Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
UUI Alm.del Bilag 113
Offentligt
3050081_0001.png
Styrelsen for International Rekruttering og In-
tegration - kontrolresultater for 2023/24
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 113: Orientering om SIRIs kontrolrapport 2023-2024
Styrelsen for International Rekruttering og Integration - kontrolresultater for 2023/24
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Carl Jacobsens Vej 39
2500 København
Tlf: +45 7214 2000
E-mail: [email protected]
www.siri.dk
April 2025
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 113: Orientering om SIRIs kontrolrapport 2023-2024
1.0
2.0
3.0
4.0
5.0
6.0
7.0
8.0
9.0
10.0
SAMMENFATNING
OM SIRIS KONTROLARBEJDE PÅ UDLÆNDINGEOMRÅDET
KONTROL VED BRUG AF REGISTERSAMKØRING I 2023
ANDEN KONTROL AF OPHOLDS- OG ARBEJDSTILLADELSER
SIRIS UDGÅENDE KONTROLBESØG
SIRIS DELTAGELSE I FÆLLES MYNDIGHEDSAKTIONER
VILKÅRSKONTROL AF EU-BORGERES ARBEJDSTAGERSTATUS
SÆRLIGE TVÆRGÅENDE KONTROLINDSATSER
UDVIKLING AF KONTROLRESULTATER
ANVENDT DATA OG BEGREBER
1
3
4
14
16
18
19
21
22
24
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 113: Orientering om SIRIs kontrolrapport 2023-2024
3050081_0004.png
1.0 Sammenfatning
1.0 Sammenfatning
Denne rapport præsenterer resultaterne af Styrelsen for International Rekruttering og Integrations
(SIRI) kontrolarbejde i 2023 og 2024. Registersamkøringer, kontrolbesøg mv. er foretaget i 2023, mens
afgørelser på baggrund af disse er truffet i enten 2023 eller 2024. Rapporten har fokus på den del af
SIRIs kontrolindsats, der ligger efter SIRI har givet en opholds- og arbejdstilladelse. SIRI anvender flere
redskaber til at kontrollere overholdelsen af de løbende betingelser for opholds- og arbejdstilladelser
(se mere i afsnit 2.0).
Tabel 1.1. Sammenfatning: Samlet overblik over SIRIs kontrolresultater på tværs af kontrolindsatser
Tabel 1.1 indeholder en opsummering af resultaterne af SIRIs samlede kontrolindsats på området for
international rekruttering bortset fra EU-området, fordelt på opholdstyper sammenlignet med antallet
af tilladelser i omløb. SIRI gennemgår alle tilladelser i omløb mindst én gang om året via den register-
baserede kontrol*. Kontrolsager oprettes, når kontrolindsatsen umiddelbart indikerer, at der er risiko
for, at betingelserne for en tilladelse ikke er overholdt, og der derfor er behov for en nærmere undersø-
gelse. Der redegøres nærmere for resultaterne nedenfor.
*Registersamkøring på Fast-track området omfatter kun stedfæstelse og samlivskrav, fordi sagsområdet som udgangspunkt ikke er omfattet af bortfalds-
reglerne. Området kontrolleres derudover gennem udgående kontrol, stikprøvekontrol og vilkårskontrol.
Kontrolsager
Betingelser
Betingelser vurderes
vurderes
ikke over-
overholdt
holdt
3
243
(1,1 pct.)
400
(2,7 pct.)
59
(4,5 pct.)
49
(10,0 pct.)
43
(4,8 pct.)
542
(3,5 pct.)
202
(11,1 pct.)
12
(6,6 pct.)
365
(2,6 pct.)
1.915
(2,7 pct.)
202
(0,9 pct.)
210
(1,4 pct.)
35
(2,7 pct.)
42
(8,6 pct.)
30
(3,4 pct.)
385
(2,5 pct.)
169
(9,3 pct.)
9
(4,9 pct.)
244
(1,8 pct.)
1.326
(1,8 pct.)
4
40
(0,2 pct.)
184
(1,2 pct.)
23
(1,8 pct.)
7
(1,4 pct.)
9
(1,0 pct.)
138
(0,9 pct.)
25
(1,4 pct.)
3
(1,6 pct.)
113
(0,8 pct.)
542
(0,8 pct.)
39
(0,2 pct.)
60
(0,4 pct.)
22
(1,7 pct.)
6
(1,2 pct.)
9
(1,0 pct.)
135
(0,9 pct.)
18
(1,0 pct.)
2
(1,1 pct.)
85
(0,6 pct.)
376
(0,5 pct.)
1
(<0,1 pct.)
124
(0,8 pct.)
1
(0,1 pct.)
1
(0,2 pct.)
0
(0,0 pct.)
3
(0,0 pct.)
7
(0,4 pct.)
1
(0,5 pct.)
28
(0,2 pct.)
166
(0,2 pct.)
1
(<0,1 pct.)
6
(<0,1 pct.)
1
(0,1 pct.)
0
(0,0 pct.)
4
(0,4 pct.)
19
(0,1 pct.)
8
(0,4 pct.)
0
(0,0 pct.)
8
(0,1 pct.)
47
(0,1 pct.)
Vurderet
ikke over-
holdt u.
bortfald
Type af tilladelse***
Trin**
Fast-track
Beløbsordningen
Positivlister
Særlige individuelle kvalifikatio-
ner
Au pair
Studie
Landbrugspraktikanter
Praktikanter øvrige
Andet erhverv
I alt
Tilladelser i
omløb*
1
22.788
(100,0 pct.)
14.970
(100,0 pct.)
1.302
(100,0 pct.)
491
(100,0 pct.)
895
(100,0 pct.)
15.396
(100,0 pct.)
1.814
(100,0 pct.)
183
(100,0 pct.)
13.885
(100,0 pct.)
71.724
(100,0 pct.)
Bortfalds-
sager
Verserende
pr. 08-12-
2024
Note: Tabellens indhold er baseret på data fra SIRIs sagsbehandlingssystem, som ikke er et egentligt statistiksystem. De statistiske
oplysninger er derfor behæftet med usikkerhed og kan ændre sig ved senere opgørelser. Evt. tilladelser som medfølgende familie
er talt med hovedpersonens tilladelse. Betingelser som ikke er overholdt kan eksempelvis indebære, at kontrolsagen har fået et af
følgende sagsudfald: inddragelser, politianmeldelser, bortfaldssager, varsel eller vejledning
ordningerne: arbejdsmarkedstilknytning, etableringskort, forskere, landbrug, lønarbejde, start up, arkitekt, Working holiday, Grøn-
land og Færøerne mv. Tallene for 2023 er opgjort pr. 08. december 2024.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 1 af 25
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 113: Orientering om SIRIs kontrolrapport 2023-2024
3050081_0005.png
1.0 Sammenfatning
*) Antal tilladelser i omløb er en optælling af alle tilladelser, som ikke er udløbet pr. 25. februar 2024, hvor der ikke er korrigeret for
evt. inddragelse eller bortfald mv. Tallene er baseret på kontrolindsats gennemført i opgørelsesåret.
**) Forklaring findes i figur 3.1 med beskrivelse af SIRI kontrolmodel (Tragtmodellen).
***) Under de enkelte typer af tilladelser indgår både hovedperson og med følgende familiemedlemmer til hovedpersonen.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Opsummering af kontrolresultater
Ved udgangen af 2023 var der knap 72.000 opholds- og arbejdstilladelser i omløb på SIRI om-
råde.
Af de 72.000 kontrollerede tilladelser blev der oprettet 1.915 kontrolsager på baggrund af enten
den registerbaserede kontrol eller på basis af stikprøvekontroller.
Blandt disse kontrolsager vurderede SIRI, at betingelserne ikke var overholdt i omkring 540 sager,
svarende til omkring 0,8 pct. af det samlede antal tilladelser.
Registersamkøringen kontrollerer for overholdelsen af betingelser såsom lønkrav, timekrav og
stedfæstelse mv. Herudover udgjorde bortfaldssager en mindre andel af de 540 sager (166 sa-
ger/0,2 pct.). En opholdstilladelse på SIRIs område bortfalder eksempelvis, hvis udlændingen opgi-
ver sin bopæl og rejser ud af Danmark, ikke tidsnok rejser ind i landet efter at have opnået ophold
eller opholder sig uden for Danmark i mere end 6 måneder.
Afgrænsning
Inden SIRI giver en opholdstilladelse, gennemfører SIRI en risikoopmærksom sagsbehandling, hvilket er
en væsentlig del af det samlede kontroltryk i SIRI. Kontroltiltag gennemført direkte i forbindelse med
sagsbehandlingen er ikke nærmere beskrevet i denne rapport. Det kan for eksempel være en undersø-
gelse af ægtheden af dokumenter, der er fremlagt under en sagsbehandling, en nærmere undersøgelse
af den ansættende virksomheds økonomi, eller om de tilbudte løn- og ansættelsesvilkår er sædvanlige
i forhold til danske forhold.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 2 af 25
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 113: Orientering om SIRIs kontrolrapport 2023-2024
3050081_0006.png
2.0 Om SIRIs kontrolarbejde på udlændingeområdet
2.0 Om SIRIs kontrolarbejde på udlændingeområdet
SIRI arbejder målrettet med kontrol på udlændingeområdet. Formålet med kontrollen er at forebygge
og bekæmpe brud på reglerne for opholdstilladelser til tredjelandsstatsborgere på erhvervs- og studie-
området, hvad enten det sker på grund af manglende viden eller som bevidst misbrug. SIRI anvender
en kombination af præventive og sanktionerende indsatser, som er rettet mod både udlændingen og
andre parter med tilknytning til vedkommendes ophold i Danmark fx arbejdsgivere og værtsfamilier.
SIRI gennemfører løbende en række forskellige kontrolindsatser:
Risikoopmærksom og
korrekt sagsbehandling
Indsatser i forhold til individuel kontrol af grundlaget for ansøgninger om
opholds- og arbejdstilladelse, fx fastlæggelse af identitet, interviews
med ansøgere og vurdering af dokumentægthed (ex. uddannelsesbevi-
ser, ansættelseskontrakter, pas, optagelsesbeviser, vielsesattester mv.).
Det er bl.a. via SIRIs kontrolattaché i Asien, udsendelse af medarbejdere
til Udenrigsministeriets repræsentationer, opfølgning på mistanker om
overtrædelser og misbrug i grupper af sager. Desuden gennemføres ind-
satser for at sikre høj kvalitet og korrekt sagsbehandling.
