Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Carl Andersen (LA)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2025 - 2018
27. maj 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 13. marts 2025 stillet følgende spørgsmål nr.
245 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af ikke-medlem Carl
Andersen (LA) (MFU).
Spørgsmål nr. 245:
”Vil
ministeren i forlængelse af svar på BEU alm. del
–
spørgsmål 3 oplyse tallene
i tabel 1, hvor man frasorterer borgere visiteret til en ældre- eller plejebolig samt
botilbud? Svaret bedes opgjort både som oprindeligt, og hvor formuekravet er: i)
gældende for alle om 2 år og ii) gældende for alle nye ansøgere, mens eksisterende
modtagere, der rammes af de nye formuekrav, vil få udfaset deres ydelse over 3
år.”
Svar:
Boligstøtten aftrappes ift. husstandens indkomst, hvori der indgår et formuetillæg,
hvis formuen overstiger fastsatte grænser, som er beskrevet i tidligere svar. For-
muebegrebet i boligstøtteloven er bredere defineret sammenlignet med, hvad der
lægges til grund i nærværende besvarelse. Formue i eksisterende regler omfatter
bl.a. ejendomsværdi, værdipapirer og gæld.
Der gælder desuden særlige regler herun-
der særlige grænser for maksimal boligstøtte, når der er tale om ældreboliger.
I
svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 3 (alm. del) af 28. februar 2025
er
der skønnet over de økonomiske og fordelingsmæssige konsekvenser ved at indføre
en likvid formuegrænse på 99.200 kr. (2024-niveau) for fremtidige boligstøtteansø-
gere. Til nærværende besvarelse efterspørges det, at personer i en ældre- eller ple-
jebolig undtages fra at blive berørte af initiativet, hvis deres likvide formue oversti-
ger 99.200 kr. Det vurderes, at denne undtagelse hovedsageligt berører boligydel-
sesmodtagere.
For så vidt angår botilbud, kan der som udgangspunkt ikke ydes boligstøtte til per-
manente botilbud efter lov om social service, dvs. i plejehjem mv. Der kan fore-
komme enkelte tilfælde, hvor personer bosat i botilbud kan modtage boligstøtte,
dog vurderes dette ikke at have nævneværdige økonomiske eller fordelingsmæssige
konsekvenser. Disse indgår derfor ikke i skønsvurderingen af initiativet.
Der spørges til konsekvenserne ved to forskellige indfasningsmetoder.