Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
7. februar 2025
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 176 (Alm. del) af
16. januar 2025
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af svar på spørgsmål nr. 87 (BEU alm del) fremsende
en tabel, der viser den samlede virkning ved at udvide retten til tidlig pension med
1 år ved fastholdelse af anciennitetskrav? Virkningen bedes opgjort for hvert år i
perioden 2027-2035. Tabellen bedes indeholde såvel aktivitetsskøn for nuværende
regler, samlet meraktivitet, saldovirkning og beskæftigelsesvirkning.
Svar
Tabel 1 viser virkningen af at udvide ordningen for tidlig pension med ét år fra
2027, dvs. den første årgang, der påvirkes er årgang 1963. I beregningerne er det
lagt til grund, at anciennitetskrav, opgørelsestidspunkt mv. følger den nuværende
regulering, men den tidligste alder for overgang til tidlig pension rykkes fra tre til
fire år før folkepensionsalderen. For årgang 1963 og yngre vil det således være
muligt at være på tidlig pension i hhv. 2 år, 3 år eller 4 år. Det vil sige, at alle som
ved gældende regler opnår ret til tidlig pension, får tildelt retten i ét år ekstra, og at
ingen dermed får ret til ét år på tidlig pension. Udvidelsen skønnes at medføre en
stigning i antal modtagere af tidlig pension på 1.000 helårspersoner i 2027 stigende
til 11.500 helårspersoner i 2030, hvor tiltaget er fuldt indfaset,
jf. tabel 1.
Herefter
svinger meraktiviteten med årgangenes størrelse og forhøjelser af folkepensionsal-
deren. Fuldtidsbeskæftigelsen skønnes at falde med 600 fuldtidspersoner i 2027 og
5.900 i 2030. Udvidelsen skønnes at medføre merudgifter efter skat, tilbageløb og
adfærd på 0,3 mia. kr. (2025-niveau) i 2027 stigende til 2,0 mia. kr. (2025-niveau) i
2030. I 2035 skønnes merudgiften efter tilbageløb og adfærd at være 2,1 mia. kr.
(2025-niveau).
Det bemærkes, at en udvidelse med ét år fra 2027 ikke er det samme som at fast-
holde alderen for tidlig pension på 64 år, som der svares på i BEU 87. Tabel 1 vi-
ser derfor også virkningen af at fastholde alderen for tidlig pension på 64 år. En
sådan fastholdelse skønnes at medføre en stigning i antal modtagere af tidlig pen-
sion på 1.000 helårspersoner i 2027 stigende til 11.500 helårspersoner i 2030,
jf. ta-
bel 1.
I 2031 stiger meraktiviteten yderligere, da der fra dette år er mulighed for 5
år med tidlig pension som følge at forhøjelsen af folkepensionsalderen i 2035.
Meraktiviteten vil øges hver gang folkepensionsalderen forhøjes og alderen for
tidlig pension er fastholdt. Det skønnes, at fastholdelse af alderen for tidlig
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K