Kontrol af, om de løbende betingelser for tilladelser bliver overholdt af
udlændinge og arbejdsgivere mv. kan eksempelvis omfatte, om en ar-
bejdstager modtager den løn, som er angivet i kontrakten, eller om en
studerende arbejder flere timer end hvad der er tilladt. Kontrollen fore-
tages primært ved registersamkøring og suppleres efter behov med an-
dre metoder, herunder stikprøver og SIRIs egne kontrolbesøg.
Kontrol baseret på registersamkøring omfatter blandt andet kontrol
med lønindkomst efter ophørt opholdsgrundlag eller efter afslag på an-
søgning om opholdstilladelse hos SIRI samt deltagelse i udgående kon-
trolaktioner i fælles myndighedssamarbejde. I denne sammenhæng bi-
står SIRI politiet med kontrol af udlændinges opholdsgrundlag ved virk-
somhedsbesøg. Derudover foretager SIRI kontrol ved opslag i SafeSea-
Net (SSN) for at identificere tredjelandsstatsborgere, der som besæt-
ningsmedlem på danske lastskibe i internationalt trafik, arbejder uden
den fornødne arbejdstilladelse.
Kommunikationsindsatser fokuserer på vejledning og holdningsbearbej-
delse med henblik på at forebygge brud på reglerne. Dette sker bl.a. gen-
nem pjecer, hjemmesider, webinarer og dialog med organisationer. SIRI
deltager i fora, som berører styrelsens område og samarbejder med re-
levante myndigheder.
En tværgående indsats indebærer typisk en målrettet kontrol af en spe-
cifik gruppe gyldige tilladelser. I 2023 blev der gennemført to betydelige
indsatser af denne type.
Kontrol af overholdelse
af opholds- og arbejds-
tilladelser
Kontrol med ulovligt op-
hold og arbejde
Tværgående indsatser
Særlige tværgående
kontrolindsatser
Denne rapport omfatter resultater af SIRIs kontrol af opholds- og arbejdstilladelser samt kontrol af
ulovligt ophold og arbejde i 2023.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 3 af 25
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 113: Orientering om SIRIs kontrolrapport 2023-2024
3050081_0007.png
3.0 Kontrol ved brug af registersamkøring i 2023
3.0 Kontrol ved brug af registersamkøring i 2023
Registersamkøringsløsningen blev implementeret i 2015 med etablering af procedurer for samkøringer
og sagsgange til opfølgning på konkrete sager. Implementerings- og udviklingsarbejdet er en løbende
proces, da det er nødvendigt for at kunne tilpasse løsningen til ændringer i SIRIs opholdsordninger.
SIRIs kontrol af opholds- og arbejdstilladelser i 2023 blev primært udført ved registersamkøring. Ud
over kontrol af gyldige opholds- og arbejdstilladelser fører SIRI også kontrol med ulovligt ophold og/el-
ler arbejde i tilfælde, hvor en udlændings opholdsgrundlag er ophørt (fx hvis opholdstilladelsen er ud-
løbet, inddraget eller bortfaldet), eller hvor en udlænding har fået afslag eller afvist sin ansøgning.
Kontrol af overholdelse af betingelserne for opholds- og arbejdstilladelser
Registersamkøring til
kontrol af overholdelse af betingelserne for opholds- og arbejdstilladelser
resul-
terer i en vurdering af, om de løbende betingelser for tilladelsen er overholdt, baseret på de informa-
tioner og registre, som SIRI har adgang til. Hvis det vurderes, at betingelserne ikke er overholdt, kan
tilladelsen inddrages, hvis denne fortsat er gyldig. I visse tilfælde kan politiet desuden blive anmodet
om at undersøge, om der er grundlag for strafforfølgning af tredjelandsstatsborgeren og/eller dennes
arbejdsgiver.
Figur 3.1 viser principperne for den registerbaserede kontrol af gyldige opholds- og arbejdstilladelser.
Figur 3.1. Overblik over sagsgang for kontrolsag udfundet ved registersamkøring
Uddybning af de 4 trin i figuren
Trin 1:
Aktive
tilladelser fra
public360
Registersamkøring
Trin 2:
Liste af sager
efter
registersamkøri
ng
Trin 3:
Kontrolsager i
public360
1.
Aktive tilladelser fra public360:
Ud-
gangspunktet er samtlige aktive tilladel-
ser* i sagsbehandlingssystemet, hvor de
relevante opholdstilladelser udvælges.
Herefter gennemføres registersamkø-
ringen med relevante eksterne registre,
såsom Bygnings- og Boligregistret, Det
Centrale Personregister samt Indkomst-
registret.
2.
Liste af sager efter registersamkøring:
Resultatet af registersamkøringen er en
liste af udfundne sager, der gennemgås
i en manuel screeningsproces. Under
den manuelle screening foretages en
konkret vurdering af den enkelte sag,
hvilket kan føre til oprettelse af en kon-
trolsag.
3.
Kontrolsager i public360:
Kontrolsager
behandles i det relevante fagkontor.
4.
Kontrolsag afgøres med sagsudfald:
Fagkontoret vurderer, om betingelserne
er overholdt, og fastlægger det endelige
udfald af sagen.
*: Registersamkøring på Fast-track området omfatter
kun stedfæstelse og samlivskrav, fordi sagsområdet som
udgangspunkt ikke er omfattet af bortfaldsreglerne. Om-
rådet kontrolleres derudover gennem udgående kontrol,
stikprøvekontrol og vilkårskontrol.
Manuel screening af
de fundne sager og
oprettelse af kontrol-
sager
Kontrolsager behandles
i relevant fagkontor, og
afsluttes med en afgø-
relse om hvorvidt betin-
gelserne er overholdt
Trin 4:
Kontrolsag
afgøres med
sagsudfald
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 4 af 25
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 113: Orientering om SIRIs kontrolrapport 2023-2024
3050081_0008.png
3.0 Kontrol ved brug af registersamkøring i 2023
Tabel 3.1. Kontrol ved brug af registersamkøring: Antal opholds- og arbejdstilladelser fordelt på kørselstyper
Tabel 3.1 viser resultaterne af registersamkøringskontrol i 2023 vedrørende opholds- og arbejdstilladelser. Det fremgår eksempelvis, at i forbindelse med kontrol af de
studerendes arbejde er der i registersamkøringens trin 1 foretaget 6 registersamkøringer, hvor der i gennemsnit maskinelt er gennemgået omkring 6.600 sager pr. kørsel.
Dette har i trin 2 resulteret i omkring 1.600 udfundne sager til videre kontrol. Herefter har den manuelle screening ført til oprettelse af 498 kontrolsager i trin 3. Til sidst er
det i trin 4 vurderet, at betingelserne ikke er overholdt i 107 af kontrolsagerne. Det samlede resultat viser, at betingelserne for en opholds- og arbejdstilladelse på erhvervs-
og studieområdet blev overtrådt i 497 sager. Blandt dem er 166 kontrolsager, hvor opholdstilladelsen er bortfaldet. Der er omkring 42 kontrolsager fra 2023, som fortsat
er verserende i december 2024, jf. tabel 3.1.
Kørselstyper*
Kørsler
Sager kon- Kontrolsager udfundet ved screening
trolleret
pr. regi-
Betingelser
stersamkø-
Betingelser vur-
vurderes ikke
ring i gns.
deres overholdt
overholdt
a
b=c+d+g
c
d=e+f
1
6
5
23
3
1
0
4
7
2
2
643
984
2.765
19.195
10
106
2
27
1.265
0
1
0
15.530
140
79
1
0
5
69
2
3
6.591
3.742
2.214
498
228
488
372
90
340
3
4
107
136
131
59
0
0
5
35
0
24
Vurderet ikke
Verserende sa-
overholdt u.
Heraf bort- ger pr. 08-12-
bortfald
fald
2024
e
f
g
104
23
96
48
0
0
4
32
0
24
3
113
35
11
0
0
1
3
0
0
19
2
17
2
0
0
0
2
0
0
Trin**
Studerendes arbejde
Lønkrav og timer på beløbsordningen
Lønkrav og timer på øvrige erhvervsordninger***)
Samlivskrav for hhv. au pairs og medfølgende familiemedlemmer til
personer på SIRIs ordninger
Studerende og au pairs uden arbejdstilladelse med lønindkomst
Boligkrav i fm. au pair-tilladelse
Selvforsørgelseskrav på henholdsvis erhvervs- og studieordningerne
og for medfølgende familiemedlemmer
Lønindkomst fra andre end stedfæstet arbejdsgiver
Uberettiget modtagelse af dagpenge på dimittendvilkår (greencard-
og etableringskortordningen)
Tilladelse for autorisationsophold arbejde uden tilladelse
I alt
53
1.500
961
497
331
166
42
Bemærkninger: Tallene i tabellen er opgjort efter den nye praksis indført fra og med maj 2019, som betyder, at udlændingen og den tilhørende arbejdsgiver behandles på hver deres selvstændige sag. Tidligere blev kontrollen af en udlænding og dennes
arbejdsgiver behandlet på en og samme sag i SIRIs sagsbehandlingssystem og fremstod således som én selvstændig sag. Der vil derfor være en stigning i antallet af sager, hvor man ved den tidligere opgørelsesmetode har undervurderet antallet af sager. En
opholdstilladelse på SIRIs område bortfalder fx, hvis udlændingen opgiver sin bopæl og rejser ud af Danmark, ikke tidsnok rejser ind i landet efter at have opnået ophold eller opholder sig uden for Danmark i mere end 6 måneder. Registersamkøringen tager
udgangspunkt i en bestand af sager, som afgrænses ved en række krav, der karakteriserer kontrollen på sagsområdet (kørselstyper). SIRI kontrollerer forskellige kriterier alt efter opholdstype. En sag kan gå igen i flere samkøringer inden for samme kørselstype,
men overtrædelsen vil dog kun tælle én gang. Oplysninger er generelt baseret på SIRIs sagsbehandlingssystem, som ikke er et egentlig statistiksystem, så de statistiske oplysninger er altid behæftet med usikkerhed og kan ændre sig ved senere opgørelser. *)
Ifm. kørselstyperne vil der typisk være tale om flere kørsler, som er grupperet, da de vedrører samme type kontrol. Oftest er der tale om nøjagtig samme kørsel, som er kørt flere gange i løbet af året. **) Forklaring findes i figur 3.1 med beskrivelse af SIRI
kontrolmodel (Tragtmodellen). **
track-ordningerne. Tallene for 2023 er opgjort pr. 08. december 2024. Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 5 af 25
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 113: Orientering om SIRIs kontrolrapport 2023-2024
3050081_0009.png
3.0 Kontrol ved brug af registersamkøring i 2023
Tabellerne 3.2.a-c nedenfor, viser antallet af tilladelser i omløb for perioden, fordelt på opholdstyper,
sammenlignet med antallet af oprettede kontrolsager.
