1
SOS Racisme, Danmark
Nørre Allé 7
2200 København N.
www.sosracisme.dk
13. juni 2025
Til udlændingeordførerne i Udlændinge- og Integrationsudvalget
Cc: Udlændinge- og Integrationsministeren, UIM
Forsinket gensvar fra SOS Racisme på UIM’s svar af 3. juni 2025 på spm. 20 vedrørende L 179.
L 179 blev vedtaget 4. juni 2025
-
efter SOS Racismes mening på et forkert grundlag.
Udlændingeministeren konkluderer i et svar af 3. juni 2025 til UUI på SOS Racismes indvendinger
om ikke at beskytte flygtninge med subsidiær status ved længerevarende ophold i et andet land
følgende: (SOS Racismes fremhævelse med fed skrift)
”Med det fremsatte ændringsforslag sikres en procedure, hvorefter der altid skal tages stilling til,
om bortfald af opholdstilladelse er i overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser,
herunder efter flygtningekonventionens artikel 1 C.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker i den forbindelse, at en udlænding, der ikke er
eller kan anerkendes som flygtning i henhold til flygtningekonventionens artikel 1 A, ikke har
krav på rettighederne efter flygtningekonventionen. Dette gælder også flygtningekonventionens
rettigheder i forhold til bevarelse af flygtningestatus efter artikel 1 C.
Med det fremsatte ændringsforslag er det derfor alene tilsigtet, at en udlænding vil kunne bevare
en opholdstilladelse under henvisning til flygtningekonventionens artikel 1 C, hvis udlændingen er
konventionsflygtning omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1, eller § 8, stk. 1.”
SOS Racisme mener, at der er tale om en meget indskrænkende flygtningepolitik, som både vi
selv og UNHCR er imod.
Og selvom en flygtning med subsidiær status kan få en genvurdering af,
om han skal have opholdstilladelse på ny, og måske får en ny opholdstilladelse, vil han/hun
formentlig få længere ventetid på permanent opholdstilladelse – samt andre problemer
-
som
følge af et midlertidigt udlandsophold.
Alt dette sker imod UNHCR’s anbefalinger, vejledning og supervision.
Det er muligt at de sidste to
ord klinger dårligt hos en regering, der mener, at Danmark selv skal have ret til at smide de
udlændinge ud, som regeringen eller Folketinget ønsker, uanset at de som flygtninge
-
med eller
uden konventionsstatus
-
har et beskyttelsesbehov. Det er efter vores mening stadig en sabotage af
Flygtningekonventionen. Danmark modarbejder UNHCR i stedet for at samarbejde med UNHCR,
som vi er forpligtet til efter Flygtningekonventionen.
Og det på trods af, at Danmark modtager relativt få asylansøgere og kvoteflygtninge hvert år og
ikke tager del i omfordeling af flygtninge til EU. Danmark giver færre beskyttelse og ophæver
opholdstilladelser i situationer, hvor der endnu ikke er fred, varige forbedringer, mulighed for at