246 (Alm. del) af
13. marts 2025
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af svar på spørgsmål 94 (BEU alm. del) oplyse de sal-
domæssige konsekvenser samt effekten på arbejdsudbuddet og på Gini-koefficien-
ten for hvert år i perioden 2035-2065 samt de varige konsekvenser ved fra 2035 at
hæve det lave loft for indskud på aldersopsparingen fra 9.400 kr. (2025) til hhv.
16.000, 18.000, 20.000, 22.500, 25.000, 30.000? Ministeren bedes ligeledes i for-
længelse af svar på spørgsmål 94 (BEU alm. del) oplyse de provenumæssige kon-
sekvenser samt effekten på arbejdsudbuddet og på Gini-koefficienten for hvert år
i perioden 2035-2065 samt de varige konsekvenser ved at ændre perioden, hvor
det er muligt at betale det høje loft fra 7 til hhv. 12, 15 og 20 år.
Svar
Der henvises til svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål 94 (alm. del) af 29. no-
vember 2024 for en beskrivelse af de strukturpolitiske overvejelser ved lempelser
af aldersopsparingen.
Det skal bemærkes, at det allerede med de nuværende lofter er muligt at indbetale
en betydelig del af arbejdsmarkedspensionen på en aldersopsparingsordning. Fx
vil en forhøjelse af det lave loft til 30.000 kr. medføre, at en typisk enlig arbejder
omfattet af det lave loft vil kunne indbetale hele sin samlede pensionsindbetaling
på en aldersopsparingsordning.
Nedenfor er saldovirkningen angivet ved forhøjelser af det lave loft på aldersop-
sparingen til henholdsvis 16.000 kr., 18.000 kr., 20.000 kr., 22.500 kr., 25.000 kr.
og 30.000 kr.,
jf. tabel 1.
En forhøjelse af det lave indbetalingsloft fra 9.400 kr. til
16.000 kr. med virkning fra 2035 skønnes at fremrykke et skatteprovenu på 3,6
mia. kr. Den varige virkning af en forhøjelse af det lave indbetalingsloft til 16.000
kr. er på -1,7 mia. kr. og kan i høj grad tilskrives, at aldersopsparing ikke giver an-
ledning til modregning i social pension mv., hvorfor en øget brug af aldersopspa-
ring giver anledning til større offentlige udgifter på sigt.
De saldomæssige konsekvenser af forhøjelser af det lave indbetalingsloft op til
30.000 kr. samt udvidelser af indbetalingsperioden under det høje loft op til 20 år
er angivet nedenfor for hvert år i perioden 2035-2065,
jf. tabel 2.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om oplysning af de saldomæssige konsekvenser samt effekten på arbejdsudbuddet og på Gini-koefficienten for hvert år i perioden 2035-2065
3004321_0002.png
Side 2 af 4
Tabel 1
Saldovirkning af lempelser i indbetalingsregler for aldersopsparingen gældende fra 2035
2035
Lavt indbetalingsloft på
16.000 kr.
18.000 kr.
20.000 kr.
22.500 kr.
25.000 kr.
30.000 kr.
Udvidelse af periode for
højt loft til 12 år
Udvidelse af periode for
højt loft til 15 år
Udvidelse af periode for
højt loft til 20 år
3,6
4,6
5,6
6,8
7,9
9,7
2,0
2,9
4,6
2040
3,2
4,1
4,9
6,0
6,9
8,5
1,1
1,7
2,5
2045
2,9
3,7
4,5
5,4
6,3
7,8
0,6
1,2
2,1
2050
2,7
3,4
4,2
5,0
5,8
7,2
0,5
1,0
1,9
2055
2060
2065
2070
2075
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,6
-0,9
-1,7
2080
-0,7
-0,9
-1,1
-1,4
-1,6
-2,0
-0,8
-1,1
-2,0
Varig
virkning
-1,7
-2,2
-2,6
-3,0
-3,6
-4,4
-0,3
-0,4
-0,8
Mia. kr., 2025-niveau
2,4
1,9
1,4
0,7
3,0
2,5
1,8
0,9
3,7
3,0
2,2
1,1
4,4
3,6
2,6
1,3
5,1
4,2
3,1
1,5
6,3
5,2
3,7
1,9
0,3
0,2
-0,1
-0,5
0,7
1,3
0,4
0,6
-0,1
-0,1
-0,6
-1,0
Anm.: Opgjort ved virkningen på den strukturelle primære offentlige saldo, dvs. den strukturelle saldo ekskl.
strukturelle nettorenteindtægter. Det forudsættes, at det fremrykkede provenu udmøntes. De opgjorte
virkninger afspejler alene virkningen af en øget omlægning fra nuværende og skønnede fremtidige
indbetalinger til fradragsberettigede ordninger til aldersopsparing. Eventuelle afledte virkninger i form af
øget pensionsopsparing gennem udskydelse af forbrug eller reduktion i anden opsparing indgår således ikke.