Tabel 3.2.a. Registersamkøringskontrol af opholds- og arbejdstilladelser i forhold til overholdelse af
lønkrav: Antal og andel tilladelser i omløb og kontrolsager fordelt på udfald og opholdstyper
Tabel 3.2.a viser resultaterne af registerkontrollen vedrørende overholdelse af lønkravet*. I forbindelse
med denne kontrol blev der oprettet 548 kontrolsager, hvoraf det i omkring 216 sager, blevet vurderet,
at betingelserne ikke er overholdt. Af disse sager er 142 bortfaldssager, hvor betingelserne ikke har
været overholdt, som skyldes, at udlændingen er udrejst af Danmark, ikke er indrejst eller har opholdt
sig uden for Danmark i mere end 6 måneder.
*Registersamkøring på Fast-track området omfatter kun stedfæstelse og samlivskrav, fordi sagsområdet som udgangspunkt ikke er omfattet af bortfalds-
reglerne. Området kontrolleres derudover gennem udgående kontrol, stikprøvekontrol og vilkårskontrol.
Tabellen viser også, at der i 2023 var omkring 6.500 beløbsordningstilladelser i omløb. Gennem regi-
stersamkøring af lønkravet blev der fundet grundlag for at oprette 189 kontrolsager (svarende til 2,9
pct. af sager i omløb). Blandt disse sager fandt man, at omkring 135 kontrolsager (svarende til 2,1 pct.)
ikke overholdte betingelserne, heraf er der ved størstedelen (113 sager) tale om bortfaldssager (sva-
rende til 1,7 pct.). Tabel 3.2.a viser alene antallet af tilladelser i omløb for hovedpersoner, og således
ikke medfølgende familie som i tabel 1.1.
Kontrolsager udfundet ved screening
Betingel-
ser vur-
deres
over-
holdt
3
189
(2,9 pct.)
29
(4,0 pct.)
34
(9,4 pct.)
97
(0,8 pct.)
108
(6,0 pct.)
7
(3,8 pct.)
84
(1,5 pct.)
548
52
(0,8 pct.)
16
(2,2 pct.)
33
(9,1 pct.)
79
(0,6 pct.)
86
(4,7 pct.)
6
(3,3 pct.)
46
(0,8 pct.)
318
4
135
(2,1 pct.)
12
(1,7 pct.)
1
(0,3 pct.)
14
(0,1 pct.)
15
(0,8 pct.)
1
(0,5 pct.)
38
(0,7 pct.)
216
22
(0,3 pct.)
11
(1,5 pct.)
0
(0,0 pct.)
14
(0,1 pct.)
11
(0,6 pct.)
0
(0,0 pct.)
16
(0,3 pct.)
74
113
(1,7 pct.)
1
(0,1 pct.)
1
(0,3 pct.)
0
(0,0 pct.)
4
(0,2 pct.)
1
(0,5 pct.)
22
(0,4 pct.)
142
2
(<0,1 pct.)
1
(0,1 pct.)
0
(0,0 pct.)
4
(<0,1 pct.)
7
(0,4 pct.)
0
(0,0 pct.)
0
(0,0 pct.)
14
Type af tilladelse***
Trin**
Tilladel-
ser i om-
løb*
1
6.488
(100,0 pct.)
718
(100,0 pct.)
361
(100,0 pct.)
12.269
(100,0 pct.)
1.814
(100,0 pct.)
183
(100,0 pct.)
5.625
(100,0 pct.)
Betingel-
ser vur-
deres
ikke
over-
holdt
Vurderet
ikke
over-
Bort-
holdt u. faldssa-
bortfald ger
Verserende
pr. 08-12-
2024
Beløbsordningen
Positivlisten
Særlige individuelle kvalifikati-
oner
Studie
Landbrugspraktikanter
Praktikanter
Andet erhverv
I alt
Note: Betingelser, der ikke er overholdt kan eksempelvis resultere i et af følgende sagsudfald: inddragelse, politianmeldelse, bortfalds-
sag, varsel eller vejledning. Tilladelser i omløb dækker over de tilladelser, hvor gyldighedsstart- og gyldighedsslutdato ligger inden for
den periode, som registerkontrollen er gennemført i. Derudover må tilladelsen ikke være gjort ugyldig blandt andet ved, at der er truffet
afgørelse om inddragelse, bortfald mv. Oplysninger er generelt baseret på SIRIs sagsbehandlingssystem, som ikke er et egentlig stati-
stiksystem, så de statistiske oplysninger er altid behæftet med usikkerhed og kan ændre sig ved senere opgørelser. *) Antal tilladelser
i omløb er en optælling af alle tilladelser, som ikke er udløbet pr. 25. februar 2024, hvor der ikke er korrigeret for evt. inddragelse eller
bortfald mv. Procenterne er afrundet til nærmeste decimal. Tallene for 2023 er opgjort pr. 08. december 2024.
**) Forklaring findes i figur 3.1 med beskrivelse af SIRI kontrolmodel (Tragtmodellen).
***) Under de enkelte typer af tilladelser indgår kun hovedperson.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 6 af 25
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 113: Orientering om SIRIs kontrolrapport 2023-2024
3050081_0010.png
3.0 Kontrol ved brug af registersamkøring i 2023
*Registersamkøring på Fast-track området omfatter kun stedfæstelse og samlivskrav, fordi sagsområdet som udgangspunkt ikke er omfattet af bortfalds-
reglerne. Området kontrolleres derudover gennem udgående kontrol, stikprøvekontrol og vilkårskontrol.
Tabel 3.2.b. Registersamkøringskontrol af opholds- og arbejdstilladelser i forhold til overholdelse af
timekrav: Antal og andel tilladelser i omløb og kontrolsager fordelt på udfald og opholdstyper
Tabel 3.2.b viser resultaterne af registerkontrollen vedrørende timekrav*. I forbindelse med denne
kontrol blev der oprettet 536 kontrolsager, hvoraf det i 107 sager blev vurderet, at betingelserne ikke
var overholdt. Af disse sager var 6 bortfaldssager, hvor betingelserne ikke har været overholdt, som
skyldes, at udlændingen er udrejst af Danmark, ikke er indrejst eller har opholdt sig uden for Danmark
i mere end 6 måneder. Ligesom i tabel 3.2.a viser tabellen alene antallet af tilladelser i omløb for ho-
vedpersoner, og således ikke medfølgende familie som i tabel 1.1.
Kontrolsager udfundet ved screening
Betin-
gelser
vurde-
res
over-
holdt
3
6.488
(100,0 pct.)
718
(100,0 pct.)
361
(100,0 pct.)
12.269
(100,0 pct.)
1.814
(100,0 pct.)
183
(100,0 pct.)
5.625
(100,0 pct.)
39
38
Type af tilladelse***
Trin**
Tilladelser i om-
løb*
1
Betingelser
vurderes
ikke over- Vurderet
holdt
ikke over-
holdt u.
bortfald
4
1
(<0,1 pct.)
2
(0,3 pct.)
1
(0,3 pct.)
93
(0,8 pct.)
7
(0,4 pct.)
0
(0,0 pct.)
3
(0,1 pct.)
107
1
(<0,1 pct.)
2
(0,3 pct.)
1
(0,3 pct.)
90
(0,7 pct.)
4
(0,2 pct.)
0
(0,0 pct.)
3
(0,1 pct.)
101
Bortfalds-
sager
0
(0,0 pct.)
0
(0,0 pct.)
0
(0,0 pct.)
3
(<0,1 pct.)
3
(0,2 pct.)
0
(0,0 pct.)
0
(0,0 pct.)
6
Verse-
rende pr.
08-12-
2024
0
(0,0 pct.)
0
(0,0 pct.)
0
(0,0 pct.)
15
(0,1 pct.)
1
(0,1 pct.)
0
(0,0 pct.)
0
(0,0 pct.)
16
Beløbsordningen
Positivlisten
Særlige individuelle
kvalifikationer
Studie
Landbrugspraktikanter
Praktikanter
Andet erhverv
I alt
(0,6 pct.) (0,6 pct.)
11
9
(1,5 pct.) (1,3 pct.)
4
3
(1,1 pct.) (0,8 pct.)
401
293
(3,3 pct.) (2,4 pct.)
62
54
(3,4 pct.) (3,0 pct.)
0
0
(0,0 pct.) (0,0 pct.)
19
16
(0,3 pct.) (0,3 pct.)
536
413
Note: Betingelser, der ikke er overholdt kan eksempelvis resultere i et af følgende sagsudfald: inddragelse, politianmeldelse, bortfalds-
sag, varsel eller vejledning. Tilladelser i omløb dækker over de tilladelser, hvor gyldighedsstart- og gyldighedsslutdato ligger inden for
den periode, som registerkontrollen er gennemført i. Derudover må tilladelsen ikke være gjort ugyldig blandt andet ved, at der er truffet
afgørelse om inddragelse, bortfald mv. Oplysninger er generelt baseret på SIRIs sagsbehandlingssystem, som ikke er et egentlig stati-
stiksystem, så de statistiske oplysninger er altid behæftet med usikkerhed og kan ændre sig ved senere opgørelser. *) Antal tilladelser
i omløb er en optælling af alle tilladelser, som ikke er udløbet pr. 25. februar 2024, hvor der ikke er korrigeret for evt. inddragelse eller
bortfald mv. Procenterne er afrundet til nærmeste decimal. Tallene for 2023 er opgjort pr. 08. december 2024. **) Forklaring findes i
figur 3.1 med beskrivelse af SIRI kontrolmodel (Tragtmodellen).
***) Under de enkelte typer af tilladelser indgår kun hovedpersonen.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 7 af 25
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 113: Orientering om SIRIs kontrolrapport 2023-2024
3050081_0011.png
3.0 Kontrol ved brug af registersamkøring i 2023
Tabel 3.2.c. Registersamkøringskontrol af opholds- og arbejdstilladelser i forhold til overholdelse af
stedfæstelse, samlivskrav mv.: Antal og andel tilladelser i omløb og kontrolsager fordelt på udfald og
type af betingelser
Tabel 3.2.c viser resultaterne af forskellige registerkontroller vedrørende øvrige betingelser ud over
løn- og timekrav, nemlig boligkrav, samlivskrav, stedfæstelse, arbejde uden tilladelse, dagpenge for
dimittender og offentlig forsørgelse. I forbindelse med disse kontroller blev der oprettet 416 kontrolsa-
ger, hvoraf det i 174 sager blev vurderet, at betingelserne ikke var overholdt. Af disse sager er 18 bort-
faldssager, dvs. sager hvor udlændingen er udrejst af Danmark, ikke er indrejst eller har opholdt sig
uden for Danmark i mere end 6 måneder.
