Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
UUI Alm.del Bilag 131
Offentligt
3065055_0001.png
Undersøgelse af
studerende på
videregående
uddannelser fra
Bangladesh og Nepal
August 2025
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
UUI Alm.del - Bilag 131
Offentligt
1
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Orientering om resultaterne af undersøgelse af stigningen i antallet af studerende fra Bangladesh og Nepal fra uddannelses- og forskningsministeren
3065055_0002.png
Undersøgelse af studerende på videregående uddannelser fra Bangladesh og Nepal
Udgivet af
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Bredgade 40-42
1260 København K
Tel.: 3392 9700
[email protected]
www.ufm.dk
Publikationen kan hentes på ufm.dk/publikationer
ISBN (elektronisk publikation): 978-87-93807-85-3
2
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Orientering om resultaterne af undersøgelse af stigningen i antallet af studerende fra Bangladesh og Nepal fra uddannelses- og forskningsministeren
3065055_0003.png
Undersøgelse af studerende på videregående uddannelser fra Bangladesh og Nepal
Indhold
1. Baggrund...................................................................................................................................................... 4
2. Udviklingen i tilgangen af studerende fra Bangladesh og Nepal .............5
2.1 Studerende på kandidatuddannelserne .......................................................................................................... 7
2.2 Uddannelsesadfærd..........................................................................................................................................................13
2.3 Dimittender fra Bangladesh og Nepal ........................................................................................................... 17
3. Universiteternes erfaringer med studerende fra Bangladesh og
Nepal ...................................................................................................................................................................19
3.1 Baggrunden for stigningen i antallet af ansøgere fra Bangladesh og Nepal ......20
3.2 Rekruttering af studerende fra Bangladesh og Nepal .................................................................20
3.3 De studerendes kvalifikationer og forudsætninger......................................................................... 21
3.4 Søgning mod specifikke uddannelser ........................................................................................................... 23
3.5 Adgang til arbejdsmarkedet ................................................................................................................................... 24
3.6 Andre relevante opmærksomhedspunkter .............................................................................................. 25
3
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Orientering om resultaterne af undersøgelse af stigningen i antallet af studerende fra Bangladesh og Nepal fra uddannelses- og forskningsministeren
Undersøgelse af studerende på videregående uddannelser fra Bangladesh og Nepal
1. Baggrund
De seneste år er tilgangen af studerende fra Bangladesh og Nepal til især universiteter-
nes kandidatuddannelser steget markant.
Uddannelses- og forskningsministeren igangsatte derfor i maj 2025 en undersøgelse,
der skal belyse årsagerne til og virkningerne af, at et stigende antal personer fra Bang-
ladesh og Nepal søger om optagelse og starter på de danske universiteter.
Undersøgelsen består af to delundersøgelser:
1. En undersøgelse baseret på oplysninger vedr. bl.a. udviklingen i tilgangen af stu-
derende fra Bangladesh og Nepal på tværs af universiteter samt karakteristika
for denne gruppe, bl.a. frafald, studiejob og efterfølgende beskæftigelse mv.
2. En undersøgelse af universiteternes oplevelse af det stigende antal studerende
fra Bangladesh og Nepal.
De samlede resultater af begge undersøgelser gennemgås nedenfor.
4
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Orientering om resultaterne af undersøgelse af stigningen i antallet af studerende fra Bangladesh og Nepal fra uddannelses- og forskningsministeren
3065055_0005.png
Undersøgelse af studerende på videregående uddannelser fra Bangladesh og Nepal
2. Udviklingen i tilgangen af
studerende fra Bangladesh og
Nepal
De seneste år er tilgangen af studerende fra Bangladesh og Nepal til de danske videre-
gående uddannelser steget markant. Særligt siden 2022 er antallet af studerende fra
Bangladesh steget væsentligt, og i 2024 startede knap 1.000 bangladeshiske stude-
rende på en statslig videregående uddannelse. Antallet af nepalesiske studerende har
været relativt stabilt siden 2010, men steg fra 2023 til 2024 med mere end 80 pct. til
knap 250 studerende,
jf. figur 1.
I samme periode er den samlede bestand af studerende
fra Bangladesh steget fra knap 70 i 2010 til ca. 1.500 i 2024, mens bestanden af stude-
rende fra Nepal er steget fra ca. 300 i 2010 til ca. 400 i 2024.
En stigende andel af tilgangen af studerende fra Bangladesh og Nepal er de seneste år
koncentreret på kandidatuddannelserne. Ca. 96 pct. af tilgangen af bangladeshiske stu-
derende udgøres af studerende, der starter på en kandidatuddannelse, mens andelen er
80 pct. for nepalesiske studerende
1
,
jf.
figur 2.
Figur 1
Tilgang af studerende fra Bangladesh
og Nepal til videregående uddannelser,
2010-2024
Antal
1.200
981
1.000
800
60
600
400
200
40
246
80
Figur 2
Andel af samlet tilgang fra Bangladesh
og Nepal til kandidatuddannelser, 2010-
2024
Pct. af tilgang
100
96
80
20
0
0
2010
2012
2014
2016
2018
2020
2022
2024
2010
2012
2014
2016
2018
2020
2022
Nepal
Bangladesh
Anm.:
Kilde:
Nepal
Bangladesh
Kun uddannelser under Uddannelses- og Forskningsministeriets ressort. Se desuden
boks 2.1.
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
1
Det bemærkes, at der i en kortere periode fra 2005 til 2009 skete en markant stigning i antallet af nepalesiske stude-
rende på erhvervsakademiuddannelserne. I 2024 startede 3 pct. af alle nepalesiske studerende på danske videregå-
ende uddannelser på en erhvervsakademiuddannelse.
2024
5
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Orientering om resultaterne af undersøgelse af stigningen i antallet af studerende fra Bangladesh og Nepal fra uddannelses- og forskningsministeren
3065055_0006.png
Undersøgelse af studerende på videregående uddannelser fra Bangladesh og Nepal
Det bemærkes, at der endnu ikke foreligger oplysninger om tilgangen af studerende på
videregående uddannelser i 2025. Derfor fokuseres der i hele rapporten på udviklingen
til og med 2024.
Boks 2.1 Målgrupper af studerende fra tredjelande
Afgrænsning af internationale studerende
Internationale studerende afgrænses i Uddannelses- og Forskningsministeriets opgø-
relser som studerende, der er kommet til Danmark med henblik på at opnå en dansk vi-
deregående uddannelse. Statistisk set er de derfor afgrænset til studerende, der ikke
har dansk statsborgerskab, ikke har gået i en dansk ungdoms- eller grundskole, og ikke
har boet i Danmark i mere end et år før studiestart (eller maksimalt et ud af de seneste
fem år). Ved pause mellem uddannelser på mindre end 12 måneder (f.eks. mellem bache-
lor- og kandidatuddannelser) vil den studerende også fremgå som international stude-
rende på den efterfølgende uddannelse.
For opgørelserne af studerende fra Bangladesh og Nepal tages udgangspunkt i alle stu-
derende med statsborgerskab fra de to lande (uanset om det enkelte individ opfylder
det statistiske kriterium for at være international studerende i Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriets definition, jf. ovenfor). Det skyldes, at mere end halvdelen af de stude-
rende fra de to lande, som
ikke
opfylder de statistiske kriterier for at blive medregnet
som internationale studerende, har fået deres opholdstilladelse i Danmark i forbindelse
med studieophold til videregående uddannelser. Dette kan f.eks. være til studieophold
på ikke-statslige uddannelser eller uddannelsesforløb på statslige uddannelser, som lig-
ger længere tilbage i tid. Samme mønster gør sig ikke gældende for andre grupper af
studerende med statsborgerskab fra ikke EU/EØS-lande inklusiv Storbritannien (herfra
omtalt som ”
tredjelande”). Af denne grund vurderes det for gruppen af studerende fra
Bangladesh og Nepal som helhed mest retvisende at medregne hele gruppen som inter-
nationale studerende. Det skal i den forbindelse også bemærkes, at studerende fra
tredjelande kan have fået opholdstilladelse i Danmark af andre årsager, f.eks. familie-
sammenføring, asyl mv.
