Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Karsten Hønge (SF)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2025 - 515
20. februar 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 23. januar 2025 stillet følgende spørgsmål nr.
192 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten
Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 191:
”Vil
ministeren redegøre for prisen på en administrativ løsning, der sikrer, at der
ikke bliver modregnet for de af L162 A berørte 6.000 personer, herunder hvad de
tidligere administrative omkostninger har været?”
Svar:
I forbindelse med udmøntningen af en lempeligere modregning af arbejdsindkomst,
blev der taget udgangspunkt i et allerede anvendt begreb i pensionslovgivningen;
”indtægt ved personligt arbejde”. Indtægt ved personligt arbejde er et bredere be-
greb end arbejdsindkomst, men hensigten med anvendelsen var ikke at indføre no-
get nyt og yderligere komplicere pensionsberegningen.
Som jeg informerede Folketinget om inden fremsættelse af L162 viste det sig i im-
plementeringen, at det var meget udfordrende at understøtte begrebet digitalt i den
automatiserede pensionsberegning i Udbetaling Danmark. Ikke mindst som følge
af, at de ændrede regler for modregning også vedrører ægtefælles/samlevers ind-
komstforhold. Konkret var det ikke muligt automatisk at udstille alle de forskellige
indkomsttyper via Skatteforvaltningens systemer, hvorfra Udbetaling Danmark pri-
mært modtager oplysninger om indkomstforhold.
På den baggrund undersøgte Beskæftigelsesministeriet i samarbejde med Skattemi-
nisteriet muligheden for at tilpasse Skatteforvaltningens systemer. Skatteministeriet
vurderede, at den nødvendige tilretning af Skatteforvaltningens systemer ville være
forbundet med risiko for at være i strid med udbudsloven, bl.a. fordi tilpasningen
ikke har skattemæssig relevans. Endvidere vurderede Skatteministeriet, at ændrin-
ger i Skatteforvaltningens forskudssystem ville være forbundet med et stort træk på
kritisk udviklingskapacitet. Dette skal desuden ses i lyset af, at udviklingskapacite-
ten bl.a. er prioriteret til implementering af
Aftale om reform af personskat
fra 2023
og
Aftale om tryghed om boligbeskatningen
(Boligforlig 2017), hvorfor det tidligst
ville være muligt at implementere ændringen i forskudssystemet for indkomståret
2027.