Udenrigsudvalget 2024-25
URU Alm.del Bilag 226
Offentligt
3033299_0001.png
DANMARKS NATIONALE
HANDLINGSPLAN
FOR KVINDER, FRED
OG SIKKERHED
2025-2029
Udenrigsudvalget 2024-25
URU Alm.del - Bilag 226
Offentligt
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0002.png
Design: Kontrapunkt
Tryk: Dystan & Rosenberg
Teksten kan citeres frit.
Publikationen kan downloades via dette link:
https://um.dk/da/udenrigspolitik/sikkerhedspolitik/kvinder-fred-og-sikkerhed/
Fotokreditering
Forside: White Helmets
S. 7: Danmarks faste mission ved FN i New York
S. 10: Babita Patel, WPSFocalPointsNetwork
S. 13: Danmarks faste mission ved FN i New York
S. 17: Ida Justesen, Danmarks faste mission ved FN i New York
S. 18: Danida
S. 23: Hjemmeværnskommandoen
S. 27: Kibwana Hassan
S. 30: White Helmets
S. 33: Claus Andersen
S. 39: Astrid Høg
S. 41: Noura Ameri
S. 45: Khadije Nasser, Udenrigsministeriet
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0003.png
Danmarks nationale handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3
INDHOLD
Forord
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4
Introduktion
. . . . . . . . . . . . .
FN’s Sikkerhedsrådsresolution 1325
En verden i forandring . . . . . . . .
Dansk profil på WPS-dagsordenen
.
Formål med handlingsplanen . . . .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
6
. 6
. 8
. 9
. 10
Overordnede prioriteter i handlingsplanen
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
12
Fire tematiske områder
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
15
1.
2.
Stærkt dansk internationalt engagement
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
15
Kvinders fulde, lige og meningsfulde deltagelse
i konfliktforebyggelse og fredsopbygning
. . . . . . . . . . . . . . . . .
Mainstreaming af WPS på tværs af nationale og internationale
programmer og strategier . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Kvinders deltagelse i forebyggelse og genopretning af klimaskabte
kriser og konflikter
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Styrke kvinders deltagelse i civile og militære missioner og institutioner
. . . . . . . . .
18
. . . . . . . . . 19
. . . . . . . . . 19
. . . . . . . . . 20
.
25
. 25
. 26
. 28
. 29
3.
Sikring af kvinders og pigers rettigheder og beskyttelse
. . . . . . . . . . . . . . . .
Styrke retfærdighed og ansvarlighed i håndteringen af CRSV . . . . . . . . . . . . . . .
Bekæmpe teknologi-faciliteret kønsbaseret vold . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Beskytte kvindelige flygtninge, asylansøgere og ofre for menneskehandel i Danmark
.
Arbejde for nultolerance overfor seksuel udnyttelse, misbrug og chikane (SEAH) . . .
4.
Danske myndigheders nationale WPS-prioriteter
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
32
Institutionalisere nultolerance overfor seksuel udnyttelse,
misbrug og chikane (SEAH) i danske myndigheder, der udsender folk til
skrøbelige og konfliktramte kontekster
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
Organisation og implementering
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
42
Resultater og rapportering . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
Organisation . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
Anneks 1: Liste over WPS-netværket 2024
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
46
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0004.png
Danmarks nationale handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
4
FORORD
I 2025 fejrer vi 25-året for vedtagelsen af resolution 1325 om Kvinder,
Fred og Sikkerhed (WPS). Resolutionen var banebrydende, fordi den
ikke kun italesatte kvinder som ofre for konflikter men også som vigtige
bidragsydere til fred og konfliktløsning.
I over to årtier har Danmark spillet en rolle i at fremme WPS-dagsordenen,
og vi har været stolte af at være det første land i verden til at udarbejde en
national handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed i 2005. Selvom der
er meget at fejre, er der stadig meget at arbejde for. Trods de betydelige
ressourcer, der er investeret i dagsordenen siden 2000, er der store
udfordringer med implementeringen - både ude i verden og herhjemme.
FN’s generalsekretærs seneste rapport om WPS fra 2024 understreger,
at kvinders fulde, lige og meningsfulde deltagelse i fredsprocesser,
fredsaftaler og fredsbevaring langt fra er realiseret. For eksempel udgør
kvinder kun én ud af fem forhandlere i fredsprocesser.
Samtidigt er konfliktniveauet det højeste siden 2. verdenskrig, og vold
mod kvinder i konflikt stiger. Kvindelige menneskerettighedsforkæmpere
og civilsamfundsorganisationer bliver undertrykt mange steder i verden,
mens kvinders og pigers frihed begrænses voldsomt. For eksempel i
Afghanistan er det forbudt for piger og kvinder at uddanne sig efter
6. klassetrin, arbejde i flere sektorer, og deres mulighed for at tale og
bevæge sig frit er stærkt begrænset.
Vi er vidne til, at klimaforandringer, økonomisk ulighed og autoritære
regimer forværrer de udfordringer, kvinder allerede står over for, hvilket
gør det endnu mere nødvendigt at sætte fokus på kvinders beskyttelse
og deltagelse.
I handlingsplanens løbetid vil Danmark påtage sig to vigtige internationale
roller – som medlem af FN’s sikkerhedsråd i 2025-26 og som EU-
formandskabsland i andet halvår af 2025. Rollerne giver os mulighed for
at fremme WPS-dagsordenen internationalt. Dét skal vi bruge.
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0005.png
Danmarks nationale handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
5
Med denne femte nationale handlingsplan for Kvinder, Fred og
Sikkerhed (2025-2029) forpligter Danmark sig til at styrke indsatsen for
kvinders fulde, lige og meningsfulde deltagelse i arbejdet for fred og
sikkerhed – både nationalt og internationalt. Handlingsplanen bygger
på erfaringer fra tidligere handlingsplaner og evalueringer og på nye
sikkerhedspolitiske udfordringer.
Danmark anerkender, at arbejdet med WPS-dagsordenen er et
langsigtet engagement, som kræver både politisk vilje og konkrete
handlinger. Der er behov for en mere fokuseret indsats. Vi skal sikre, at
kvinder bliver en integreret del af alle freds- og sikkerhedsindsatser – fra
konfliktforebyggelse til fredsopbygning og genopretning.
Vi vil samtidig arbejde for, at de standarder, vi fremmer globalt, også
efterleves lokalt.
Denne handlingsplan er udarbejdet i et samarbejde mellem
Udenrigsministeriet, Forsvarsministeriet og Justitsministeriet
(Rigspolitiet) og for første gang også Miljø- og Ligestillingsministeriet,
Udlændinge- og Integrationsministeriet samt Ministeriet for
Samfundssikkerhed og Beredskab (Beredskabsstyrelsen).
Vi ser frem til at fortsætte samarbejdet med vores nationale og
internationale partnere, civilsamfundet og lokale aktører for at styrke
implementeringen af WPS-dagsordenen.
Troels Lund Poulsen
Forsvarsminister
Lars Løkke Rasmussen
Udenrigsminister
Peter Hummelgaard
Justitsminister
Magnus Heunicke
Miljøminister og
minister for ligestilling
Kaare Dybvad Bek
Udlændinge og
integrationsminister
Torsten Schack Pedersen
Minister for samfundssikkerhed
og beredskab
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0006.png
Danmarks nationale handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
6
INTRODUKTION:
FN'S SIKKERHEDS-
RÅDSRESOLUTION 1325
Vedtagelsen af FN’s Sikkerhedsrådsresolution 1325 om Kvinder, Fred
og Sikkerhed (WPS
1
) i 2000 var en skelsættende begivenhed. Her
anerkendte FN’s Sikkerhedsråd for første gang formelt vigtigheden
af kvinders lige, fulde og meningsfulde deltagelse i forebyggelse og
løsning af konflikter, fredsforhandlinger, fredsopbygning og freds
-
bevaring for at sikre varig fred og sikkerhed. Resolutionen opfordrer
blandt andet til, at kønsperspektiver integreres i alle freds- og
sikkerhedsindsatser, og at parter i konflikter sikrer beskyttelse af
kvinder og piger mod konfliktrelateret kønsbaseret og seksuel vold.
RESOLUTION 1325 HAR FIRE SØJLER:
1.
Forebyggelse:
Forebyggelse af konflikter og alle former for vold mod
kvinder og piger i konflikt- og postkonfliktsituationer.
2. Deltagelse:
Kvinders fulde, lige og meningsfulde deltagelse i alle faser
af fredsopbygning og konfliktforebyggelse på alle niveauer.
3.
Beskyttelse:
Beskyttelse af kvinder og piger mod seksuel og kønsbaseret
vold i væbnede konflikter, herunder konfliktrelateret seksuel vold (CRSV
2
).
4. Støtte og genopretning:
Imødekommelse af kvinders og pigers særlige
behov samt styrkelse af deres indflydelse på humanitær krisehåndtering
og i postkonfliktsituationer.
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0007.png
Danmarks nationale handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
7
Resolution 1325 blev vedtaget af FN’s Sikkerhedsråd i 2000. Danmark sidder i Sikkerhedsrådet fra 2025-2026.
Forståelsen og brugen af centrale begreber i resolution 1325
har udviklet sig over tid, især i lyset af senere WPS-resolutioner
3
.
Sproget er gradvist blevet mere præcist, handlingsorienteret og
med øget fokus på overleverens behov, rettigheder og ønsker,
ikke-diskrimination og at anerkende, at mænd og drenge også er
ofre for kønsbaseret og seksuel vold.
Forebyggelse
omfatter nu også
strukturelle årsager til vold og konflikt, såsom økonomisk ulighed og
klimaforandringer.
Deltagelse
har udviklet sig fra en bred forståelse
af kvinders deltagelse i fredsprocesser til en målrettet tilgang, hvor
kvinders fulde, lige, sikre og meningsfulde deltagelse og lederskab er
central.
Beskyttelse
omfatter nu målbare initiativer mod kønsbaseret
og seksuel vold samt beskyttelse af kvinder og piger i konfliktzoner.
Støtte og genopretning
er gået fra en begrænset forståelse af kvinders
rolle i postkonfliktrehabilitering til en helhedsorienteret tilgang, der
integrerer økonomisk empowerment, social integration, adgang til
seksuelle og reproduktive sundhedsydelser og retfærdighed.