Kontrolsager udfundet ved screening
Betingel-
ser vur-
deres
over-
holdt
Type af tilladelse***
Trin**
Tilladelser i omløb*
1
895
(100,0 pct.)
29.979
(100,0 pct.)
29.232
(100,0 pct.)
10.913
(100,0 pct.)
802
(100,0 pct.)
1.289
(100,0 pct.)
14.011
(100,0 pct.)
3
0
(0,0 pct.)
140
(0,5 pct.)
105
(0,4 pct.)
132
(1,2 pct.)
27
(3,4 pct.)
2
(0,2 pct.)
10
(0,1 pct.)
416
4
0
Betin-
gelser
vurde-
res ikke
over-
holdt
0
Vurderet
ikke
over-
holdt u.
bortfald
0
(0,0 pct.)
48
(0,2 pct.)
32
(0,1 pct.)
62
(0,6 pct.)
10
(1,2 pct.)
0
(0,0 pct.)
4
(<0,1 pct.)
156
Bort-
faldssa-
ger
0
(0,0 pct.)
11
(<0,1 pct.)
3
(<0,1 pct.)
0
(0,0 pct.)
3
(0,4 pct.)
0
(0,0 pct.)
1
(<0,1 pct.)
18
Verse-
rende pr.
08-12-
2024
0
(0,0 pct.)
2
(<0,1 pct.)
2
(<0,1 pct.)
6
(0,1 pct.)
2
(0,2 pct.)
0
(0,0 pct.)
0
(0,0 pct.)
12
Boligkrav
Samlivskrav for au pair
og medf. familie
Stedfæstelse
Arbejde uden tilladelse
Working Holiday
Dagpenge for dimitten-
der
Sociale ydelser
I alt
(0,0 pct.) (0,0 pct.)
79
59
(0,3 pct.) (0,2 pct.)
68
35
(0,2 pct.) (0,1 pct.)
64
62
(0,6 pct.) (0,6 pct.)
12
2
13
0
(1,5 pct.) (1,6 pct.)
(0,2 pct.) (0,0 pct.)
5
(<0,1 pct.)
230
5
(<0,1 pct.)
174
Note: Betingelser, der ikke er overholdt kan eksempelvis resultere i et af følgende sagsudfald: inddragelse, politianmeldelse, bortfalds-
sag, varsel eller vejledning. Oplysninger er generelt baseret på SIRIs sagsbehandlingssystem, som ikke er et egentlig statistiksystem, så
de statistiske oplysninger er altid behæftet med usikkerhed og kan ændre sig ved senere opgørelser.
*) Antal tilladelser i omløb er en optælling af alle tilladelser, som ikke er udløbet pr. 25. februar 2024. Der ikke er korrigeret for evt.
inddragelse eller bortfald mv. Procenterne er afrundet til nærmeste decimal. Tallene for 2023 er opgjort pr. 08. december 2024. **)
Forklaring findes i figur 3.1 med beskrivelse af SIRI kontrolmodel (Tragtmodellen).
***) Under de enkelte typer af tilladelser indgår kun hovedpersonen.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 8 af 25
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 113: Orientering om SIRIs kontrolrapport 2023-2024
3050081_0012.png
3.0 Kontrol ved brug af registersamkøring i 2023
Tabel 3.3. Kontrol af betingelser ved brug af registersamkøring: Branchefordeling på virksomheder
med sager, hvor betingelserne vurderes ikke overholdt
Tabel 3.3 viser en opgørelse af tilladelser og kontrolsager fordelt på brancher og er baseret på den
delmængde af de 1.500 sager fra tabel 3.1, hvor tilladelsen er stedfæstet til en virksomhed (568 sager).
Af de omkring 72.000 tilladelser i omløb, er omkring 38.500 stedfæstet til en virksomhed. De brancher
med den højeste andel af ikke-overholdte betingelser i forhold til antallet af tilladelser i omløb, der er
stedfæstet til en virksomhed, er Overnatningsfaciliteter og restaurationsvirksomhed (2,1 pct.) samt Ad-
ministrations- og støtteaktiviteter (2,1 pct.)
Branchenavn
Sager hvor
betingel-
serne vurde-
res ikke over-
holdt, ekskl.
bortfaldssa-
ger
33
(0,6 pct.)
30
(2,1 pct.)
20
(2,1 pct.)
13
(0,4 pct.)
11
(0,8 pct.)
9
(1,6 pct.)
8
(0,6 pct.)
7
(0,2 pct.)
30
(0,1 pct.)
161
(0,4 pct.)
Bortfaldssager
Samlet antal
kontrollerede
sager hvor
tilladelsen er
stedfæstet til
en virksom-
hed (CVR)
218
(4,1 pct.)
57
(4,1 pct.)
43
(4,6 pct.)
62
(1,7 pct.)
26
(1,9 pct.)
10
(1,7 pct.)
15
(1,2 pct.)
18
(0,6 pct.)
119
(0,6 pct.)
568
(1,5 pct.)
Antal tilla-
delser i om-
løb stedfæ-
stet til virk-
somhed
(CVR)
5.341
(100,0 pct.)
1.402
(100,0 pct.)
935
(100,0 pct.)
3.653
(100,0 pct.)
1.337
(100,0 pct.)
579
(100,0 pct.)
1.237
(100,0 pct.)
3.146
(100,0 pct.)
20.906
(100,0 pct.)
38.536
(100,0 pct.)
Landbrug, jagt, skovbrug og fiskeri
28
(0,5 pct.)
3
(0,2 pct.)
4
(0,4 pct.)
23
(0,6 pct.)
10
(0,8 pct.)
1
(0,2 pct.)
3
(0,2 pct.)
10
(0,3 pct.)
45
(0,2 pct.)
127
(0,3 pct.)
Overnatningsfaciliteter og restaurationsaktivite-
ter
Administrations- og støtteaktiviteter
Liberale, videnskabelige og tekniske aktiviteter
Engroshandel og detailhandel
Offentlig forvaltning og forsvar; lovpligtig social-
sikring
Transport og godshåndtering
Telekommunikation, computerprogrammering,
it- konsulentaktiviteter, it-infrastruktur og andre
informationsaktiviteter
Andet
I alt
Bemærkninger:
Figuren er opgjort efter arbejdsgivere fordelt på brancher. Den er baseret på 568 sager, hvor tilladelsen er stedfæstet
til en virksomhed (CVR). Se i noten til tabel 3.1 i forhold til ændret opgørelsesmetode gældende fra maj 2019. Branchefordelingen
følger Danmarks Statistiks DB25 standard. Brancher, der hver især udgør under 4 pct. af det samlede antal sager med ikke-overholdte
betingelser (161), er samlet under kategorien "Andet". Denne kategori omfatter blandt andet brancherne "Kultur, sport og fritidsakti-
viteter", "Undervisning" samt "Bygge- og anlægsaktiviteter". Oplysninger er generelt baseret på SIRIs sagsbehandlingssystem, som
ikke er et egentlig statistiksystem, så de statistiske oplysninger er altid behæftet med usikkerhed og kan ændre sig ved senere opgø-
relser. Tallene for 2023 er opgjort pr. 25.marts 2025.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 9 af 25
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 113: Orientering om SIRIs kontrolrapport 2023-2024
3050081_0013.png
3.0 Kontrol ved brug af registersamkøring i 2023
Kontrol af ulovligt ophold og arbejde
Registersamkøring til
kontrol af ulovligt ophold og arbejde
ved manglende tilladelse følger samme me-
todik som ved kontrol af overholdelse af krav for tilladelse. Det kan eksempelvis være udlændinge, som
har haft en tilladelse, der kan være udløbet, inddraget, bortfaldet mv.
Kontrollen med ulovligt ophold og arbejde resulterer i en vurdering af, om der skal sendes en anmod-
ning til politiet om at foretage nærmere undersøgelse af, hvorvidt der er grundlag for strafforfølgning
af en tredjelandsstatsborger og/eller dennes arbejdsgiver.
Tabel 3.4. Registersamkøringskontrol af ophold og arbejde uden gyldig tilladelse: Gns. antal sager
kontrolleret pr. registersamkøring, antal sager til screening og antal sager med mistanke om ulovligt
ophold fordelt på kørselstyper
I alt blev 1.234 sager manuelt screenet. Af disse var der mistanke om ulovligt ophold/arbejde i 31 sager.
I størstedelen af registersamkøringssagerne, hvor SIRI havde mistanke om ulovligt ophold og/eller ar-
bejde, drejede det sig om fortsat ophold og/eller arbejde efter udløb af tilladelsen, jf. række 3 i tabel
3.4.
Kontrolsager udfundet ved screening
Mistanke
om ulovligt
ophold/ar-
bejde
b
5
13
38
2
4
4
9
16
0
2
Kørselstyper
Efter inddragelse af til-
ladelse
Efter afslag
Efter tilladelsens udløb
Efter afvisning
Efter bortfald af tilla-
delse
Kørsler
2
2
2
2
2
Gns. sager kon-
trolleret pr. regi-
stersamkøring
a=b+c+d
3.314
2.575
66.959
694
2.950
Ingen mis-
tanke
c
1
4
21
2
2
Verserende pr.
08-12-2024
d
0
0
1
0
0
I alt
10
62
31
30
1
Bemærkninger:
Registersamkøringerne af ulovligt ophold og arbejde køres på tværs af alle SIRIs opholdsgrundlag på baggrund af for-
skellige typer af forudgående afgørelser. Se i noten til tabel 3.1 i forhold til ændret opgørelsesmetode gældende fra maj 2019. Oplys-
ninger er generelt baseret på SIRIs sagsbehandlingssystem, som ikke er et egentlig statistiksystem, så de statistiske oplysninger er altid
behæftet med usikkerhed og kan ændre sig ved senere opgørelser. Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration. Grun-
det tekniske udfordringer i 2023 var der et antal kørsler, som ikke blev foretager i 2023, hvilket har givet færre kørsler og kontrolsager
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 10 af 25
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 113: Orientering om SIRIs kontrolrapport 2023-2024
3050081_0014.png
3.0 Kontrol ved brug af registersamkøring i 2023
Tabel 3.5. Registersamkøringskontrol af arbejde og ophold uden gyldig tilladelse: Antal sager med
mistanke om ulovligt ophold/arbejde fordelt på opholdsordning
I 2023 blev der registreret flest overtrædelser blandt opholdstyper, hvor opholdsgrundlaget tidligere var
medfølgende familiemedlemmer, jf. tabel 3.5.
Type af opholdstilladelse
Studerende
Working Holiday
Beløbsordningen, fast-track og positivlister
Greencard
Øvrigt lønarbejde, trainees og forskere
Praktikanter
Medfølgende familiemedlemmer
Au pair
Mistanke om ulovligt
ophold/arbejde
4
(57,1 pct.)
