Udenrigsudvalget 2024-25
URU Alm.del Bilag 186
Offentligt
3009251_0001.png
Økonomiministeriet
Finansministeriet
Notat
Redegørelse vedr. IMFC-møder 24.-25. april 2025
Den Internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC), som er den råd-
givende ministerkomité for den Internationale Valutafond (IMF), afholder
møde 24.-25. april 2025
i forbindelse med IMF’s og Verdensbankens
forårs-
møder 22.-25. april 2025.
IMFC-mødet vil blive ledet af Saudi-Arabiens finansminister, Mohammed
Aljadaan, som er komitéens formand. Den nordisk-baltiske IMF-valgkreds,
der udgøres af Danmark og de syv andre nordiske og baltiske lande, vil på
møderne i IMFC være repræsenteret ved Norge, der på
IMFC’s plenarmøde
vil
afgive indlæg på vegne af valgkredsen med afsæt i en fælles skriftlig nordisk-
baltisk erklæring til IMFC.
Udvikling i verdensøkonomien
IMF vurderer i april-udgaven af World Economic Outlook 2025, at den globale
økonomi overordnet set har udvist modstandsdygtighed over for de seneste års
mange stød, men at
USA’s handelspolitiske tiltag og handelspartneres modtil-
tag ventes at udgøre et markant negativt chok til væksten. Samtidigt bidrager
den øgede usikkerhed omkring fremtidige tiltag også at sænke den økonomi-
ske aktivitet.
Den globale BNP-vækst skønnes at ville udgøre 2,8 pct. i 2025 og 3,0 pct. i
2026 hvilket er under det historiske gennemsnit (fra perioden 2000-2019) på
3,7 pct.
1
. Skønnet for begge år er nedjusteret med hhv. 0,5 og 0,3 pct.-point si-
den IMF’s seneste estimater i januar 2025.
I de avancerede økonomier forventes væksten at ville udgøre 1,4 pct. i 2025 og
1,5 pct. i 2026, hvilket indebærer en nedjustering siden prognosen i januar
2025 på 0,5 og 0.3 pct.-point i hhv. 2025 og 2026. Nedjusteringerne er især
drevet af landenes eksponering over for de handelspolitiske tiltag fra USA.
USA skønnes at få en vækst på 1,8 pct. i 2025 og 1,7 pct. i 2026, hvilket er 0,9
pct.-point lavere i 2025 og 0,4 pct.-point lavere i 2026
end IMF’s
skøn i januar
2025.
Væksten i euroområdet ventes at ville udgøre 0,9 pct. i 2025 og 1,2 pct. i 2026.
Det er nedjusteringer på o,2 pct.-point i 2025 og i 2026.
Dato
24-04-2025
IMF’s
prognose er baseret på vedtaget politik per 4. april 2025. IMF præsenterer også alterna-
tive prognoser der indarbejder vedtaget politik per 9. april 2025.
1
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 186: Redegørelse vedr. dagsorden for mødet i den internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC) den 24. - 25. april 2025 i forbindelse med IMF og Verdensbankens forårsmøder i Washington, fra finansministeren
3009251_0002.png
IMF forventer forsat en stor spredning i vækstraterne på tværs af euroområ-
det. Tyskland skønnes at få nulvækst i 2025 hvilket er en nedjustering på 0,3
pct.-point ift. januar 2025 prognosen. Væksten skønnes at stige til 0,9 pct. i
2026, hvilket er en nedjustering på 0,2 pct.-point ift. januarprognosen.
Frankrig skønnes at få en vækst på 0,6 pct. i 2025 og 1,0 pct. i 2026, en nedju-
stering på 0,2 pct.-point i 2025 og 0,1 pct.-point i 2026 ift. januarprognosen.
I Storbritannien ventes BNP-væksten at ville udgøre 1,1 og 1,4 pct. i 2025 og
2026, en nedjustering på 0,5 pct.-point i 2025 og 0,1 pct.-point i 2026 ift. ja-
nuarprognosen.
For vækstmarkeder og udviklingsøkonomier forventes væksten at ville udgøre
3,7 pct. i 2025 og 3,9 pct. i 2026. Vækstforventningerne er nedjusteret med 0,5
pct.-point for 2025 og 0,4 pct.-point i 2026, hvilket dækker over lavere vækst-
forventninger i bl.a. Kina og Mexico.
I Kina ventes væksten at falde fra 5,0 pct. i 2024 til 4,0 pct. i 2025 og 2026, en
nedjustering på 0,6 og 0,5 pct.-point for hhv. 2025 og 2026 ift. januar progno-
sen).