1 I teksten bruges forkortelsen af Women, Peace and Security, WPS, som begreb for Kvinder, Fred og
Sikkerhedsdagsordenen.
2 Conflict Related Sexual Violence (CRSV).
3 Resolution 1325 er blevet efterfulgt af yderligere ni resolutioner, fem resolutioner om kvinders aktive deltagelse
i fredsopbygning og konfliktløsning, og fire resolutioner om forebyggelse og håndtering af konfliktrelateret
seksuel vold. Den sidste af disse resolutioner blev vedtaget i 2019. Tilsammen udgør disse ti resolutioner
rammeværket for Kvinder, Fred og sikkerhedsdagsordenen.
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0008.png
Danmarks nationale handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
8
EN VERDEN I FORANDRING
Den globale sikkerhedssituation er stærkt udfordret. Konflikt-
niveauet er det højeste siden 2. verdenskrig
4
, og i 2023 var antallet
af kvinder dræbt i konflikt fordoblet i forhold til 2022
5
. Samtidig
er antallet af mennesker, der har behov for humanitær hjælp og
beskyttelse, mere end fordoblet over de seneste 5 år
6
. Det under-
streger behovet for en styrket infrastruktur for fred og sikkerhed,
hvor kvinders deltagelse, rettigheder og beskyttelse er centrale
elementer. Stigningen i antallet af stater med autoritære styrefor-
mer og demokratiske tilbageslag har en negativ indvirkning på
menneskerettighederne, herunder kvinders rettigheder
7
.
Klimaforandringer fungerer i stigende grad som en
’risikoforstærker’ i konfliktzoner
8
. De medfører nye, længere-
varende, hyppigere og mere ekstreme kriser, som forværrer
eksisterende konflikter, især i skrøbelige lande og for sårbare
befolkningsgrupper
9
. Kvinder bærer en uforholdsmæssig stor
byrde på grund af eksisterende kønsuligheder og diskrimination og
ligger samtidig ofte inde med konkret viden og erfaringer, som kan
bidrage til at skabe bæredygtige løsninger. Dette gør det afgørende
at integrere Kvinder, Fred og Sikkerhed i arbejdet med klima, fred
og sikkerhed.
I lyset af den stigende vold og de langvarige kriser er der et klart
behov for at styrke WPS-indsatsen både inden for forebyggelse,
konfliktløsning og fredsopbygning samt i håndteringen af nye
kriser.
UCDP - Uppsala Conflict Data Program.
War on women – Proportion of women killed in armed conflicts doubles in 2023 | UN Women – Headquarters.
Characteristics of crisis: Need and funding | GHA Report 2023 - Development Initiatives.
Human Rights Watch: World Report 2023.
Intergovernmental Panel on Climate Change Report, Climate Change 2022: Impacts, Adaptation and Vulnerabili-
ty’, for eksempel side 11 og side 49.
9 FN’s Sikkerhedsråd har for første gang anerkendt sammenhængen mellem klima, fred og sikkerhed i mandatet
for FN-missionen i Sydsudan og har opfordret til inkorporering af kønssensitive risikovurderinger af klima-
forandringernes negative indvirkninger.
4
5
6
7
8
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0009.png
Danmarks nationale handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
9
DANSK PROFIL PÅ WPS-DAGSORDENEN
Med vedtagelsen af Sikkerhedsrådsresolution 1325 positionerede
Danmark sig som en international frontløber på WPS-dagsordenen,
herunder i arbejdet med at fremme kvinders rolle i fredsarbejdet
samt beskyttelse af kvinder i konfliktzoner. Danmark var i 2005 det
første land i verden til at udarbejde en national handlingsplan for
Kvinder, Fred og Sikkerhed, som siden er fulgt op af yderligere tre
handlingsplaner i hhv. 2008, 2014 og i 2020.
Danmark arbejder strategisk med en bred vifte af partnere for at
fremme WPS-dagsordenen og støtter ligestillingsindsatser på tværs
af FN-systemet med WPS som et centralt prioritetsområde. Dette
gøres blandt andet gennem UN Women, som spiller en vigtig rolle
som koordinerende enhed for ligestilling både globalt, regionalt og
nationalt, og som er førende i implementering af WPS-dagsordenen
gennem forskning, dataindsamling og læring. Danmark støtter
også FN’s Fredsopbygningsfond, som blandt andet har fokus på
at fremme kvinders fulde, lige og meningsfulde deltagelse i freds-
processer og konfliktforebyggelse. Endelig har Danmark markeret
sig i arbejdet for at beskytte kvinder og piger mod konfliktrelateret
seksuel vold (CRSV), herunder i samarbejde med FN’s generalsekre-
tærs Særlige Repræsentant for Seksuel Vold i Konflikt (OSRSG SVC).
I Verdensbanken støtter Danmark bankens strategi for Fragility,
Conflict, and Violence (FCV) 2020-2025, hvor kvinders deltagelse
i konfliktforebyggelse og fredsopbygning er en central prioritet.
Danmark vil aktivt engagere sig i udviklingen af den kommende
FCV-strategi fra 2026 bl.a. for at sikre, at Verdensbanken, fremmer
langsigtet stabilitet og udvikling med fokus på ligestilling og
kvinders deltagelse. Engagementet understøttes af Danmarks
betydelige bidrag til Verdensbankens Internationale Udviklings-
sammenslutning (IDA), som i 2024 blev forhøjet med 40 procent
sammenlignet med 2021 til 3,3 mia. kr.
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0010.png
Danmarks nationale handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
10
Repræsentanter fra regeringer og civilsamfundet verden over mødes årligt i det internationale ”WPS Focal Points
Network”.
FORMÅL MED HANDLINGSPLANEN
Denne nationale handlingsplan er Danmarks femte i rækken.
Det overordnede mål for handlingsplanen er:
• At styrke kvinders fulde, lige, sikre og meningsfulde
deltagelse og indflydelse samt deres beskyttelse; og
• at fremme, at ligestilling, rettigheder, sårbarheder og behov
er integreret i alle dele af Danmarks engagement i freds- og
sikkerhedsarbejdet, både nationalt og internationalt.
10 MFA 2024: Evaluation reports and other publications.
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0011.png
Danmarks nationale handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
11
Danmark betragter Kvinder, Fred og Sikkerhedsdagsordenen som
en sikkerheds- og ligestillingsdagsorden og kvinders deltagelse og
beskyttelse som en grundlæggende demokratisk værdi.
Handlingsplanen bygger på en tilgang, der anerkender, at kvinder,
mænd, drenge og piger oplever konflikter og kriser forskelligt
afhængigt af deres baggrund og livsvilkår – også kaldet en inter-
sektionel tilgang. Denne tilgang tager højde for, at faktorer som
køn, alder, handicap, seksuel orientering, kønsidentitet, nationalitet,
religion og etnicitet kan påvirke, hvordan mennesker rammes af
konflikt og vold, og hvilke muligheder de har for beskyttelse og
deltagelse.
En ekstern evaluering af tidligere danske handlingsplaner for
Kvinder, Fred og Sikkerhed konkluderede i 2019, at handlings-
planerne kun i begrænset omfang har ført til resultater i
samarbejdslandene. Et opfølgende evalueringsstudie fra 2024
10
understreger, at selvom de involverede ministerier har leveret en
række resultater, har WPS-dagsordenen ikke været tilstrækkelig
prioriteret.
Evalueringerne viser, at er der er behov for en mere fokuseret
indsats, der både adresserer de nye sikkerhedspolitiske udfordrin-
ger og bygger på de indhøstede erfaringer fra tidligere handlings-
planer. Den nye handlingsplan søger at styrke Danmarks fokus
på konkrete og målbare resultater for at sikre en mere effektiv
implementering af WPS-dagsordenen.
Et opfølgende
evalueringsstudie
fra 2024
understreger, at selvom de involverede
ministerier har leveret en række resultater,
har WPS-dagsordenen
ikke været
tilstrækkelig prioriteret.
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0012.png
Danmarks nationale handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
12
OVERORDNEDE PRIORITETER
I HANDLINGSPLANEN
Handlingsplanen bygger videre på tidligere handlingsplaner og
prioritetsområder, hvor implementeringen af WPS-dagsordenen
endnu ikke er fuldt realiseret. Handlingsplanen omfatter desuden
nye målrettede initiativer, der skal styrke implementeringen af
WPS-dagsordenen i perioden 2025-2029.
I handlingsplanens løbetid vil Danmark påtage sig to vigtige
internationale roller – som medlem af FN’s sikkerhedsråd i 2025-26
og som formand for EU’s Ministerråd i andet halvår af 2025. Disse
roller giver en unik mulighed for at fremme WPS-dagsordenen
internationalt. Danmark har udpeget WPS som en af sine tre
tematiske prioriteter for medlemskabet af FN’s Sikkerhedsråd. Dette
understøtter handlingsplanens målsætning om et stærkt dansk
internationalt engagement på WPS-området.
I tillæg til det internationale fokus er det afgørende, at den natio-
nale handlingsplan også omfatter danske forhold. De deltagende
ministerier vil derfor løbende evaluere egne indsatser og arbejde
aktivt for at forbedre implementeringen af WPS-dagsordenen i
Danmark. Dette indebærer at styrke kvinders repræsentation og
fremme ligestilling i sikkerhedssektoren, håndtere kønsrelaterede
udfordringer i danske institutioner og styrke WPS i mødet mellem
myndighederne og asylansøgere. Ved at leve op til de standarder
vi fremmer globalt, sender vi et stærkt signal om Danmarks
forpligtelse til ligestilling og retfærdighed.
Mainstreaming af WPS som en tværgående prioritet i Danmarks
nationale og internationale indsatser for fred og stabilisering er
også en hovedprioritet i handlingsplanen. Dette indebærer, at
WPS også integreres på tværs af relevante strategier og indsatser
inden for forsvar, civilbeskyttelse, politi, asyl- og udlændinge-
området samt i det internationale arbejde med fred og sikkerhed
og på klimadagsordenen. Som et nyt tiltag i denne handlingsplan
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0013.png
Danmarks nationale handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
13
Danmark under sit formandskab i FN´s Sikkerhedsråd, hvor implementering af dagsordenen for Kvinder,
Fred og Sikkerhed er en af Danmarks tematiske prioriteter.
har Udenrigsministeriet desuden afsat midler fra Freds- og
Stabiliseringsfonden
11
til øremærkede WPS-indsatser, der skal
understøtte lokale kvindegruppers deltagelse i konfliktforebyggelse,
fredsopbygning og konfliktløsning i det globale syd.
