Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
UUI Alm.del Bilag 140
Offentligt
3076091_0001.png
Grund- og nærhedsnotat
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om EU-støtte
til asyl, migration og integration for perioden 2028-2034
KOM (2025) 540
Nyt notat
Dette grund- og nærhedsnotat sendes tillige til Udlændinge- og Integrations-
udvalget.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet.
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om EU-støtte til asyl, migration og inte-
gration for perioden 2028-2034. Forslaget skal medvirke til at sikre, at med-
lemsstaterne kan være i stand til hurtigt og effektivt at reagere på udviklingen
i migrationsstrømmene, herunder gennem implementering af EU’s pagt om
migration og asyl, effektive tilbagesendelser og også støtte til lovlig migration
og tidlig integration af tredjelandsstatsborgere. Der lægges i forslaget op til
et budget på minimum ca. 12 mia. euro. Forslaget indgår desuden som en del
af den af ”Den Europæiske Fond for Økonomisk, Social og Territorial Sam-
hørighed, Landbrug, Landdistrikter, Fiskeri, det Maritime Område, Velstand
og Sikkerhed” hvorfor EU-støtten gennemføres i overensstemmelse med de
horisontale regler for de planer for nationalt og regionalt partnerskab, der
er fastsat heri. Forslaget rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincip-
pet. Forslaget er omfattet af det danske retsforbehold. Forslaget vurderes
derfor ikke at have lovgivningsmæssige og økonomiske konsekvenser for
Danmark. Regeringen er overordnet positiv over for Kommissionens forslag
til EU-støtte til asyl, migration og integration, herunder ønsket om et mere
effektfuldt og fleksibelt budget.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2025) 540 af 18. juli 2025 fremsat forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om EU-støtte til asyl, migration
og integration for perioden 2028-2034. Forslaget er oversendt til Rådet den
3. september 2025 i dansk sprogversion.
3. oktober 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Internationalt Migrationssamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Side
1/7
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 140: Grund- og nærhedsnotat forslag til forordninger om Asyl, Migration og Integration (AMI), fra udlændinge- og integrationsministeren
3076091_0002.png
Baggrunden for forslaget er, at Kommissionen den 16. juli 2024 ved KOM
(2025) 0571 fremlagde et forslag til den næste flerårige finansielle ramme for
perioden 2028-2034. Generelt lægges der op til at udforme et mere politikori-
enteret, enklere og mere fleksibelt budget, der kan hjælpe medlemsstaterne
og deres regioner med at håndtere prioriteter og udfordringer på den mest
effektive, inkluderende og virkningsfulde måde, samtidig med at alle erfarin-
gerne, der er gjort under de nuværende programmer, inddrages. I Kommissi-
onens meddelelse ”Vejen
til den næste flerårige finansielle ramme”,
der blev
offentliggjort den 11. februar 2025, blev det i den forbindelse understreget, at
”[der
skal] tages fat på de eksisterende vanskeligheder og svagheder og den
eksisterende manglende fleksibilitet, og effekten af hver eneste udbetalte euro
skal maksimeres”
samtidig med, at evnen til at tilpasse budgettet – som reak-
tion på en virkelighed i forandring – skal sikres.
Under de overordnede budgetrammer i perioden 2028-2034 skal der tillige
vedtages en række sektorretsakter for konkrete politikområder i samme peri-
ode, herunder på området for indre anliggender. Der er her fremsat tre sektor-
specifikke retsakter, navnlig:
1. EU-støtte til Schengenområdet, til integreret europæisk grænsefor-
valtning og til den fælles visumpolitik (BMV)
1
2. EU-støtte til asyl, migration og integration (AMI)
2
3. EU-støtte til indre sikkerhed (IS)
3
Det bemærkes dog, at sektorretsakterne på området for indre anliggende, som
følge af ønsket om den markante konsolidering af udgiftsprogrammer, sup-
plerer det horisontale forslag til forordning (EU) [...] om oprettelse af ”Den
Europæiske Fond for Økonomisk, Social og Territorial Samhørighed, Land-
brug, Landdistrikter, Fiskeri, det Maritime Område, Velstand og Sikkerhed”.
4
EU-støtten for indenrigsfondene vil således blive ydet under fonden i over-
ensstemmelse med reglerne for denne.
Kommissionen anfører, at forslag skal ses i lyset af, at migration er en euro-
pæisk udfordring, der skal imødegås med en europæisk løsning. Herunder har
Europas geopolitiske kontekst ændret sig betydeligt, hvilket har påvirket Uni-
onens migrations- og asylforvaltning, som yderligere er blevet påvirket af
brugen af migration som et våben. Som følge heraf finder Kommissionen det
nødvendigt, at medlemsstaterne skal være i stand til hurtigt og effektivt at
1
2
KOM (2025) 541
KOM (2025) 540
3
KOM (2025) 542
4
KOM (2025) 565
Side
2/7
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 140: Grund- og nærhedsnotat forslag til forordninger om Asyl, Migration og Integration (AMI), fra udlændinge- og integrationsministeren
3076091_0003.png
reagere på udviklingen i migrationsstrømmene og modtage EU-støtte med
henblik herpå.
