Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
UUI Alm.del Bilag 110
Offentligt
3048718_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Oversendelse af evaluering af dedikerede vejledningssamtaler om repatriering
1.
Til Udlændinge- og Integrationsudvalgets orientering oversendes herved en eva-
luering af de dedikerede vejledningssamtaler efter repatrieringsloven. Evaluerin-
gen tager først og fremmest afsæt i en kvalitativ undersøgelse af de dedikerede
vejledningssamtaler om repatriering foretaget af Deloitte. Deloittes undersøgelse
er vedlagt som
bilag 1
til evalueringen.
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har
som forudsat ved indførelsen af
ordningen med dedikerede vejledningssamtaler
foretaget en evaluering af imple-
menteringen af den ændrede model for kommunal vejledning om repatriering, som
blev indført i repatrieringsloven den 1. august 2021 ved lov nr. 1190 af 8. juni 2021.
Efter repatrieringsloven har kommunerne pligt til at yde to typer af vejledning; sy-
stematisk vejledning og dedikerede vejledningssamtaler. Ved de dedikerede sam-
taler vejledes personer omfattet af repatrieringsordningens personkreds, som efter
længere tids ophold i landet ikke har fundet et stabilt fodfæste på det danske ar-
bejdsmarked. En dedikeret vejledningssamtale afholdes som en selvstændig, indi-
viduel samtale med udlændinge,
som
er omfattet af repatrieringsloven,
som
har
haft opholdstilladelse i Danmark i minimum fem år, og
som
har modtaget kontant-
hjælpslignende ydelser i mindst 18 ud af de seneste 36 måneder. Vejledningen vil
som udgangspunkt være tilpasset den enkeltes situation og bestå af en drøftelse af
den pågældendes konkrete og aktuelle situation i Danmark over for en potentiel
tilværelse i repatrieringslandet.
Før de dedikerede vejledningssamtaler blev indført, ydede kommunerne udeluk-
kende systematisk vejledning. Den daværende ordning for systematiske indebar
vejledning ved alle samtaler gennemført som led i integrations- og beskæftigelses-
indsatsen uanset varigheden af personens ophold i Danmark. Den systematiske vej-
ledning er i dag fortsat gældende for personer, som har haft opholdstilladelse i op
til fem år. I forbindelse med indførelsen af de dedikerede vejledningssamtaler blev
det forudsat, at ordningen skulle evalueres med henblik på at bidrage til at afklare,
om fokuseringen af vejledningen hen imod udlændinge uden en fastere tilknytning
til arbejdsmarkedet har levet op til intentionerne om at målrette vejledningen mod
personer, som repatrieringsordningen umiddelbart kan antages at være mest rele-
vant for.
3.
Deloitte har på opdrag fra Udlændinge- og Integrationsministeriet gennemført
en undersøgelse af 12 kommuners erfaring med implementering af de dedikerede
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
1. juli 2025
Udsendelse
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 7916
3085667
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 110: Deloittes undersøgelse af de dedikerede vejledningssamtaler SIRI final fra udlændinge- og integrationsministeren
vejledningssamtaler og kommunernes praksis for afholdelse af samtalerne, herun-
der om relevante personer fortsat modtager vejledning om muligheden for hjælp
til repatriering. Den samlede evaluering har sit afsæt i denne undersøgelse. Herud-
over indgår en deskriptiv analyse vedr. personer, som har modtaget hjælp til repa-
triering efter repatrieringsloven, samt betragtninger om de dedikerede vejlednings-
samtaler fra DRC Dansk Flygtningehjælp.
4.
Jeg har med stor interesse læst om erfaringerne med implementering af de de-
dikerede vejledningssamtaler om repatriering og praksis med afholdelse samta-
lerne fra de 12 deltagende kommuner.
Jeg kan konstatere, at det er kommunernes vurdering, at indholdet i samtalerne i
den systematiske og dedikerede vejledning i høj grad er sammenlignelige, men at
formatet udgør en forskel på de to typer af vejledningssamtaler. I den systematiske
vejledning er repatriering et emne blandt flere, og et punkt der hurtigt overstås,
hvis borgeren ikke umiddelbart viser interesse. Som følge af at de dedikerede vej-
ledningssamtaler skal afvikles som en selvstændig samtale, er der mere tydelighed
i samtalens formål, og nogle kommuner beskriver også, at borgeren informeres
mere grundigt. Det glæder mig, at de dedikerede vejledningssamtaler giver anled-
ning til mere reelle og fokuserede drøftelser med borgeren om muligheden for at
vende hjem med repatrieringsstøtte.
Jeg har desuden noteret mig, at kommunerne peger på problemer med udeblivel-
ser, udsøgning af borgere, der ikke har et aktivt kontaktforløb, og at ressourcetræk-
ket i den forbindelse opleves som stort set i forhold til udbyttet, hvis dette vurderes
ud fra, om borgerne udviser interesse for at repatriere.
Endelig har jeg noteret mig, at størstedelen af kommunerne ser et muligt potentiale
i at fokusere vejledningen til andre persongrupper, såsom førtidspensionister, fol-
kepensionister og ægtefælleforsørgede personer, der har mistet deres ægtefælle,
da kommunernes erfaring er, at en følelse af ensomhed og et spinkelt netværk i
Danmark, samt et ønske om at leve den sidste tid i oprindelseslandet, i mange til-
fælde er motiverende for ønsket om repatriering.
Evalueringen indeholder således en række interessante elementer, som jeg har
bedt mit ministerium om at undersøge nærmere. Jeg mener, at vi med indførelsen
af de dedikerede vejledningssamtaler har taget et fornuftigt skridt i den rigtige ret-
ning med at fokusere vejledningen om repatriering og målrette den til de mest re-
levante grupper. Jeg er i forlængelse heraf åben over for at se på, om vi med blik
for kommunernes administration af opgaven kan målrette vejledningen yderligere.
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
Side
2/2