Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Carl Andersen (LA)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2025 - 2018
27. maj 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 13. marts 2025 stillet følgende spørgsmål nr.
244 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af ikke-medlem Carl
Andersen (LA) (MFU).
Spørgsmål nr. 244:
”Vil
ministeren i forlængelse af svar på BEU alm. del
–
spørgsmål 3 oplyse effek-
ten af at implementere de nye formuekrav på følgende måder: i) gældende for alle
om 2 år, og ii) gældende for alle nye ansøgere, mens eksisterende modtagere, der
rammes af de nye formuekrav, vil få udfaset deres ydelse over 3 år? Svaret bedes
indeholde provenueffekt i de kommende år og varigt, antal berørte borgere (opdelt
på modtagere af boligsikring og boligydelse), samt effekten på arbejdsudbud, GINI
og BNP.”
Svar:
Boligstøtten aftrappes ift. husstandens indkomst, hvori der indgår et formuetillæg,
hvis formuen overstiger fastsatte grænser, som er beskrevet i tidligere svar. For-
muebegrebet i boligstøtteloven er bredere defineret sammenlignet med, hvad der
lægges til grund i nærværende besvarelse. Formue i eksisterende regler omfatter
bl.a. ejendomsværdi, værdipapirer og gæld.
I
svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 3 (alm. del) af 28. februar 2025
er
der skønnet over de økonomiske og fordelingsmæssige konsekvenser ved at indføre
en likvid formuegrænse på 99.200 kr. (2024-niveau) for fremtidige boligstøtteansø-
gere. For fremtidige boligstøttemodtagere er det lagt til grund, at der vil ske en lø-
bende indfasning af initiativet, indtil eksisterende boligstøttemodtagere også er om-
fattet.
Der spørges til konsekvenserne ved to forskellige indfasningsmetoder.
Gældende for alle boligstøttemodtagere om 2 år
Det efterspørges, at initiativet er gældende for alle om to år. Derfor antages det, at
initiativet forventes at få fuld virkning fra 2028, såfremt ændringen blev implemen-
teret i 2026. Det er således forudsat, at boligstøttemodtagere har to år til at indstille
sig på, at boligstøtten bortfalder.
De umiddelbare offentlige mindreudgifter til boligstøtte skønnes at udgøre ca. 1,1
mia. kr. i 2028, svarende til ca. 4,5 mia. kr. efter tilbageløb. Initiativet skønnes at