Den store variation i vækstforventninger afspejler bl.a. varierende grader af
eksponering overfor nye handelsrestriktive tiltag samt den usikkerhed, de
medfører. Dette afspejles bl.a. i markante nedjusteringer for væksten i 2025 og
2026 for fx USA, Kina, Mexico og Canada. Den stigende protektionisme og
usikkerhed omkring handelspolitik forventes både at påvirke væksten på kort
og langt sigt. Herudover er vækstforventningerne også påvirket af langsigtede
effekter af COVID-19 pandemien, aktive konflikter og strukturelle faktorer så
som demografi (lavere fertilitet) og lavere produktivitetsvækst.
Den globale inflation forventes at falde fra 5,9 pct. i 2024 til 4,3 pct. i 2025 og
3,6 pct. i 2026. I de avancerede økonomier forventes inflationen at falde hurti-
gere og at komme ned på 2,2 pct. i 2026, hvorimod den blandt vækstmarkeder
og udviklingsøkonomier forventes at være 4,6
pct. i 2026. IMF’s estimater
for
inflationen er lidt højere end i sidste prognose fra januar 2025.
Side 2 af 7
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 186: Redegørelse vedr. dagsorden for mødet i den internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC) den 24. - 25. april 2025 i forbindelse med IMF og Verdensbankens forårsmøder i Washington, fra finansministeren
3009251_0003.png
Tabel 1
Skøn for BNP-vækst fra IMF's World Economic Outlook-rapport, april 2025
Vækstprognose
april 2025
Pct.
Verden
Udviklede økono-
mier
USA
Euroområdet
Tyskland
Frankrig
Italien
Spanien
Finland
Japan
Storbritannien
Danmark
Sverige
Norge
Vækstmarkeder og
udviklingsøkono-
mier
Rusland
Kina
Indien
Brasilien
2024
3,3
1,8
2,8
0,9
-0,2
1,1
0,7
3,2
-0,1
0,1
1,1
3,7
1,0
2,1
4,3
4,1
5,0
6,5
3,4
2025
2,8
1,4
1,8
0,8
0,0
0,6
0,4
2,5
1,0
0,6
1,1
2,9
1,9
2,1
3,7
1,5
4,0
6,2
2,0
2026
3,0
1,5
1,7
1,2
0,9
1,0
0,8
1,8
1,4
0,6
1,4
1,8
2,2
1,7
3,9
0,9
4,0
6,3
2,0
Ændring ift. januar Ændring ift. oktober
2025
1
2024
2
2025
-0,5
-0,5
-0,9
-0,2
-0,3
-0,2
-0,3
0,2
-
-0,5
-0,5
-
-
-
-0,5
0,1
-0,6
-0,3
-0,2
2026
-0,3
-0,3
-0,4
-0,2
-0,2
-0,1
-0,1
0,0
-
-0,2
-0,1
-
-
-
-0,4
-0,3
-0,5
-0,2
-0,2
2025
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,8
-0,5
-0,4
0,4
1,0
-0,5
-0,4
1,0
1,0
0,6
-0,5
0,2
-0,5
-0,3
-0,2
2026
-0,3
-0,3
-0,3
-0,3
-0,5
-0,3
0,1
0,0
-0,5
-0,2
-0,1
0,3
-0,2
-0,2
-0,3
-0,3
-0,1
-0,2
-0,3
Anm.: (1) Ændring (pct.-point) i forhold til World Economic Outlook Update, januar 2025. (2) Ændring (pct.-po-
int) i forhold til World Economic Outlook, oktober 2024.
Kilde: World Economic Outlook, oktober 2024, World Economic Outlook Update, januar 2025 og World Eco-
nomic Outlook, april 2025.
Risici
Ifølge IMF er risikobilledet for den globale økonomi præget af markante risici
både på kort og mellemlangt sigt. IMF finder, at en række af de risici, som man
påpegede i januarprognosen har materialeret sig, særligt ift. handelspolitik.
Herudover fremhæves bl.a. pludselige udsving i de finansielle markeder, der
risikerer at medføre stramninger af de finansielle vilkår og hæmme investerin-
ger og vækst, særligt i udviklingsøkonomierne. IMF påpeger også fx stigende
langsigtede renter, yderligere eskalerende handelskonflikter og usikkerhed
omkring handelspolitik, stigende social uro i en række lande og udfordringer
for det internationale samarbejde. Af potentielle udfald, der kan påvirke den
globale økonomi positivt, påpeger IMF fremskridt i forhandlingen af frihan-
delsaftaler og intensivering af internationalt samarbejde i fx EU, potentielle af-
slutninger eller stilstand i konflikter, momentum for vedtagelse af strukturelle
Side 3 af 7
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 186: Redegørelse vedr. dagsorden for mødet i den internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC) den 24. - 25. april 2025 i forbindelse med IMF og Verdensbankens forårsmøder i Washington, fra finansministeren
reformer i fx EU samt produktivitetsgevinster fra anvendelsen af kunstig intel-
ligens.
