Grund- og nærhedsnotat
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om EU-støtte
til Schengenområdet, til integreret europæisk grænseforvaltning og til
den fælles visumpolitik for perioden 2028-2034
KOM (2025) 541
Nyt notat
Dette grund- og nærhedsnotat sendes tillige til Udlændinge- og Integrations-
udvalget.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet.
1
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om EU-støtte til Schengenområdet, til in-
tegreret europæisk grænseforvaltning og til den fælles visumpolitik for peri-
oden 2028-2034. Forslaget skal medvirke til at sikre EU-støtte til effektiv in-
tegreret europæisk grænseforvaltning og sikre sammenhæng mellem indbyr-
des forbundne politikområder, herunder grænser og tilbagesendelser, med
henblik på at forvalte EU’s ydre grænser. Der lægges i forslaget op til et
budget på minimum ca. 15,4 mia. euro. Forslaget indgår desuden som en del
af den af ”Den Europæiske Fond for Økonomisk, Social og Territorial Sam-
hørighed, Landbrug, Landdistrikter, Fiskeri, det Maritime Område, Velstand
og Sikkerhed”, hvorfor EU-støtten gennemføres i overensstemmelse med de
horisontale regler for de planer for nationalt og regionalt partnerskab, der
er fastsat heri. Forslaget rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincip-
pet. Forslaget er omfattet af det danske retsforbehold, men udgør en udbyg-
ning af Schengenreglerne. Danmark skal derfor inden seks måneder efter en
evt. vedtagelse beslutte, om Danmark vil gennemføre retsakten i dansk ret og
dermed være bundet på mellemstatsligt grundlag. Forslaget vurderes at have
3. oktober 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Internationalt Migrationssamarbejde
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
www.uim.dk
36977191
1
Forslaget er fremsat efter Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF), tredje del,
afsnit V. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Lissabon-traktaten, finder derfor anven-
delse, hvilket indebærer, at foranstaltningerne ikke vil være bindende for og ikke finder anvendelse i
Danmark. Da forordningen imidlertid udgør en udbygning af Schengenreglerne, træffer Danmark inden
seks måneder efter vedtagelsen af forordningen afgørelse om, hvorvidt Danmark vil gennemføre for-
ordningen i dansk ret, jf. protokollens artikel 4.
Side
1/7