Evalueringer af tidligere handlingsplaner har peget på udfordringer
med at måle resultater i forhold til de fastsatte målsætninger
i handlingsplanerne. Derfor prioriteres resultatmåling i denne
handlingsplan. Udenrigsministeriet indfører en ny WPS-markør
i Udenrigsministeriets projektdatabaser for at styrke måling
af, hvor systematisk WPS integreres i udviklingsbistanden.
Implementeringsplaner med konkrete mål og indikatorer skal
desuden sikre nemmere opfølgning og fokus på implementering.
Handlingsplanen lægger desuden vægt på samarbejde med
civilsamfundet og fremme af læring og erfaringsudveksling med
11 Freds- og stabiliseringsfonden (FSF) er en tværministeriel fond, der støtter indsatser inden for konfliktforebyggelse,
stabilisering og fredsopbygning i skrøbelige og konfliktramte kontekster. Fonden samler bidrag fra Udenrigsmini
-
steriet, Forsvarsministeriet og Rigspolitiet, så både civile og militære værktøjer kan anvendes i sammenhæng.
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0014.png
Danmarks nationale handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
14
forskningsinstitutioner og internationale partnere. Det skal bidrage
til en bredere forståelse og mere effektiv implementering af
WPS-dagsordenen.
Danmark vil:
• Styrke sit internationale engagement på WPS-dagsordenen.
• Integrere WPS og kønsperspektiver i danske bidrag til fred og
sikkerhed, nationalt og internationalt (FN, NATO og EU).
• Arbejde for, at WPS mainstreames på tværs af humanitære ind-
satser, udviklingsprogrammer og relevante strategier, herunder
inden for fred og sikkerhed, og indtænkes i indsatser inden for
udvikling, diplomati, forsvar, civilbeskyttelse, politi, ligestilling,
asyl- og udlændingeområdet og i internationale klimaindsatser.
• Fremme lokale kvindeorganisationers deltagelse i freds- og
konfliktløsningsprocesser gennem et selvstændigt WPS-program.
• Fremme implementering af danske myndigheders nationale
WPS-prioriteter.
• Forbedre resultatmåling gennem en ny WPS-markør og
implementeringsplaner med klare mål og indikatorer.
• Fremme samarbejde mellem statslige aktører og civilsamfundet
og styrke erfaringsudveksling med forskningsinstitutioner.
I tillæg til det
internationale fokus
er det
afgørende, at
den nationale handlingsplan
også omfatter danske forhold.
De deltagende
ministerier vil derfor løbende evaluere egne
indsatser og arbejde aktivt for at
forbedre imple-
menteringen
af WPS-dagsordenen i Danmark.
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0015.png
Danmarks nationale handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
15
FIRE TEMATISKE OMRÅDER
Der er udvalgt fire tematiske prioritetsområder for denne
handlingsplan. Prioritetsområderne skal bidrage til en
helhedsorienteret tilgang, der både fremmer Danmarks
internationale WPS-engagement og styrker nationale indsatser:
1. Stærkt dansk internationalt engagement,
2. Kvinders fulde, lige og meningsfulde deltagelse
i konfliktforebyggelse og fredsopbygning,
3. Kvinders og pigers rettigheder og beskyttelse,
4. Danske myndigheders nationale WPS-prioriteter.
1. STÆRKT DANSK INTERNATIONALT ENGAGEMENT
Danmark vil i handlingsplanens løbetid indtage to markante inter-
nationale roller – som medlem af FN’s Sikkerhedsråd i 2025-2026 og
i rollen som formandskab for EU’s Ministerråd i 2. halvdel af 2025.
Som medlem af Sikkerhedsrådet i 2005-2006 bidrog Danmark aktivt
til implementeringen af den første WPS-resolution (Resolution
1325). I denne periode styrkede Sikkerhedsrådet arbejdet med re-
solutionen ved at udstationere kønsrådgivere i missioner, forbedre
rapporteringen, afholde årlige åbne debatter om WPS og styrke
samarbejdet med civilsamfundet. FN spiller fortsat en central rolle i
at skabe rammerne for WPS-arbejdet, både normativt og operatio-
nelt, og i at fremme kvinders fulde, lige og meningsfulde deltagelse
og beskyttelse af deres rettigheder. Generalsekretærens reform,
The New Agenda for Peace,
er et af flere tiltag, som understøtter
denne indsats.
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0016.png
Danmarks nationale handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
16
Medlemskabet af FN’s Sikkerhedsråd i 2025-2026 giver Danmark
en unik mulighed for at fremme WPS-dagsordenen. Danmark har
tilsluttet sig WPS Shared Commitments
12
, som bl.a. forpligter os til
at styrke deltagelse af kvindelige civilsamfundsbriefere under de
danske formandskaber af Rådet.
WPS-dagsordenen er under massivt pres mange steder i verden
herunder i Sikkerhedsrådet, hvor dagsordenen bliver aktivt
modarbejdet af blandt andet Rusland. Danmark vil fokusere sin
indsats på områder med politisk handlerum, hvor der kan skabes
forandring uden risiko for at underminere de etablerede standarder
og normer. En større gruppe af FN’s medlemslande opfordrer til,
at fokus i Sikkerhedsrådet lægges på en fuld implementering af
dagsordenen fremfor vedtagelse af nye resolutioner. Derudover er
det afgørende at opbygge stærke relationer og samarbejde med
øvrige valgte lande, især fra det globale syd, for at sikre, at WPS får
bredere opbakning og bliver solidt forankret i disse regioner.
Danmark vil arbejde for at integrere WPS i Sikkerhedsrådets lande-
specifikke beslutninger samt gennem WPS Shared Commitments.
Desuden vil Danmark styrke deltagelse af kvindelige civilsamfunds-
repræsentanter i Rådets briefinger og prioritere beskyttelse af
disse deltagere. Sanktionering af individer og enheder som følge af
konfliktrelateret seksuel vold (CRSV) er fortsat begrænset. Danmark
vil derfor i Sikkerhedsrådet arbejde for en mere effektiv brug af
målrettede sanktioner, hvor det er muligt, til at bekæmpe straffri
-
hed for CRSV og for at etablere CRSV som et selvstændigt kriterie i
FN-sanktionsregimer.
Danmark vil ligeledes gennem EU arbejde for prioritering af
WPS i FN’s virke. Forud for og under det danske EU-formandskab
vil Danmark arbejde for implementeringen af den kommende
EU-handlingsplan for WPS (2025-30) og tage aktiv del i EU’s
task force for WPS. Danmark vil desuden markere 25-årsda-
gen for Resolution 1325 med et særligt fokus på at fremme
implementeringen af WPS-dagsordenen.
12 WPS Shared Commitments & 2024 Statement of Shared Commitments on WPS.
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0017.png
Danmarks nationale handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
17
Danmark samarbejder med civilsamfundsorganisationer om WPS-dagsordenen. Her ses et fællesbillede af den
danske delegation til det årlige møde i FN’s Kvindekommission (CSW) i New York i 2025.
Danmark vil:
Arbejde for konkret og kontekstbaseret sprog i FN’s
Sikkerhedsråd:
Danmark vil bidrage til Rådets forhandlinger
og produkter med konkret sprog og input, der afspejler behov
og prioriteter fra civilsamfundet og FN’s tilstedeværelse på både
nationalt og lokalt niveau.
Støtte deltagelse og beskyttelse af kvindelige civil-
samfundsrepræsentanter:
Danmark vil fremme øget deltagelse
og forbedret beskyttelse af kvindelige civilsamfundsrepræsen-
tanter, der briefer Sikkerhedsrådet. Dette arbejde vil foregå i
partnerskab med NGO’en Working Group on Women, Peace and
Security og andre aktører.
Integrere WPS i Sikkerhedsrådets arbejde:
Danmark vil
arbejde sammen med ligesindede lande for at sikre, at WPS
bliver mainstreamet i Rådets arbejde i overensstemmelse med
WPS Shared Commitments.
Sætte fokus på implementeringen af WPS i EU:
Danmark vil
under dansk formandskab for EU’s Ministerråd markere 25-års-
dagen for Resolution 1325 og blandt andet sætte fokus på at
styrke implementering af WPS-dagsordenen.
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0018.png
Danmarks nationale handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
18
Danmark støtter kvinders deltagelse og lige muligheder på alle niveauer.
2. KVINDERS FULDE, LIGE OG MENINGSFULDE
DELTAGELSE I KONFLIKTFOREBYGGELSE OG
FREDSOPBYGNING
Kvinders aktive deltagelse i fredsprocesser, fredsaftaler og politiske
beslutninger, lokale såvel som internationale, er afgørende for
varig fred og sikkerhed. Studier viser, at fredsaftaler, hvor kvinder
deltager, har større sandsynlighed for succes. Trods dette mangler
kvinder ofte ressourcer og anerkendelse, og de er ofte udelukket
fra fredsprocesser og fra implementeringen af fredsaftaler. I 2023
udgjorde kvinder kun 9,6 procent af forhandlere og 13 procent af
mæglere i større fredsprocesser
13
.
Udenrigsministeriet støtter lokale fredsinitiativer med fokus på
kvinders deltagelse, blandt andet gennem strategiske partnerska-
ber med danske civilsamfundsorganisationer og gennem Freds- og
13
Facts and figures: Women, peace, and security,
&
Women in politics: 2023, Georgetown Institute for Women,
Peace & Security Index 2023.
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0019.png
Danmarks nationale handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
19
Stabiliseringsfonden. Som en del af denne handlingsplan vil
Udenrigsministeriet som et nyt initiativ iværksætte et WPS-program
(2025-2029) under Freds- og Stabiliseringsfonden, som vil støtte
lokale kvindeorganisationer inden for forebyggelse, fredsopbygning
og konfliktmægling i skrøbelige lande.
Mainstreaming af WPS på tværs af nationale og internationale
programmer og strategier
Danmark arbejder for at ændre de strukturer og dynamikker,
der begrænser kvinders fulde, lige og meningsfulde deltagelse
i samfundets politiske og økonomiske beslutninger gennem
udviklingssamarbejdet og det normative internationale arbejde.