Den globale økonomisk-politiske
dagsorden, herunder IMF’s rolle
Drøftelserne på IMFC-mødet ventes at tage afsæt i den halvårlige synteserap-
port (”Global
Policy Agenda”)
fra IMF’s administrerende direktør, Kristalina
Georgieva. Synteserapporten sammenfatter vurderingerne og anbefalingerne
fra IMF’s centrale rapporter
2
og udstikker prioriteterne for IMF’s arbejde.
Overskriften for synteserapporten er ”Anchoring
Stability and Promoting Ba-
lanced Growth”
(“Forankring
af stabilitet og promovering af en balanceret
vækst”). Rapporten fremhæver, at verdensøkonomien siden årtusindeskiftet er
vokset markant, indkomsten per person er fordoblet siden starten af 2000,
målt nominelt, og flere hundrede millioner af mennesker i vækstøkonomier og
udviklingslande er blevet løftet ud af fattigdom. I de seneste år har den globale
økonomi været udsat for en række stød, herunder krigen i Ukraine, konflik-
terne i Mellemøsten, Covid-19 pandemien og høj inflation. Disse stød har på-
virket den globale økonomi, og i særdeleshed lavindkomstlandene (LICs). Her-
til understreger rapporten, at verdensøkonomien er præget af markant usik-
kerhed i lyset af
USA’s
handelspolitiske tiltag og geopolitiske spændinger.
Disse tiltag påvirker den økonomiske og finansielle stabilitet direkte og skaber
usikkerhed omkring fremtiden for det globale handelssystem. Samtidigt be-
mærkes det, at disse opbrud kommer på et tidspunkt, som er præget af lavere
økonomisk vækst og høje gældsniveauer. Drøftelserne på IMFC ventes at tage
udgangspunkt i denne rapport, og fokus for drøftelserne ventes især at være
den handelspolitiske situation samt de aktive krige og konflikter og deres på-
virkning på verdensøkonomien.
Derudover ventes der en drøftelse af håndteringen af generelle økonomiske
udfordringer, herunder at de finanspolitiske råderum i mange lande er be-
grænsede eller opbrugt, mens vækstudsigterne stadig er svage. Der ventes fo-
kus på IMF’s rolle som centralt placeret institution mhp.
at sikre, at IMF kan
understøtte den globale økonomiske og finansielle stabilitet og hjælpe landene
med at håndtere akutte og langsigtede udfordringer i en verden præget af øget
usikkerhed.
Prioriteter for IMF
Rapporten udstikker en række prioriteter
for IMF’s fremadrettede
arbejde og
påpeger, at IMF siden 1944 har hjulpet lande i hele verden med at sikre økono-
misk stabilitet og vækst vha. makroøkonomisk rådgivning og finansiel krise-
hjælp. Rapporten fremhæver, at IMF i en omskiftlig verden forsat vil arbejde
for at sikre makroøkonomisk og finansiel stabilitet samt økonomisk vækst dre-
vet af den private sektor og bidrage med løsninger til fælles udfordringer. IMF
opridser fem spor, hvor man vil understøtte disse formål, 1) forbedringer af
2
World Economic Outlook, Global Financial Stability Report og Fiscal Monitor.
Side 4 af 7
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 186: Redegørelse vedr. dagsorden for mødet i den internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC) den 24. - 25. april 2025 i forbindelse med IMF og Verdensbankens forårsmøder i Washington, fra finansministeren
IMF’s
overvågninger af medlemslande og den globale økonomi 2) identifika-
tion af løsninger på gældsudfordringer 3)
styrkelse af IMF’s
udlån og det glo-
bale finansielle sikkerhedsnet 4) forbedring af
IMF’s
arbejde med kapacitets-
opbyggelse i medlemslande og 5) fortsættelse af rollen som en stærk og agil in-
stitution.