0
(0,0 pct.)
6
(30,0 pct.)
0
(0,0 pct.)
5
(71,4 pct.)
2
(50,0 pct.)
14
(58,3 pct.)
0
(0,0 pct.)
Samlet antal kontrollerede
sager
7
(100,0 pct.)
0
(100,0 pct.)
20
(100,0 pct.)
0
(100,0 pct.)
7
(100,0 pct.)
4
(100,0 pct.)
24
(100,0 pct.)
0
(100,0 pct.)
I alt
31
(50 pct.)
62
(100,0 pct.)
Bemærkninger: Opgørelsen er fordelt på opholdsgrundlag for den forudgående tilladelse. Registersamkøringerne af ulovligt ophold og
arbejde køres på tværs af alle SIRIs opholdsgrundlag på baggrund af forskellige typer af forudgående afgørelser, jf. tabel 3.2. Se i noten
til tabel 3.1 i forhold til ændret opgørelsesmetode gældende fra maj 2019. Tallene for 2023 er opgjort pr. 08. december 2024. Se note
tabel 3.1 om statistisk usikkerhed.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 11 af 25
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 113: Orientering om SIRIs kontrolrapport 2023-2024
3050081_0015.png
3.0 Kontrol ved brug af registersamkøring i 2023
Tabel 3.6. Kontrol af ulovligt ophold og arbejde ved brug af registersamkøring: Branchefordeling på
virksomheder med ansatte, hvor betingelserne vurderes ikke overholdt
Tabel 3.6 viser en opgørelse af tilladelser og kontrolsager fordelt på brancher og er baseret på den
delmængde af de 62 sager fra tabel 3.4, hvor tilladelsen er stedfæstet til en virksomhed (40 sager). De
brancher med den højeste andel af ikke-overholdte betingelser i forhold til antallet af tilladelser i omløb,
der er stedfæstet til en virksomhed, er Kultur, sport og fritidsaktiviteter (0,7 pct.) samt Overnatningsfa-
ciliteter og restaurationsaktiviteter (0,6 pct.)
Branchenavn
Sager hvor be-
tingelserne vur-
deres ikke over-
holdt
8
(0,6 pct.)
4
(0,3 pct.)
3
(0,7 pct.)
2
(0,04 pct.)
2
(0,2 pct.)
1
(<0,1 pct.)
1
(<0,1 pct.)
1
(0,3 pct.)
1
(0,2 pct.)
1
(<0,1 pct.)
24
(<0,1 pct.)
Samlet antal kon-
trollerede sager
hvor tilladelsen er
stedfæstet til en
virksomhed (CVR)
8
(0,6 pct.)
4
(0,3 pct.)
4
(1,0 pct.)
3
(<0,1 pct.)
3
(0,3 pct.)
9
(<0,1 pct.)
3
(<0,1 pct.)
1
(0,3 pct.)
2
(0,4 pct.)
1
(<0,1 pct.)
40
(0,1 pct.)
Antal tilladelser i
omløb stedfæstet
til virksomhed
(CVR)
1.402
(100,0 pct)
1.337
(100,0 pct)
402
(100,0 pct)
5.341
(100,0 pct)
935
(100,0 pct)
12.096
(100,0 pct)
3.653
(100,0 pct)
313
(100,0 pct)
532
(100,0 pct)
4.479
(100,0 pct)
30.490
(100,0 pct.)
Overnatningsfaciliteter og restaurationsaktiviteter
Engroshandel og detailhandel
Kultur, sport og fritidsaktiviteter
Landbrug, jagt, skovbrug og fiskeri
Administrations- og støtteaktiviteter
Undervisning
Liberale, videnskabelige og tekniske aktiviteter
Andre serviceydelser
Aktiviteter i forbindelse med fast ejendom
Fremstillingsaktiviteter
I alt
Bemærkninger:
Figuren er opgjort efter arbejdsgivere fordelt på brancher. Den er baseret på 40 sager, hvor tilladelsen er stedfæstet
til en virksomhed (CVR) ud af de 62 sager fra tabel 3.5. Der er ikke konstateret bortfaldssager blandt de sager hvor betingelserne vur-
deres ikke overholdt. Se i noten til tabel 3.1 i forhold til ændret opgørelsesmetode gældende fra maj 2019. Branchefordelingen følger
Danmarks Statistiks DB25 standard. Se note tabel 3.1 om statistisk usikkerhed. Tallene for 2023 er opgjort pr. 25. marts 2025.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 12 af 25
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 113: Orientering om SIRIs kontrolrapport 2023-2024
3050081_0016.png
3.0 Kontrol ved brug af registersamkøring i 2023
Kontrol af ulovligt arbejde på danske lastskibe i international trafik
Med lov 2195 af den 29. december 2020 fik SIRI hjemmel efter § 44 a, stk. 18, til at indhente oplysnin-
ger fra SafeSeaNet (SSN) i kontroløjemed. Dette gælder oplysninger om danske lastskibe og deres be-
sætningsmedlemmer, hvis oplysningerne vurderes nødvendige for at kontrollere, at en udlænding
ikke arbejder på et dansk lastskib uden fornøden tilladelse eller i strid med de betingelser, der er fast-
sat for en arbejdstilladelse. Hjemlen trådte i kraft den 1. januar 2021.
Udlændinge skal som udgangspunkt have arbejdstilladelse for at tage lønnet eller ulønnet arbejde,
for at udøve selvstændig virksomhed eller for mod eller uden vederlag at udføre tjenesteydelser i
Danmark, jf. udlændingelovens § 13, stk. 1. Dette gælder også for arbejde på danske lastskibe, der
som led i rutefart eller i øvrigt regelmæssigt ankommer til dansk havn eller værft.
Der er dog en fritagelsesregel for krav om arbejdstilladelse for tredjelandsstatsborgere, som er perso-
nale på danske lastskibe i international trafik.
Med udgangspunkt i fritagelsesreglen i udlændingebekendtgørelsens § 24, stk. 1, nr. 4, anvender SIRI
oplysninger fra SSN til at identificere tredjelandsstatsborgere ansat som besætningsmedlemmer på
danske lastskibe. Dette gælder lastskibe, der inden for de seneste 12 måneder har sejlet i internatio-
nal trafik, anløbet danske havne mere end 25 gange og evt. gennemført 3 værftsbesøg.
Tabel 3.7. Kontrol af danske lastskibe i international trafik for ulovligt arbejde: Antal sager vedr.
kontrol af ulovligt arbejde på baggrund af opslag i SSN af udlændinge og arbejdsgivere fordelt på
sagsudfald
Tabel 3.7 viser antallet af anmeldelser til politiet af henholdsvis udlændinge og rederier i 2023. Kontrol-
indsatsen er baseret på 379 unikke dansk indregistreret lastskibe, som har anløbet dansk havn i 2023.
Hvis det ud fra SIRIs undersøgelse baseret på SSN data, vurderes, at udlændinge er beskæftiget uden
fornøden arbejdstilladelse, anmeldes både udlændinge og arbejdsgiver til politiet.
Sagsudfald
Udlændingesager
Politianmeldelse af udlændinge
Ej grundlag for politianmeldelse af udlændinge
Afsluttet uden afgørelse
Sager oprettet
Arbejdsgiversager
Politianmeldelse af andre end udlændinge
Sager oprettet
20
20
20
0
0
20
Kontrolsager
Anm.: Fritagelsesreglen: Besætningsmedlem med tredjelandsstatsborgskab på danske lastskibe i international trafik er fritaget for krav
om arbejdstilladelse, hvis lastskibet de forudgående 12 måneder har anløbet danske havne op til 25 gange og op til 3 værftsophold.
Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er altid behæftet med usikkerhed, da udlændingesystemerne er opbygget som jour-
naliserings- og sagsstyringssystemer og ikke som egentlige statistiksystemer. Endvidere bemærkes, at der er tale om antal sager og ikke
udlændinge eller arbejdsgivere. Det betyder, at den samme udlænding og arbejdsgiver kan indgå flere gange over tid i forbindelse med
ny overtrædelse. Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 13 af 25
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 113: Orientering om SIRIs kontrolrapport 2023-2024
3050081_0017.png
4.0 Anden kontrol af opholds- og arbejdstilladelser
4.0 Anden kontrol af opholds- og arbejdstilladelser
I 2023 har SIRI gennemført stikprøvekontroller og kontroller baseret på konkrete omstændigheder, da
ikke alt kan kontrolleres ved hjælp af registersamkøring.
Samlet set er der jf. tabel 4.1 gennemført 410 kontroller; herunder 353 stikprøvekontroller og 57 kon-
troller baseret på konkrete omstændigheder. I 327 af disse sager blev betingelserne vurderet over-
holdt. Der er bl.a. udført kontrol af de løbende betingelser for certificeringen af 30 virksomheder. I 29
af disse tilfælde blev det konstateret, at betingelserne var overholdt. Derudover har SIRI modtaget
175 indberetninger om udlændinge med tilladelser fra SIRI fra uddannelsesinstitutioner, hvoraf SIRI
vurderede, at betingelserne ikke var overholdt i 90 af indberetningerne. Tilsvarende har SIRI modta-
get 50 indberetninger fra kommuner, hvoraf SIRI i ingen af indberetningerne vurderede at betingel-
serne ikke var overholdt.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 14 af 25
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 113: Orientering om SIRIs kontrolrapport 2023-2024
3050081_0018.png
4.0 Anden kontrol af opholds- og arbejdstilladelser
Resultat af kontrolsag
Betingelser vurderes ikke
overholdt***
Afsluttet uden afgø-
relse****
0
6 (20 pct.)
Tabel 4.1. Resultater af kontrol af opholds- og arbejdstilladelser ved andre metoder end registersamkøring: Antal af sager kontrolleret og resultat
Betingelser kontrolleret
Forsikring og lommepenge
23
(77 pct.)
Sager
kontrolleret*
30
Betingelser vurderes over-
holdt**
Verserende sager
1
Kontroltype
Sagsområde
Au pair
Arbejdsmarkedstilknyt-
ning, Fast-track, landbrug,
beløbsordningen, positivli-
sterne, forskere og særlige
individuelle kvalifikationer
Krav om dansk bankkonto
90
74 (82 pct.)
2 (2
pct.)
14
(16 pct.)
Certificeringskrav
Lønkrav*****
30
92
21
35
0
0
1
19
0
2
410
175
9
(47 pct.)
0
2
(100 pct.)
327
(80 pct.)
11
(6 pct.)
0
0
0
32
(91 pct.)
18
(86 pct.)
82
(89 pct.)
0
3
(14 pct.)
3
(9 pct.)
0
0
1
(100 pct.)
7
(37 pct.)
