Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del
Offentligt
3003945_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Dina Raabjerg (KF)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2025 - 1787
9. april 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af den 12. marts 2025 stillet følgende spørgsmål
nr. 240 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dina
Raabjerg (KF).
Spørgsmål nr. 240:
”Vil
ministeren redegøre for, om det er af juridiske eller tekniske registreringsmæs-
sige årsager, at man har valgt at indrette lovgivningen således, at alle indrejste
herunder også adopterede
bliver omfattet af beskæftigelseskravet?”
Svar:
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet bidrag fra Udlændinge- og Integrations-
ministeriet, som havde ressortansvaret for beskæftigelseskravet, da det blev indført
i 2018. Udlændinge- og Integrationsministeriet har oplyst følgende:
”Beskæftigelseskravet
blev indført ved en lovændring i 2018, der udmøntede »Af-
tale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger«
af 6. februar 2018 (aftalt af Venstre, Konservative, Liberal Alliance og Dansk Fol-
keparti). Det følger af aftalen, at beskæftigelseskravet vil omfatte alle, der er ind-
rejst til Danmark fra 1. januar 2008, dvs. både udlændinge og danske statsborgere.
Målgruppeafgrænsningen følger således intentionerne i den politiske aftale af 6. fe-
bruar 2018.
Af lovbemærkningerne (lovforslag nr. L 239 som fremsat for Folketinget den 4.
maj 2018, pkt. 4.2.1.1.) fremgår om beskæftigelseskravet, at
”indrejsedatoen
i lig-
hed med den tekniske beregning af opholdstiden i forhold til integrationsydelse er
den dato, fra hvilken personen er registreret som indrejst i folkeregisteret. Således
regnes indrejse for alle fra tidspunktet for pågældendes registrering som indrejst i
Det Centrale Personregister (CPR)”.
Ved indførelsen af beskæftigelseskravet i 2018 blev der således
i lighed med den
tekniske beregning af opholdstiden ift. opholdskravet
taget udgangspunkt i tids-
punktet for den pågældendes registrering som indrejst i CPR-registret.”
Jeg kan henholde mig til oplysningerne fra Udlændinge- og Integrationsministeriet.
Beskæftigelseskravet er således oprindeligt fastlagt ud fra objektive kriterier base-
ret på oplysninger om indrejsedatoer i CPR. Med lovforslag L 152 af 10. april 2024
BEU, Alm.del - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 240: Spm. om, hvorfor man har valgt at indrette lovgivningen således, at alle indrejste – herunder også adopterede – bliver omfattet af beskæftigelseskravet
om skærpede betingelser for at opnå ret til kontanthjælp, som blev vedtaget af Fol-
ketinget i maj 2024, ændres alene datoen for, hvem der som indrejste er omfattet af
beskæftigelseskravet. Fra 1. juli 2025 gælder beskæftigelseskravet således for alle
indrejste fra den 2. april 1968.
Den aktuelle debat om internationalt adopteredes retsstilling i kontanthjælpssyste-
met har imidlertid gjort et stort indtryk på mig. Jeg har lyttet til kritikken og nu la-
ver vi loven om, så internationalt adopterede ikke skal opfylde beskæftigelseskra-
vet ved ansøgning om kontanthjælp, fordi de tidligere er indrejst til riget i forbin-
delse med deres adoption. Lovforslaget har netop været i ekstern høring og forven-
tes fremsat i slutningen af april 2025.
Jeg er desuden i dialog med aftalepartierne bag det skærpede beskæftigelseskrav og
den nye arbejdspligt om, hvorvidt der er flere persontyper, som kan og skal undta-
ges fra opfyldelse af beskæftigelseskravet ved ansøgning om kontanthjælp.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2