Studerende fra Danmark indgår som sammenligningsgrundlag i en stor del af undersø-
gelsen. Det omfatter ikke-internationale studerende med dansk statsborgerskab.
Internationale opgørelser
I internationale opgørelser (på baggrund af data fra Eurostat) anvendes den internatio-
nale definition af internationale studerende, som tager udgangspunkt i, at den forudgå-
ende ungdomsuddannelse er taget i et andet land. Det bemærkes, at de internationale
opgørelser er ældre end Uddannelses- og Forskningsministeriets øvrige opgørelser. For
Danmark svarer det seneste år i de internationale opgørelser (dvs. 2023) til Uddannel-
ses- og Forskningsministeriets opgørelser af bestanden af studerende i 2022.
Stigningen i antallet af studerende fra Bangladesh og Nepal er ikke et unikt dansk fæ-
nomen, men berører mange EU/EØS-lande. Siden 2014 er bestanden af studerende fra
Bangladesh, som studerer i et EU/EØS-land, steget mere end 300 pct., mens antallet af
nepalesiske studerende er steget med ca. 60 pct. I 2023 var der således knap 12.900
bangladeshiske studerende og ca. 5.700 nepalesiske studerende på de videregående
uddannelser i EU/EØS-landene,
jf. figur 3.
6
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Orientering om resultaterne af undersøgelse af stigningen i antallet af studerende fra Bangladesh og Nepal fra uddannelses- og forskningsministeren
3065055_0007.png
Undersøgelse af studerende på videregående uddannelser fra Bangladesh og Nepal
Det bemærkes, at de internationale opgørelser endnu ikke afspejler de nyeste tendenser
for tilgangen af studerende fra Bangladesh og Nepal, idet datagrundlaget bl.a. ikke om-
fatter tilgangen af studerende i 2024.
Figur 3
Bestand af internationale studerende fra Bangladesh og Nepal, som studerer i et EU/EØS-
land, 2014-2023
Antal
14.000
12.000
10.000
8.000
6.000
4.022
4.000
2.000
0
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
Nepal
2022
2023
Bangladesh
Anm.:
3.538
5.720
12.871
Kilde:
Opgørelsen omfatter internationale studerende på alle videregående uddannelser. Definitionen
af internationale studerende i Eurostats opgørelser afviger fra Uddannelses- og Forskningsmi-
nisteriets definition, jf. boks 2.1.
Uddannelses- og Forskningsministeriet på baggrund af Eurostat og UNESCO.
2.1 Studerende på kandidatuddannelserne
Studerende fra Bangladesh og Nepal er primært koncentreret på kandidatuddannel-
serne. Derfor fokuseres der i det følgende udelukkende på kandidatstuderende,
jf. 2.2.
Boks 2.2 Fokus på kandidatuddannelser
Internationale studerende fra tredjelande er i overvejende grad koncentreret på kandi-
datuddannelser, om end en lille andel også studerer på øvrige uddannelsestyper (er-
hvervsakademi-, professionsbachelor- og akademiske bacheloruddannelser). Det vur-
deres mest hensigtsmæssigt at sammenligne uddannelsesadfærden på den samme
type af uddannelser, hvorfor der i den resterende del af analysen alene fokuseres på
kandidatstuderende. Beslutningen skal ses i lyset af, at der
både for danske og inter-
nationale studerende
er markante forskelle på tværs af uddannelsestyper, når det
gælder frafald, fuldførelsesgrad, studiejob og beskæftigelse efter endt uddannelse.
7
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Orientering om resultaterne af undersøgelse af stigningen i antallet af studerende fra Bangladesh og Nepal fra uddannelses- og forskningsministeren
3065055_0008.png
Undersøgelse af studerende på videregående uddannelser fra Bangladesh og Nepal
Den markante stigning i tilgangen af studerende fra Bangladesh de seneste år betyder,
at de bangladeshiske studerende nu udgør den største gruppe af internationale stude-
rende, som påbegyndte en kandidatuddannelse i Danmark i 2024 efterfulgt af stude-
rende fra Tyskland og Italien. Studerende fra Nepal udgjorde den 12. største gruppe af
internationale studerende på universitetsuddannelserne,
jf. figur 4.
Bangladesh, Kina, Nepal, Indien og USA er
i nævnte rækkefølge
de fem mest ud-
bredte tredjelandenationaliteter blandt internationale studerende, der er startet på en
kandidatuddannelse i 2024.
Figur 4
Tilgang af internationale studerende på kandidatuddannelserne fordelt på nationalitet, 2024
Antal
1.200
1.000
800
938
600
400
200
0
403
198
149 137
Norge
Spanien
Indien
Tyskland
Portugal
Ungarn
Island
USA
Grækenland
Bangladesh
Rumænien
Slovakiet
Italien
Sverige
EU/EØS (inkl. Storbritannien)
Anm.:
Tredjelande
Kilde:
Opgørelsen viser de 20 største nationaliteter af internationale studerende på kandidatuddan-
nelserne inden for Uddannelses- og Forskningsministeriets ressort. For Bangladesh og Nepal
indgår alle studerende med statsborgerskab fra de pågældende lande,
jf.
boks 2.1.
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Den høje tilgang af kandidatstuderende fra Bangladesh i 2024 skal ses i lyset af, at der i
2018 kom under 50 studerende for at læse en kandidatuddannelse i Danmark. Siden
2018 er tilgangen af bangladeshiske studerende således knap 20-doblet. Det betyder
dermed også, at bangladeshiske studerende i 2024 udgjorde ca. 13 pct. af alle internati-
onale studerende, der startede på en kandidatuddannelse i Danmark,
jf. figur 5
og
figur
6.
Tilgangen af nepalesiske kandidatstuderende har været relativt stabil fra 2019-2023,
mens tilgangen fra 2023 til 2024 steg med 150 pct. Således tilgik ca. 200 studerende
fra Nepal en kandidatuddannelse i 2024,
jf. figur 5.
Nederlandene
Frankrig
Tjekkiet
Kina
Nepal
Polen
8
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Orientering om resultaterne af undersøgelse af stigningen i antallet af studerende fra Bangladesh og Nepal fra uddannelses- og forskningsministeren
3065055_0009.png
Undersøgelse af studerende på videregående uddannelser fra Bangladesh og Nepal
Figur 5
Tilgang af kandidatstuderende fra de
fem største grupper af tredjelandestu-
derende, 2018-2024
Antal (tilgang)
1.000
800
600
400
200
0
2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
Bangladesh
Indien
USA
Anm.:
Nepal
Kina
Ca. 20 gange
højere tilgang
end i 2018
Figur 6
Andel af den samlede kandidattilgang
for de fem største grupper af tredjelan-
dekandidatstuderende, 2024
Andel af internationale
studerende (pct.)
14
12
10
8
6
4
2
0
6
3
2
13
2
USA
Kina
Bangladesh
Kilde:
Kun kandidatuddannelser under Uddannelses- og Forskningsministeriets ressort. For
Bangladesh og Nepal indgår alle studerende med statsborgerskab fra de pågældende
lande,
jf. boks 2.1.