For at forbedre deres arbejde med at overvåge samtlige 191 medlemmer af IMF
udarbejdes der en gennemgang af den eksisterende overvågning (Comprehen-
sive Surveillance Review
(CSR)), der skal gennemgå de prioriteter og metoder,
som ligger til grund for
IMF’s bilaterale og multilaterale
økonomiske overvåg-
ning. Gennemgangen vil indeholde en bred vifte af emner, men forventes bl.a.
at omhandle IMF’s kerneemner som finans-,
penge- og valutakurspolitik. Der
forventes også fokus på, hvordan fonden arbejder med finansiel overvågning af
nye innovative finansielle instrumenter, hvordan fonden promoverer vækst-
fremmende reformer samt fondens fokus i den bilaterale overvågning af græn-
seoverskridende effekter (”spill-over”) mellem økonomier. Gennemgangen
ventes også handle om, hvordan fonden prioriterer i andre emner, der kan på-
virke den makroøkonomiske og finansielle stabilitet som fx klimaforandringer.
IMF spiller en central rolle i spørgsmålet om gældsudfordringer, bl.a. gennem
sine analyser af gældssårbarhed og ved at støtte internationalt arbejde med at
adressere gældsudfordringer, heriblandt gennem
Common Framework for
Debt Treatments
(CF) og
Global Sovereign Debt Roundtable
(GSDR). Frem-
adrettet vil IMF forsat bidrage til at løse gældsudfordringer ved at støtte
gældsrestruktureringsprocesser i bl.a. CF. Herudover vil IMF fremme sin tre-
søjle-tilgang til at afhjælpe likviditetsproblemer. Tilgangen er udviklet og im-
plementeres i samarbejde med Verdensbanken og baserer sig på 1) strukturelle
reformer og national ressourcemobilisering, 2) mobilisering af finansiering fra
de international finansielle institutioner, herunder IMF og Verdensbank og 3)
tiltag, der kan reducere omkostningerne til gældsservicering, fx gennem finan-
sielle instrumenter, der kan bidrage til at tiltrække private aktører.
IMF vil forsat spille en afgørende rolle i det globale finansielle sikkerhedsnet
via låneprogrammer med konditionaliteter til lande med betalingsbalanceud-
fordringer. IMF vil arbejde videre med at udvikle og forbedre sine forskellige
låneinstrumenter, hvor man senest med en reform af
IMF’s
rentetillæg har
sænket låneomkostningerne for medlemslandene samt vedtaget en reform, der
skal tilvejebringe finansiering til
Poverty Reduction and Growth Trust
(PRGT), som giver udlån til LICs på koncessionelle vilkår. IMF vil også iværk-
sætte en gennemgang af deres låneprogrammers design og konditionaliteter
for at identificere mulige forbedringer. Herudover vil IMF udvide samarbejdet
med forskellige regionale finansieringsarrangementer (RFAs) for at styrke det
globale finansielle sikkerhedsnet.
IMF vil arbejde for at udvikle sin indsats med kapacitetsopbyggelse (capacity
development -
CD). CD er en integreret del af IMF’s økonomiske
overvåg-
Side 5 af 7
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 186: Redegørelse vedr. dagsorden for mødet i den internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC) den 24. - 25. april 2025 i forbindelse med IMF og Verdensbankens forårsmøder i Washington, fra finansministeren
ningsarbejde, hvor man bidrager med evidensbaseret og skræddersyet politik-
rådgivning, fx inden for national ressourcemobilisering, bl.a. i samarbejde
med Verdensbanken.
IMF vil arbejde for at fremme fondens styrke og gennemslagskraft. Fonden vil
arbejde for at den 16. kvotegennemgang færdiggøres og forsætte med at forbe-
rede den 17. kvotegennemgang. Fonden vil arbejde for yderligere at effektivi-
sere sit arbejde og processer, bl.a. ved at integrere kunstig intelligens i fondens
arbejdsgange.
Danske holdninger
Den nordisk-baltiske IMF-valgkreds’
skriftlige erklæring til IMFC-mødet
ven-
tes at lægge vægt på følgende:
At de markante handelspolitiske udviklinger har medført store chok i den
globale økonomi, øget usikkerheden, påvirket den finansielle og makroøko-
nomisk stabilitet og de globale vækstudsigter.
At Ruslands krig mod Ukraine er en trussel mod europæisk og global sik-
kerhed og en alvorlig overtrædelse af FN’s
charter og international ret.
