Høringsnotat over bekendtgørelse om det digitale
planregister Plandata.dk
Indledning
Med den politiske aftale ”Opfølgning på evaluering af planloven m.v.” (Juni
2022) blev det besluttet, at der skal ske en forenkling og digitalisering af kom-
muneplanen.
Det fremgår bl.a. af aftalen at:
”Kommunerne får mulighed for at aflevere en di-
gital kommuneplan i Plandata.dk, og Plandata.dk udbygges, så det bliver muligt
at registrere og udstille en digital kommuneplan i Plandata.dk.”
Formålet med den foreslåede bekendtgørelse er at tilvejebringe hjemmel til, at
kommunerne kan aflevere en digital kommuneplan til Plandata.dk.
Det forventes, at bekendtgørelsen træder i kraft den 19. juni 2025.
Bekendtgørelsen blev sendt i høring den 21. februar 2025 med høringsfrist
den 21. marts 2025 hos en bred kreds af myndigheder, organisationer mv. Be-
kendtgørelsen blev parallelt sendt i høring ved de ministerielle parter.
Da der i høringsperioden var udfordringer med at sende mails til Plan- og
Landdistriktsstyrelsens høringspostkasse, fik høringsparterne mulighed for at
genfremsende deres høringssvar med frist den 6. maj 2025.
Der er i alt modtaget 11 høringssvar fra interessenter og organisationer.
Følgende høringsparter har afgivet bemærkninger:
- Energinet
- Erhvervsflyvningens Sammenslutning
- Esbjerg Kommune
- KL
- NIRAS
- Region Syddanmark
De øvrige høringsparter har fremsendt høringssvar med oplysning om ikke at
have bemærkninger til bekendtgørelsen. De er følgende:
- Byggeskadefonden
- Danske Kloakmestre
- Danske Regioner
- DSB
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
www.plst.dk
Telefon 3330 7010
Sagsnr.
2024 - 4059
Doknr.
247717
Dato.
12.05.25
1