Der er afrundet til nærmeste 100 mio. kr.
Kilde: Egne beregninger.
Lempelser af aldersopsparingen fremrykker skatteprovenu, hvilket medfører, at
provenuet gradvist forsvinder over tid. Fra omkring 2075 medfører lempelserne
en negativ saldovirkning. Det medfører, at tidspunktet, hvor lempelserne medfø-
rer en negativ saldovirkning, er omkring 10 år senere ift. svar på BEU spm. 94.
Det skal ses i lyset af, at lempelserne har virkning fra 2035, og ikke i 2025 som der
forudsættes i svar på BEU spm. 94.
Den negative saldovirkning på lang sigt skal som nævnt ses i sammenhæng med
øgede udgifter til folkepension mv. og dertil kommer en virkning af, at pensions-
formuen og dermed afkastet er reduceret som følge af det fremrykkede skattepro-
venu. Det kan i den forbindelse bemærkes, at det afkast skatternes andel af pensi-
onsformuen ville have givet anledning til, hvis ikke beskatningen blev fremrykket,
ville være en økonomisk gevinst for såvel den enkelte som for de offentlige finan-
ser.
Lempelser af aldersopsparingen vurderes ikke at have nævneværdige arbejdsud-
buds- eller fordelingsvirkninger, hvilket afspejler, at der fortsat indbetales samme
beløb til pension. De disponible indkomster vil på indbetalingstidspunktet derfor
alene være påvirket i det omfang personen har en marginalskat, der afviger fra de
40 pct. som pensionsselskabet har indeholdt i skat.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om oplysning af de saldomæssige konsekvenser samt effekten på arbejdsudbuddet og på Gini-koefficienten for hvert år i perioden 2035-2065
3004321_0003.png
Side 3 af 4
Tabel 2
Saldovirkning af lempelser i indbetalingsregler for aldersopsparingen gældende fra 2035
Forhøjelse af det lave indbetalingsloft fra 9.400 kr. til
Mia. kr.,
2025-niveau
2035
2036
2037
2038
2039
2040
2041
2042
2043
2044
2045
2046
2047
2048
2049
2050
2051
2052
2053
2054
2055
2056
2057
2058
2059
2060
2061
2062
2063
2064
2065
10.400 kr.
0,6
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,5
0,4
0,4
0,4
0,4
0,4
0,4
0,4
0,4
0,4
0,4
0,3
0,3
0,3
0,3
0,3
0,3
0,3
0,3
0,2
11.400 kr.
1,1
1,1
1,0
1,1
1,0
1,0
1,0
0,9
0,9
0,9
0,9
0,9
0,9
0,9
0,9
0,8
0,8
0,8
0,8
0,8
0,7
0,7
0,7
0,7
0,6
0,6
0,6
0,5
0,5
0,5
0,4
12.400 kr. 13.400 kr.
1,7
1,6
1,6
1,6
1,5
1,5
1,5
1,4
1,4
1,4
1,4
1,3
1,3
1,3
1,3
1,3
1,2
1,2
1,2
1,1
1,1
1,1
1,0
1,0
1,0
0,9
0,9
0,8
0,8
0,7
0,7
2,2
2,1
2,1
2,1
2,0
2,0
1,9
1,9
1,9
1,8
1,8
1,8
1,7
1,7
1,7
1,7
1,6
1,6
1,6
1,5
1,5
1,4
1,4
1,3
1,3
1,2
1,1
1,1
1,0
1,0
0,9
14.400 kr.
2,8
2,6
2,6
2,6
2,5
2,4
2,4
2,3
2,3
2,3
2,2
2,2
2,1
2,2
2,1
2,1
2,0
1,9
1,9
1,9
1,8
1,7
1,7
1,6
1,6
1,5
1,4
1,3
1,3
1,2
1,1
15.000 kr.
3,1
3,0
2,9
2,9
2,8
2,7
2,7
2,6
2,6
2,5
2,5
2,4
2,4
2,4
2,3
2,3
2,2
2,2
2,2
2,1
2,0
2,0
1,9
1,8
1,7
1,7
1,6
1,5
1,4
1,3
1,2
16.000 kr. 18.000 kr.
