Udvalget for Landdistrikter og Øer 2024-25
ULØ Alm.del Bilag 97
Offentligt
3037234_0001.png
Til Ankestyrelsen
Teglholmsgade 3
2550 Københavns SV.
Femø den 2. juni 2025
Vedr. Klage over byrådsbeslutning, Lolland Kommune
Færgegruppen, Femø ønsker Ankestyrelsens vurdering af, hvorvidt Lolland Kommunes
Byråd ved sin vedtagelse af Strategi for Fremtidens Færgefart i Lolland Kommune den
21/9 2023 har overtrådt proportionalitets- og officialprincippet.
Færgegruppen er bekendt med, at det i meget vidt omfang er Byrådet selv, som
bedømmer, om de almindelige forvaltningsmæssige principper er overholdt.
Færgegruppen finder imidlertid, at afgørelsen truffet den 21/9 2023 har så vidtrækkende
konsekvenser for beboerne og erhvervslivet på kommunens 3 øer: Fejø, Femø og Askø, at
Ankestyrelsen bør foretage en vurdering af, om Byrådets afgørelse var i
overensstemmelse med ovenstående principper.
Sagsgennemgang
Byrådet i Lolland Kommune igangsatte med vedtagelsen af budgettet for 2023 en proces,
der skulle resultere i en ny strategi for færgedriften til de 3 småøer, Fejø, Femø og Askø.
Strategien er vedlagt til styrelsens orientering.
Hensigten var dels at opnå en mere klimavenlig sejlads, dels at reducere
driftsomkostningerne, så afskrivninger på fremtidige investeringer ikke kommer til at
belaste kommunens samlede økonomi. Med andre ord en nulsumsløsning, hvor
færgedriften fremover bliver udgiftsneutral for kommunen uagtet en forventet investering
på 140 mio. kr. til en ny el-færge mv. til Femø.
Af budgetvedtagelsen fremgår det, at investeringen samtidig skal være startskuddet til en
modernisering af færgefarten, hvor driftsomkostningerne nedbringes med 5-10 mio. kr.
årligt. Det fremgår videre, at det vil indebære færre færger, ændrede ruter og færre
afgange.
Øboerne blev ganske vist involveret i udarbejdelsen af strategien, men det stod hurtigt
klart, at målet med strategien alene var en besparelse på 5 - 10 mio. kr. årligt uanset
konsekvenser.
Øboerne forsøgte at få Lolland Kommune til at udarbejde en vurdering af konsekvenserne
for øboerne, erhvervslivet på øerne samt tilrejsende i øvrigt. Kommunen afviste imidlertid
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 97: Henvendelse af den 6/6-25 fra Færgegruppen, Femø Beboerforening vedr. klage over byrådsbeslutning, Lolland Kommune
ønsket og udarbejdede alene en vurdering af konsekvenserne for kommunens forpligtelse
vedr. beredskab samt for social- og sundhedsområdet.
Efter byrådets afgørelse den 21/9 2023 havde færgegruppen naturligt forventet, at
kommunen i forbindelse med implementeringen af strategien ville tilvejebringe det
nødvendige oplysningsgrundlag og i fornødent omfang tilbagesende strategien til Byrådet
for fornyet behandling.
Det viser sig imidlertid, at kommunen ikke har til hensigt at tilvejebringe en vurdering af de
konsekvenser, strategien vil påføre øboerne og erhvervslivet samt sommerhusejerne på
de 3 øer (Korrespondance med Kommunen vedlagt). Den officielle afvisning er
begrundelsen for fremsendelse af denne klage.
Færgegruppen, Femø finder, at strategien indeholder en række elementer med så
væsentlig betydning for livet på småøerne i Lolland Kommune, at Byrådet burde have
afvist behandling af strategien og tilbagesendt den til uddybende behandling i Klima-
Teknik- og Miljøudvalget.
Afskaffelse af natligt beredskab
Frem til færgestrategiens implementering havde Lolland Kommune en færge med
bemanding i natligt beredskab, i fald der blev brug for akut sejlads mellem sidste og
første afgang.
Afskaffelsen betyder, at færgepersonalet afbryder deres hviletid i tilfælde af akut sejlads.
Det betyder at de tidlige afgange bliver aflyst på grund af personalets
hviletidsbestemmelser. Det går særligt ud over øboer som pendler til arbejde uden for
øen.
Færgegruppen, Femø klager ikke over denne ændring. Vi finder, at besparelsen står i
rimeligt forhold til den begrænsede ulempe, som ændringen medfører. Vi havde dog
fundet det rigtigst, såfremt byrådet havde efterlyst en vurdering af det forventede omfang
af akutsejladser forud for vedtagelse af strategien den 21/9 2023.
Flytning af Askøfærgen fra Bandholm til Kragenæs
Færgeforbindelsen til Askø har siden 1882 afgået fra Bandholm. Med færgestrategien
flyttes færgen til Kragenæs. Det fremgår af strategien, at kommunen herved sparer kr.
200.000, samt opnår en bedre mulighed for udnyttelse af personalet på tværs af de 3
ruter.
Flytningen medfører imidlertid væsentlige ulemper for øboerne samt de mere end 200
sommerhusejere i form af bl.a. en forlænget sejltid.
Derudover er der en række gener forbundet med flytning af trafikken til og fra færgen til
Kragenæs - dels miljømæssige, dels trafikale gener.
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 97: Henvendelse af den 6/6-25 fra Færgegruppen, Femø Beboerforening vedr. klage over byrådsbeslutning, Lolland Kommune
3037234_0003.png
Således vil flytningen alene bevirke, at de små landsbyer Reersnæs, Keldernæs, Birket og
Kragnæs får en yderligere gennemgang af mere end 30.000 personbiler og 460 lastbiler
og busser årligt (2024-tal).