Udenrigsministeriet vil søge at integrere analyser, der udover blot
at kortlægge forskelle mellem kønnene har til formål at forstå
og ændre de strukturelle årsager til ulighed og diskrimination.
Som en del af handlingsplanen vil Udenrigsministeriet anvende
disse analyser i humanitære indsatser, udviklingsprogrammer og
i klimaindsatser i skrøbelige og konfliktramte lande. Målet er, at
indsatserne ikke kun anerkender kønsforskelle men også aktivt
arbejder for at ændre de dynamikker, der hindrer kvinders fulde,
lige og meningsfulde deltagelse.
WPS er en tværgående prioritet i den tværministerielle Freds- og
Stabiliseringsfond og indtænkes i alle projekter og programmer,
hvor det vurderes relevant. Fonden implementeres i et samarbejde
mellem Udenrigsministeriet, Forsvarsministeriet og Justitsministe-
riet (Rigspolitiet).
Kvinders deltagelse i forebyggelse og genopretning af
klimaskabte kriser og konflikter
Kvinder og piger i skrøbelige og konfliktramte kontekster påvirkes
særligt af klimaforandringer, ikke kun fordi de ofte har begrænset
adgang til ressourcer og beslutningsprocesser, men også fordi de
spiller en central rolle i forvaltningen af naturressourcer. I mange
samfund har kvinder konkret viden om klimaudfordringer, da de
står for at hente vand, brænde og fødevarer, og dermed kan de
være en vigtig del af løsningerne, hvis de inkluderes i beslutnings-
processerne.
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0020.png
Danmarks nationale handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
20
Det er derfor afgørende at integrere kønsperspektiver i klima-
indsatserne og aktivt fremme kvinders deltagelse i udvikling af
klimatilpasningstiltag i udviklingslande – særligt i skrøbelige og
konfliktramte områder.
Et konkret eksempel er Udenrigsministeriets partnerskab med Til-
pasningsfonden (2024-2027), hvor ligestilling er en af tre prioriterede
indsatsområder. Gennem fonden støtter Udenrigsministeriet klimatil
-
pasningsprojekter i konfliktramte områder med fokus på at fremme
kvinders deltagelse og ligestilling. Derudover arbejder Danmark, som
en del af EU, for at sikre, at et ligestillingsperspektiv integreres på
tværs af de globale klimaforhandlinger. Målet er, at klimahandling
både tager højde for kvinder og piger som grupper i sårbare situatio-
ner og anerkender dem som centrale aktører i klimaindsatsen.
Styrke kvinders deltagelse i civile og militære missioner
og institutioner
Danmark arbejder målrettet på at styrke kvinders deltagelse og
integrationen af WPS-dagsordenen i FN-missioner, EU’s Common
Security and Defence Policy (CSDP)-missioner, NATO, Den Afrikanske
Union (AU) og i arbejdet med Eastern Africa Standby Force (EASF).
I 2023 udgjorde kvinder 7,4 procent af det militære personale
og 17 procent af politistyrkerne i FN’s fredsbevarende missioner.
For at styrke ligestillingen har FN’s Afdeling for Fredsbevarende
Operationer (DPO) opstillet mål, der inden 2028 skal sikre, at
kvinder udgør 20 procent af det samlede politi og 30 procent af de
UNDPOs målsætning for kvindelige ansatte i politiet i 2028 (%)
Det samlede politi
20 %
De individuelle politirådgivere
30 %
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0021.png
Danmarks nationale handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
21
individuelle politirådgivere. På det militære område er målsætnin-
gen, at kvinder udgør 15 procent af kontingenterne og 25 procent
af observatører og stabsofficerer. DPO arbejder også for, at kvinder
udgør 50 procent af ledende civile stillinger i alle missioner.
FN’s fredsbevarende missioner:
Forsvarsministeriets FN-pulje,
som finansieres under Freds- og Stabiliseringsfonden, understøtter
integrationen af kønsperspektiver i FN’s freds- og sikkerhedsarbej-
de. Puljen finansierer kapacitetsopbygning og fremmer kvinders
deltagelse i FN’s fredsbevarende operationer gennem støtte til
initiativer som Elsie Initiative, der arbejder for at forbedre arbejds-
vilkårene for kvinder i militære og politienheder, og Senior Women
Talent Pipeline, der fokuserer på at få flere kvinder i lederstillinger i
FN’s freds- og sikkerhedsarbejde, herunder i operationerne.
EU’s civile og militære missioner og civilbeskyttelse:
Danmark vil arbejde for, at kvinder i højere grad inddrages i EU’s
krisestyringsarbejde. EU’s CSDP omfatter 21 civile og militære
missioner i Europa, Afrika og Mellemøsten. Danmark er en betydelig
bidragsyder til de civile CSDP-missioner med udsendte fra Rigspoliti-
et og Udenrigsministeriet. Heraf udgør 17,5 procent af de udsendte
i 2024 kvinder, mens andelen er 7 procent i de militære CSDP-missio-
ner. Forsvaret planlægger at bidrage med militært personel fra 2025.
Fremadrettet vil Rigspolitiet og Udenrigsministeriet, hvor relevant,
arbejde for at udsende rådgivere til stillinger, der direkte arbejder
for at fremme kvinders rettigheder og indflydelse, herunder stillin
-
ger som ”Gender/WPS Advisors” samt lederstillinger af strategisk
betydning for udvikling af politikker og protokoller, der integrerer
kønsperspektiver i sikkerhedssektoren i modtagerlandene.
Danmark indgår derudover i den europæiske civilbeskyttelses-
mekanisme, Union Civil Protection Mechanism (UCPM), som har
til formål at fremme og koordinere indsatser ved katastrofer
både i og uden for Europa. Beredskabsstyrelsen fungerer som
dansk kontaktpunkt og bidrager aktivt til samarbejdet via
internationale udsendelser af personel i forbindelse med større
ulykker og katastrofer. Beredskabsstyrelsen bidrager også til
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0022.png
Danmarks nationale handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
22
internationale katastrofeindsatser koordineret under FN eller
NATO. Beredskabsstyrelsen har fokus på øget diversitet i sine
udsendelser og arbejder via uddannelse på at styrke forståelsen af
kønsperspektiver både internt og i arbejdet med lokalbefolkninger.
Herudover deltager styrelsen i civilbeskyttelseskurser, hvor
Beredskabsstyrelsen har fokus på at øge kvinders deltagelse
med henblik på at øge diversiteten i puljen af kandidater, der kan
nomineres til udsendelse med EU’s European Civil Protection Team
(EUCPT) ifm. internationale katastrofer.
NATO:
NATO er central for Danmarks implementering af WPS-
dagsordenen i både fredstid og krisesituationer. NATO’s Strategiske
Koncept, vedtaget i 2022, forpligter de allierede til at fremme
ligestilling og implementere WPS-perspektiver i alle NATO’s
aktiviteter. Danmark vil støtte op om dette. Forsvarsministeriet
bidrager under Freds- og Stabiliseringsfonden til Center for Gender
in Military Operations, som understøtter NATO’s integration af
kønsperspektiver i militære operationer gennem uddannelse og
træning. Udenrigsministeriet udsender også en WPS-rådgiver
til NATO’s Mission i Irak (NMI), som yder rådgivning til NMI og
Iraks sikkerheds- og forsvars institutioner for at fremme kvinders
deltagelse, og vil fremadrettet fortsætte med dette.
Den Afrikanske Union (AU):
Danmark samarbejder tæt med AU
for at fremme WPS-dagsordenen på tværs af AU’s freds- og sikker-
hedsarbejde. Danmark støtter AU’s Særlige Udsending for Kvinder,
Fred og Sikkerhed (AU OSE WPS) fra 2024-2028 gennem program-
met Afrika Partnerskab for Fred og Bæredygtighed. Danmark er
den eneste donor, der giver direkte støtte til AU OSE WPS og har
ligeledes støttet AU’s årlige WPS-forum, der samler beslutnings-
tagere, civilsamfundsrepræsentanter og praktikere for at fremme
implementeringen af WPS-dagsordenen i Afrika. Desuden støtter
Danmark mæglingsinitiativet FemWise, som fremmer kvinders
deltagelse i mæglingsindsatser på tværs af kontinentet.
Eastern Africa Standby Force (EASF):
Som et regionalt initiativ
under Freds- og Stabiliseringsfonden samarbejder Forsvaret og
Rigspolitiet med EASF om at styrke WPS inden for EASF bl.a. ved at
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0023.png
Danmarks nationale handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
23
Førstehjælpeskursus på Hjemmeværnsskolen.
integrere WPS på tværs af alle aktiviteter, kurser og uddannelses-
og mentorprogrammer. Derudover støtter Danmark EASF’s arbejde
ved at udsende en civil rådgiver og en politirådgiver til EASF.
Som en tværgående international indsats anvender Rigspoliti
-
et den såkaldte trænerpulje til kapacitetsopbygning i en række
samarbejdslande.
Trænerpuljen har fokus på at øge antallet af
kvindelige kursister i lokale uddannelsesforløb afholdt af dansk
politi samt i generelle uddannelsesaktiviteter ved politimyndig-
heder i samarbejdslande. Disse forløb styrker kvinders rolle inden
for konfliktforebyggelse og genopbygning i de lokale retshånd-
hævende myndigheder. Som en del af træningsindsatserne
arbejdes der desuden gennem dialog for at fremme, at de kvinde-
lige deltagere efter endt uddannelse placeres i relevante funktioner
i deres organisationer i samarbejdslandene.
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0024.png
Danmarks nationale handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
24
Danmark vil:
Støtte kvindeorganisationers rolle i fredsopbygning.
Danmark vil fremme lokale kvindeorganisationers deltagelse
i freds- og konfliktløsningsprocesser gennem et nyt WPS-
program, finansieret af Udenrigsministeriet under Freds- og
Stabiliseringsfonden, der styrker kvinders bidrag til varig fred
og stabilitet.
Integrere WPS i klimaindsatser i skrøbelige og konfliktramte
kontekster.
Danmark vil arbejde for at integrere køns-
perspektiver og aktivt fremme ligestilling og kvinders
deltagelse i krisehåndtering og klimatilpasning gennem
Udenrigsministeriets partnerskaber og engagementer.
Styrke uddannelses- og mentorprogrammer for
politimyndigheder med fokus på WPS.
Danmark vil styrke
integrationen af WPS i mentor- og uddannelsesprogrammer
for lokale politimyndigheder i konfliktramte lande samt arbejde
for at øge andelen af kvindelige kursister i politiets kurser og i
generelle uddannelsesaktiviteter i modtagerlande. Derudover
vil Danmark samarbejde med EASF for at fremme kvinders
rettigheder og indflydelse.
Udvikle WPS-kompetencer hos danske udsendte.
Danmark
vil sikre, at danske udsendte til FN, EU’s CSDP-missioner og
dansk NATO-personel har tilstrækkelig kompetence inden
for WPS, herunder gennem bidrag til Center for Gender in
Military Operations og rådgiverstillinger med fokus på WPS og
ligestilling.
Fremme kvinders adgang til ledelsesroller og deltagelse
i FN- og EU-missioner.
Danmark vil arbejde for at øge
kvinders repræsentation og muligheder for lederroller i FN’s
fredsbevarende missioner og EU’s CSDP-missioner med et
særligt fokus på at styrke kvinders fulde, lige og meningsfulde
deltagelse.
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0025.png
Danmarks nationale handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
25
3. SIKRING AF KVINDERS OG PIGERS RETTIGHEDER
OG BESKYTTELSE
Beskyttelse af kvinders og pigers rettigheder i konfliktramte områ
-
der er en af handlingsplanens centrale prioriteter. Kvinder og piger
er ofte blandt de mest sårbare i konfliktsituationer, hvor de risikerer
at blive udsat for konfliktrelateret seksuel vold (CRSV), udnyttelse
og menneskehandel. Ligeledes står kvinder og piger i humanitære
kriser og især i væbnede konflikter over for betydelige udfordringer i
adgangen til seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder (SRSR).
Krig og fordrivelse øger risikoen for dødsfald i forbindelse med
graviditet og fødsel, såvel børneægteskaber og uønsket graviditet.
Styrke retfærdighed og ansvarlighed i håndteringen af CRSV
CRSV er en alvorlig krænkelse af international menneskerettigheds-
lovgivning og humanitær folkeret og kan straffes som en interna
-
tional forbrydelse. I 2023 rapporterede FN om 3.688 bekræftede
CRSV-tilfælde – en fordobling i forhold til året før
14
. Det faktiske
antal vurderes dog at være højere på grund af underrapportering,
som ofte skyldes stigmatisering og frygt for repressalier. CRSV
har dybtgående fysiske og psykiske konsekvenser for ofrene og
underminerer samfundets sammenhængskraft, hvilket begrænser
kvinders mulighed for at deltage i fredsopbygning.
Selvom piger og kvinder er de primære ofre, kan også mænd og
drenge blive udsat for CRSV. Der har desværre også været sager om
overgreb begået af udsendte FN-soldater, som ellers skal beskytte
civilbefolkningen. Danske sikkerhedsaktører arbejder gennem inter-
nationale samarbejder for at bekæmpe alle former for overgreb og
styrke beskyttelsen af civilbefolkningen.
Seksuel vold i konflikter kan udgøre krigsforbrydelser og forbry
-
delser mod menneskeheden. Effektiv efterforskning og retsfor-
følgelse er afgørende for retfærdighed og forsoning, men i mange
skrøbelige og konfliktramte kontekster vanskeliggøres opklaringen
af svage retsinstitutioner og kulturelle tabuer.
14 Se
Secretary-General’s annual Report on Women Peace and Security
og
OSRSG-SVC’s factsheet.
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0026.png
Danmarks nationale handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
26
Rigspolitiet træner lokale myndigheder i efterforskning og doku-
mentation af CRSV og seksuel og kønsbaseret vold (SGBV) for at
styrke efterforskningsindsatser, der skal sikre retsforfølgelse af
sådanne overgreb og forebygge fremtidige overgreb. Udenrigs-
ministeriet støtter desuden Den Internationale Straffedomstol
(ICC) og FN’s dokumentationsarbejde og arbejder for at beskytte
menneskerettighedsforkæmpere mod fysisk og online chikane.
Udenrigsministeriet samarbejder med UN Women og Justice Rapid
Response om at stille eksperter til rådighed i CRSV-sager. Endelig
arbejder Udenrigsministeriet for at styrke kapaciteten hos sund-
hedspersonale og advokater, der yder psykosocial og juridisk støtte
til overlevere af seksuel vold i blandt andet Ukraine.
Siden 2021 har Udenrigsministeriet støttet FN’s Generalsekretærs
Særlige Repræsentant for Seksuel Vold i Konflikt (OSRSG-SVC) og
dertilhørende sanktionsteam og “Team of Experts” for at styrke
ansvarlighed i konflikt- og udviklingslande. Danmark arbejder i
flere nye migrationsprogrammer bl.a. for at forbedre beskyttelse af
sårbare flygtninge- og migrantkvinder/piger/drenge langs migra
-
tionsruterne imod Europa, herunder på at forebygge og adressere
menneskehandel.
Bekæmpe teknologi-faciliteret kønsbaseret vold
Teknologi-faciliteret kønsbaseret vold (TFGBV) er stigende og
rammer særligt kvinder og kvinderettighedsforkæmpere i konflikt,
som ofte udsættes for denne form for vold. Digitale overgreb som
chikane, stalking og trusler bruges til at afskrække kvinder fra at
Der vil altid under
myndighedernes
behandling af en ansøgning
om asyl blive
taget hensyn til, om en asylansøger er særligt
sårbar, herunder på grund af tidligere trauma-
tiserende oplevelser som f.eks. menneskehandel
og overgreb.
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0027.png
Danmarks nationale handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
27
Undervisning af kvindelige ledere i Kilifi, Kenya, om kvinders deltagelse i fredsopbygning (juli 2024).
udtale sig offentligt eller presse dem ud af offentlige roller i politik,
fredsopbygning eller fortalerarbejde. I konflikt- og krisesituationer
forstærkes disse angreb ofte og kan være en forlængelse af fysisk
vold og målrettet undertrykkelse. Selvom de digitale overgreb
foregår online, hænger de ofte sammen med overgreb, der foregår
offline i den fysiske verden. Udenrigsministeriet vil bidrage til fælles
globale tiltag mod teknologi-faciliteret kønsbaseret vold gennem
initiativer som det Globale Partnerskab mod Online Kønsbaseret
Vold og Krænkelser og det Digitale Demokrati Initiativ. Derudover vil
Udenrigsministeriet i et nyt projekt
15
, der har fokus på at bekæmpe
TFGBV, støtte kvindelige menneskerettighedsforkæmpere, beslut
-
ningstagere og kvindeorganisationer. Projektet vil arbejde med
fokus på lokalt lederskab og vil primært arbejde regionalt i Latin-
amerika med tværgående pilotindsatser i Afrika.
15 Udenrigsministeriet indgår nyt partnerskab med ”Fondo de Mujeres del Sur” - en fond, der støtter organisatio-
ner, der fremmer kvinders rettighed i det sydlige Latinamerika. Projektet vil gennem bevillinger til lokale
kvindelige menneskerettighedsforkæmpere, kvindelige beslutningstagere og kvindeorganisationer støtte
indsatser til at bekæmpe TFGBV.
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0028.png
Danmarks nationale handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
28
Beskytte kvindelige flygtninge, asylansøgere og ofre for
menneskehandel i Danmark
Kvinders og pigers rettigheder og beskyttelse gælder også for dem,
der er flygtet som følge af konflikt i hjemlandet og derfor søger
beskyttelse i Danmark. Udlændingemyndighederne vil fortsat tage
højde for, hvordan konflikter ofte rammer kvinder anderledes end
mænd og fortsat sikre, at kvinders asylmotiver kan blive grundigt
oplyst under trygge forhold, samt at kvinder får den korrekte
og nødvendige beskyttelse. Der vil altid under myndighedernes
behandling af en ansøgning om asyl blive taget hensyn til, om en
asylansøger er særligt sårbar, herunder på grund af tidligere trau-
matiserende oplevelser som f.eks. menneskehandel og overgreb.
Udlændingestyrelsens sagsbehandlere oplæres derfor i at være
opmærksomme på sårbarhedsindikationer, og alle sagsbehandlere
gennemgår også et interviewkursus, hvor de blandt andet under-
vises i interview af traumepåvirkede og sårbare personer.
Derudover vil Udlændingestyrelsen fastholde sin nultolerancepolitik
i forhold til alle former for seksuel og kønsbaseret vold og køn-
skrænkende adfærd på indkvarteringssteder.
Danmark sætter ligeledes fokus på bekæmpelse af menneske-
handel, herunder handel med kvinder til seksuel udnyttelse, som
udgør den største andel af ofrene. I den nuværende nationale hand-
lingsplan til bekæmpelse af menneskehandel (2022-2025), koordi-
neret af Miljø- og Ligestillingsministeriet, er finansieringen styrket,
herunder til organisationer, der udfører opsøgende arbejde blandt
sårbare udenlandske kvinder i prostitution. Samtidig opkvalificeres
specialiserede indkvarteringstilbud til handlede kvinder. Der er også
øget fokus på efterforskning og retsforfølgelse af bagmænd, bl.a.
gennem indførelsen af straffelovens § 262 b, der gør det muligt
at straffe personer, som udnytter andre til prostitution mv. eller
arbejde under åbenlyst urimelige forhold.
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0029.png
Danmarks nationale handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
29
Arbejde for nultolerance overfor seksuel udnyttelse, misbrug
og chikane (SEAH
16
)
SEAH repræsenterer en alvorlig magtudøvelse mod udsatte grupper
og underminerer tilliden til humanitære, udviklings- og fredsbeva-
rende indsatser, når personel udnytter, misbruger eller chikanerer
lokalbefolkningen. Dette kan føre til, at berørte samfund bliver tilba-
geholdende med at acceptere støtte og samarbejde med missionen.
Det er derfor afgørende at forebygge, bekæmpe og straffe seksuel
udnyttelse, misbrug og chikane både i relation til lokalbefolkningen
og internt i missionerne, hvor SEAH kan skabe en fjendtlig arbejds-
kultur og særligt påvirke kvinders trivsel som udsendte.