Forslaget bygger videre på forordning (EU) 2021/1147
5
og skal desuden tage
hensyn til nye politiske udviklinger og behovet for at kunne reagere fleksibelt
på skiftende migrations- og asyludfordringer både inden for EU og i samar-
bejde med andre lande.
Hjemmelsgrundlaget og det danske retsforbehold
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel særlig artikel 78, stk. 2, og
artikel 79, stk. 2 og 4.
Forslaget er således fremsat efter TEUF, tredje del, afsnit V. Ifølge Protokol-
len om Danmarks stilling, som er knyttet til Lissabontraktaten, deltager Dan-
mark ikke i vedtagelsen af foranstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF,
tredje del, afsnit V, og ifølge protokollen er ingen af de foranstaltninger, der
er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for Danmark, ligesom de ikke
finder anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet”).
3. Formål og indhold
Kommissionen anfører overordnet, at formålet med forslaget er at sikre sam-
menhæng mellem udgifter og Unionens politiske retningslinjer på området
for asyl, migration og integration. Forslaget har til formål at imødekomme
behovet for større fleksibilitet i forvaltningen af EU-støtten, herunder større
fokus på resultatorientering samt øget forenkling for alle aktører, der er in-
volveret i gennemførelsen heraf. Forslaget erstatter den nuværende Asyl-, Mi-
grations- og Integrationsfond (AMIF).
Formål:
Mere specifikt påpeger Kommissionen, at forslaget med udgangspunkt i re-
sultaterne og investeringerne på asyl- og migrationsområdet fra de foregående
programmeringsperioder skal give den nødvendige EU-støtte til at nå målene
for den samlede tilgang til migration og asyl. Dette indebærer også støtte til
lovlig migration og tidlig integration af tredjelandsstatsborgere samt horison-
tale foranstaltninger, der styrker medlemsstaternes kapacitet på integrations-
området.
Det fremhæves endvidere, at formålet med forslaget i høj grad også er at un-
derstøtte EU’s pagt om migration og asyl (Pagten). Denne kræver, at med-
5
Side
3/7
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 140: Grund- og nærhedsnotat forslag til forordninger om Asyl, Migration og Integration (AMI), fra udlændinge- og integrationsministeren
3076091_0004.png
lemsstaterne udarbejder nationale gennemførelsesplaner på grundlag af Kom-
missionens fælles gennemførelsesplan. Det fremgår klart af disse planer, at
der vil være behov for betydelige finansielle ressourcer i de kommende år.
Medlemsstaterne skal gennemføre de nødvendige reformer for at sikre, at de
nationale systemer er effektive og formålstjenlige i overensstemmelse med
Pagtens forpligtelser, og at det europæiske system, der er oprettet ved Pagten,
fungerer, som det skal.
Forslaget begrundes desuden med, at Pagtens forpligtelser har skabt betyde-
lige behov for personale, herunder sagsbehandlere, juridiske rådgivere, over-
vågere af grundlæggende rettigheder, repræsentanter for uledsagede mindre-
årige, sårbarhedseksperter osv., samt nye forpligtelser vedrørende modta-
gelse, der medfører betydelige driftsomkostninger. Kommissionen anser
disse elementer som helt centrale, der sikrer, at det europæiske system funge-
rer i praksis. Systemiske fejl på disse områder i én medlemsstat påvirker alle
medlemsstater.
Endelig har forslaget til formål at facilitere EU-støtte til rådighed for den nye
fælles tilgang og lovgivningsmæssige ramme, som Kommissionen har fore-
slået, med hurtigere, enklere og mere effektive tilbagesendelsesprocedurer i
hele EU samt innovative løsninger til migrationsstyring. Denne nye retlige
ramme for tilbagesendelser udgør et vigtigt supplement til Pagten.
Det bemærkes, at den vejledende finansielle ramme for gennemførelsen af
målene under EU-støtten i forslaget er fastsat til 11.975.428.500 EUR for pe-
rioden fra 2028 til 2034 i løbende priser. Den gennemføres i overensstem-
melse med de horisontale regler for de planer for nationalt og regionalt part-
nerskab, der er fastsat i forordning (EU) [...] om oprettelse af Den Europæiske
Fond for Økonomisk, Social og Territorial Samhørighed, Landbrug, Landdi-
strikter, Fiskeri, det Maritime Område, Velstand og Sikkerhed.
Indhold:
Artikel 1 fastlægger anvendelsesområdet for EU-støtten til asyl, migration og
integration for perioden fra den 1. januar 2028 til den 31. december 2034.
