Beretning nr.
6
Folketinget 2024-25
Beretning afgivet af Udvalget for Forretningsordenen den 2. juli 2025
Beretning
om
visse spørgsmål om ydelse af økonomiske fordele i forbindelse med
nedlæggelse af et folketingsmandat
Er
flertal
i udvalget (DD, SF, LA, KF, EL, DF og ALT),
tiltrådt af RV, udtaler, at i lyset af den sag, der er kommet
frem om, at et medlem af Moderaternes folketingsgruppe
er blevet tilbudt 370.000 kr., hvis han ville nedlægge sit
mandat, har Udvalget for Forretningsordenen den 26. juni
2025 drøftet sagen og de principielle problemer, den rejser.
Flertallet
ser med alvor på forløbet. I Danmark bygger
vores demokrati på, at mandater ikke er noget, man kan
handle med. Det skal ikke være muligt at købe sig til en
anden sammensætning af Folketinget end den, vælgerne har
bestemt. Derfor er det også dybt bekymrende, hvis der –
uanset hvem der betaler – bliver tilbudt penge for at få et
folketingsmedlem til at trække sig.
Derfor har
flertallet
besluttet at igangsætte et arbejde, der
skal munde ud i klare regler. Målet er, at det bliver tydelig-
gjort, at det er forbudt at love, tilbyde eller give økonomiske
fordele for at få et medlem til at opgive sit mandat – og at
det også skal være forbudt at forsøge. Folketingets Admini-
stration skal nu i gang med at udarbejde forslag til modeller
for, hvordan det kan gennemføres, og Justitsministeriet og
andre relevante myndigheder vil blive inddraget i arbejdet.
Et
mindretal
i udvalget (S, V og M) udtaler, at i lyset af
den sag, der er kommet frem om, at der i november 2023
var en dialog med et daværende medlem af Moderaternes
folketingsgruppe om omstændighederne, hvis han overdrog
sit mandat til sit parti, har Udvalget for Forretningsordenen
den 26. juni 2025 drøftet sagen.
Som forløbet er beskrevet i pressen, har det givet anled-
ning til en diskussion om mere principielle spørgsmål.
Efter Folketingets Administrations opfattelse er grundlo-
vens § 56, ikke til hinder for, at en leder af eller anden
repræsentant for et politisk parti forsøger at overbevise et
folketingsmedlem om at nedlægge sit mandat, f.eks. som
led i en gensidig aftale. Bestemmelsen er efter administra-
tionens opfattelse heller ikke til hinder for, at den pågælden-
de partileder m.v. stiller vedkommende folketingsmedlem
en fordel, herunder en økonomisk gevinst, i udsigt, hvis
medlemmet vælger at følge opfordringen om at nedlægge sit
mandat. Vælger medlemmet at tage imod et sådant tilbud,
vil det dog ikke kunne gennemtvinges, at vedkommende
faktisk skal nedlægge mandatet.
Der vil være en række situationer, hvor det er anerkendel-
sesværdigt for et folketingsmedlem at nedlægge sit mandat
for f.eks. at tiltræde i en stilling i det offentlige eller i det
private erhvervsliv. Eksempelvis kan folketingsmedlemmer
tilbydes stillinger i udenrigstjenesten. Der vil også være si-
tuationer, hvor det kan give mening at indlede drøftelser om
omstændighederne for nedlæggelse af sit hverv i forbindelse
med sygdom el.lign.
Da der er tale om mere principielle spørgsmål, er det af-
gørende, at Folketinget gør sig grundige overvejelser, inden
der eventuelt lovgives herom.
Mindretallet
opfordrer derfor
Folketingets Administration til – med inddragelse af Justits-
ministeriet og andre relevante myndigheder – at igangsætte
et arbejde, hvor der overvejes fordele og ulemper ved yderli-
gere regulering på området.
P.u.v.
Søren Gade
formand
AX031676