I internationale missioner, herunder FN’s fredsbevarende mis-
sioner, er der rapporteret tilfælde af SEAH mod både civile og
blandt FN-personel. Disse handlinger skader ikke kun ofrene men
underminerer også missionernes troværdighed og effektivitet. For
at forebygge SEAH skal internationale operationer og stabiliserings-
indsatser integrere obligatorisk undervisning i gældende regler,
lovgivning og retningslinjer for al personel samt tydeligt kommu-
nikere konsekvenserne ved overtrædelser. Hurtig og konsekvent
reaktion på SEAH er afgørende, da dokumenterede overgreb – især
mod kvinder, piger og minoritetsgrupper – er stigende.
Danmark ønsker at være blandt de lande, der tydeligt markerer
sig og handler resolut i arbejdet med at forebygge og bekæmpe
seksuelle overgreb, udnyttelse og chikane af udsendt personel i
freds- og sikkerhedsarbejde. Dette kræver politikker og strategier,
der sikrer en systematisk og rettidig håndtering af krænkende
adfærd samt en transparent og effektiv behandling af SEAH-sager.
Det indebærer også, at stater og samarbejdspartnere reagerer
hurtigt og effektivt på anklager. NATO har for eksempel en politik
mod seksuel udnyttelse og misbrug, hvor troppebidragende lande
som Danmark er ansvarlige for at sikre før-udsendelsestræning i
forebyggelse og håndtering af SEAH-sager.
16
Sexual Exploitation, Abuse and Harassment (SEAH),
læs mere i
Guidance Note on Women, Peace and Security 2022.
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0030.png
Danmarks nationale handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
30
Danmark støtter White Helmets arbejde. Billedet er fra et besøg til en camp nær byen Salqin i det nordvestlige Syrien.
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0031.png
Danmarks nationale handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
31
Danmark vil:
Sikre kvinders og pigers adgang til nødhjælp og beskyttelse,
herunder sikker abort, fødselshjælp, prævention og klinisk hjælp
til voldtægtsofre samt psykosocial støtte og rehabilitering, i
humanitære kriser.
Styrke retshåndhævelse og forebyggelse af kønsbaseret vold:
Dette indebærer bl.a. at forbedre retshåndhævelsen i ustabile og
postkonfliktlande gennem Rigspolitiets træningsindsatser om
efterforskning og retsforfølgelse, særligt inden for SGBV. Lige-
ledes støttes beskyttelse af civile gennem FN’s sanktionsregimer.
Fremme ansvarlighed og støtte til kvindelige soldater:
Danmark vil arbejde for, at stater og samarbejdende organi-
sationer reagerer effektivt på anklager om seksuelle overgreb
og samtidig tager højde for de særlige behov, som kvindelige
soldater oplever i konfliktsituationer.
Bekæmpe teknologi-faciliteret kønsbaseret vold:
Danmark vil bidrage til fælles globale tiltag mod TFGBV, herunder
gennem initiativer som det Globale Partnerskab mod Online Køns
-
baseret Vold og Krænkelser og det Digitale Demokrati Initiativ.
Beskytte asylansøgere og sikre tryg behandling:
Danmark vil fortsat sikre, at kvindelige asylansøgere, herunder
særligt sårbare kvinder, får den korrekte og nødvendige beskyt-
telse, og at sagerne behandles grundigt under trygge forhold
gennem fortsat oplæring af sagsbehandlere i Udlændingestyrel-
sen. Endvidere vil Udlændingestyrelsen fastholde en nultoleran-
cepolitik i forhold til alle former for seksuel og kønsbaseret vold
og kønskrænkende adfærd på indkvarteringssteder.
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0032.png
Danmarks nationale handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
32
4. DANSKE MYNDIGHEDERS NATIONALE
WPS-PRIORITETER
En national handlingsplan for WPS skal også omfatte forhold i
Danmark. Det er vigtigt, at reflektere over den nationale indsats og
løbende arbejde på at forbedre implementeringen af WPS-dagsor-
denen nationalt såvel som internationalt. Dette kræver en målrettet
indsats for at styrke kvinders repræsentation, arbejde for ligestilling
i sikkerhedssektoren og håndtere kønsrelaterede udfordringer
i egne institutioner. Ved at anerkende og aktivt adressere egne
udfordringer og behov for udvikling øges troværdigheden i det
internationale arbejde. Når de standarder, der fremmes globalt,
også efterleves nationalt, sender det et stærkt signal om Danmarks
engagement for ligestilling og retfærdighed.
I Danmark er der indført lovgivning for at fremme kønsbalance i de
øverste ledelseslag og bestyrelser i staten, kommuner og regioner
mv. Fra 1. januar 2024 stiller ligestillingsloven under Miljø- og Lige-
stillingsministeriet krav om, at offentlige myndigheder med 50 eller
flere medarbejdere fastsætter et måltal og udarbejder en politik
for at øge andelen af det underrepræsenterede køn i bestyrelser
og på de øverste ledelsesniveauer, hvis kønssammensætningen
ikke er ligelig. Dette understøtter en bredere indsats for at fremme
kvinders deltagelse i ledelse og beslutningstagning, herunder i
sikkerhedssektoren og internationale operationer.
En af de afgørende udfordringer for at sikre et stærkt fokus på WPS
i internationale operationer og stabiliseringsindsatser er den lave
deltagelse af kvinder. Andelen af kvinder i både fredsbevarende
og politiske missioner afspejler i høj grad kønssammensætningen
i de troppe- og politibidragsydende lande, herunder Danmark.
Strukturelle og kulturelle faktorer, såsom værnepligt kun for
mænd samt kvinders underrepræsentation i ledelsesfunktioner,
har hæmmet udviklingen mod en højere andel kvinder i militære
og civile stillinger. En øget andel af kvindelige soldater og ledere
er nødvendig for at fremme WPS og skabe mere inkluderende og
effektive indsatser. Bag målsætningen om flere kvinder i både civile
og militære internationale engagementer er en rettighedsbaseret
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0033.png
Danmarks nationale handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
33
Kvindelig dansk betjent udsendt med Rigspolitiets internationale trænerpulje underviser politibetjente fra
10 østafrikanske lande.
tilgang og en erkendelse af, at større kønsdiversitet – og en øget
andel af kvinder – gør indsatserne mere effektive.
En politik om flere kvinder i tjeneste, herunder i ledende stillinger i
Forsvarsministeriets koncern, Beredskabsstyrelsen og dansk politi
en forudsætning for at øge danske kvinders deltagelse i og mulig-
hed for at indgå i ledende positioner i internationale operationer.
Sammen med de nationale tiltag for kønsbalance i ledelse bidrager
dette til en mere ligelig repræsentation, der afspejler de værdier,
Danmark arbejder for internationalt.
I Forsvaret
udgjorde kvinder i gennemsnit 9,6 procent af de
militært ansatte i 2023. Samme år udsendte Forsvaret ca. 3.400
soldater til verdens brændpunkter, hvoraf 9,3 procent var kvinder.
Andelen af kvinder blandt Forsvarets soldater har været støt
stigende i en årrække, fra 7,2 procent i 2017 til 9,6 procent i 2023.
Ligeledes udgjorde kvinder i 2023 (både uniformerede og civile)
henholdsvis 13,2 procent i Forsvarskommandoen og 12,1 procent i
Forsvarsministeriets koncern. Andelen af kvinder er generelt højst
blandt menige, mens der kun er 2,5 procent kvinder blandt de
militære chefer.
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0034.png
Danmarks nationale handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
34
I Beredskabsstyrelsen
udgjorde kvinder 29,2 procent af de ansatte
og 16,4 procent af de uniformerede ansatte i 2023. Tilsvarende ud-
gjorde kvinder (både uniformerede og civile) ved udgangen af 2023
12,7 procent af Beredskabsstyrelsens Internationale Personelpulje.
I 2024 var tallet vokset til 36 procent. Når det gælder udsendte
udgjorde kvinder ved udgangen af 2023 2,6 procent. I 2024 var 20
procent af de udsendte kvinder.
I dag ser flere kvinder end tidligere Forsvaret og Beredskabs-
styrelsen som en karrieremulighed. Det har bl.a. betydet en stigning
i antallet af kvinder på både værnepligtsuddannelsen og Forsvarets
øvrige uddannelser. På nuværende tidspunkt er der i Danmark kun
værnepligt for mænd fra de fylder 18 år. Kvinder har dog siden
1998 haft mulighed for at indgå aftale om tjeneste i Forsvaret og
Beredskabsstyrelsen på værnepligtslignende vilkår (den såkaldte
værneret), hvilket knap 1.200 kvinder valgte i 2023 svarende
til ca. 25 procent af værnepligtsholdene det år i Forsvaret. For
Beredskabsstyrelsen var det 525 kvinder svarende til ca. 28 procent
i 2023, der afsluttede værnepligten.
I 2024 blev der indgået en politisk aftale om fuld ligestilling mellem
kønnene i forhold til indkaldelse til værnepligt, som træder i kraft
den 1. juli 2025
17
. Dette tiltag vurderes at kunne styrke WPS-dags-
ordenen, da en større andel af kvinder potentielt vil deltage i
udsendelser. Ligestillet værnepligt skal desuden understøttes af
rekruttering, fastholdelsestiltag og karriereudvikling for kvinder i de
danske sikkerhedsstyrker. Samtidig skal der i de danske institutio-
ner, inklusiv i arbejdet med civilbeskyttelse, også være fokus på at
øge andelen af kvinder og styrke forståelsen af kønsperspektiver.
For at nå disse mål er det vigtigt at identificere og nedbryde bar
-
rierer for kvinders ansættelse, fastholdelse og karriereudvikling. I
2024 opstillede alle Forsvarsministeriets myndigheder lokale måltal
17 I det nationale kompromis om dansk sikkerhedspolitik (2022), blev det aftalt at øge forsvarsudgifterne markant,
og forsvarsforbeholdet i EU er blevet fjernet ved en folkeafstemning. Formålet er, at Danmark skal stå bedre
rustet til den nye sikkerhedspolitiske situation i Europa. Udvidet værnepligt blev aftalt i den anden delaftale af
forliget og fra midten af 2025 vil der være fuld ligestilling mellem kønnene i Forsvaret.