3,6
3,4
3,3
3,3
3,2
3,2
3,1
3,0
3,0
3,0
2,9
2,8
2,8
2,8
2,7
2,7
2,6
2,5
2,5
2,4
2,4
2,3
2,2
2,1
2,0
1,9
1,8
1,7
1,7
1,5
1,4
4,6
4,4
4,3
4,3
4,2
4,1
4,0
3,9
3,9
3,8
3,7
3,6
3,6
3,6
3,5
3,4
3,4
3,3
3,2
3,1
3,0
2,9
2,8
2,7
2,6
2,5
2,4
2,2
2,1
2,0
1,8
Anm.: Se anmærkning til tabel 1. Provenuskøn for tiltagene kan afvige fra svar på BEU spm. 94 sfa. tiltagenes
virkning ti år senere end i svar på BEU 94 samt mindre opdateringer af modelforudsætninger.
Kilde: Egne beregninger.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om oplysning af de saldomæssige konsekvenser samt effekten på arbejdsudbuddet og på Gini-koefficienten for hvert år i perioden 2035-2065
3004321_0004.png
Side 4 af 4
Tabel 3 (fortsat)
Saldovirkning af lempelser i indbetalingsregler for aldersopsparingen gældende fra 2035
Udvidelse af
periode med
det høje
indbetalingsloft
fra 7 til
fra 7 til
12 år
15 år
2,0
2,9
1,2
1,1
1,4
1,2
1,1
1,0
1,0
1,1
0,7
0,6
0,6
0,4
0,8
0,5
0,5
0,5
0,4
0,6
0,4
0,3
0,3
0,3
0,5
0,2
0,2
0,1
0,1
0,2
0,0
-0,1
1,9
1,6
1,9
1,8
1,7
1,6
1,2
1,3
1,3
1,2
1,1
0,8
1,1
1,0
1,0
0,9
0,7
0,8
0,8
0,7
0,7
0,4
0,5
0,5
0,4
0,3
0,0
0,2
0,1
-0,1
Forhøjelse af det lave indbetalingsloft fra
9.400 kr. til
Mia. kr.,
2025-niveau
2035
2036
2037
2038
2039
2040
2041
2042
2043
2044
2045
2046
2047
2048
2049
2050
2051
2052
2053
2054
2055
2056
2057
2058
2059
2060
2061
2062
2063
2064
2065
20.000 kr. 22.500 kr.
5,6
5,4
5,2
5,2
5,1
4,9
4,8
4,7
4,7
4,6
4,5
4,4
4,3
4,4
4,3
4,2
4,1
3,9
3,9
3,8
3,7
3,5
3,4
3,3
3,2
3,0
2,9
2,7
2,6
2,4
2,2
6,8
6,5
6,3
6,3
6,1
6,0
5,8
5,7
5,7
5,6
5,4
5,3
5,2
5,3
5,1
5,0
4,9
4,8
4,7
4,6
4,4
4,3
4,1
4,0
3,8
3,6
3,5
3,2
3,1
2,9
2,6
25.000 kr. 30.000 kr.
7,9
7,5
7,3
7,3
7,1
6,9
6,7
6,6
6,6
6,4
6,3
6,2
6,0
6,1
6,0
5,8
5,7
5,5
5,5
5,3
5,1
4,9
4,7
4,6
4,4
4,2
4,0
3,8
3,6
3,3
3,1
9,7
9,2
8,9
9,0
8,7
8,5
8,3
8,1
8,1
7,9
7,8
7,6
7,5
7,5
7,4
7,2
7,0
6,8
6,8
6,5
6,3
6,1
5,8
5,7
5,5
5,2
4,9
4,6
4,4
4,1
3,7
fra 7 til
10 år
1,0
0,4
0,4
0,8
0,7
0,7
0,5
0,4
0,6
0,5
0,5
0,1
0,0
0,4
0,3
0,3
0,1
0,1
0,3
0,3
0,3
0,1
0,0
0,2
0,2
0,2
0,0
-0,1
0,1
0,1
0,0
fra 7 til
20 år
4,6
3,0
2,8
2,8
2,7
2,5
2,4
2,3
2,2
2,2
2,1
2,0
1,9
2,0
2,0
1,9
1,8
1,7
1,6
1,5
1,3
1,2
1,0
0,9
0,8
0,6
0,4
0,3
0,2
0,0
-0,1
Anm.: Se anmærkning til tabel 1. Provenuskøn for tiltagene kan afvige fra svar på BEU spm. 94 sfa. tiltagenes
virkning ti år senere end i svar på BEU 94 samt mindre opdateringer af modelforudsætninger.
Kilde: Egne beregninger.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister