Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
UUI Alm.del Bilag 106
Offentligt
3041136_0001.png
1
SOS Racisme, Danmark
Nørre Allé 7
2200 København N.
[email protected]
www.sosracisme.dk
13. juni 2025
Til udlændingeordførerne i Udlændinge- og Integrationsudvalget
Cc: Udlændinge- og Integrationsministeren, UIM
Forsinket gensvar fra SOS Racisme på UIM’s svar af 3. juni 2025 på spm. 20 vedrørende L 179.
L 179 blev vedtaget 4. juni 2025
-
efter SOS Racismes mening på et forkert grundlag.
Udlændingeministeren konkluderer i et svar af 3. juni 2025 til UUI på SOS Racismes indvendinger
om ikke at beskytte flygtninge med subsidiær status ved længerevarende ophold i et andet land
følgende: (SOS Racismes fremhævelse med fed skrift)
”Med det fremsatte ændringsforslag sikres en procedure, hvorefter der altid skal tages stilling til,
om bortfald af opholdstilladelse er i overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser,
herunder efter flygtningekonventionens artikel 1 C.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker i den forbindelse, at en udlænding, der ikke er
eller kan anerkendes som flygtning i henhold til flygtningekonventionens artikel 1 A, ikke har
krav på rettighederne efter flygtningekonventionen. Dette gælder også flygtningekonventionens
rettigheder i forhold til bevarelse af flygtningestatus efter artikel 1 C.
Med det fremsatte ændringsforslag er det derfor alene tilsigtet, at en udlænding vil kunne bevare
en opholdstilladelse under henvisning til flygtningekonventionens artikel 1 C, hvis udlændingen er
konventionsflygtning omfattet af udlændingelovens § 7, stk. 1, eller § 8, stk. 1.”
SOS Racisme mener, at der er tale om en meget indskrænkende flygtningepolitik, som både vi
selv og UNHCR er imod.
Og selvom en flygtning med subsidiær status kan få en genvurdering af,
om han skal have opholdstilladelse på ny, og måske får en ny opholdstilladelse, vil han/hun
formentlig få længere ventetid på permanent opholdstilladelse – samt andre problemer
-
som
følge af et midlertidigt udlandsophold.
Alt dette sker imod UNHCR’s anbefalinger, vejledning og supervision.
Det er muligt at de sidste to
ord klinger dårligt hos en regering, der mener, at Danmark selv skal have ret til at smide de
udlændinge ud, som regeringen eller Folketinget ønsker, uanset at de som flygtninge
-
med eller
uden konventionsstatus
-
har et beskyttelsesbehov. Det er efter vores mening stadig en sabotage af
Flygtningekonventionen. Danmark modarbejder UNHCR i stedet for at samarbejde med UNHCR,
som vi er forpligtet til efter Flygtningekonventionen.
Og det på trods af, at Danmark modtager relativt få asylansøgere og kvoteflygtninge hvert år og
ikke tager del i omfordeling af flygtninge til EU. Danmark giver færre beskyttelse og ophæver
opholdstilladelser i situationer, hvor der endnu ikke er fred, varige forbedringer, mulighed for at
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 106: Henvendelse af 13/6 fra SOS Racisme om ministerens svar på spørgsmål 20 vedrørende L 179
3041136_0002.png
2
rejse i hele landet og stabilitet og orden i landet, men hvor der kun har været mindre forbedringer
og forholdene er skrøbelige og uforudsigelige – fx med fortsat borgerkrig – også i situationer hvor
det ingen mening giver, da flygtningene ikke kan hjemsendes uden det overtræder art. 3 i EMRK.
Og hvor landet typisk er meget fattigt, evt. præget af sult og ødelagte boligkvarterer, og
konfliktpræget og usikkert efter langvarig krig og fortsat undertrykkelse.
Kilder:
Volker Türk, UNHCR: UNHCR's supervisory responsibility. Working Paper no. 67. October
2002.
https://www.refworld.org/reference/research/unhcr/2002/en/86884
UNHCR’s rapport til upr-vurderingen af Danmark, October 2020:
https://www.refworld.org/policy/upr/unhcr/2021/en/123677:
Recommendations:
UNHCR recommends that the Government of Denmark:
a) Apply cessation and other policies ending international protection with all due safeguards
(including a rigorous scrutiny of the applicable criteria as well as a holistic consideration of other
compelling reasons to remain) to minimize disruptive effects for persons granted refugee status
or subsidiary forms of protection in recognition of the importance to preserve the refugee’s
sense of stability as much as possible; and,
b) Ensure that reviewing or ending international protection is limited to situations where the
standards established in the 1951 Convention are clearly present or where the circumstances
which led to the granting of subsidiary protection have ceased to exist or changes have
occurred of such a significant and non-temporary nature that the person no longer faces a real
risk of serious harm.
UNHCR
UNHCR's anbefalinger til Danmark om at styrke beskyttelsen af flygtninge i Danmark, Europa og
globalt, på engelsk, 2021 – i dansk oversættelse 2022:
https://www.unhcr.org/neu/wp-content/uploads/sites/15/2021/02/UNHCRs-anbefalinger-til-Danmark-
om-at-styrke-beskyttelsen-af-flygtninge-Feb-2021.pdf
2.2.
Regelmæssig gennemgang af beskyttelsesstatus og brug af ophørsgrunde UNHCR har længe
opfordret til, at flygtninge og modtagere af subsidiær beskyttelse har ret til en sikker og stabil
beskyttelsesstatus, som ikke bør underkastes regelmæssig genvurdering. Hyppige periodiske
vurderinger af beskyttelsesbehovet underminerer ofte flygtninges følelse af sikkerhed og
vanskeliggør deres integration. Det betyder ikke, at beskyttelse, når først den er tildelt, aldrig kan
ophøre. Flygtningebeskyttelsessystemet – som beskrevet i 1951-konventionen – blev designet med
dette i tankerne, men et vigtigt princip er, at flygtninge skal være i stand til at kunne stole på denne
beskyttelse, medmindre der sker væsentlige ændringer i det land, de flygtede fra, hvilket ville
indikere, at der ikke længere var en risiko for deres liv.
Det var aldrig hensigten, at flygtninge skulle underkastes konstante genvurderinger, når først deres
beskyttelsesbehov var etableret. Fra det øjeblik bør fokus være på at give flygtninge et sæt
rettigheder og støtte til at genstarte deres liv, sætte dem i stand til at forsørge sig selv og deres
familier og bidrage til det samfund, der huser dem. Som tidligere udtrykt i høringssvaret til
lovforslaget i 201912, er UNHCR bekymret over indførelsen af en regelmæssig obligatorisk
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 106: Henvendelse af 13/6 fra SOS Racisme om ministerens svar på spørgsmål 20 vedrørende L 179
3041136_0003.png
3
genvurdering i forbindelse med forlængelse af opholdstilladelser for alle personer, der har fået
anerkendt et beskyttelsesbehov. Da deres status skal genvurderes, ikke kun når der foreligger nye
oplysninger om forholdene i deres hjemland, men hver gang deres opholdstilladelse skal fornyes,
vil personer under international beskyttelse blive bragt i en ganske usikker og ængstelig situation,
især da opholdstilladelser udstedes med kort varighed.
UNHCR bemærker endvidere, at regelmæssige, obligatoriske genvurderinger ikke kun kan være
skadelige for den enkelte, men også skabe en unødvendig byrde for asylmyndighederne og øge
omkostningerne for staten. I mange tilfælde er det ikke sandsynligt, at beskyttelsesstatus kan
inddrages, da beskyttelsesbehovet typisk ikke er af kort varighed.
Mange flygtningesituationer over hele verden er desværre langvarige og står på i mange år, endda
årtier. UNHCR er yderligere meget bekymret over sænkelsen af tærsklen for inddragelse eller
nægtelse af forlængelse af beskyttelsesstatus i henhold til Udlændingelovens §7, stk. 2 og stk. 3.
Disse ændringer indebærer, for eksempel, at en forbedring af de generelle forhold i hjemlandet –
som ikke bare er af en midlertidig karakter – kan føre til et tab af beskyttelse, uanset om
betingelserne – trods nogen forbedringer – stadig må anses for at være alvorlige, og
sikkerhedssituationen forbliver skrøbelig og uforudsigelig.