Med henblik herpå fastsættes væsentlige definitioner i artikel 2, og der defi-
neres fire mål i artikel 3, som vil blive opnået gennem EU-støtte under de
horisontale regler for Den Europæiske Fond for Økonomisk, Social og Terri-
torial Samhørighed, Landbrug, Landdistrikter, Fiskeri, det Maritime Område,
Velstand og Sikkerhed, fastsat ved forordning (EU) [...]. Disse mål vedrører
1) styrkelse af alle aspekter for det fælles europæiske asylsystem2) fremme
Side
4/7
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 140: Grund- og nærhedsnotat forslag til forordninger om Asyl, Migration og Integration (AMI), fra udlændinge- og integrationsministeren
tilbagesendelse og tilbagetagelse af irregulære migranter, herunder deres re-
integration i tredjelande og bekæmpelse af irregulær migration, 3) styrke og
udvikle lovlig migration samt tidlig integration og social inklusion af tredje-
landsstatsborgere, og 4) at sikre solidaritet og rimelig ansvarsfordeling mel-
lem medlemsstaterne.
Artikel 4 fastsætter bestemmelser for finansiering af EU-støtten.
For at fremme gennemførelsen af EU-retten og støtte bestræbelserne på at
sikre en samlet tilgang til migrationsstyring baseret på gensidig tillid, solida-
ritet og rimelig ansvarsfordeling mellem medlemsstaterne fastsætter den fo-
reslåede forordning også regler for budgetbehandlingen af midlerne til gen-
bosætning og humanitær indrejse (artikel 5), midlerne til overførsel af ansø-
gere om international beskyttelse eller personer med international beskyttelse
(artikel 6) samt de finansielle bidrag fra medlemsstaterne med henblik på den
årlige solidaritetspulje, der er oprettet ved Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2024/1351 af 14. maj 2024 (artikel 9).
Artikel 7 fastsætter de nødvendige betingelser, som tredjelande skal opfylde
for at blive associeret med den EU-støtte, der ydes i henhold til dette forslag.
Artikel 8 omhandler finansieringen af Det Europæiske Migrationsnetværk,
der blev oprettet ved Rådets beslutning 2008/381/EF, i overensstemmelse
med dets mål og opgaver. Artikel 10 indeholder overgangsbestemmelser. Da-
toen for den foreslåede forordnings ikrafttræden er fastsat i artikel 11, hvor
det fastsættes, at forordningen er bindende i alle enkeltheder og umiddelbart
gældende i hver medlemsstat i overensstemmelse med traktaterne fra den 1.
januar 2028.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF artikel 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har i forhold til nærhedsprincippet anført følgende:
”Målene med forslaget kan ikke opfyldes, hvis medlemsstaterne handler hver
for sig, eftersom problemerne er af grænseoverskridende karakter og ikke er
begrænset til én medlemsstat eller en undergruppe af medlemsstater. EU-
støtten skaber merværdi ved at fremme en fælles tilgang på tværs af medlems-
staterne ved gennemførelsen af EU’s regelsæt og standarder samt ved at
styrke samarbejdet mellem medlemsstaterne om tværnationale spørgsmål.”
Side
5/7
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 140: Grund- og nærhedsnotat forslag til forordninger om Asyl, Migration og Integration (AMI), fra udlændinge- og integrationsministeren
3076091_0006.png
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af, at nærhedsprincippet er
overholdt.
6. Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige og økonomiske konse-
kvenser for Danmark.
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Da forslaget til forordning om EU-støtte til asyl, migration og integration for
perioden 2028-2034 er omfattet af retsforbeholdet, har det ikke lovgivnings-
mæssige konsekvenser for Danmark.
Økonomiske konsekvenser
Idet forslaget er omfattet af retsforbeholdet, vil Danmark som udgangspunkt
modtage refusion for sin forholdsmæssige andel af udgiften til EU’s støtte til
asyl, migration og integration i fonden for Økonomisk, Social og Territorial
Samhørighed, Landbrug, Landdistrikter, Fiskeri, det Maritime Område, Vel-
stand og Sikkerhed i perioden 2028-2034.
8. Høring
Sagen er sendt i høring i Specialudvalget for Asyl- og Indvandringssamar-
bejde (SPAIS) den 23. september 2025.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlems-
staters holdning til sagen.
10. Regeringens (foreløbige) generelle holdning
Regeringen prioriterer et enklere, mere fokuseret og mere effektfuldt budget.
Det er nødvendigt for at sikre, at EU er i stand til at håndtere de udfordringer,
Europa står over for. Det er centralt at adressere EU’s eksterne udfordringer,
herunder særligt migrationsudfordringen.
Side
6/7
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 140: Grund- og nærhedsnotat forslag til forordninger om Asyl, Migration og Integration (AMI), fra udlændinge- og integrationsministeren
Regeringen ser derfor generelt positivt på forslaget om EU-støtte til asyl, mi-
gration og integration 2028-2034, herunder ønsket om øget fleksibilitet for
udmøntningen af midlerne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side
7/7