0
0
26
(6 pct.)
90
(51 pct.)
56
(14 pct.)
74
(42 pct.)
17
(57 pct.)
0
60
41
(68 pct.)
4
(7 pct.)
30
29
(97 pct.)
0
1
(3 pct.)
15
(25 pct.)
13
(43 pct.)
10
(11 pct.)
0
0
0
0
0
3
(16 pct.)
0
0
0
Stikprøvekontrol
Fast-track
0
0
0
0
0
-
-
-
-
-
-
-
1
Fast-track
Grønland og Færøerne
Medfølgende families be-
skæftigelse
Pendler
Løbende betingelser
Løbende betingelser
Studieaktivitet, arbejdstimer
og ydelser
Ydelser og samlivskrav
Arbejdsvilkår
Arbejdsvilkår
Arbejde i Grønland og Færø-
erne
Medfølgende families ar-
bejde for samme virksomhed
som hovedpersonen
Øvrige stikprøver
Au pair
Greencard
Uddannelse
Medfølgende familie
Kontrol pba. konkrete om-
stændigheder - dvs. kontrol
i sager, hvori der ifm. sags-
behandlingen eller efterføl-
gende er vurderet behov
for kontrol
Beløbsordningen og fast-
track beløbsgrænse
Praktikant
Positivlister, landbrug, løn-
Arbejdsvilkår
arbejde og start-up
I alt
Kontrol pba. indberetninger
50
Indberetninger fra uddan-
nelsesinstitutioner om
manglende studieaktivitet
Indberetning fra kommu-
ner (Udbetaling af sociale
ydelser)
2
(4 pct.)
0
48
(96 pct.)
Bemærkninger:
Opholdstilladelser, der er blevet kontrolleret i 2023, kan være meddelt i årene forinden. Endvidere er der tale om både førstegangstilladelser og forlængelser.
Oplysninger er generelt baseret på SIRIs sagsbehandlingssystem, som ikke er et egentlig statistiksystem, så de statistiske oplysninger er altid behæftet med usikkerhed og kan ændre sig ved senere opgørelser.
*) Antal sager kontrolleret ved SIRIs
stikprøvekontrol
udgør det totale antal sager afgjort pr. 25. februar 2024 for stikprøver igangsat i 2023, mens antal sager kontrolleret
på baggrund af konkrete omstændigheder
udgør det totale antal sager af denne type afgjort det pågældende år.
**) I de kontrollerede sager vurderes betingelserne for opholdstilladelsen at være overholdt. Der foretages ikke yderligere.
***) I disse tilfælde har der efter en konkret vurdering været grundlag for at inddrage/bortfalde opholdstilladelsen og/eller bede politiet om en nærmere undersøgelse med henblik på vurdering af strafferetlig overtrædelse.
****) Sager, der er afsluttet uden afgørelse, kan efterfølgende være blevet vurderet som enten: Betingelser opfyldt, opholdstilladelse udløbet eller ikke mulige at kontrollere.
*****) Stikprøven til kontrol af betingelser for lønkrav på Fast-Track ordningen er udtrukket blandt sager udfundet i en registersamkøring, og er dermed ikke repræsentativ for den samlede population af tilladelser i omløb på Fast-track ordningen.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 15 af 25
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 113: Orientering om SIRIs kontrolrapport 2023-2024
3050081_0019.png
5.0 SIRIs udgående kontrolbesøg
SIRI har siden den 1. januar 2021 haft hjemmel til at føre kontrol med tredjelandsstatsborgeres op-
holds- og arbejdstilladelser på deres arbejdspladser. Formålet med kontrollen er at vurdere, om de
antrufne udlændinge overholder betingelserne, som ligger til grund for udstedelsen af deres opholds-
og arbejdstilladelse inden for SIRIs område. Pr. 1. juli 2022 blev denne hjemmel udvidet, så repræsen-
tanter fra det faglige udvalg for Jordbrugs Uddannelser kan deltage i SIRIs kontrolbesøg, som er rettet
mod praktikanter på det grønne område.
SIRI har siden 1. januar 2022 haft mulighed for at pålægge virksomheder med opholds- og arbejdstilla-
delse på SIRIs område at føre digital logbog, men den tekniske løsning blev først idriftsat den 1. juni
2022. SIRI har i 2023 ikke fundet grundlag for at pålægge nogen virksomheder at føre digital logbog.
SIRI udfører kontrol bredt fordelt på de opholdsordninger, hvor tredjelandsstatsborgere bliver meddelt
en stedfæstet opholds- og arbejdstilladelse, herunder erhvervsordningerne og praktikantordningen.
Tabel 5.1. SIRIs udgående kontrolbesøg: Antal udgående kontrolbesøg på hhv. erhvervsområdet og
af landbrugspraktikanter på det grønne område fordelt på salgsudfald
Tabel 5.1 viser antallet af virksomheder, der er blevet besøgt i 2023 som en del af SIRIs udgående kon-
trolbesøg på erhvervsområdet. I alt har SIRI gennemført 94 virksomhedsbesøg i 2023.
Tabel 5.1 viser ligeledes antallet af virksomheder, der er blevet besøgt i 2023 som en del af SIRIs udgå-
ende kontrolbesøg på det grønne område. Antallet af kontrolbesøg på det grønne område er fastsat
som minimum 5 pct. af samtlige meddelte tilladelser til landbrugspraktikanter. I alt har SIRI gennemført
116 udgående kontrolbesøg på det grønne område i 2023.
Til sidst viser tabel 5.1 antallet af kontrolsager oprettet pba. SIRIs udgående kontrol samt udfaldet af
disse kontrolsager. For hver udlænding, der bliver antruffet, oprettes en kontrolsag. Hvis betingelserne
for tilladelsen vurderes overholdt, foretages der ikke yderligere. Hvis betingelserne derimod vurderes
ikke at være overholdt, oprettes en inddragelsessag, hvor det vurderes, om udlændingens tilladelse skal
inddrages eller der skal foretages en politianmeldelse.
Kontrolsager
Betingelser
fører til op-
følgning
Ind-
dra-
gelse
d=e+f+g+h+i
59
14
Besøgstype
SIRIs selvstændige kon-
trolbesøg af erhvervs-
området
SIRIs selvstændige kon-
trolbesøg af landbrugs-
praktikanter
Virk-
som-
heds-
besøg
a
94
Betingel-
ser vurde-
res over-
holdt
b=c+d
73
Undla-
delse af
inddra-
gelse*
f
4
9
Afslut-
tet
uden
afgø-
relse**
g
1
Bort- Verse-
fald rende
h
0
c
e
i
0
116
87
36
51
6
33
8
2
2
Oplysninger er generelt baseret på SIRIs sagsbehandlingssystem, som ikke er et egentlig statistiksystem, så de statistiske oplysninger er altid behæftet
med usikkerhed og kan ændre sig ved senere opgørelser. *) Undladelse af inddragelse kan skyldes, at betingelserne vurderes overholdt.
**) Inddragelsessager kan resultere i afsluttet uden afgørelse, fx. hvis inddragelsessagen bliver irrelevant.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 113: Orientering om SIRIs kontrolrapport 2023-2024
3050081_0020.png
5.0 SIRIs udgående kontrolbesøg
Figur 5.1. SIRIs udgående kontrolbesøg: SIRIs egne udgående kontrolbesøg fordelt på brancher
Figur 5.1 viser branchefordelingen for de 94 virksomheder fra tabel 5.1, som SIRI har besøgt på egne
udgående kontrolbesøg i 2023. På SIRIs kontrolbesøg inden for erhvervsområdet samt praktikanter på
andre områder end det grønne område udvælges besøgsemnerne bl.a. på baggrund af brancher, stil-
lingsbetegnelser, v
Bygge- og
anlægsvirksomhed
5%
Transport og
godshåndtering
7%
Administrative
tjenesteydelser og
hjælpetjenester
10%
Landbrug, jagt,
skovbrug og fiskeri
10%
Engroshandel og
detailhandel; reparation
af motorkøretøjer og
Overnatningsfacilitet
er og
restaurationsvirksom
hed
49%
Andet
7%
Bemærkninger:
Figuren er baseret på 94 sager. Branchefordelingen følger Danmarks Statistiks DB07 standard. Brancher med en an-
del under 4 pct. samles i kategorien Andet, som omfatter brancherne "Liberale, videnskabelige og tekniske tjenesteydelser", "Infor-
mation og kommunikation"
r
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 17 af 25
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 113: Orientering om SIRIs kontrolrapport 2023-2024
3050081_0021.png
6.0 SIRIs deltagelse i fælles myndighedsaktioner
6.0 SIRIs deltagelse i fælles myndighedsaktioner
Dette afsnit omhandler SIRIs deltagelse i aktioner i samarbejde med andre myndigheder i 2023. SIRI
har i flere år deltaget i fælles myndighedsaktioner ved virksomhedsbesøg, primært som en del af
myndighedssamarbejdet
Social Dumping.
Ved tværgående kontrolaktioner bistår SIRI politiet med
kontrol af tredjelandsstatsborgeres opholds- og arbejdstilladelse samt vejleder politi og arbejdsgivere
om reglerne på området. SIRI deltager i aktioner rettet mod brancher, hvor erfaringen viser, at der
ofte beskæftiges tredjelandsstatsborgere, samt i aktioner baseret på konkrete anmeldelser.
SIRI har i 2023 deltaget i 34 kontrolaktionsdage i samarbejde med andre myndigheder, primært i regi
af Social Dumping, jf. tabel 6.1.
SIRI har kun opgørelser over antallet af aktioner, som styrelsen har deltaget i. Det er politiet, der
håndterer opfølgningen på sager, hvor det konstateres, at tredjelandsstatsborgere opholder sig og
arbejder ulovligt i landet.
Tabel 6.1. Opgørelse af fælles myndighedsaktioner: Antal kontrolaktionsdage med SIRIs deltagelse,
2018-2023
År
Kontrolaktionsdage
2018
32
2019
34
2020
28
2021*
19
2022
35
2023
34
Anm.: Oplysningerne er baseret på manuel optælling, så opgørelsen er behæftet med usikkerhed og kan ændre sig ved senere opgø-
relser. *SIRIs deltagelse i udgående kontrol i regi af
Social Dumping
har i 1. halvdel af 2021 været begrænset grundet COVID-19.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Figur 6.1. SIRIs deltagelse i fælles myndighedsaktioner: SIRIs virksomhedsbesøg i fælles myndig-
hedsaktioner fordelt på brancher
Figur 6.1 viser branchefordelingen for de virksomheder, hvor SIRI har deltaget i fælles myndighedsakti-
oner. Her udgør bygge- og anlægsvirksomheder samt overnatningsfaciliteter og restaurationsvirksom-
heder langt de fleste af kontrolbesøgene i 2023.