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0035.png
Danmarks nationale handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
35
og udarbejdede selvstændige ligestillingspolitikker i de øverste
ledelseslag, som implementeres gennem lokale handleplaner.
Beredskabsstyrelsen vil øge bevidstheden om ligestilling, når der
arbejdes med og udvikles HR-relaterede politikker og strategier.
Styrelsen indtænker således kønssammensætning i udviklingen
af nye ledelsestalenter og prioriterer en lederudvikling, der
understøtter diversitet ved bl.a. at undervise i bias-bevidst ledelse.
Beredskabsstyrelsen har udarbejdet en ligestillingspolitik for chef-
niveauet, som er gyldig for 2024-28. Som led i denne ligestillings-
politik har Beredskabsstyrelsen opstillet et måltal på ledelses-
niveauet under topledelsen. Målet er at have min. 40 procent
kvinder blandt kontorchefer samt enhedschefer inden udgangen af
2028. Pr. 1. januar 2024 er der 20 procent kvinder i denne gruppe.
Beredskabsstyrelsen indtænker køn og diversitet i rekrutterings-
indsatsen, herunder gennem udarbejdelse af en rekrutteringspolitik
samt en analyse af indsatser for at få flere kvinder i ledelsesfunk
-
tioner. Styrelsen har fokus på at sikre en større repræsentation
af kvinder i gruppen af uniformerede medarbejdere, herunder
gennem SoMe-kampagner med kvindelige uniformerede, der
fortæller om aftjening af værnepligt ved Beredskabsstyrelsen.
Endelig har Beredskabsstyrelsen udviklet en implementeringsplan
for at sikre, at arbejdet med køn og diversitet på internationale
udsendelser integreres i det daglige arbejde. Planen omfatter b.la.
uddannelse af gender focal points, udvikling af opgavespecifikke
værktøjer samt målrettet WPS-uddannelse af udsendte. Fremadrettet
vil planen yderligere inkludere tiltag og initiativer på nationalt plan.
Forsvarsministeriet
har nedsat et Advisory Board for frivillighed
og ligestilling, der skal følge og evaluere ligestilling i værnepligten
samt i Forsvaret generelt. Dette board vil bl.a. behandle forhold som
kultur, krænkende adfærd og de fysiske forhold i Forsvarets etablis-
sementer samt inddrage internationale erfaringer om ligestilling.
Boardet ledes af Chefen for Forsvarsstaben og består derudover bl.a.
af repræsentanter fra Forsvarsministeriets koncern, de faglige or-
ganisationer og interesseorganisationer samt Beredskabsstyrelsen.
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0036.png
Danmarks nationale handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
36
I dele af koncernen er der gennemført forløb med fokus på at fore-
bygge og håndtere krænkelser, og sådanne forløb vil i de kommende
år blive udbredt til hele Forsvarsministeriets koncern. Forebyggelse
og håndtering af kønskrænkende adfærd er en prioritet på alle
niveauer og i alle dele af Forsvarsministeriets koncern.
I dansk politi
er andelen af kvindelige polititjenestemænd siden
2014 steget fra 13,9 procent til 21,1 procent i 2024. På politiskolen
er andelen af kvindelige politistuderende vokset fra 16,7 procent
i 2010 til 34 procent i 2024, mens andelen af kvindelige politi-
kadetstuderende er steget fra 13,8 procent i 2017 til 34,9 procent i
2024.
I 2024 var 36 procent af dansk politis medarbejdere kvinder. Heraf
var 9 procent af politiledere og 23,2 procent af alle ledere i dansk
politi kvinder. Dansk politi har en national målsætning om at øge
andelen af kvindelige polititjenestemænd i lederstillinger nationalt
fra 9 procent i 2024 til 20 procent i 2030. Der følges løbende op på
målsætningen på både nationalt niveau og politikredsniveau.
Rigspolitiet udsender primært personale til tre typer internationale
opgaver: Længerevarende freds- og stabiliseringsmissioner,
kortvarige udsendelser gennem trænerpuljen og udsendelser i regi
af Frontex
18
. Andelen af kvinder blandt Rigspolitiets udsendte i 2024
er opgjort til 12 procent. Som en del af strategien for internationalt
Målsætning for andel af kvindelige polititjenestemænd
i
lederstillinger nationalt (%)
9%
20 %
2024
2030
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0037.png
Danmarks nationale handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
37
politisamarbejde fokuserer Rigspolitiet på at gøre international
tjeneste til et attraktivt karrierevalg gennem øget rekruttering,
fastholdelse og karriereudvikling på tværs af køn. Rigspolitiet vil på
sigt arbejde for, at kønsfordelingen blandt de udsendte afspejler
den nationale fordeling af kvindelige polititjenestemænd. Rigs-
politiet udarbejder på den baggrund tiltag, der på sigt kan fremme
diversitet i internationalt politisamarbejde.
Rigspolitiet har i samarbejde med Professionshøjskolen Absalon
udviklet en diplomuddannelse i kønsreflekteret praksis og lige
deltagelsesmuligheder. Rigspolitiet vil arbejde for, at udsendte i
freds- og stabiliseringsmissioner samt i trænerpuljen gennemgår
denne uddannelse, så de udsendte er bedre rustet til at håndtere
og fremme kønsperspektiver i Rigspolitiets internationale arbejde
med fred og sikkerhed. Uddannelsen er målrettet politiets udsend-
te, men ansatte fra andre myndigheder kan også deltage.
Udenrigsministeriet
arbejder aktivt på at øge andelen af kvinder i
ledelse både i ude- og hjemmetjenesten som en del af den bredere
ligestillingsindsats. Indsatsen fokuserer bl.a. på struktur, kultur,
ubevidste bias, ligeløn og en bedre kønsbalance i både enheder
og ledelse. For at fremme ligestillingen anvendes en række tiltag,
herunder mentorordninger for chefer og souschefer, målrettet
støtte til kvindelige talenter i ledelsesroller og hvor muligt mere
fleksible arbejdsforhold.
Der er nu opnået en ligelig kønsfordeling blandt cheferne i
Udenrigsministeriets hjemmetjeneste. I 2024 blev der også opnået
en 50/50-kønsbalance i souschefgruppen og blandt de nye chef-
udnævnelser. Dog udgør mænd stadig tre fjerdedele af cheferne
i udetjenesten. Blandt ministeriets samlede medarbejdere udgør
kvinder 52 procent. Udenrigsministeriet fortsætter sin målrettede
indsats for at opnå bedre kønsbalance i ledelse for at sikre overens-
stemmelse med udenrigsministeriets ligestillingshandlingsplan.
18 Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning (Frontex).
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0038.png
Danmarks nationale handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
38
Institutionalisere nultolerance overfor seksuel udnyttelse,
misbrug og chikane (SEAH) i danske myndigheder, der udsender
folk til skrøbelige og konfliktramte kontekster
Effektive tiltag mod sexisme, seksuelt krænkende opførsel og
grænseoverskridende adfærd er essentielt for at sikre lige mulighe-
der i Forsvaret, Beredskabsstyrelsen, dansk politi og Udenrigsmini-
steriet. Et ikke-diskriminerende adfærdskodeks, der forebygger og
håndterer seksuelt krænkende adfærd, bidrager til et inkluderende
og trygt arbejdsmiljø for alle køn. En stærk indsats på dette område
er også en forudsætning for at fremme samme standard hos
internationale samarbejdspartnere og i behandlingen af civile i
konfliktsituationer.
Forsvarsministeriet
har blandt andet igangsat en målrettet
kampagne mod krænkende adfærd og etableret en whistleblow-
erordning som led i en indsats for at fremme en respektfuld
arbejdskultur. Indsatsen er løbende udvidet med nye tiltag for at
sikre et trygt og professionelt arbejdsmiljø, herunder en strengere
ansættelsesretlig linje for kønskrænkende adfærd. Desuden har
koncernen en nultolerancepolitik, som betyder, at chefer og ledere
har handlepligt, hvis de bliver opmærksomme på krænkende
handlinger. Et centralt initiativ, respektforhinanden.dk, fremmer
en arbejdsplads præget af fortrolighed, gensidig respekt og åben
dialog mellem medarbejdere og ledelse, så alle ansatte i Forsvars-
ministeriets koncern kan arbejde under betingelser, hvor værdighed
og respekt er i centrum.
Rigspolitiet
fokuserer gennem politiets og anklagemyndighedens
politik om grænseoverskridende adfærd og krænkende handlinger
på at skabe et trygt og respektfuldt arbejdsmiljø. Gennem fore
-
byggende initiativer og oplysningskampagner understøttes en
kultur af gensidig respekt og ansvarlighed. Politikken fastslår, at
krænkende adfærd ikke accepteres, og opstiller klare retningslinjer
for forebyggelse og håndtering. Forebyggelse og bekæmpelse af
kønskrænkende adfærd indgår som nævnt ovenfor som en fast del
af den missionsforberedende undervisning, som alle polititjene-
stemænd skal gennemføre før udsendelse. Formålet er at sikre, at
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0039.png
Danmarks nationale handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
39
Orlogskaptajn Sigrid bruger den store kikkert, når hun skal overvåge våbenhvilen mellem Israel og Syrien i
Golanhøjderne. Sigrid er udsendt som FN-observatør på missionen UNTSO, der er FN’s ældste mission og
har været i gang siden 1948.
alle udsendte kender deres ansvar og er rustet til at identificere og
reagere på uacceptabel adfærd i overensstemmelse med forskrifter-
ne i en mission.
Beredskabsstyrelsens
indsats for at institutionalisere nultole-
rance over for grænseoverskridende adfærd fokuserer dels på
uddannelse af personel, herunder uddannelse af værnepligtige og
befalingsmænd gennem cases med scenarier med kønskrænkende
adfærd, og dels på konkret støtte til ledere i håndtering af sager om
krænkende adfærd.
I Udenrigsministeriet er der øget fokus på håndtering af uønsket
seksuel opmærksomhed. Ministeriets politik om krænkende hand-
linger har fokus på nultolerance, forebyggelse, målrettet håndtering
og fælles ansvar. Politikken bliver opdateret i 2025 for at tydeliggø-
re, hvor medarbejdere kan søge hjælp, og der vil i forlængelse heraf
blive iværksat en kommunikationsindsats for at udbrede kendskab
til politikken. Ministeriet sikrer løbende fokus på området gennem
trivselsmålinger og et obligatorisk e-learningskursus.