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Kandidatstuderende fra Bangladesh og Nepal er særligt koncentreret på samfundsvi-
denskabelige kandidatuddannelser på Roskilde Universitet, Syddansk Universitet og
Aalborg Universitet.
Knap hver tredje bangladeshiske kandidatstuderende påbegyndte en uddannelse på
Roskilde Universitet i 2024. Dermed udgjorde de bangladeshiske studerende ca. 16 pct.
af den samlede tilgang til kandidatuddannelserne på Roskilde Universitet,
jf. figur 7
og
figur 8.
Ca. fire ud af ti kandidatstuderende fra Nepal startede på en kandidatuddannelse på
Aalborg Universitet, hvor de udgjorde ca. 2 pct. af den samlede tilgang til kandidatud-
dannelserne i 2024.
Til sammenligning startede størstedelen af kandidatstuderende fra Kina, Indien og USA
på uddannelser på Københavns Universitet og Danmarks Tekniske Universitet.
Indien
Nepal
9
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Orientering om resultaterne af undersøgelse af stigningen i antallet af studerende fra Bangladesh og Nepal fra uddannelses- og forskningsministeren
3065055_0010.png
Undersøgelse af studerende på videregående uddannelser fra Bangladesh og Nepal
Figur 7
Tilgang af de fem største grupper af
tredjelandekandidatstuderende fordelt
på universiteter, 2024
Pct. af tilgang for
hver nationalitet
50
40
30
20
10
0
42
Figur 8
Tilgang af de fem største grupper af
tredjelandekandidatstuderende ud af
alle kandidatstuderende, 2024
Pct. af tilgang for
hvert universitet
20
16
32
12
8
4
16
6
6
4
1
1
4
2
3
2
SDU
CBS
DTU
RUC
AAU
ITU
KU
AU
0
CBS
SDU
RUC
AAU
DTU
ITU
KU
Bangladesh
Anm.:
Nepal
Kina, Indien og USA
Bangladesh
Anm.:
Nepal
Kina, Indien og USA
Kilde:
Figuren viser fordelingen af kandi-
datstuderende fra Bangladesh og
Nepal samt internationale kandidat-
studerende fra Kina, Indien og USA
på tværs af universiteter. Kun ud-
dannelser under Uddannelses- og
Forskningsministeriets ressort. Se
desuden boks 2.1.
Uddannelses- og Forskningsmini-
steriet.
Kilde:
Figuren angiver andelen af den sam-
lede tilgang på hvert universitet,
som udgøres af studerende fra
Bangladesh og Nepal samt fra Kina,
Indien og USA. Kun uddannelser un-
der Uddannelses- og Forskningsmi-
nisteriets ressort. Se desuden boks
2.1.
Uddannelses- og Forskningsmini-
steriet.
Studerende fra Bangladesh og Nepal er i langt højere grad koncentreret på de samme
uddannelser sammenlignet med internationale studerende fra Indien, Kina og USA. For
eksempel er ca. 45 pct. af tilgangen fra Nepal og Bangladesh koncentreret på de fem
kandidatuddannelser, hvor tilgangen af studerende fra de respektive lande er størst,
mens det tilsvarende kun gør sig gældende for 20-23 pct. af tilgangen blandt internati-
onale studerende fra Kina, Indien og USA,
jf. figur 9.
AU
10
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Orientering om resultaterne af undersøgelse af stigningen i antallet af studerende fra Bangladesh og Nepal fra uddannelses- og forskningsministeren
3065055_0011.png
Undersøgelse af studerende på videregående uddannelser fra Bangladesh og Nepal
Figur 9
Koncentration af studerende på de fem uddannelser med størst tilgang af studerende fra
hhv. Bangladesh, Nepal, Indien, Kina og USA, 2024
Pct. af tilgang
60
50
40
30
23
44
45
21
20
10
0
Bangladesh
Anm.:
Nepal
Indien
Kina
20
USA
Kilde:
Koncentrationen opgøres som andelen af den samlede tilgang, som kan henføres til de fem
mest populærere uddannelser for studerende fra det respektive land. Kun kandidatuddannelser
under Uddannelses- og Forskningsministeriets ressort. Se desuden boks 2.1.
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
De mest populære kandidatuddannelser blandt studerende fra Bangladesh og Nepal i
2024 var særligt
Business Administration and Leadership (Roskilde Universitet), Er-
hvervsøkonomi (Aalborg Universitet) og Economics and Business Administration (hhv.
Syddansk Universitet og Aarhus Universitet), jf. figur 10
og
figur 11.
Knap hver fjerde studerende fra Bangladesh startede på kandidatuddannelsen i
Busi-
ness Administration and Leadership
på Roskilde Universitet i 2024, mens det gjaldt ca.
hver tiende studerende fra Nepal. På uddannelsen udgjorde studerende fra Bangladesh
66 pct. af alle de nye kandidatstuderende, som startede i 2024.
11
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Orientering om resultaterne af undersøgelse af stigningen i antallet af studerende fra Bangladesh og Nepal fra uddannelses- og forskningsministeren
3065055_0012.png
Undersøgelse af studerende på videregående uddannelser fra Bangladesh og Nepal
Figur 10
Kandidatuddannelser med flest stude-
rende fra
Bangladesh,
2024
Pct.
80
66
Figur 11
Kandidatuddannelser med flest stude-
rende fra
Nepal,
2024
Pct.
30
29
60
40
23
20
0
16
8
7 7
14
20
15
12
6
8
9
5
5
5
14
26
10
5
Erhvervsøkonomi
(AAU)
4
0
Economics and Business
Administration (SDU)
Erhvervsøkonomi
(AAU)
Economics and Business
Administration (SDU)
Business Administration
and Leadership (RUC)
Economics and
Business Administration
(AU)
Andel af samlet tilgang fra Bangladesh
Andel af uddannelsens tilgang
Anm.:
Kilde:
Global and Development
Studies (RUC)
Andel af samlet tilgang fra Nepal
Andel af uddannelsens tilgang
Figurerne viser de fem kandidatuddannelser med flest studerende fra hhv. Bangladesh
og Nepal opgjort på baggrund af tilgang i 2024. Se desuden boks 2.1.
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Det har i overvejende grad været de samme uddannelser, som har været blandt de mest
populære blandt studerende fra Bangladesh og Nepal i de foregående år. Siden 2021 har
mere end halvdelen af den samlede tilgang fra de to lande koncentreret sig på de
samme syv uddannelser, som i 2024 havde den største tilgang fra disse lande, og som
fremgår af de foregående figurer,
jf. figur 12.
Særligt kandidatuddannelserne
Business Administration and Leadership (Roskilde Uni-
versitet), Economics and Business Administration (Syddansk Universitet)
og
Tourism
(Aalborg Universitet)
har haft en høj andel af den samlede tilgang af studerende fra Ne-
pal og Bangladesh siden 2021.
Business Administration
and Leadership (RUC)
Cyber Security (AAU)
Tourism (AAU)
12
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Orientering om resultaterne af undersøgelse af stigningen i antallet af studerende fra Bangladesh og Nepal fra uddannelses- og forskningsministeren
3065055_0013.png
Undersøgelse af studerende på videregående uddannelser fra Bangladesh og Nepal
Figur 12
Koncentration af studerende på de syv uddannelser, som i 2024 havde størst tilgang af stu-
derende fra hhv. Bangladesh og Nepal, 2021-2024
Pct.