Kommunens forventede besparelse på kr. 200.000 vil blive brugt til øgede udgifter til den
forlængede sejltid:
Sejltiden forlænges med 10 minutter. Det fremgår af færgestrategien side 20, at det koster
kr. 350 pr. time ved sejlads med Askø-færgen. Ved 6 daglige afgange fra Kragenæs bliver
meromkostningen alene ved den 10 min. forlængede sejltid kr. 255.500. Det er således
betydeligt mere, end den besparelse der budgetteres med i Færgestrategien.
Det er ikke lykkedes at få Lolland Kommune til at fremkomme med et budget over den
forventede effektiviseringsgevinst.
Vi anmoder Ankestyrelsen vurdere, om Lolland Kommunes Byråd den 21/9 2023 traf en
afgørelse, som strider mod proportionalitetsprincippet, idet konsekvenserne ikke står i
forhold til den beskedne effekt, der opnås med afgørelsen.
Subsidiært anmoder vi Ankestyrelsen vurdere, om Byrådet fik forelagt tilstrækkelige og
kvalificerede oplysninger til at kunne træffe beslutning om flytning af Askø-færgen fra
Bandholm til Kragenæs på deres møde den 21/9 2023.
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 97: Henvendelse af den 6/6-25 fra Færgegruppen, Femø Beboerforening vedr. klage over byrådsbeslutning, Lolland Kommune
Nedskæring fra 4 til 2 færger og halvering af antal afgange til Femø og Askø
Færgegruppen finder det stærkt kritisabelt, at kommunen fremsætter så drastiske og
radikale spareforslag uden på forhånd at have undersøgt konsekvenserne af sine forslag.
Færgegruppen har derfor lavet en opgørelse over, hvad de foreslåede sejlplaner på ”Den
korte bane” vil have af konsekvenser, hvis man efter implementeringen har den samme
belægning på afgange til og fra Femø som i 2022. Opgørelsen viser, at
-
Der vil være 590 afgange fordelt på 250 dage om året, hvor ikke alle kan komme med
færgen. Konsekvensen vil være, at 3.394 biler og 524 passagerer på disse dage skal
finde andre afgange, hvilket vil resultere i, at yderligere en række afgange vil blive
udsolgt.
I praksis bliver situationen markant værre, fordi mange rejsende er bundet til bestemte
afgange, fx pendlere, håndværkere og serviceteknikere.
-
Samlet vil sejlplanen for den korte bane bevirke, at man – i 33 af dagene, hvad der
svarer til en måned om året - vil opleve, at alle afgange mod enten Femø eller
Kragenæs på en dag er fuldt optaget.
Ovenstående tal bygger alene på fysisk fremmødte biler. Rejsende, der på forhånd
opgiver at komme med en ønsket afgang, fordi reservationssystemet melder udsolgt,
er ikke medtaget.
-
I snit vil beboerne på Femø to ud af tre dage opleve nye begrænsninger i deres
muligheder for at komme med færgen. Begrænsninger, som vel at mærke ligger ud
over de væsentlige tids- og omkostningsmæssige konsekvenser af, at der bliver
markant længere mellem afgangene.
Ændringerne vil bevirke et sådant pres på bookingsystemet, at man reelt skal bestille
plads på en afgang flere måneder i forvejen, hvis man skal være sikker på at kunne
komme over til bl.a. lægekontrol, ambulant behandling på sygehus, tandlægebesøg
mv. Tilsvarende vil det gøre sig gældende for håndværkere og andre serviceydelser, at
de skal bestille plads flere uger i forvejen.
Det skal understreges, at såfremt Lolland Kommune fastholder hovedpunkterne i sit
forslag: 2 færger til 3 øer, og at Femø og Askø skal deles om en færge med skiftevis
afgang mellem de 2 øer, så vil det rent tidsmæssigt ikke være muligt at ændre den
foreslåede sejlplan til de 2 øer så meget, at det reelt vil ændre på ovenstående
konsekvenser af sejlplanerne. De uddybende beregninger er vedlagt.
-
-
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 97: Henvendelse af den 6/6-25 fra Færgegruppen, Femø Beboerforening vedr. klage over byrådsbeslutning, Lolland Kommune
Færgegruppen har ikke regnet på, hvad konsekvenserne vil have for Askø, eller hvad
konsekvenserne vil være for alle 3 øer ved færgenedbrud eller værftsbesøg i forbindelse
med det årlige serviceeftersyn.
Færgestrategien betyder imidlertid markant øgede omkostninger for øboerne og
fritidshusejerne i form af øgede udgifter til håndværkere og serviceydelser, og det kan
blive svært overhovedet at finde nogen, der vil udføre disse ydelser på Askø og Femø.
Et teknikerbesøg på Femø koster i dag minimum 5 timer (2 x 0,5 time i rejsetid på Lolland,
2 timers sejlads og 2 timers til næste færge til Lolland ). Det svarer til ca 3.000 kr for et
besøg. Det vokser til minimum 7 timer eller 4,200 kr, når Askø og Femø skal deles om en
færge - og det selvom arbejdet kan udføres på en halv time.
Efter færgegruppens mening burde Byrådet have efterlyst en vurdering af, hvilke
konsekvenser en halvering af antal afgange vil få for vedligeholdelsesstandarden af
bygningsmassen på Femø og Askø - samt ikke mindst for erhvervslivet på øerne.
Færgegruppen anmoder Ankestyrelsen vurdere, om konsekvenserne af Byrådets
afgørelse den 21/9 2023 er af et sådant omfang, at Byrådet overtrådte officialprincippet
og bør genoptage sagen til fornyet behandling.