Udvalget for Landdistrikter og Øer 2024-25
ULØ Alm.del Bilag 92
Offentligt
Bekendtgørelse om det digitale planregister Plandata.dk
I medfør af § 31 a, § 52, stk. 3, og § 54 b, stk. 4–8, i lov om planlægning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 572 af 29. maj 2024, fastsættes:
Det digitale planregister Plandata.dk
§ 1. Plan- og Landdistriktsstyrelsen fører Plandata.dk, som er By-, Land- og
Kirkeministeriets offentligt tilgængelige register over oplysninger om planer m.v., der er
tilvejebragt eller opretholdt efter reglerne i planloven, jf. planlovens § 54 b, stk. 1.
Plandata.dk indeholder oplysninger om andre planer m.v., i det omfang det fastsættes i
anden lovgivning. Plandata.dk indeholder endvidere oplysninger om anvendelses- og
udnyttelsesmuligheder på (del)jordstykkeniveau, der er tilvejebragt til brug for
vurderingsmyndigheden. Plandata.dk stiller planer og oplysninger til rådighed på internettet
https://plandata.dk.
Stk. 2. Plandata.dk er bygget op efter datamodellerne PlanDK2+, PlanDK3 og PlanDK4.
Stk. 3. Plan- og Landdistriktsstyrelsen har ansvaret for registerets opbygning og drift, mens
kommunalbestyrelsen har ansvaret for rettidig og korrekt indberetning, registrering og
kontrol af oplysninger om planer m.v., der er tilvejebragt eller opretholdt efter reglerne i
planloven. Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at alle gældende planer tilvejebragt eller
opretholdt efter regler i planloven er registreret i overensstemmelse med de i § 1, stk. 2,
nævnte datamodeller.
§ 2. Registeret sikrer tilgængelighed til og indeholder oplysninger om følgende planer,
afgørelser og beslutninger m.v. efter planloven:
1) Strategier for kommuneplanlægningen, jf. lovens § 23 a, stk. 1, samt den offentliggjorte
bekendtgørelse af, om der er vedtaget ændringer af strategierne, jf. lovens § 23 a, stk. 7.
2) Offentliggjorte forslag til og de endeligt vedtagne kommuneplaner, jf. lovens §§ 24 og
30, og kommuneplantillæg, jf. lovens § 23 c, herunder tilhørende
kommuneplanredegørelser, jf. lovens § 24 og 11 e, kommuneplanretningslinjer, jf. lovens §
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 92: Orientering om bekendtgørelse om det digitale planregister Plandata.dk, fra ministeren for byer og landdistrikter
11 a, rammer for lokalplanlægning i kommuneplaner, jf. lovens § 11 b, samt de til planerne
tilhørende kort, jf. lovens § 11, stk. 3.
3) De offentliggjorte forslag til og endeligt vedtagne lokalplaner, jf. lovens §§ 24 og 30,
herunder eventuelle delområder og byggefelter.
4) De offentliggjorte forslag til og endeligt vedtagne øudviklingsplaner, jf. lovens §§ 24 og
30, jf. § 5 b, stk. 10.
5) Andre plantyper, der er opretholdt efter lovens § 68.
6) Udkast til og indgåelse af udbygningsaftaler, jf. lovens § 21 b, stk. 4 og 5, samt aftaler
om omkostningerne til udarbejdelse af kommuneplantillæg og lokalplan for
udbygningsaftaler, jf. § lovens 21 c, stk. 1.
7) Forventet kapacitet og el-produktion fra redegørelsen til lokalplanforslag for vindmøller
og solcelleanlæg, jf. lovens § 16, stk. 12.
8) Landzonetilladelser meddelt efter lovens § 35, stk. 1, jf. dog bekendtgørelsens § 3, stk. 2.
9) Beslutninger om tilbageførelse af arealer til landzone efter lovens § 45.
10) Zonekort, der viser gældende byzoner og sommerhusområder.
Stk. 2. Registeret indeholder dels de i stk. 1 nævnte planer, afgørelser og beslutninger m.v.,
der har retsvirkning efter planloven, og dels registrerede oplysninger af vejledende karakter
om de pågældende planer, afgørelser og beslutninger m.v., jf. § 3.