70
60
60
51
50
40
30
20
10
0
2021
2022
2023
2024
55
49
Anm.:
Kilde:
Figuren viser andelen af den samlede tilgang fra Bangladesh og Nepal, som i årene før 2024, er
koncentreret på de syv kandidatuddannelser, der i 2024 havde størst tilgang af studerende fra
disse to lande, jf. ovenfor. Se desuden boks 2.1.
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
2.2 Uddannelsesadfærd
Frafaldet blandt kandidatstuderende fra Bangladesh er markant højere end for øvrige
studerende. Knap hver tredje kandidatstuderende fra Bangladesh, som startede på en
uddannelse i perioden 2018-2022, faldt fra i løbet af de første to studieår. Frafaldet for
nepalesiske kandidatstuderende var i tilsvarende periode ca. 12 pct., hvilket dog fortsat
er højere end frafaldet blandt studerende fra Kina, Indien og USA samt for danske stu-
derende,
jf. figur 13.
Frafaldet varierer betydeligt på tværs af universiteter for de respektive grupper af stu-
derende. På Syddansk Universitet var frafaldet for kandidatstuderende fra Bangladesh
og Nepal særligt højt, dvs. hhv. fire og tre gange højere end frafaldet blandt internatio-
nale studerende fra EU/EØS-lande (inkl. Storbritannien) og danske studerende. Blandt
studerende fra Bangladesh, der startede på en kandidatuddannelse på Syddansk Uni-
versitet mellem 2018-2022, afbrød ca. 40 pct. deres uddannelse i løbet af de første to
studieår, mens det tilsvarende gjaldt ca. 26 pct. for de internationale kandidatstude-
rende fra Nepal,
jf. figur 14.
På Roskilde Universitet, hvor tilgangen af studerende fra Bangladesh er størst, afbrød
ca. 26 pct. af studerende fra Bangladesh deres uddannelse inden for de første to stu-
dieår. Frafaldet skal holdes op imod et frafald blandt studerende fra EU/EØS-lande (inkl.
Storbritannien) og Danmark på hhv. 16 og 20 pct.
13
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Orientering om resultaterne af undersøgelse af stigningen i antallet af studerende fra Bangladesh og Nepal fra uddannelses- og forskningsministeren
3065055_0014.png
Undersøgelse af studerende på videregående uddannelser fra Bangladesh og Nepal
Figur 13
Frafald på kandidatuddannelserne for
udvalgte grupper af internationale kan-
didatstuderende, 2018-2022
Pct.
40
30
20
12
10
0
6
4
9
6
29
Figur 14
Frafald på kandidatuddannelserne på
tværs af universiteter, 2018-2022
Pct.
50
40
30
20
26
16
8
20
40
26
10 12
26
9
10
0
4
SDU
8
10
Indien
USA
Bangladesh
EU/EØS (inkl.
Storbritannien)
Danmark
Nepal
Kina
RUC
Bangladesh
Nepal
AAU
EU/EØS (inkl. Storbritannien)
Danmark
Anm.:
Kilde:
Frafald er opgjort i løbet af de første to studieår som gennemsnit for studerende, der
er tilgået en kandidatuddannelse mellem 2018-2022. Kun kandidatuddannelser under
Uddannelses- og Forskningsministeriets ressort. Se desuden boks 2.1. Af figur 14
fremgår kun de institutioner, hvor der kan opgøres et frafald som følge af tilstrække-
ligt antal observationer.
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Blandt studerende fra Bangladesh skal det generelt bemærkes, at frafaldet var særligt
højt i 2020, hvilket evt. kan være sammenfaldende med COVID-pandemien. Der ses ikke
samme mønster for øvrige studerende fra tredjelande.
Frafaldet påvirker også andelen af studerende, der gennemfører deres uddannelse. Un-
der halvdelen af alle studerende fra Bangladesh, som startede på en kandidatuddan-
nelse i perioden 2018-2021, fuldførte deres uddannelse, mens ca. 75 pct. af de nepalesi-
ske kandidatstuderende fuldførte deres kandidatuddannelse. Dette ligger under ni-
veauet for internationale studerende fra Kina, Indien og USA, hvor mellem 81 og 90 pct.
gennemførte deres kandidatuddannelse,
jf. figur 15.
14
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Orientering om resultaterne af undersøgelse af stigningen i antallet af studerende fra Bangladesh og Nepal fra uddannelses- og forskningsministeren
3065055_0015.png
Undersøgelse af studerende på videregående uddannelser fra Bangladesh og Nepal
Figur 15
Fuldførelsesgrad på kandidatuddannelserne, 2018-2021
Pct.
100
80
60
40
20
0
Bangladesh
Nepal
Indien
Kina
USA
EU/EØS (inkl.
Storbritannien)
Danmark
75
87
90
81
86
79
49
Anm.:
Kilde:
Fuldførelse er opgjort tre år efter tilgang for studerende, der er tilgået en kandidatuddannelse
mellem 2018-2021. Kun kandidatuddannelser under Uddannelses- og Forskningsministeriets
ressort. Se desuden boks 2.1.
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Studerende fra Bangladesh og Nepal har oftere job ved siden af studiet sammenlignet
med internationale studerende fra Kina, Indien og USA. Ca. otte ud af ti nepalesiske og
bangladeshiske kandidatstuderende har haft et studiejob i løbet af deres uddannelse,
jf.
figur 16.
Studiejob omfatter alle typer af beskæftigelse sideløbende med uddannelse
uafhængigt af, om beskæftigelsen er relevant for uddannelsen eller ej.
Blandt kandidatstuderende med studiejob arbejder en større andel fra Bangladesh og
Nepal mere end 15 timer pr. uge. Knap 40 pct. af studerende fra Bangladesh og over 50
pct. af studerende fra Nepal arbejder mere end 15 timer om ugen. Dette er markant hø-
jere end blandt internationale studerende fra Kina, Indien og USA, hvor mellem 8-17 pct.
arbejder mere end 15 timer pr. uge,
jf. figur 17.
Bangladeshiske kandidatstuderende med studiejob arbejder i gennemsnit knap 13 timer
om ugen, mens nepalesiske kandidatstuderende med studiejob arbejder knap 15 timer
om ugen. Internationale studerende fra Indien, Kina og USA, som har et studiejob, arbej-
der i gennemsnit mellem 6-9 timer om ugen.
15
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Orientering om resultaterne af undersøgelse af stigningen i antallet af studerende fra Bangladesh og Nepal fra uddannelses- og forskningsministeren
3065055_0016.png
Undersøgelse af studerende på videregående uddannelser fra Bangladesh og Nepal
Figur 16
Kandidatstuderende med studiejob,
2021-2023
Figur 17
Gennemsnitlig arbejdstid blandt kandi-
datstuderende med studiejob, 2021-
2023
Pct.
100
Pct.
100
80
60
40
20
0
78
81
71
42
78
63
66
80
60
40
20
0
39
17
8
14
22
19
54
Bangladesh
Indien
USA
Kina
Bangladesh
EU/EØS (inkl.
Storbritannien)
15 timer og derover pr. uge
10-15 timer pr. uge
5-10 timer pr. uge
<5 timer pr. uge
Anm.:
Kilde:
Kun kandidatuddannelser under Uddannelses- og Forskningsministeriets ressort. Se
desuden boks 2.1. Figur 16 omfatter studerende, der har fuldført en kandidatuddan-
nelse i perioden 2021-2023, mens figur 17 kun omfatter den andel af de studerende,
som har haft et studiejob. Af figur 17 fremgår det gennemsnitlige antal timer pr. uge
(målt over 12 mdr. under kandidatuddannelse).
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Kandidatstuderende fra Nepal og Bangladesh, som har et job ved siden af studiet, er i
overvejende grad beskæftiget inden for brancherne
Hoteller og restauranter
og
Rejse-
bureauer, rengøring og transport.
