Udvalget for Landdistrikter og Øer 2024-25
ULØ Alm.del Bilag 87
Offentligt
3015222_0001.png
ERTEBJERGGAARD
Slagelse, 5. maj 2025
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Input til revision af Planlovgivningen
I eftersommeren 2024 offentliggjorde regeringen – sammen med sine forligspartier – et udspil med
en række ændringer til en kommende revision af Planloven og anden relevant lovgivning. Ændrin-
gerne skulle blandt andet bidrage til at skabe vækst og liv i landdistrikterne og gøre det lettere for
borgere, iværksættere og virksomheder at tilpasse deres bolig og udvikle deres virksomhed uden at
unødvendige regler skal spænde ben. I den forbindelse spiller både attraktive og konkurrencedyg-
tige rammevilkår og en større grad af lokal frihed og beslutningskraft en vigtig rolle i at sætte skub i
udviklingen i landdistrikterne.
De politiske aftalepartnere ønskede med udspillet at skabe bedre muligheder for bl.a. den enkelte
borger, forening eller virksomhed for at skabe lokalt liv og fællesskab i landdistrikterne.
Undertegnede ser med forventning frem til implementeringen af de nye regler for landdistrikterne.
De foregående år har – med regler, som har været for utydelige og i for stort omfang overladt til lo-
kale embedsmænds subjektive fortolkninger – gjort hverdagen uhyre vanskelige for iværksættere og
institutioner i landzonen.
I det følgende har vi peget på forhold i den nuværende Planlov – som efter vores mening er uhen-
sigtsmæssige – og vi har sidst i skrivelsen oplistet en række konkrete forslag til en revision af loven
med henblik på at gøre forvaltningen af planlovgivningens regler for landdistrikterne lettere og mere
forståelige for såvel borgere som sagsbehandlere.
Den nugældende Planlov
Hovedreglen i Planloven er, at der i landzone ikke må foretages
udstykning, opføres ny bebyggelse
eller ske ændring i anvendelsen af bestående bebyggelser og ubebyggede arealer uden landzonetil-
ladelse fra kommunalbestyrelsen, jf. planlovens § 35, stk. 1.
I lovens § 37, stk. 1 og 2 ndes dog en række undtagelse, der drejer sig om ændret anvendelse af
overødiggjorte bygninger:
Undtagelserne i planlovens § 37, stk. 1 og 2, omfatter ibrugtagning af bygninger til håndværks-
og industrivirksomhed, mindre butikker, liberale erhverv, forenings- og fritidsformål og en bo-
lig, samt lager- og kontorformål m.v. Omfattet er eksempelvis tømrer- og murervirksomhed,
VVS-virksomhed, autoværksteder, tegnestuer, revisorrmaer, advokatrmaer, ejendomsmægler-
rmaer, frisørsaloner, kliniker, naturskoler, naturvejledningscentre, klubber og foreninger f.eks.
lokalhistoriske foreninger, spejdere, klublokaler til hundesportsforeninger, motorcykelklubber o.
lign.
Som udgangspunkt er undtagelserne tilsyneladende hensigtsmæssige. Man undgår efterladte og
faldefærdige landbrugsbygninger og muliggør i stedet en fornuftig udnyttelse af anvendelige res-
sourcer. Svagheden ved en opstilling som denne er imidlertid, at man opremser nogle eksempler på
anvendelser, der er omfattet af undtagelserne – men disse eksempler kan naturligvis ikke være ud-
tømmende. En sådan metode åbner for individuelle vurderinger i den enkelte forvaltning, vekslende
fra kommune til kommune. På listen ses f.eks. tømrer- og murervirksomheder – men ikke elektrikere.
Spørgsmål: Er elektrikere ikke en del af undtagelserne? En motorcykelklub er en undtagelse – men
1
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 87: Henvendelse af 6/5-25 fra Ertebjerggaard om input til revision af planlovgivningen
3015222_0002.png
ERTEBJERGGAARD
ifølge Slagelse kommune gælder det ikke for en paintball bane! Det er ikke let for den almindelige
dansker at forstå.
Hvis en kommende Planlov skal være operativ, bør den derfor udformes ud fra andre kriterier. Den
bør være indlysende for alle brugere, såvel som for de personer, der skal administrere efter loven.
I stedet for at tage udgangspunktpunkt i, at ændret anvendelse i landzoner generelt er forbudt, dog
undtaget konkrete forhold, der er opremset på en (ufuldstændig) liste, kunne man tage udgangs-
punkt i, at ændret anvendelse i landzone overordnet set er tilladt, dog undtaget virksomheder, der er
opremset på en særlig negativ-liste (ildelugtende, giftige, støjende, forurenende o.l.) eller andre virk-
somheder, der kræver særlige foranstaltninger. Mange af disse forhold vil i øvrigt være dækket af mil-
jølovgivningen
Med den nuværende opstilling ser man store forskelle på fortolkning af loven fra den ene kommune
til den anden, og mange områder går glip af skabelse af mange nye arbejdspladser og mere liv i
landområderne.
Den kommende Planlov
Ifølge udspillet til en kommende planlov lægges der op til øgede muligheder for helårsturisme i hele
landet, også uden for de større byer. I udspillet peges især på de kystnære områder, men lignende
muligheder bør også være til stede i landets øvrige landområder. Det bør derfor være tilladt at etab-
lere f.eks. saunaer og vildmarksbade samt trætophytter og shelters, grill- og bålhytter samt udekøkke-
ner i landzone uden zonetilladelse. Mulighed for at etablere ”glamping” uden landzonetilladelse i for-
bindelse med oplevelsesfaciliteter bør åbnes på ejendomme som Ertebjerggaard.