Registreringspligt i Plandata.dk
§ 3. Kommunalbestyrelsen skal indberette de i § 2, stk. 1, nr. 1-9, nævnte planer, afgørelser
og beslutninger m.v. digitalt i Plandata.dk. Ved indberetningen skal kommunalbestyrelsen i
overensstemmelse med de i § 1, stk. 2, nævnte datamodeller, registrere oplysninger om
identifikation, egenskabsdata og den geografiske udstrækning m.v., og vedlægge én samlet
OCR-læsbar pdf-fil, jf. dog stk. 2. Registreringen skal herunder omfatte oplysninger om
anvendelses- og udnyttelsesmuligheder, i det omfang dette er reguleret i den pågældende
plan, afgørelse eller beslutning m.v. Kommunalbestyrelsen skal kontrollere oplysninger om
de (del)jordstykker, som datamodellen udtager til kontrol, og herved sikre, at disse
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 92: Orientering om bekendtgørelse om det digitale planregister Plandata.dk, fra ministeren for byer og landdistrikter
oplysninger i registreret er retvisende i forhold til bestemmelser i de i § 2, stk. 1, nr. 1-9,
nævnte planer, afgørelser og beslutninger på (del)jordstykkeniveau.
Stk. 2. De i § 2, stk. 1, nr. 2, nævnte planer kan uanset stk. 1, 2. pkt., indberettes
udelukkende digitalt uden pdf-fil via datamodellen PlanDK4.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsens indberetning af landzonetilladelser, jf. § 2, stk. 1, nr. 8, skal
foretages senest 10 arbejdsdage efter klagefristens udløb. Påklages afgørelsen, skal
tilladelsen dog indberettes senest 10 arbejdsdage efter Planklagenævnets stadfæstelse af
tilladelsen, ændring af et afslag til landzonetilladelse eller afvisning af at realitetsbehandle
klagen er meddelt adressaten. Tilgængeliggørelsen i Plandata.dk af landzonetilladelsen
udgør ikke offentliggørelse efter planlovens § 35, stk. 8, og er uden betydning for beregning
af klagefristen.
Opfyldelse af lovbestemt orienteringspligt
§ 4. Kommunalbestyrelsens pligt til at sende planer, planforslag og kommuneplanstrategier
til de myndigheder m.v., hvis interesser berøres, jf. planlovens § 23 a, stk. 1 og 7, § 25, stk.
1, § 30, stk. 1, og § 31, stk. 1, nr. 3, opfyldes ved kommunalbestyrelsens forskriftsmæssige
indberetning af disse i Plandata.dk. Kommunalbestyrelsen skal ved indberetningen af
planer, planforslag og kommuneplanstrategier i Plandata.dk angive, hvilke myndigheder,
der skal orienteres.
Kommunalbestyrelsens kontrol af oplysninger efter henvendelse
§ 5. Kommunalbestyrelsen skal på baggrund af henvendelse fra offentlige myndigheder
kontrollere, om nærmere angivne oplysninger i planer, afgørelser og beslutninger m.v. som
nævnt i § 2, stk. 1, efter kommunens vurdering er registreret korrekt i Plandata.dk, herunder
om de registrerede oplysninger er retvisende i forhold til planens bestemmelser på
(del)jordstykkeniveau. Kommunalbestyrelsen skal afgive udtalelse herom senest 10
arbejdsdage efter modtagelsen af henvendelsen. Hvis udtalelsen på grund af særlige forhold
ikke kan afgives inden for 10 arbejdsdage, skal kommunalbestyrelsen inden fristen oplyse
herom og samtidig meddele, hvornår udtalelsen forventes afgivet.
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 92: Orientering om bekendtgørelse om det digitale planregister Plandata.dk, fra ministeren for byer og landdistrikter
3025603_0004.png
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal korrigere oplysninger i registeret om planer, afgørelser
og beslutninger m.v. som nævnt i § 2, stk. 1, herunder på (del)jordstykkeniveau, hvis den
pågældende plan, afgørelse eller beslutning m.v. efter kommunens vurdering ikke er
registreret korrekt. Kommunalbestyrelsen skal korrigere oplysningerne senest 10
arbejdsdage efter, at kommunalbestyrelsen har afgivet udtalelse efter stk. 1 eller i øvrigt er
blevet bekendt med, at oplysningerne ikke er registreret korrekt. Hvis oplysningerne på
grund af særlige forhold ikke kan korrigeres inden for 10 arbejdsdage, skal
kommunalbestyrelsen inden for fristen oplyse herom og samtidig meddele, hvornår
korrigeringen forventes gennemført.
Ikrafttræden og overgangsbestemmelser
§ 6. Bekendtgørelsen træder i kraft den 19. juni 2025.
Stk. 2. Bekendtgørelse nr. 1191 af 24. september 2018 om det digitale planregister
Plandata.dk ophæves.
By-, Land- og Kirkeministeriet, den
________underskrift___________
/ Christian Vindahl Vind