Udenrigsudvalget 2024-25
URU Alm.del Bilag 208
Offentligt
3021247_0001.png
Aktstykke nr.
Folketinget -NaN
Udenrigsministeriet.
København, den 2. maj 2025.
a.
Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2025
gives tilsagn om tilskud på 215,0 mio. kr. i støtte til tre nærområdeprojekter under programmet
’Støtte til Syrien og Syriens nabolande’. Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2025
opførte bevilling under
§ 06.32.02. Udviklingslande i Asien, Mellemøsten og Latinamerika.
Baggrund
Syrien har længe været en af verdens største humanitære kriser. Næsten 17 millioner mennesker
er afhængige af nødhjælp, og 90 pct. lever under fattigdomsgrænsen. Over 7 millioner er internt for-
drevne, og ca. 6 millioner er flygtet ud af Syrien, primært til nabolandene, men også til Europa. Det
estimeres, at der er ca. 1,4 millioner syriske flygtninge i Europa.
Flygtningekrisen tog en ny drejning, da det tidligere regime med daværende præsident Assad faldt
i december 2024. Det har ført til, at mange syrere allerede er vendt tilbage til Syrien til trods for,
at landets sikkerhed, økonomi og infrastruktur er i knæ efter 14 års krig. En nylig UNHCR undersø-
gelse viser, at op imod 1,5 millioner syrere i nabolandene ønsker at vende tilbage i 2025 i det mest
optimistiske scenarie. Dette vil – ud over øget politisk og sikkerhedsmæssig stabilitet – dog kræve en
massiv indsats for at forbedre levevilkårene i Syrien. For hurtig tilbagevenden vil kunne resultere i
interne spændinger og destabilisering og dermed føre til nye flygtningestrømme ud af landet. Således
vil der på kort- og mellemlang sigt fortsat være behov for at støtte flygtningeværtslande som Libanon
og Jordan.
Danmarks Syrien nærområdeprogram, som løber fra 2024-2028, har til formål at bidrage til be-
skyttelse, adgang til basale serviceydelser og selvforsørgelsesmuligheder for fordrevne syrere og
berørte lokalsamfund i Syrien, Libanon og Jordan. Målet på den lange bane er at skabe bæredygtige
løsninger, herunder frivillig, sikker og værdig tilbagevenden af syriske flygtninge.
Projektbeskrivelse
Med akt. 61 af 28. november 2024 godkendte Finansudvalget et tilsagn om tilskud på på 225,0
mio. kr. under Syrien nærområdeprogrammet, herunder 85,0 mio. kr. til indsatser i Syrien og 135,0
mio. kr. til indsatser i Libanon. De 215,0 mio. kr., hvis udmøntning er beskrevet i dette aktstykke, er i
tillæg til de tidligere udmøntede tilskud fra 2024.
I 2025 planlægges to tilsagn til indsatser i Jordan og ét tilsagn til indsatser i Libanon. Disse
omfatter følgende:
b.
AS002274
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Aktstykke 222 om Syriens naboskabsprogram 2024-2028
3021247_0002.png
2
Global Concessional Financing Facility (GCFF) støttes i 2025 med 80,0 mio. kr. øremærket til
Jordan. GCFF, som er forvaltet af Verdensbanken, yder koncessionel finansiering, hvilket er en
kombinantion af gavebistand og lånefinansiering på attraktive vilkår til mellemindkomstlande, som
huser mange flygtninge. Finansierede programmer til f.eks. jobskabelse eller støtte til basale services
skal inkludere flygtninge. Under GCFF i Jordan planlægges i 2025 bl.a. støtte til et nationalt
landbrugsprogram, da landbrug historisk har beskæftiget mange syriske flygtninge. Danmark har
tidligere givet tilsagn til GCFF på 70,0 mio. kr i 2020, 337,1 mio. kr. i 2018 samt 100 mio. kr. i 2016.