Næsten ni ud af ti kandidatstuderende fra de to lande er beskæftigede inden for disse
brancher. Blandt kandidatstuderende fra Indien, Kina og USA med et studiejob er der
væsentligt færre beskæftigede i de samme brancher. Det bemærkes dog, at ca. halvde-
len af kinesiske kandidatstuderende med studiejob på linje med kandidatstuderende fra
Bangladesh og Nepal er beskæftigede indenfor hoteller og restauranter. Sammenlignes
der med kandidatstuderende fra EU/EØS-lande (inkl. Storbritannien) med studiejob, er
det knap 30 pct., som er beskæftiget i de to pågældende brancher,
jf. figur 18.
EU/EØS (inkl.
Storbritannien)
Indien
Danmark
Nepal
Danmark
USA
Kina
Nepal
16
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Orientering om resultaterne af undersøgelse af stigningen i antallet af studerende fra Bangladesh og Nepal fra uddannelses- og forskningsministeren
3065055_0017.png
Undersøgelse af studerende på videregående uddannelser fra Bangladesh og Nepal
Figur 18
Branchefordeling for kandidatstuderende med studiejob, 2023
Pct. af kandidatstuderende med studiejob
100
24
80
60
40
20
0
41
39
47
47
27
5
20
48
20
9
20
6
5
16
42
13
47
36
62
7
16
Bangladesh
Indien
USA
Kina
Hoteller og restauranter
Handel, finansiering og forsikring
Rejsebureauer, rengøring og transport
Industri (inkl. bygge og anlæg)
Offentlig adm., videnservice og kommunikation
Anm.:
Øvrige inkl. uoplyst
Kilde:
Fordelingen af brancher er opgjort for kandidatstuderende, der både er i uddannelse og i be-
skæftigelse i ultimo november 2023. Det bemærkes, at opgørelsen til forskel fra de øvrige opgø-
relser ikke er afgrænset til kandidatuddannelser under Uddannelses- og Forskningsministeriets
ressort, dvs. at opgørelserne inkluderer kandidatuddannelser fra bl.a. Kulturministeriet og Kirke-
ministeriet. Se desuden boks 2.1.
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
2.3 Dimittender fra Bangladesh og Nepal
Stigningen i antallet af kandidatstuderende fra Bangladesh og Nepal er særligt taget til
i 2023 og 2024. Da disse årgange af studerende fortsat er under uddannelse eller netop
har færdiggjort deres uddannelse i indeværende år, er det på nuværende tidspunkt ikke
muligt at undersøge, hvordan disse større grupper af studerende ser ud til at klare sig på
arbejdsmarkedet efter endt uddannelse. Opgørelserne af beskæftigelse blandt dimit-
tender fra Bangladesh og Nepal er derfor opgjort for tidligere
og mindre
årgange af
studerende, som har været på arbejdsmarkedet mindst 9 måneder efter endt uddan-
nelse. Fordi der er tale om markant mindre populationer af studerende, er det af diskre-
tioneringshensyn ikke muligt at undersøge relevansen af de studerendes beskæftigelse,
f.eks. om de arbejder på niveau med deres uddannelsesmæssige kompetencer eller
hvilke brancher, de er beskæftigede i.
Blandt dimittender fra Nepal og Bangladesh, som færdiggjorde deres kandidatuddan-
nelse mellem 2021 og 2023, bliver en relativt stor andel i Danmark for at arbejde efter
endt uddannelse. Ca. 53 pct. og 69 pct. af dimittenderne fra hhv. Bangladesh og Nepal
har således fundet beskæftigelse ni måneder efter, at de har fuldført deres kandidatud-
dannelse. Til sammenligning gælder det ca. 44 pct. af internationale studerende fra
EU/EØS-landene (inkl. Storbritannien). Også dimittender fra andre tredjelande som In-
dien og USA er tilbøjelige til at blive i Danmark og arbejde efter endt uddannelse (hhv.
EU/EØS (inkl.
Storbritannien)
Danmark
Nepal
17
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Orientering om resultaterne af undersøgelse af stigningen i antallet af studerende fra Bangladesh og Nepal fra uddannelses- og forskningsministeren
3065055_0018.png
Undersøgelse af studerende på videregående uddannelser fra Bangladesh og Nepal
56 pct. og 47 pct.), mens andelen er markant lavere for dimittender fra Kina (24 pct.),
jf.
figur 19.
Ca. 13-14 pct. af dimittenderne fra Bangladesh og Nepal er udvandret af Danmark ni
måneder efter dimission. Blandt internationale dimittender fra EU/EØS-landene (inkl.
Storbritannien) er ca. 40 pct. udvandret,
jf. figur 19.
Der skal dog tages forbehold for, at
registreringerne af udvandring ofte er forsinkede, hvorfor andelen af udvandrede dimit-
tender vil være undervurderet.
Medianlønnen er samtidig lavere for kandidatdimittender fra Bangladesh og Nepal. Me-
dianlønnen for kandidatdimittender fra Bangladesh og Nepal er således hhv. ca. 28.000
kr. og ca. 31.000 kr. om måneden i deres første fuldtidsjob, mens medianlønnen for dan-
ske kandidatdimittender til sammenligning er ca. 34.000 kr. om måneden,
jf. figur 20.
Figur 19
Kandidatdimittender fordelt på hhv. be-
skæftigelse og udvandring, 2021-2023
Figur 20
Medianløn (månedlig) for beskæftigede
kandidatdimittender i første fuldtidsjob,
2021-2023
1.000 kr
50
40
56
40
47
25
3
44
40
38
28
31
37
35
37
34
Pct.
100
80
60
40
53
69
82
30
20
10
0
20
0
13
14
21 24
Indien
USA
Bangladesh
EU/EØS (inkl.
Storbritannien)
Beskæftigelse
Anm.:
Udvandrede
Kilde:
Figurerne omfatter studerende, der har fuldført en kandidatuddannelse under Uddan-
nelses- og Forskningsministeriets ressort i perioden 2021-2023. Se desuden boks 2.1.
Beskæftigelse defineres som mindst 30 timers beskæftigelse om ugen indenfor 9 må-
neder efter dimission, mens udvandring tilsvarende er opgjort 9 måneder efter dimis-
sion. Der kan være overlap mellem personer i beskæftigelse og udvandrede, hvorfor
andelene ikke kan summeres. Andelen af internationale dimittender, der er udvandret
af Danmark, er undervurderet, da ikke alle får frameldt sig folkeregistret ved udrejse af
Danmark. Medianlønnen er opgjort for dimittender, der har fået deres første fuldtids-
job (defineret som min. 30 timer pr. uge over en måned) indenfor 9 måneder efter di-
mission.
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Forskellene i medianlønninger kan både skyldes forskelle i lønninger på tværs af forskel-
lige uddannelser eller forskelle, når det kommer til type af beskæftigelse efter endt ud-
dannelse. I sammenligningen af lønningerne er der således ikke taget højde for sammen-
sætningseffekter mellem de forskellige grupper af studerende. Dette kan have betyd-
ning set i lyset af, at dimittenderne fra Bangladesh og Nepal særligt kommer fra uddan-
nelser på det samfundsvidenskabelige område frem for eksempelvis uddannelser på det
tekniske område.
EU/EØS (inkl.