Engroshandel og
detailhandel;
reparation af
motorkøretøjer og
motorcykler
6%
Andet
9%
Bygge- og
anlægsvirksomhed
48%
Overnatningsfacilitet
er og
restaurationsvirkso
mhed
37%
Bemærkninger:
Figuren er baseret på 222 sager. Branchefordelingen følger Danmarks Statistiks DB07 standard. Brancher med en andel
under 4 pct. samles i kategorien
Andet.,
som her omfatter 9 brancher.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 18 af 25
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 113: Orientering om SIRIs kontrolrapport 2023-2024
3050081_0022.png
7.0 Vilkårskontrol af EU-borgeres arbejdstagerstatus
7.0 Vilkårskontrol af EU-borgeres arbejdstagerstatus
SIRI foretager forskellige former for ikke-systematisk kontrol på EU-området. Det drejer sig bl.a. om EU-
vilkårskontrol. I denne proces vurderes det indledningsvist, om EU-borgeren opfylder det EU-retlige
arbejdstagerbegreb. Hvis dette ikke er tilfældet, oprettes en ophørssag.
Beskrivelse af regelgrundlag
EU-borgere kan få udstedt et registreringsbevis som arbejdstager af SIRI efter EU-opholdsbekendtgø-
relsens § 5, hvis EU-borgeren opfylder det EU-retlige arbejdstagerbegreb.
SIRI udsteder registreringsbevis blandt andet baseret på EU-borgerens arbejdsgivererklæring og/eller
ansættelseskontrakt. I den forbindelse udtager SIRI en række sager til vilkårskontrol baseret på en kon-
kret og individuel vurdering for at undersøge, om arbejdstagerbegrebet reelt er opfyldt. SIRI udtager
også medfølgende familiemedlemmer til EU-vilkårskontrol, hvor det her vurderes om EU-arbejdstage-
ren (hovedpersonen) opfylder det EU-retlige arbejdstagerbegreb. EU-arbejdstagere og deres familie-
medlemmer har fx en bedre ret til at modtage sociale ydelser end andre EU-borgere, hvorfor kontrollen
har en samfundsmæssig betydning.
Kontrolresultat af EU-området
Antallet af registreringsbeviser udtaget til vilkårskontrol er steget støt fra omkring 700 i 2021 til om-
kring 1.900 i 2023. Dette antal skal ses i forhold til det samlede antal udstedte registreringsbeviser til
arbejdstagere og medfølgende familiemedlemmer, som steg fra omkring 29.000 i 2021 til omkring
34.000 i 2022, men herefter faldt til omkring 31.000 i 2023. Andelen af sager udtaget til vilkårskontrol
er således højere i 2023 end i de to foregående år.
Af de 1.900 sager udtaget til vilkårskontrol i 2023 blev der efterfølgende vurderet tilstrækkelig grundlag
for at oprette en ophørssag på omkring 700 sager svarende til 36 pct. af sagerne. Antallet af sager, hvor
det EU-retslige arbejdstagerbegreb vurderes ikke opfyldt, steg markant fra omkring 93 i 2020 til om-
kring 360 i 2022 og 2023.
Det skal bemærkes, at ophøret af en EU-borgers arbejdstagerstatus ikke nødvendigvis betyder, at bor-
geren mister sin opholdsret i Danmark. EU-borgere kan eksempelvis beholde retten til ophold, hvis de
kan dokumentere, at de er i stand til at forsørge sig selv.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 19 af 25
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 113: Orientering om SIRIs kontrolrapport 2023-2024
3050081_0023.png
7.0 Vilkårskontrol af EU-borgeres arbejdstagerstatus
Tabel 7.1.
: Antal og andel af EU-arbejdstagere udtaget til
vilkårskontrol og resultat
Tabel 7.1 viser antallet af udstedte registreringsbeviser til arbejdstagere og de medfølgende familie-
medlemmer for perioden 2021 til 2023 og antallet af sager udtaget til vilkårskontrol, som led i den ikke-
systematiske kontrol.
Udtaget til vilkårskontrol
Registre-
ringsbevi-
ser
År
2021
2022
2023
a
28.675
34.386
30.974
b
744
(100,0 pct.)
1.765
(100,0 pct.)
1.930
(100,0 pct.)
Oprettet op-
hørssag
Lukket op-
hørssag
d=e+f
Betingelse ikke
overholdt
e
93
(12,5 pct.)
358
(20,3 pct.)
358
(18,5 pct.)
Betingelse
overholdt
f
95
(12,8 pct.)
182
(10,3 pct.)
341
(17,7 pct.)
Verserende
pr. opgørel-
sesår
g
7
(0,9 pct.)
27
(1,5 pct.)
31
(1,6 pct.)
c=d+g
195
(26,2 pct.)
567
(32,1 pct.)
730
(37,8 pct.)
188
(25,3 pct.)
540
(30,6 pct.)
699
(36,2 pct.)
Note: Oplysninger er generelt baseret på SIRIs sagsbehandlingssystem, som ikke er et egentligt statistiksystem, så de statistiske oplys-
ninger er altid behæftet med usikkerhed og kan ændre sig ved senere opgørelser. Antal registreringsbeviser omfatter arbejdstagere og
deres medfølgende familiemedlemmer. Tallene for antal registreringsbeviser i 2021 og 2022 er blevet revideret, så de nu omfatter
familiemedlemmer til EU-arbejdstagere, hvor de tidligere kun dækkede EU-arbejdstagere. Grundet den ændrede opgørelsesmetode
kan antallet af registreringsbeviser for 2021 og 2022 derfor ikke umiddelbart sammenlignes med tidligere årgange af kontrolrapporten.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 20 af 25
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 113: Orientering om SIRIs kontrolrapport 2023-2024
3050081_0024.png
8.0 Særlige tværgående kontrolindsatser
8.0 Særlige tværgående kontrolindsatser
SIRI gennemfører særlige tværgående kontrolindsatser, hvis der er behov for at anvende en kombina-
tion af kontrolmetoder. Det kan fx være relevant ved mistanke om mere systematisk misbrug af SIRIs
opholdsordninger. Indsatserne gennemføres ofte i samarbejde med andre myndigheder eller på tværs
af fagkontorerne i SIRI og kan udspringe fra konkrete sager, anonyme eller andre henvendelser, eller
når der identificeres særlige mønstre i forbindelse med registersamkøringskontrol eller på anden vis.
Fokus for de særlige tværgående kontrolindsatser afhænger af konkrete omstændigheder og kan vari-
ere fra år til år. I 2023 blev der gennemført en særlig kontrolindsats med fokus på restaurationsområ-
det, hvor 26 sager blev kontrolleret og afgjort. I 4 af disse sager blev det vurderet, at betingelserne ikke
var overholdt, eller der var mistanke om ulovligt ophold/arbejde, jf. tabel 8.1.
Tabel 8.1. Særlige tværgående kontrolindsatser: Resultater af SIRIs særlige tværgående kontrolind-
satser
Særlige tværgående kontrolindsatser
Kontrolindsats ift. bestemte ordninger
inden for restaurationsområdet*
Sager kontrolleret
26
Betingelser vurderes ikke overholdt eller
mistanke om ulovligt ophold/arbejde
4
Note: Oplysninger er generelt baseret på SIRI sagsbehandlingssystem, som ikke er et egentlig statistiksystem, så de statistiske oplys-
ninger er altid behæftet med usikkerhed og kan ændrer sig ved senere opgørelser.
*) Ordningerne indeholder beløbs-, positivliste, positivliste for faglærte, fast-track supplerende beløbsgrænse, særlige individuelle kva-
lifikation ordninger og arbejdstilladelse for medfølgende familie til positivliste for faglærte og beløbsordningen.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Som led i en kontrolindsats i forhold til dokumentægthed identificerede SIRI 26 tyrkiske statsborgere,
der i 2023 havde søgt om opholdstilladelse eller forlængelse heraf hos SIRI og havde oplyst om eller
vedlagt uddannelsesdokumenter fra et ikke-eksisterende tyrkisk universitet.
Alle 26 personer fik afslag i 2023 på deres ansøgning om opholdstilladelse eller nægtet forlængelse af
opholdstilladelsen. Herefter indgår evt. oplysninger om brug af uddannelsesdokumenter fra mulige
ikke-eksisterende tyrkiske universiteter som en del af den risikoopmærksomme sagsbehandling ved
ansøgninger om opholdstilladelse.
Hvis det vurderes, at betingelserne ikke er blevet overholdt, kan opholdstilladelsen efter omstændig-
hederne blive inddraget. Hvis det vurderes nødvendigt kan politiet desuden blive anmodet om at fo-
retage en nærmere undersøgelse af, om der er grundlag for strafforfølgning af udlændingen og/eller
arbejdsgiveren.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 21 af 25
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 113: Orientering om SIRIs kontrolrapport 2023-2024
3050081_0025.png
9.0 Udvikling af kontrolresultater
9.0 Udvikling af kontrolresultater
Dette afsnit præsenterer og beskriver hovedtal for udviklingen i SIRIs registersamkøringskontrol i pe-
rioden 2020-2023.
Figur 9.1. Udvikling af SIRIs kontrolresultater: Samlet antal registerkontrolsager fordelt på sagsud-
fald og år, 2020-2023
Figur 9.1 viser antallet af afsluttede kontrolsager fordelt på udfald. Af figuren fremgår det, at antallet
af sådanne kontrolsager er steget fra omkring 400 sager i 2022 til omkring 500 i 2023.