Kri-
gen påvirker verdensøkonomien negativt ved at højne den geoøkonomiske
fragmentering. Det er op til Ukraine at forhandle deres fredsbetingelser, og
der kan ikke være forhandlinger om Ukraine uden Ukraine eller forhand-
linger, der påvirker Europas sikkerhed uden Europas involvering. De nor-
disk-baltiske lande vil fortsætte med at støtte Ukraine med politisk, mili-
tær, humanitær og økonomisk bistand, så længe det er nødvendigt. De nor-
disk-baltiske lande fordømmer sammenbruddet i våbenhvilen i Gaza samt
de civile tab, og opfordrer til en ubetinget løsladning af gidslerne samt en
tilbagevending til en fuld implementering af våbenhvileaftalen.
At stigende protektionisme, både ved annoncering og indførelse af nye og
højere toldsatser, medfører markante risici for økonomisk vækst, jobska-
belse og inflation. Samtidigt efterlader handelskrige alle lande i en dårli-
gere position. De nordisk-baltiske lande støtter forsat et åbent, regelbaseret
og forudsigeligt globalt handelssystem, der er til fordel for alle parter.
At den globale økonomi er udsat for en række stød, heriblandt markante
politikændringer samt transformationer inden for klima, kunstig intelli-
gens, digitalisering og den demografiske udvikling. Valgkredsen gentager
sin opfordring til, at IMF udtrykker sine analyser af effekterne af disse til-
tag på verdensøkonomien klart og tydligt.
At centralbankerne forsat skal være påpasselige givet risikoen for inflatio-
nens udvikling i lyset af stigende protektionisme. Samtidigt understreger
valgkredsen den forsatte vigtighed af centralbankernes politiske uaf-
hængighed.
Side 6 af 7
URU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 186: Redegørelse vedr. dagsorden for mødet i den internationale Monetære og Finansielle Komité (IMFC) den 24. - 25. april 2025 i forbindelse med IMF og Verdensbankens forårsmøder i Washington, fra finansministeren
At det i lyset af de høje niveauer af offentlig gæld er vigtigt at nedbringe
gældsniveauerne og genopbygge de finanspolitiske råderum, bl.a gennem
strukturreformer og øget transparens omkring gæld. Mere effektiv national
ressourcemobilisering kan bl.a. afhjælpe behovet for finansiering til udvik-
ling, sikkerhed og befolkningsaldring samt den grønne og digitale omstil-
ling.
At det
er afgørende at fastholde IMF’s rolle i centrum af det globale finan-
sielle sikkerhedsnet. Den nordisk-baltiske valgkreds opfordrer IMF til at
analysere og komme med politikanbefalinger omkring risici og de økono-
miske konsekvenser af geoøkonomisk fragmentering, protektionisme og ef-
fekterne af industripolitik.
Valgkredsen lægger bl.a. vægt på, at de nordisk-baltiske lande er substanti-
elle bidragsydere til IMF’s arbejde via instrumenter som
New Arrange-
ments to Borrow
(NAB),
Bilateral Borrowing Arrangements
(BBA), og
SDR Voluntary Trading Arrangements
(VTA). Herudover støtter de
nordisk-baltiske
lande også IMF’s
Poverty Reduction and Growth Trust
(PRGT),
The Resilience and Sustainability Trust
(RST), og
The Catastro-
phe Containment and Relief Trust
(CCRT). Samtidigt er valgkredsens
medlemmer nogle af de største bidragsydere af udviklingsbistand.
Fondens økonomiske overvågning er et vigtigt redskab i at afværge økono-
miske kriser, og derfor ser valgkredsen frem mod den kommende
Compre-
hensive Surveillance Review
(CSR) samt gennemgang af
Financial Sector
Assessment Program
(FSAP). For valgkredsen er det afgørende, at fonden
fortsætter sit lederskab inden for områder vedr. penge-, finans-, og valuta-
kurspolitik samt finansiel politik samtidigt med, at fonden inddrager andre
emner, når de er makrokritiske.
Det kommende
Review of Program Design and Conditionality
skal for-
sætte fondens fokus på konditionaliteter for at mindske antallet af lande,
der efterspørger gentagende finansiering fra fonden, og for at modgå
gældssårbarheder. Her har valgkredsen bl.a. fokus på fondens arbejde med
at styrke landenes institutioner og bekæmpe korruption. Låneprogram-
merne bør indrettes mht. fondens kreditrisiko og eksponering overfor en-
kelt lande.
Den nordisk-baltiske valgkreds ser frem til implementering af den 16. gen-
nemgang af kvoter. Valgkredsen vil gå konstruktivt til værks med at finde
løsninger til en omlægning af kvoteandele i forbindelse med den 17. kvote
gennemgang. Herudover gentager valgkredsen også nødvendigheden af at
gøre mere for at øge ligestilling i fondens bestyrelse.
Side 7 af 7