Jordan Health Fund for Refugees (JHFR) støttes i 2025 med 90,0 mio. kr. Det sker i forlængelse af
tidligere tilsagn på 50,0 mio. kr. i 2020 og 60,0 mio. kr. i 2018. JHFR er en multidonorfond forvaltet
af de jordanske myndigheder, som støtter kapacitetsopbygning af den offentlige sundhedssektor
i Jordan, herunder infrastrukturprojekter, på betingelse af, at syriske flygtninge får adgang til de
nationale, jordanske sundhedsydelser på samme vilkår og pris som uforsikrede jordanere.
Dansk Røde Kors/Libanesisk Røde Kors støttes med 45,0 mio. kr. i 2025 i forlængelse af støtte
med hjemmel i aktstykke nr. 61 af d. 28. november 2024 på 45,0 mio. kr. Projektet videreudvikler
Libanesisk Røde Kors’ akutte sundhedstilbud, herunder en ambulanceservice, og yder støtte til
såvel syriske flygtninge som libanesere. Støtten er en viderebygning af et succesfuldt projekt fra
2022-2024 med et tilsagn på 11,0 mio. kr. Dansk Røde Kors indgår som projektpartner og bidrager
bl.a. med projektudvikling og monitorering.
Budget
Det samlede budget andrager 215,0 mio. kr. og er fordelt på følgende indsatser:
Indsats
World Bank - Global Concessional Financing Facility (GCFF)
Jordan Health Fund for Refugees (JHFR)
Libanesisk Røde Kors/Dansk Røde Kors
I alt
Beløb
80,0 mio. kr.
90,0 mio. kr.
45,0 mio. kr.
215,0 mio. kr.
Tilsagnene på i alt 215,0 mio. kr. vil blive afgivet i 2025 og regnskabsført under
§ 06.32.02.10. Ind­
satser i Syrien, Libanon og Jordan.
Tilskuddene forventes udbetalt i perioden 2025-2028.
Væsentlige risikoelementer
Den sikkerhedsmæssige situation i regionen er labil grundet udviklingen i Syrien, krigen i Gaza
og en skrøbelig våbenhvile mellem Israel og Libanon. I Libanon er der fornyet håb om mere varig
stabilitet i lyset af våbenhvilen med Israel, valget af en ny præsident og etablering af en ny rege-
ring. Israel besætter dog fortsat enkelte dele af Libanon og gennemfører jævnlige luftangreb. Hertil
er der spændinger ved Libanons grænse til Syrien. Sammen med en meget flygtningekritisk politik i
Libanon gør konteksten det svært at arbejde mod bæredygtige løsninger for syriske flygtninge. Liba-
nesisk Røde Kors er imidlertid en velanset partner med stor erfaring i at tilpasse sig den omskiftelige
kontekst. I Jordan kan sikkerhedssituationen påvirkes negativt, hvis landet modtager et større antal
nye palæstinensiske flygtninge eller hvis international støtte til UNRWA reduceres mærkbart. Den
jordanske økonomi er presset, bl.a. grundet konflikten mellem Israel og Hamas, og en markant re-
duktion i international donorbistand. Hvis den skrøbelige økonomiske situation forværres yderligere
kan syriske flygtninge blive presset til præmatur tilbagevenden. Både JHFR og GCFF-indsatserne
understøtter imidlertid de jordanske nationale prioriteter og handlemuligheder og implementeres
gennem kendte samarbejdspartnere.
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 208: Aktstykke 222 om Syriens naboskabsprogram 2024-2028
3021247_0003.png
3
c.
Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om udmøntning fra en rammebevilling, hvor bevil-
lingerne hver især overstiger 43,0 mio. kr.,
jf. den særlige bevillingsbestemmelse vedr. budgetvejled­
ningens pkt. 2.2.7 under § 6.3 Bistand til udviklingslandene.
Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til, at
der i finansåret 2025 afgives tilsagn om tilskud på 215,0 mio. kr. i støtte til ovenstående nærområde-
projekter under programmet Støtte til Syrien og Syriens nabolande. Udgiften vil blive afholdt af den
på finansloven for 2025 opførte bevilling under
§ 06.32.02. Udviklingslande i Asien, Mellemøsten og
Latinamerika (Reservationsbev.).
Finansministeriets tilslutning foreligger.
e.
f.
København, den 2. maj 2025
Lars Løkke Rasmussen
Til Finansudvalget.