1.200
1.380
1.001
1.722
Total:
1.060
987
1.487
1.000
800
656
607
600
528
448
400
200
90 92
13
0
2020
Betingelser vurderet overholdt
Inddragelse
Varsel
Vejledning vedr. ulovligt arbejde, udlænding
37
2 11
84 71
32
70
7 9
160
73 71
37 49
2022
Bortfald
163
132
88
4 10
56 55
4 2
2021
2023
Politianmeldelse af andre end udlændinge
Politianmeldelse af udlændinge
Vejledning vedr. ulovligt arbejde, andre end udlænding
Note: Tallene i figuren er opgjort efter den nye praksis indført fra og med maj 2019, som betyder, at udlændingen og den tilhørende arbejdsgiver
behandles på hver deres selvstændige sag. Tidligere blev kontrollen af en udlænding og dennes arbejdsgiver behandlet på en og samme sag i SIRIs
sagsbehandlingssystem og fremstod således som én selvstændig sag. Der vil derfor være en stigning i antallet af sager, hvor man ved den tidligere
opgørelsesmetode har undervurderet antallet af sager. Tallene for det enkelte år er opgjort efter startår, så der kan forekomme forskydninger i for-
hold til registersamkøringsår og startår for kontrolsager. Derfor vil der forekomme forskelle på opgørelser, som dækker over flere år i forhold til opgø-
relser, der dækker enkelt år. Oplysninger er generelt baseret på SIRIs sagsbehandlingssystem, som ikke er et egentlig statistiksystem, så de statistiske
oplysninger er altid behæftet med usikkerhed og kan ændre sig ved senere opgørelser. Tallene for 2023 er opgjort pr. 08. december 2024.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 22 af 25
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 113: Orientering om SIRIs kontrolrapport 2023-2024
3050081_0026.png
9.0 Udvikling af kontrolresultater
Figur 9.2. Udvikling af SIRIs kontrolresultater: Samlet antal registerkontrolsager vedr. ulovligt op-
hold og arbejde uden tilladelse fordelt på negativ sagsudfald, 2020-2023
Figur 9.2 viser antal registerbaserede kontrolsager vedrørende ulovligt ophold og arbejde, der er oprettet i
perioden 2020-2023, og hvor betingelserne ikke har været overholdt. Antallet af kontrolsager, hvor betin-
gelserne ikke har været overholdt er faldet fra 75 i 2022 til 31 i 2023.
Antallet af politianmeldelser af an-
dre end udlændinge (virksomhederne) udgør den største gruppe i 2023 med 18 anmeldelser (58 pct.).
80
109
70
61
60
195
68
Total:
125
63
51
50
40
33
30
31
50
40
37
29
32
20
8
18
12
10
1
0
2020
Betingelser vurderet overholdt
Politianmeldelse af udlændinge
3
6
4 5
1
2023
2021
2022
Politianmeldelse af andre end udlændinge
Vejledning vedr. ulovligt arbejde, udlænding
Bortfald
Vejledning vedr. ulovligt arbejde, andre end udlænding
Inddragelse
Note: Tallene i figuren er opgjort efter den nye praksis indført fra og med maj 2019, som betyder, at udlændingen og den tilhørende arbejdsgiver be-
handles på hver deres selvstændige sag. Tidligere blev kontrollen af en udlænding og dennes arbejdsgiver behandlet på en og samme sag i SIRIs sagsbe-
handlingssystem og fremstod således som én selvstændig sag. Der vil derfor være en stigning i antallet af sager, hvor man ved den tidligere opgørelses-
metode har undervurderet antallet af sager. Tallene for det enkelte år er opgjort efter startår, så der kan forekomme forskydninger i forhold til register-
samkøringsår og startår for kontrolsager. Derfor vil der forekomme forskelle på opgørelser, som dækker over flere år i forhold til opgørelser, der dækker
enkelt år. Oplysninger er generelt baseret på SIRIs sagsbehandlingssystem, som ikke er et egentlig statistiksystem, så de statistiske oplysninger er altid
behæftet med usikkerhed og kan ændre sig ved senere opgørelser. Tallene for 2023 er opgjort pr. 08. december 2024. Grundet tekniske udfordringer i
2023 var der et antal kørsler, som ikke blev foretager i 2023, hvilket har givet færre kørsler og kontrolsager
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 23 af 25
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 113: Orientering om SIRIs kontrolrapport 2023-2024
3050081_0027.png
10.0 Anvendt data og begreber
10.0 Anvendt data og begreber
Anvendt data
Generelt er kontrollen baseret på oplysninger, som SIRI har adgang til ved opslag i registre, høring af
andre myndigheder samt indhentelse af oplysninger fra udlændingen og fx den arbejdsgiver, uddan-
nelsesinstitution eller værtsfamilie, som tilladelsen er tilknyttet.
SIRIs kontrolsager behandles fra og med 2020 i
Public360,
som er udlændingemyndighedernes elektro-
niske sagsbehandlingssystem.
Public360
er ikke designet som et egentligt statistiksystem, og de stati-
stiske oplysninger er derfor behæftet med usikkerhed.
SIRIs registersamkøringsløsning trækker først og fremmest på afgørelser registreret i
Public360.
Deref-
ter trækkes på oplysninger fra henholdsvis Bygnings- og Boligregisteret, Det Centrale Personregister og
Indkomstregisteret. Eventuelle fejlregistreringer i disse systemer vil således påvirke udtrækkene.
Det skal bemærkes, at man fra og med maj 2019 har ændret registreringspraksis, som betyder, at ud-
lændingen og dennes arbejdsgiver behandles på hver deres selvstændige sag. Tidligere blev udlændin-
gen og arbejdsgiveren behandlet på en og samme sag i SIRIs sagsbehandlingssystem. De fremstod så-
ledes som én selvstændig sag.
Antallet af sager, der kontrolleres i hver af SIRIs registersamkøringer (RSK), er et
billede
sager i udlændingesagsbehandlingssystemet, som kan kontrolleres lige nøjagtig på kørselstidspunktet.
Det bemærkes, at tallet består af sager og ikke personer eller virksomheder.
Antallet afhænger derfor i høj grad af kørselstidspunktet, da kørselsbestemte kriterier og filtre udvæl-
ger sager, som er relevante for den enkelte registersamkøring.
Som udgangspunkt kontrollerer SIRI kun tilladelser, der er udstedt af SIRI. Hvis udlændingen, ud over
tilladelsen fra SIRI, også har en tilladelse fra en anden myndighed, indgår de fortsat i SIRIs kontrolind-
sats.
I registersamkøringskontrol af opholdstilladelser kontrolleres sager, hvor opholdstilladelsen i samkø-
ringsøjeblikket er gyldig, mens registersamkøringskontroller af ulovligt ophold og/eller arbejde kontrol-
lerer sager, hvor opholdstilladelsen ikke længere er gyldig i samkøringsøjeblikket eller udlægningen har
søgt, men fået afslag eller afvisning på sin ansøgning hos SIRI.
Det bemærkes, at de samme sager kan gå igen i flere forskellige registersamkøringer. Det kan bl.a.
skyldes, at personen ikke overholder forskellige betingelser for tilladelsen.
På nogle af SIRIs erhvervsordninger er der tilfælde, hvor hele eller dele af lønnen aftalt i kontrakten
modtages fra en virksomhed i udlandet. SIRI kontrollere løn fra udlandet via registersamkøring og stik-
prøvekontrol, som led i det overordnet lønkravskontrol. Og sagerne bliver desuden kontrolleret ved
den almindelige sagsbehandling.
I tabellerne ses, at nogle sager verserer og dermed ikke er afgjort endnu. I nogle tilfælde kan det skyl-
des, at der afventes svar fra politiet for at kunne træffe en afgørelse.
.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 24 af 25
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 113: Orientering om SIRIs kontrolrapport 2023-2024
3050081_0028.png
10.0 Anvendt data og begreber
Anvendte begreber
Registersamkøring (RSK):
Elektronisk samkøring af oplysninger fra SIRIs sagsbehandlingsregister
med oplysninger fra Det Centrale Personregister, Bygnings- og Boligregistret samt Indkomstregi-
stret. Se også udlændingelovens § 44 a, stk. 10.
Lønkrav:
Krav om, at arbejdstager mindst modtager den kontraktmæssige løn, der er lagt til grund
for en stedfæstet opholds- og arbejdstilladelse.
Kontrol af timer:
På alle ordninger stilles krav om, at udlændinge arbejder efter sædvanlige vilkår
for det danske arbejdsmarked. SIRI kontrollerer derfor bl.a., hvorvidt udlændingens arbejdsom-
fang er sædvanligt for den pågældende branche/stillingsbetegnelse herunder om lønkrav opnås
via vanlige vilkår.
Boligkrav:
Krav om, at au pairen skal have eget værelse (beboelsesrum) i værtsfamiliens bolig un-
der hele au pair-opholdet. Udover beboelsesrummet til au pairen skal værtsfamiliens bolig som
minimum indeholde et opholdsrum samt et beboelsesrum pr. to personer registreret på bopælen.
Beboelsesrum samt opholdsrum skal være godkendt til beboelse og fremgå af Bygnings- og Bolig-
registret, jf. § 6, stk. 2 i Bekendtgørelse om meddelelse af opholdstilladelse med henblik på au
pair-ophold (BEK nr. 1408 af 13/12/2019).
Samlivskrav:
Krav om, at medfølgende familie til arbejdstagere og studerende bor på samme
adresse i Danmark som arbejdstageren hhv. den studerende. Tilsvarende skal en au pair være bo-
pælsregistreret i CPR-registret på samme adresse som værtsfamilien i Danmark.
Verserende sager:
Sager, som endnu ikke er afgjort/lukket og stadig er under behandling.
Betingelser vurderes ikke overholdt:
Udtryk for, at de krav og betingelser, der gælder for de kon-
trollerede opholds- og arbejdstilladelser, vurderes overtrådt. Som konsekvens heraf vil SIRI ind-
drage opholdstilladelsen eller konstatere den bortfaldet (hvis tilladelsen fortsat var gyldig) og/eller
anmode politiet om at foretage en nærmere undersøgelse af, hvorvidt der er grundlag for straffor-
følgning af udlændingen og/eller arbejdsgiveren.
Bortfald eller inddragelse:
Afgørelser, der afhænger af de konkrete omstændigheder vedr. udlæn-
dingens overtrædelse af betingelserne for vedkommendes opholdstilladelse. Efter udlændingelo-
vens § 17, stk. 1, bortfalder en opholdstilladelse, når udlændingen opgiver sin bopæl i Danmark,
ikke er indrejst i Danmark efter meddelt tilladelse eller har opholdt sig uden for Danmark i mere
end 6 måneder. Opholdstilladelsen kan inddrages, hvis det konstateres, at en eller flere af betin-
gelserne for opholds- og arbejdstilladelsen ikke længere er til stede, fx fordi udlændingen ikke får
den løn, som kontrakten, der ligger til grund for opholds- og arbejdstilladelsen, specifikt angiver.
Mistanke om ulovligt ophold/arbejde:
Udtryk for, at SIRI har anmodet politiet om at foretage
nærmere undersøgelse af, hvorvidt der er grundlag for strafforfølgning af en udlænding og/eller
arbejdsgiveren.
Vilkårskontrol af EU-arbejdstagerstatus:
EU-borgere kan få udstedt et registreringsbevis af SIRI
som arbejdstager efter EU-opholdsbekendtgørelsen § 5, hvis EU-borgeren opfylder det EU-retlige
arbejdstagerbegreb. SIRI har mulighed for at udtrække enkelte EU-borgere til kontrol om pågæl-
dende overholder vilkårene for EU-borgers ophold og arbejde i landet efter konkret vurdering om
potentielt manglende regelefterlevelse efter udstedelse af registreringsbevis.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration
Side 25 af 25