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0040.png
Danmarks nationale handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
40
Danmark vil:
Styrke forebyggelse, menneskelig sikkerhed og kønsaspekter i egne
rækker gennem følgende initiativer:
I Udenrigsministeriet:
1. Forstærke ligestillingsindsatsen ved at fokusere på struktur,
kultur, ubevidste bias, ligeløn, mobilitet og bedre kønsbalance
på ledelsesniveau.
2. Iværksætte kommunikationstiltag for at udbrede kendskab
til opdateret politik om krænkende adfærd og fortsat udføre
trivselsmålinger samt obligatorisk e-learning med fokus på
ligestilling og forebyggelse af krænkende adfærd.
I Forsvarsministeriets koncern:
1. Anvende det nedsatte Advisory Board til at evaluere frivillighed
og ligestilling i værnepligten samt ligestilling generelt i Forsvaret.
2. Sikre, at uddannelsen af udsendt personel i forebyggelse og
håndtering af vold, overgreb og konfliktrelateret seksuel vold er
tilstrækkelig.
3. Integrere kønsperspektiver i planlægning, uddannelse, mate-
rielindkøb, øvelser, operationer og missioner både nationalt og
internationalt.
4. Arbejde for bedre kønsbalance ved at udvikle initiativer til
fastholdelse af kvindelige ansatte, herunder fokus på karriere-
udvikling.
I Beredskabsstyrelsen:
1. Uddanne personale til gender focal points, som både forankres
direkte i det internationale arbejde samt i de relaterede enheder
for logistik, materiel mv.
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0041.png
Danmarks nationale handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
41
Beredskabsstyrelsen indsat under skovbrand i Sverige i 2018.
2. Øge dataindsamling om den interne personelsammensætning i
internationale indsatser og dens indvirkning på kvinder samt på
marginaliserede grupper. Uddanne udsendt personel og udvikle
værktøjer for teamledere til løbende integration af kønsperspek-
tiver både internt og i arbejdet med lokalbefolkninger.
I Rigspolitiet:
1. Øge rekruttering, fastholdelse og karrierefremme af kvinder
for at sikre større kønsbalance og på sigt flere kvinder i
internationale missioner.
2. Arbejde for, at alle Rigspolitiets udsendte i freds- og stabilise-
ringsmissioner samt i trænerpuljen gennemgår diplomuddannelse
i kønsreflekteret praksis og lige deltagelsesmuligheder.
3. Fastholde fokus på et trygt og respektfuldt arbejdsmiljø i dansk
politi, hvor krænkende adfærd ikke accepteres, og sikre, at kom-
mende udsendte er bevidste om deres ansvar for at identificere
og håndtere uacceptabel adfærd.
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0042.png
Danmarks nationale handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
42
ORGANISATION OG
IMPLEMENTERING
Resultater og rapportering
Handlingsplanen fastsætter overordnede mål og prioriteter, som
de ansvarlige myndigheder omsætter til implementeringsplaner
med konkrete aktiviteter.
Erfaringer og evalueringer af tidligere handlingsplaner har påpeget
udfordringer med at måle faktiske resultater - især på tværs af de
forskellige aktører og enheder. Som svar på dette er der i denne
handlingsplan anlagt en mere systematisk og målbar tilgang. En
ny WPS-markør i Udenrigsministeriets projektmonitoreringssystem
vil bidrage til at spore WPS-indsatser i udviklingsbistanden, mens
implementeringsplaner med målbare indikatorer sikrer konsistent
opfølgning.
For at styrke implementeringen gennemføres i 2027 et midtvejs-
review af handlingsplanen, der skal vurdere fremskridt og behov
for justeringer.
Organisation
Udenrigsministeriet har det overordnede ansvar for koordineringen
af handlingsplanen, mens hver myndighed er ansvarlig for sine
partnerskaber, implementering af de forskellige spor og rapporte-
ring.
For at skabe en mere robust organisationsstruktur, som sikrer
en højere grad af både strategisk og operationel forankring af
handlingsplanen, vil denne WPS-handlingsplan blive forankret
strategisk i den Interministerielle Styregruppe for Freds- og Sta-
biliseringsfonden. Styregruppen vil sætte rammen for overordnet
koordinering og opfølgning. Den vil afholde årlige statusmøder,
hvor alle deltagende ministerier rapporterer om fremskridt og
resultater i arbejdet med WPS. Fokus vil være på et effektivt format,
der letter opfølgningen for de deltagende myndigheder. Derudover
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0043.png
Danmarks nationale handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
43
mødes den interministerielle arbejdsgruppe med repræsentanter
fra de deltagende ministerier regelmæssigt på arbejdsniveau for at
koordinere handlingsplanens implementering.
Handlingsplanens organisationsstruktur
Styregruppe for Freds- og Stabiliseringsfonden
UM, FMN, RP/JM
Interministeriel Arbejdsgruppe
UM, FMN, RP, UIM, BRS/MSSB, MLM
UM WPS
Task force
FMN WPS
Task force
RP WPS
Task force
UIM WPS
Focal Point
BRS WPS
Focal Point
MLM WPS
Focal Point
CSO-Netværk
Academia-Netværk
UM:
FMN:
JM:
RP:
UIM:
Udenrigsministeriet
Forsvarsministeriet
Justitsministeriet
Rigspolitiet
Udlændinge- og Integrationsministeriet
MSSB:
Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab
BSR:
MLM:
CSO:
WPS:
Beredskabsstyrelsen
Miljø- og ligestillingsministeriet
Civilsamfund Organisationen
Women, Peace and Security
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0044.png
Danmarks nationale handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
44
For yderligere at styrke implementeringen er der oprettet task
forces hos de deltagende myndigheder med fokus på at fremme
WPS-dagsordenen. Udenrigsministeriet har etableret et netværk af
WPS focal points på relevante ambassader og i hjemmetjenesten for
at sikre, at WPS er en tværgående prioritet i udviklingsbistanden og
for at fremme vidensdeling og erfaringsudveksling. For at opbygge
kapaciteten blandt WPS focal points vil Udenrigsministeriet årligt
afholde et WPS-seminar (som del af Gender/WPS Days), hvor WPS
focal points kan udveksle viden og erfaringer samt netværke på
tværs af ude- og hjemmetjenesten.
I 2023 etablerede Udenrigsministeriet i samarbejde med det danske
civilsamfund et WPS-civilsamfundsnetværk. Netværket koordineres
af Kvinderådet og Oxfam og er sammensat af en bred vifte af
civilsamfundssamfundsorganisationer, akademiske institutioner
og uafhængige eksperter (se Anneks 1). Netværket mødes regel-
mæssigt med deltagelse fra den Interministerielle Arbejdsgruppe
og har som led i dette samarbejde rådgivet den Interministerielle
Arbejdsgruppe i udarbejdelsen af handlingsplanen. Både arbejds-
gruppen, WPS focal points og civilsamfundsnetværket arbejder ud
fra opdaterede kommissorier fra 2024.
Et årligt møde vil blive arrangeret af Udenrigsministeriet for at
samle de relevante ministerier og styrelser, der deltager i handlings-
planen, samt civilsamfundet – herunder civilsamfundsnetværket
– og forskere. Formålet vil være at have en strategisk drøftelse om
myndighedernes kommende og fremadrettede WPS-indsatser
samt drøfte samarbejdsmuligheder. De deltagende ministerier og
styrelser vil her præsentere et årshjul, der viser deres aktiviteter,
hvilket vil give indsigt i handlingsplanens implementering på både
nationalt og internationalt niveau.
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0045.png
Danmarks nationale handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
45
Ansatte fra de deltagende myndigheder i handlingsplanen samt ansatte i Udenrigsministeriet mødes årligt
i København til WPS-Seminar, hvor der udveksles viden og erfaringer på WPS.
Danmark vil:
• Monitorering og rapportering.
Danmark vil fastholde fokus
på implementering ved at udarbejde implementeringsplaner
med konkrete og målbare indikatorer og ved at gennemføre en
midtvejs-evaluering.
• Sporing og måling af WPS-indsatser.
Danmark vil forbedre
målingen af Udenrigsministeriets WPS-indsatser gennem en
WPS-markør i Udenrigsministeriets projektmonitoreringssystem.
• Kapacitetsopbygning og netværk for WPS focal points i Uden-
rigsministeriet.
Danmark vil styrke kapacitet og netværk blandt
WPS focal points i Udenrigsministeriet og øge opmærksomheden
på WPS-dagsordenen i både ude- og hjemmetjenesten ved at
afholde et årlig internt WPS-seminar.
• Involvering af civilsamfundet.
Danmark vil fremme imple-
menteringen af WPS-dagsordenen ved løbende at inddrage og
samarbejde med det danske civilsamfund om fremskridt og
udfordringer.
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0046.png
Danmarks nationale handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
46
ANNEKS 1:
LISTE OVER WPS-NETVÆRKET
1.
2.
3.
4.
5.
Conducive Space for Peace (CSP)
Dansk Røde Kors
Danner
Dansk Flygtningehjælp (DRC)
Dansk Institut for Internationale
Studier (DIIS)
Dansk Institut for Partier og
Demokrati (DIPD)
Dansk Kvindesamfund
Dignity
Eir Soccer
16. Kvindelige veteraner
17. Kvinfo
18. Mellemfolkeligt Samvirke
19. MoveLearn
20. Oxfam
21. PAREI
6.
22. PlanBørnefonden
23. Red Barnet
24. Røde Kors
25. Rådet for International
Konfliktløsning (RIKO)
26. Sex og Samfund
11. Folkekirkens Nødhjælp (DCA)
27. Solidarity Acts Spark Hope (SASH)
12. Globalt Fokus
13. International Media Support (IMS)
14. Kvindefredsliga
15. Kvinderådet
7.
8.
9.
10. Empowerment for Her
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Danmarks Nationale Handlingsplan for Kvinder, Fred og Sikkerhed 2025-2029
3033299_0047.png
UDENRIGSMINISTERIET
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Tel: +45 33 92 00 00
Fax: 32 54 05 33
[email protected]
www.um.dk