Områder inde i landet bør tilgodeses på lige fod med de kystnære områder, og alle vinterturister bør
have samme muligheder som specikt vinterbadere.
Hvor den hidtidige Planlov som udgangspunkt har forudsat at ”alt er forbudt” med mindre man efter
en konkret vurdering har opnået en tilladelse/dispensation fra myndighederne, foreslår vi, at man i
den nye lov tager udgangspunkt i, at ”det, der ikke udtrykkeligt er forbudt i henhold til loven eller bi-
lag hertil – det er tilladt”. En sådan formulering vil leve op til forligspartnernes formål om at fjerne
overødige, benspændende regler og dermed bidrage til en tiltrængt afbureaukratisering.
Konkrete forslag til ændringer
Nuværende § 36.
Tilladelse efter § 35, stk. 1, kræves ikke til:
8) Opførelse af garager, carporte, udhuse, drivhuse og lignende bygninger på højst 50 m²,
når disse opføres i tilknytning til enfamiliehuse eller sommerhuse og byggeriet ikke medfører
oprettelse af en ny bolig.
Ændres til
8a) Opførelse af garager, carporte, udhuse, drivhuse, orangerier, trætophytter og lignende
bygninger under forudsætning af, at hver enkelt bygning ikke overstiger 100 m², at ejendom-
mens bebyggelsesprocent ikke overstiger 20 samt at bygningerne opføres i tilknytning til eksi-
sterende bebyggelse (inden for en afstand af 150 m). Det er en forudsætning at byggeriet
ikke medfører oprettelse af en ny bolig.
8b) Opførelse af nye, åbne småkonstruktioner til brug ved Naturturisme, oplevelses- og event-
foranstaltninger (saunaer, omklædningsrum, vildmarksbade, shelters, bålhytter, udekøkkener,
grillhytter o.l.) jf. byggelovens bygningsbegreber, under forudsætning af, at hver enkelt
2
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 87: Henvendelse af 6/5-25 fra Ertebjerggaard om input til revision af planlovgivningen
3015222_0003.png
ERTEBJERGGAARD
bygning ikke overstiger 100 m², at ejendommens bebyggelsesprocent ikke overstiger 20 samt
at bygningerne opføres i tilknytning til eksisterende bebyggelse (inden for en afstand af 150
m). Det er en forudsætning at byggeriet ikke medfører oprettelse af en ny bolig.
Nuværende § 37.
Bygninger, der ikke længere er nødvendige for driften af en landbrugsejendom, kan uden til-
ladelse efter § 35, stk. 1, tages i brug til håndværks- og industrivirksomhed, mindre butikker,
liberale erhverv, forenings- og fritidsformål og en bolig, jf. dog stk. 4 og 6, samt lager- og kon-
torformål m.v. på betingelse af:
1) at virksomheden eller boligen etableres i bestående bygninger, der ikke om- eller tilbygges
i væsentligt omfang ….
Ændres til
Bygninger, der ikke længere er nødvendige for driften af en landbrugsejendom, kan uden til-
ladelse efter § 35, stk. 1, tages i brug til undervisnings-, erhvervs-, forenings- og fritidsformål,
herunder naturturisme, event- og oplevelsesforanstaltninger og en bolig, jf. dog stk. 4 og 6,
samt lager- og kontorformål m.v. på betingelse af, at den påtænkte anvendelse ikke er oplistet
på den officielle negativliste. Det er desuden en betingelse,
1) at virksomheden eller boligen etableres i bestående bygninger, der ikke om- eller tilbygges
i væsentligt omfang ….
Tilsvarende for §37, stk. 2 (nuværende)
Andre overødiggjorte bygninger end de i stk. 1 nævnte kan uden tilladelse efter § 35, stk. 1,
tages i brug til håndværks- og industrivirksomhed, mindre butikker, liberale erhverv, forenings-
og fritidsformål og en bolig, jf. dog stk. 4 og 6, samt lager- og kontorformål m.v., hvis
1) virksomheden eller boligen etableres i bestående bygninger, der ikke om- eller tilbygges i
væsentligt omfang
Ændres til
Andre overødiggjorte bygninger end de i stk. 1 nævnte kan uden tilladelse efter § 35, stk. 1,
tages i brug til undervisnings-, erhvervs-, forenings- og fritidsformål, herunder naturturisme,
event- og oplevelsesforanstaltninger, og en bolig, jf. dog stk. 4 og 6, samt lager- og kontorfor-
mål m.v. på betingelse af, at den påtænkte anvendelse ikke er oplistet på den officielle nega-
tivliste. Det er desuden en betingelse,
1) at virksomheden eller boligen etableres i bestående bygninger, der ikke om- eller tilbygges
i væsentligt omfang ….
På vegne af Ertebjerggaard og andre tilsvarende etablissementer i det danske landzoneområde an-
moder jeg hermed udvalget om at tage vores fremførte bemærkninger med i det fortsatte lovar-
bejde. Det vil kunne bidrage til at udvikle liv og vækst i vore landdistrikter.
Med venlig hilsen
Torben Schreiber
En ildsjæl fra det virkelige liv.
3