Storbritannien)
Bangladesh
Danmark
Danmark
Indien
Nepal
USA
Kina
Nepal
Kina
18
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Orientering om resultaterne af undersøgelse af stigningen i antallet af studerende fra Bangladesh og Nepal fra uddannelses- og forskningsministeren
Undersøgelse af studerende på videregående uddannelser fra Bangladesh og Nepal
3. Universiteternes erfaringer
med studerende fra Bangladesh
og Nepal
Uddannelses- og Forskningsministeriet har i juni 2025 skriftligt rettet henvendelse til
universiteterne og spurgt til deres oplevelser af den stigende søgning og tilgang af in-
ternationale studerende fra Bangladesh og Nepal, herunder hvilken betydning udviklin-
gen har for deres optagelsesproces og studiemiljøerne på uddannelserne. Universite-
terne er blevet spurgt om:
1.
Deres kendskab til
eller formodning om
baggrunden for, at der er sket en
betydelig stigning i antallet af ansøgere fra Bangladesh og Nepal de seneste år.
Universiteterne selv aktivt har gjort noget for at tiltrække flere studerende fra
tredjelande, herunder fra Bangladesh og Nepal.
Hvordan universiteterne vurderer kvalifikationerne fra ansøgere og optagne fra
Bangladesh og Nepal, herunder om de oplever særlige styrker eller udfordringer
for denne gruppe af studerende sammenlignet med deres andre studerende.
De studerende fra Bangladesh og Nepal er særligt interesserede i og søger en
bestemt type af uddannelser.
I hvilken grad universiteterne oplever, at studerende fra Bangladesh og Nepal
under studiet eller efterfølgende opnår en tilknytning til det danske arbejdsmar-
ked. Herunder hvilke barrierer universiteterne ser for de studerendes adgang til
arbejdsmarkedet.
Universiteterne ser andre relevante opmærksomhedspunkter ift. udviklingen i
antallet af studerende fra Bangladesh og Nepal. F.eks. en påvirkning af under-
visningen eller uddannelsesmiljøerne.
2.
3.
4.
5.
6.
Det bemærkes, at denne del af undersøgelsen alene bygger på universiteternes besva-
relser af ovenstående spørgsmål. Undersøgelsen beror således på de kvalitative og
skønsmæssige vurderinger, som hvert enkelt universitet har lagt til grund i deres skrift-
lige besvarelser stilet til Uddannelses- og Forskningsministeriet.
19
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Orientering om resultaterne af undersøgelse af stigningen i antallet af studerende fra Bangladesh og Nepal fra uddannelses- og forskningsministeren
3065055_0020.png
Undersøgelse af studerende på videregående uddannelser fra Bangladesh og Nepal
3.1 Baggrunden for stigningen i antallet af ansøgere fra
Bangladesh og Nepal
Universiteterne peger på, at stigningen i antallet af ansøgere fra Bangladesh og Nepal
til universitetsuddannelserne kan skyldes flere forhold:
Nationale sociopolitiske faktorer, hvor:
-
En stigende middelklasse i Bangladesh kan have medført, at flere har råd til
en uddannelse i Danmark.
-
Et stigende antal studieegnede unge og utilstrækkeligt med studiepladser i
hjemlandene.
-
Nedsat national uddannelseskapacitet, herunder en begrænset faglig kvali-
tet blandt nationale udbydere.
Private agentvirksomheder støtter unge i at søge uddannelse i Europa, herunder
i Danmark. Universiteterne oplever, at rigtig mange ansøger via et agentbureau,
og at der foregår en betydelig markedsføring af Danmark som studieland.
Danmark anses for at være et attraktivt studieland. Universiteterne beretter om
en oplevelse af, at det er relativt nemt at få studieopholdstilladelse, og at man
kan medtage ægtefælle og børn på gunstige vilkår. Samtidig kan det have be-
tydning, at studerende automatisk får op til tre års jobsøgningsophold, når de
har færdiggjort en videregående uddannelse, ligesom medfølgende familiemed-
lemmer kan få deres opholdstilladelse forlænget.
Stramninger i andre europæiske lande ift. opholdstilladelser og visum til familie.
Universiteterne beretter f.eks. om, at visumbehandlingstiderne i Tyskland angi-
veligt er steget markant, og at det kan tage op til to år for studerende fra Bang-
ladesh at få opholdstilladelse. De beretter også om, at man i Storbritannien har
fjernet muligheden for ”dependent visa” (medfølgende
familie), og i Norge har de
angiveligt hævet deres uddannelsesgebyrer markant.
Mulighed for stipendium. Universiteterne oplever, at særligt ansøgere fra Bang-
ladesh specifikt søger danske universiteter i håb om også at kunne modtage et
stipendium til at dække studieafgifter og leveomkostninger. Mange kommer
med høje karakterer fra hjemlandet, hvilket øger deres chancer for at blive til-
budt et stipendium.
Lukningen af engelsksprogede pladser på erhvervsakademi- og professionsba-
cheloruddannelser kan have øget søgningen mod universiteterne.
3.2 Rekruttering af studerende fra Bangladesh og Nepal
Universiteterne oplyser, at de ikke har arbejdet systematisk med at tiltrække flere an-
søgere fra hverken Bangladesh eller Nepal. Syddansk Universitet oplyser dog, at de i
20
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Orientering om resultaterne af undersøgelse af stigningen i antallet af studerende fra Bangladesh og Nepal fra uddannelses- og forskningsministeren
3065055_0021.png
Undersøgelse af studerende på videregående uddannelser fra Bangladesh og Nepal
begrænset omfang har benyttet aktiv rekruttering i Bangladesh
2
, mens Aarhus Universi-
tet oplyser, at de har rekrutteringsaktiviteter målrettet ansøgere fra andre tredjelande.
Både Roskilde Universitet, Aarhus Universitet, Aalborg Universitet, Københavns Univer-
sitet og Copenhagen Business School beretter, at der forekommer agentvirksomhed og
markedsføring, som støtter og opfordrer unge fra Bangladesh og Nepal til at søge ud-
dannelse i Europa. Universiteterne nævner, at de er blevet kontaktet af agenter, der øn-
sker at samarbejde om rekruttering af studerende fra de to lande.
3.3 De studerendes kvalifikationer og forudsætninger
Ansøgninger til uddannelserne
Roskilde Universitet bemærker, som det eneste universitet, at de har udfordringer med
at håndtere et stigende antal ansøgninger fra studerende fra Bangladesh og Nepal til
deres uddannelser. Roskilde Universitet
angiver, at ”det indenfor
de nuværende regler
om adgangskrav og udvælgelseskriterier er særdeles vanskeligt at håndtere den store
mængde meget ens ansøgninger
herunder foretage en udvælgelse af de bedst kvalifi-
cerede ansøgere.”
Samtidig giver Syddansk Universitet og Roskilde Universitet eksem-
pler på, at de på konkrete uddannelser har skærpet adgangskravene til uddannelserne.
Boks 3.1 Eksempel på skærpelse af adgangskrav
Syddansk Universitet beskriver, hvordan de på deres erhvervsøkonomiuddannelser tidli-
gere har haft stor søgning fra ansøgere uden for EU/EØS, især fra Bangladesh og Nepal.
På baggrund af erfaringer med manglende faglige kompetencer er adgangskravene til
disse uddannelser blevet skærpet fra efteråret 2024, hvilket efter det oplyste har med-
ført en markant nedgang i optag af studerende fra Bangladesh. Universitetet forventer,
at udviklingen vil fortsætte i forbindelse med optagelsen i 2025.
Samtidig har universitetet oplevet en stigning i ansøgninger til andre engelsksprogede
kandidatuddannelser, hvilket kan tyde på en forskydning i søgemønstre i takt med
skærpelserne på enkelte uddannelser.
