Udenrigsudvalget 2024-25
URU Alm.del Bilag 207
Offentligt
Udenrigsudvalget
Forfølgelsen af Ahmadiyya-
muslimer i Pakistan
Kort om Ahmadiyya Muslim Djamaat
Islams Ahmadiyya menighed, er en reform bevægelse inden for Islam, grundlagt i
1889 af Hazrat Mirza Ghulam Ahmad fra Qadian i Indien.
Han betragtede sig selv som tidens imam og en sand efterfølger af profeten
Muhammad (fred være med ham). Bevægelsen er ikke en ny religion, men en
genoplivning af islams oprindelige fredelige og spirituelle budskab.
Vores motto er enkelt: "Kærlighed til alle
had til ingen."
Målrettet forfølgelse
Men netop fordi vi tror på en reformator efter Profeten Muhammad, bliver vi
stemplet som frafaldne af andre muslimske grupper.
Det har haft alvorlige og ødelæggende konsekvenser.
I 1974 blev det indskrevet i Pakistans forfatning, at vi ikke er muslimer.
Ti år senere, i 1984, blev det kriminelt for os at praktisere vores tro.
Vi må ikke kalde os muslimer, ikke kalde vores moskeer for moskeer, ikke recitere
Koranen
Lovgivning der rammer med præcision
Disse love
særligt blasfemiparagrafferne 298B, 298C og 295C
bruges målrettet
mod os.
De muliggør chikane, fængsel og i værste fald drab
og det hele sker med
myndighedernes tavse accept.
En bølge af vold og had
De sidste årtier har hundredvis af Ahmadi-muslimer mistet livet eller fængselede,
alene på grund af deres tro.
I 2008, blev to af vores moskeer, angrebet af bevæbnede terrorister i Lahore
over
100 mennesker blev dræbt.
Konkrete konsekvenser
Lovgivningen har banet vej for ekstremistiske grupper, som Tehreek-e-Labbaik
Pakistan. Som er kendt for voldsomme protester til forsvar for blasfemilovene.
Deres ledere opfordrer offentligt til drab på Ahmadiaene. De har
udråbsord ” den der
forhåner profeten, slog ham i hjel. Som et resultat af disse provokerende udtalser,
situationen i Pakistan er blevet mere brutalt inden for de sidste tre-fire måneder:
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 207: Takkebrev og talepapir fra Ahmadiyya Djamaat Denmarks foretræde om religiøs forfølgelse i Pakistan den 6. maj 2025
To medlemmer af vores menighed er blevet overfaldet og dræbt.
Tre moskeer er blevet lukket, én revet ned
51 personer er blevet arresteret.
76 grave er blevet skændet
I to af Punjabs største byer
Rawalpindi og Lahore
er det nu forbudt at bede
fredagsbøn
Konsekvenser for kvinder
Denne diskrimination er ikke kun juridisk
den tager også liv. Særligt Ahmadiyya-kvinder og
piger rammes hårdt. Allerede i skolen bliver de udsat for had og fordomme. Lærere
underviser børn i, at Ahmadier er “vantro”, som man skal undgå. I lokalsamfundene
udsættes kvinder for social udstødelse, hvis deres religiøse tilhørsforhold bliver
offentliggjort.
Når ekstremistiske folkemængder angriber Ahmadiyya-hjem, er det oftest kvinder og børn,
der lider mest. De lever i konstant frygt
juridisk, religiøst og socialt. Dette burde være
uacceptabelt i ethvert civiliseret samfund.
Nu vil jeg komme med nogle få eksempler for at illustrere situation en I Pakistan:
“En Ahmadi-kvinde,
fru Bushra Abid, er blevet arresteret under Pakistans diskriminerende
blasfemilove blot for at have foreslået en koranlærer til sine børn.”
I en hændelse i Lahore blev kvinder og børn også arresteret fra moskeen, mens de deltog i
fredagsbønnen.
I Gujranwala i 2014 satte en pøbel ild til et Ahmadi-hjem, hvor de forsøgte at brænde
kvinder og børn levende. Hele huset og alt indbo blev ødelagt. Som følge af dette brutale
angreb blev en 65-årig kvinde, en 8-årig pige og en 8 måneder gammel baby dræbt
alt
sammen udelukkende på grund af had mod Ahmadiyya-trossamfundet.”
Brud på grundlæggende Menneskerettigheder
Det er ikke bare religiøs diskrimination. Det er et brud på grundlæggende
menneskerettigheder. De har ingen stemmeret, de har ikke engange ret til at
praktisere deres tro
heller ikke i deres egen private hjem. Deres tro er gjort til en
brriere, der udelukker dem fra at tjene samfundet på lige fod med andre borgere. På
deres pas står deres religiøse tilhørsforhold stemplet
et brud på deres ret til
privatliv og ligebehandling. Mange Ahmadier nægtes job, nægtes adgang til butikker,
nægtes et værdigt liv.
Vi står ikke her i dag, for at tale om tro, men retten til at tro - uden frygt, uden vold,
uden straf og retten til at leve frit og fredeligt.
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 207: Takkebrev og talepapir fra Ahmadiyya Djamaat Denmarks foretræde om religiøs forfølgelse i Pakistan den 6. maj 2025
For i sidste ende handler det ikke kun om Ahmadi-muslimer i Pakistan.
Det handler om, hvorvidt, vi som internationalt samfund accepterer, at tro kan gøres
til en forbrydelse.
Vi har nogle Forslage til handling
1.
Diplomatisk pres:
Rejs spørgsmålet direkte med Pakistans regering og
udenrigsministerium.
2.
Observation:
Følg op på, hvordan Ahmadiyya-muslimer behandles, f.eks.
gennem EU’s menneskerettigheds
instrumenter og igennem Den Dansk
ambassade i Pakistan.
3.
Beskyt asylansøgere.
I øjeblikke er der 2 medlemmer af vores menighed, der
har søgt asyl i Danmark. Vi beder indtrængende om, at deres situation bliver
vurderet med fuld forståelse for den risiko, de står overfor.
Tak for jeres tid og opmærksomhed.