13
Det er UNHCR’s opfattelse, at inddragelse af beskyttelsesstatus, grundet ændringer i de forhold,
der oprindeligt gav anledning til behov for beskyttelse, kun bør komme på tale, når ændringerne i
sig selv er grundlæggende og vedvarende. I UNHCR's og EU's terminologi kaldes dette ophør af
beskyttelsesbehov. Selvom flygtningebeskyttelse efter 1951-konventionen (konventionsstatus) og
subsidiær beskyttelse i Danmark er juridisk forskellige, bør inddragelse efter UNHCR’s vurdering
kun finde sted ved en analog anvendelse af ophørsgrundene i artikel 1 C i 1951-konventionen.
14
Inddragelse og ophør af beskyttelse er nødt til at blive brugt meget forsigtigt, restriktivt og med de
nødvendige juridiske standarder og proceduremæssige sikkerhedsforanstaltninger på plads.
Flygtninge og andre personer med international beskyttelse bør ikke være tvunget til at vende
tilbage til en situation i deres hjemland, præget af uro, ustabilitet og usikkerhed.
UNHCR anbefaler Danmark at afstå fra en regelmæssig obligatorisk genvurdering af beskyttelsesbehovet for
personer med beskyttelsesstatus samt at tilpasse standarder og praksis for tab af subsidiær status (ophør)
med kravene i artikel 1 C i 1951-konventionen.
12
UNHCR's Høringssvar januar 2019. Se også , Lov om ændring af udlændingeloven, integrationsloven,
repatrieringsloven og
forskellige andre love, Lov 174 af 27/02/2019 (Gyldige),
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=207366 og relaterede
lovforslag som præsenteret i januar 2019: L 140 Forslag til lov om ændring af udlændingeloven,
integrationsloven, repatrieringsloven og
forskellige andre love https://www.ft.dk/samling/20181/lovforslag/l140/index.html.
13
Ibid. No.3,
UNHCR's Høringssvar til L67, november 2014, par. 33-37.
UNHCR anbefaler, at Danmark opretholder kvaliteten og effektiviteten i den danske asylprocedure,
herunder ved at sikre fortsat fokus på at træffe kvalitetsbeslutninger og fornødne ressourcer til
Udlændingestyrelsen og Flygtningenævnet.
14
Se Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/95 / EU af 13. december 2011 om standarder for
kvalificering af tredjelandsstatsborgere eller statsløse som modtagere af international beskyttelse, for en
ensartet status for flygtninge eller for personer, der er berettiget til subsidiær beskyttelse, og for indholdet
af den tildelte beskyttelse (omarbejdning), 20. december 2011,
UUI, Alm.del - 2024-25 - Bilag 106: Henvendelse af 13/6 fra SOS Racisme om ministerens svar på spørgsmål 20 vedrørende L 179
3041136_0004.png
4
artikel 11, 14, 16 og 19, jf. artikel 1 C, stk. 5 og 6, i 1951-konventionen. Se også EU-domstolen, Mohammed
Bilali mod Bundesamt für Fremdenwesen und Asyl , C-720/17, 23. maj 2019
UNHCR's anbefalinger til Danmark om at styrke beskyttelsen af flygtninge
i Danmark, Europa og globalt, November 2022
https://www.unhcr.org/neu/wp-content/uploads/sites/15/2022/11/UNHCR-Recommendations-to-
Denmark-on-Strengthening-Refugee-Protection-Nov-2022.pdf
UNHCR anbefaler Danmark at
• Tilpasse standarder og praksis for tab af subsidiær status (ophør) med kravene i artikel 1 C i 1951-
konventionen;
• Anvende ophørspraksisser forsigtigt og restriktivt og med de nødvendige retlige standarder og
proceduremæssige garantier på plads;
• Afstå fra en regelmæssig obligatorisk genvurdering af beskyttelsesbehovet for personer med
international beskyttelsesstatus.
UNHCR anbefaler Danmark at fremme integration for personer med behov for international beskyttelse ved
at
• Tilpasse opholdstilladelsernes længde for de tre beskyttelseskategorier;
• Tildele en sikker og stabil beskyttelsesstatus med tilhørende opholdstilladelse af længere varighed, helst
gældende for mindst en 5-årig periode.
Venlig hilsen
for SOS Racismes bestyrelse
Anne Nielsen, Talsperson