Roskilde Universitet og Danmarks Tekniske Universitet bemærker desuden, at de har en
oplevelse af, at vurderingen af uddannelsesbaggrunde fra Bangladesh i Uddannelses-
og Forskningsstyrelsens ”Vurderingsdatabasen”
i nogle tilfælde er for favorable i forhold
til de reelle kvalifikationer, som ansøgerne har.
2
Syddansk Universitet har den 21. august rettet henvendelse til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
for
at berigtige de oplysninger, som blev fremsendt angående spørgsmålet: “Har I selv aktivt gjort noget
for at tiltrække flere studerende fra 3. lande, herunder fra Bangladesh og Nepal? I så fald, hvordan og i
hvilken grad tror I, at det har haft en betydning for udviklingen?”
Det berigtigede svar fremgår i teksten. Før berigtigelsen havde Syddansk Universitet svaret:
”SDU gør
ikke noget aktivt for at tiltrække studerende specifikt fra Bangladesh eller Nepal. SDU har generelle
rekrutteringsaktiviteter til engelsksprogede uddannelser, der må formodes også at nå denne gruppe.”
21
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Orientering om resultaterne af undersøgelse af stigningen i antallet af studerende fra Bangladesh og Nepal fra uddannelses- og forskningsministeren
Undersøgelse af studerende på videregående uddannelser fra Bangladesh og Nepal
Alle universiteter (undtagen IT-Universitetet og Copenhagen Business School) beretter,
at ansøgere fra Bangladesh og Nepal formelt set har kvalifikationerne til optagelse på
engelsksprogede universitetsuddannelser, men at en nærmere vurdering ofte afslører
væsentlige mangler i deres akademiske baggrund. Der kan eksempelvis mangle centrale
fagelementer som bachelorprojekt, videnskabsteori mv.
Selvom ansøgerne har høje karakterer og har bestået engelsksproglige tests, beretter
Syddansk Universitet og Aarhus Universitet, at mange har vanskeligheder med at tale
og forstå engelsk på et niveau, der matcher undervisningen. De har også begrænset er-
faring med digitale værktøjer, studieadministration og moderne undervisningsformer,
hvilket gør overgangen til det danske universitetsmiljø udfordrende.
Københavns Universitet oplyser desuden, at de studerende fra Bangladesh typisk er æl-
dre end andre ansøgere (over 30 år).
Optagne på uddannelserne
Det er gennemgående for universiteternes svar, at de vurderer, at studerende fra Bang-
ladesh og Nepal har et ringere akademisk niveau end andre studerende.
Aarhus Universitet påpeger dog, at der er stor variation i både motivation og akademisk
formåen, også blandt studerende fra Bangladesh og Nepal. En del af de studerende har
et højt fagligt niveau, er fagligt velfunderede og klarer sig godt.
Roskilde Universitet, Aarhus Universitet, Aalborg Universitet, Syddansk Universitet og
Danmarks Tekniske Universitet beretter om en oplevelse af, at de studerendes forudgå-
ende uddannelser ikke i praksis i tilstrækkelig høj grad opfylder de danske universiteters
faglige krav til det akademiske niveau, også selvom de kommer med høje karakterer.
Ansøgernes adgangsgivende bacheloruddannelser har ofte det nødvendige omfang
målt i ECTS-point, men alligevel vurderer bl.a. Aarhus Universitet, at både det faglige
indhold og niveau i mange tilfælde ikke lever op til kravene for at kunne gennemføre en
uddannelse.
Aarhus Universitet og Syddansk Universitet beretter ligeledes, at de oplever, at de stu-
derende fra de to lande ikke har tilstrækkelige engelskkompetencer på trods af, at de
kommer med beståede engelsksproglige tests. Deres sproglige niveau vurderes således
af universiteterne i praksis ofte lavere, end deres papirer giver udtryk for, og universite-
terne oplever, at flere studerende har svært ved at følge med i undervisningen. Derud-
over har de studerende, som følge af manglende engelskkompetencer, svært ved at om-
stille sig til den lokale uddannelseskultur og komme godt på plads på uddannelserne og i
det omkringliggende lokalsamfund.
Aarhus Universitet, Aalborg Universitet og Syddansk Universitet bemærker, at måden
at studere på er meget anderledes i Danmark end i Bangladesh og Nepal, hvor de stu-
derende ikke nødvendigvis går til eksamen. Derfor er oplevelsen, at de studerende ikke
altid forstår principperne for eller forstår den måde, de vurderes på et dansk universitet,
ligesom de i mindre udstrækning prioriterer fremmøde sammenlignet med andre stude-
rende.
22
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Orientering om resultaterne af undersøgelse af stigningen i antallet af studerende fra Bangladesh og Nepal fra uddannelses- og forskningsministeren
Undersøgelse af studerende på videregående uddannelser fra Bangladesh og Nepal
Roskilde Universitet, Aarhus Universitet, Aalborg Universitet og Københavns Universitet
beretter, at studerende fra Bangladesh har en højere frafaldsprocent efter første stu-
dieår, og at færre gennemfører uddannelserne end studerende fra andre tredjelande. De
bruger også længere tid på at gennemføre deres uddannelse, hvor især en højere andel
af studerende fra Bangladesh har overskridelse af normeret studietid. Dertil kommer en
højere frekvens af udeblivelse ved eksamen end andre studerende og en lavere beståel-
sesprocent. Endelig har de studerende fra Nepal og Bangladesh efter det oplyste et la-
vere fremmøde til undervisning sammenlignet med andre studerende, og flere møder
ikke op ved studiestart.
Aalborg Universitet beretter også om, at studerende fra Bangladesh og Nepal angiveligt
har et lavere typisk tidsforbrug på deres studie pr. uge (undervisning, forberedelse, selv-
studium og evt. projektorienterede forløb) end studerende fra øvrige tredjelande.
Copenhagen Business School og IT-Universitetet angiver, at de ikke oplever problemer
med de studerendes kvalifikationer sammenlignet med de øvrige studerende fra
EU/EØS-lande. Begge universiteter har dog et relativt beskedent optag af studerende
fra Bangladesh og Nepal.
Økonomiske udfordringer
Universiteterne oplever, at nogle studerende fra Bangladesh og Nepal er økonomisk
pressede, og der ses tilfælde, hvor de studerende ikke har midler til at dække studieaf-
gift og leveomkostninger. Blandt andet angiver Aarhus Universitet, Aalborg Universitet
og Københavns Universitet, at de studerende fra Bangladesh og Nepal har svært ved at
overholde betalingsfristerne for studieafgifterne efter den indledende betaling, ligesom
mange studerende derfor beder om udsættelse af betalingen af studieafgiften.
For dem, der har medfølgende familie, vurderer Aarhus Universitet det særligt udfor-
drende at balancere studieliv med forsørgeransvar, hvilket vurderes at øge fraværet un-
der studiet og frafaldsrisikoen.
3.4 Søgning mod specifikke uddannelser
Roskilde Universitet, Aarhus Universitet og Aalborg Universitet beskriver, at størstede-
len af deres ansøgere fra Bangladesh og Nepal søger ind på de merkantile og sam-
fundsvidenskabelige uddannelser. Københavns Universitet og Aalborg Universitet be-
mærker samtidig, at søgningen især retter sig mod takst 1-uddannelser, som har en la-
vere studieafgift end øvrige uddannelser.
Mens Roskilde Universitet, Aalborg Universitet, Københavns Universitet, Syddansk Uni-
versitet og IT-Universitetet oplever en meget stor søgning mod enkelte uddannelser,
oplever Aarhus Universitet og Danmarks Tekniske Universitet, at ansøgningerne retter
sig bredere mod en række forskellige uddannelsesudbud.
Der ses en tydelig tendens til, at studerende fra lande som Bangladesh og Nepal pri-
mært søger engelsksprogede uddannelser. Syddansk universitet bemærker i den forbin-
23
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Orientering om resultaterne af undersøgelse af stigningen i antallet af studerende fra Bangladesh og Nepal fra uddannelses- og forskningsministeren
Undersøgelse af studerende på videregående uddannelser fra Bangladesh og Nepal
delse, at undervisningssproget synes at være vigtigere end det faglige indhold. Syd-
dansk Universitet oplever, at mange ansøgere ikke har sat sig grundigt ind i studieord-
ningerne på de uddannelser, de søger ind på, eller forskellene mellem uddannelserne.
Universitetet vurderer også, at titlen "MA"
som opnås ved dimission fra en dansk kan-
didatuddannelse
spiller en væsentlig rolle, da denne titel vurderes at kunne medføre
højere løn og bedre jobmuligheder i hjemlandet.
3.5 Adgang til arbejdsmarkedet
Både Roskilde Universitet og Aarhus Universitet vurderer, at dimittender fra Bangladesh
og Nepal har svært ved at etablere sig på det danske arbejdsmarked. Syddansk Univer-
sitet finder, at mange studerende har svært ved at finde job på akademisk niveau og
derfor overvejende arbejder i job på et lavere kompetenceniveau, ofte i rengørings- eller
restaurationsbranchen. Aarhus Universitet beskriver, at de oplever, at studerende jævn-
ligt henvender sig til studievejledningen for at få hjælp til at etablere kontakt til virk-
somheder, men at det trods støtte og vejledning sjældent lykkes at finde et studierele-
vant job til studerende fra Bangladesh.
Universiteterne har lidt forskellige indtryk af i hvor høj grad, de studerende har et job
ved siden af studiet. Aalborg Universitet oplyser, at de oplever, at de studerende fra
Bangladesh og Nepal i højere grad end andre studerende fra tredjelande har haft job
under uddannelsen.
Danmarks Tekniske Universitet skriver, at de studerende har fokus på beskæftigelse i
Danmark ofte mhp. at forsørge medfølgende familie og muligvis i et vist omfang familie
i hjemlandet samt for at kunne betale den studieafgift, der er en forudsætning for, at de
kan blive på studiet og bibeholde deres opholdstilladelse i Danmark.
Universiteterne vurderer over en bred kam, at de studerende fra Bangladesh og Nepal
har mange af de samme udfordringer som studerende fra andre tredjelande, når de prø-
ver at etablere sig på det danske arbejdsmarked, herunder:
Manglende dansk- og til tider engelskkundskaber.
Manglende kendskab til det danske arbejdsmarked, rekrutteringsformer og sam-
arbejdskultur.
Begrænset adgang til danske kontakter og manglende erhvervserfaring.
Nogle arbejdsgivere foretrækker danske eller EU-kandidater.
Tidligere erhvervserfaring fra hjemlandet synes ikke i samme grad at skabe be-
skæftigelsesmuligheder i Danmark, som det ses hos studerende fra andre tredje-
lande som Indien, Indonesien eller Mexico.
Aarhus Universitet beskriver, hvordan en del studerende giver udtryk for frustration
over, at de har svært ved at finde job, selvom Danmark tilbyder op til tre års jobsøg-
ningsophold efter endt uddannelse. Universitetet bemærker, at det skaber urealistiske
forventninger, hvis dimittenderne reelt ikke har kompetencer, netværk eller sprog, der
matcher forventningerne fra danske arbejdsgivere. Danmarks Tekniske Universitet vur-
derer, at de fleste af deres kandidatstuderende fra Bangladesh efter endt uddannelse
24
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Orientering om resultaterne af undersøgelse af stigningen i antallet af studerende fra Bangladesh og Nepal fra uddannelses- og forskningsministeren
Undersøgelse af studerende på videregående uddannelser fra Bangladesh og Nepal
har et relativt ringe grundlag for at opnå beskæftigelse som ingeniører i Danmark bl.a.
på baggrund af deres ofte ringe resultater på kandidatuddannelserne.
3.6 Andre relevante opmærksomhedspunkter
Næsten alle universiteterne skriver, at de er opmærksomme på udviklingen og er i tæt
dialog med de fagmiljøer, der er blevet berørt af et stigende antal studerende fra Bang-
ladesh og Nepal. Roskilde Universitet og Syddansk Universitet giver eksempler på tiltag,
de enten har taget eller vil tage, der kan bidrage til at dæmme op for udviklingen.
Roskilde Universitet, Aarhus Universitet og Aalborg Universitet oplever, at de på de ud-
dannelser, hvor der er en høj koncentration af optagne fra specifikke lande, ser en nega-
tiv påvirkning af studiemiljøet og undervisningen. Aalborg Universitet skriver, at de har
en antagelse om, at det kan have den effekt, at deres egne bachelorstuderende fravæl-
ger den kandidatuddannelse, de har retskrav til, da de ved, at der er en stor koncentra-
tion af studerende fra få, specifikke tredjelande på deres retskravsuddannelse, og at
disse studerende klarer sig dårligere end andre studerende. Aarhus Universitet oplever,
at større grupper af enkelte nationaliteter udfordrer diversiteten på undervisningshol-
dene i forhold til bl.a. vanskeligheder i gruppearbejde og manglende integration, be-
grænset interaktion med vejledere og medstuderende, samt ubalancer i samarbejde og i
forhold til det sociale studiemiljø.
Copenhagen Business School, Danmarks Tekniske Universitet og IT-Universitetet, der
har et relativt beskedent optag af studerende fra Bangladesh og Nepal, vurderer ikke, at
studerende fra disse lande har nogen påvirkning på deres uddannelses- og undervis-
ningsmiljøer.
25
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 131: Orientering om resultaterne af undersøgelse af stigningen i antallet af studerende fra Bangladesh og Nepal fra uddannelses- og forskningsministeren
3065055_0026.png
Undersøgelse af studerende på videregående uddannelser fra Bangladesh og Nepal
Boks 3.2 Spørgeramme for undersøgelsen
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har som led i undersøgelsen skriftligt stillet uni-
versiteterne følgende spørgsmål:
1.
Der er sket en betydelig stigning i antallet af ansøgere fra Bangladesh og Nepal
de seneste år. Har I kendskab til eller en formodning om baggrunden herfor? Be-
skriv mulige årsager.
Har I selv aktivt gjort noget for at tiltrække flere studerende fra 3. lande, herun-
der fra Bangladesh og Nepal? I så fald, hvordan og i hvilken grad tror I, at det har
haft en betydning for udviklingen?
Hvordan vurderer I kvalifikationerne fra ansøgere og optagne fra Bangladesh og
Nepal? Ses der nogle særlige styrker eller udfordringer for denne gruppe af stu-
derende sammenlignet med andre studerende?
Oplever I, at studerende fra Bangladesh og Nepal er særligt interesserede i og
søger en bestemt type af uddannelser?
I hvilken grad oplever I, at de studerende fra Bangladesh og Nepal under studiet
eller efterfølgende opnår en tilknytning til det danske arbejdsmarked? Hvis ikke,
beskriv da gerne hvilke barrierer, I evt. ser herfor?
Har I andre relevante opmærksomhedspunkter ift. udviklingen i antallet af stu-
derende fra Bangladesh og Nepal? Ses f.eks. en påvirkning af undervisningen el-
ler uddannelsesmiljøerne, bl.a. pga. et stort optag på bestemte uddannelser?
Andet?
2.
3.
4.
5.
6.
26