Udvalget for Landdistrikter og Øer 2024-25
ULØ Alm.del Bilag 125
Offentligt
Til Ringkøbing-Skjern Byråd
Vedrørende:
Indsigelse mod udstykning af nye parcelhusgrunde i Velling
Kære byrådsmedlemmer
Jeg skriver hermed for at udtrykke min bekymring og modstand mod de foreslåede tanker omkring
udstykning af nye parcelhusgrunde i Velling.
Velling er et lille, velfungerende og nært lokalsamfund, hvor både fællesskab og landsbykarakter er
centrale værdier. Det er netop denne særlige samhørighed og det tætte miljø, der gør byen attraktiv for
de familier, som i dag har bosat sig her. En væsentlig udvidelse i form af nye parcelhusgrunde vil ændre
byens karakter markant og potentielt underminere de kvaliteter, der gør Velling til noget særligt.
Kapacitet og infrastruktur
Friskolen i Velling har i forvejen begrænset kapacitet på maximalt 170 elever samt en fribørnehave på
maximalt 50 børn og en større tilflytning vil presse både skolens og byens øvrige ressourcer. Når folk
flytter til Velling, grunder det i et ønske om at ville friskolen og børnehaven. Da disse 2 velfungerende
institutioner i forvejen har venteliste, vil en så gennemgribende udvidelse presse disse og der kan
opstå uhensigtsmæssige situationer, hvor børn bliver henvist til andre byer i området for
institutionsplads. Dette vil uomtvistelig på sigt skab splittelse og modvirke det gode
landsbysammenhold og fællesskab der grundlægger fundamentet.
Samtidig frygtes, at et øget pres på institutionerne og deres værdier, kan gå ud over den aktuelt høje
kvalitet og læringsmiljøe.
Infrastruktur såsom veje, parkering og daginstitutioner er heller ikke gearet til væsentlig vækst. Byen
risikerer derfor at blive presset ud over sin bæredygtige kapacitet.
Manglende efterspørgsel
Der findes allerede enkelte ledige byggegrunde i Velling, som har stået til salg i længere tid. Det rejser
spørgsmålet om, hvorvidt der reelt er et behov for yderligere udstykninger – og om dette i virkeligheden
snarere er en løsning, der søger et problem, frem for omvendt.
Vindmølleproblematikken
Velling og omegn har i forvejen været centrum for debat og protester i forbindelse med opførte
vindmøller tæt på byen. Disse møller forventes desuden at blive erstattet af endnu højere og mere
dominerende konstruktioner i fremtiden. Det er svært at se, hvordan det harmonerer med ønsket om
at udstykke nye boligområder endnu tættere på møllerne, når netop nærheden til disse er noget,
mange borgere finder belastende.
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra by-, land- og kirkeministeren
3074860_0002.png
Et alternativ: Kloster By
I stedet for at presse et velfungerende lokalsamfund som Velling yderligere, bør kommunen overveje
alternative byer, der er bedre rustet til udvidelse. Kloster By er et oplagt eksempel. Her er der allerede
igangsat en omlægning, og både den kommunale skole og foreningslivet har behov for nye borgere og
flere børn for at sikre deres fortsatte eksistens og vitalitet. En udstykning i Kloster vil dermed kunne
styrke lokalsamfundet – frem for at svække et andet.
På denne baggrund opfordrer jeg byrådet til at genoverveje eventuelle planer om udstykning i Velling og
i stedet arbejde for løsninger, der støtter op om hele kommunens udvikling – med respekt for de lokale
fællesskaber og deres bæreevne.
Med venlig hilsen
Morten Hvitfeldt
Velling Kirkeby 125
21 48 93 13
[email protected]
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra by-, land- og kirkeministeren
3074860_0003.png
Lodbjerghede grundejerforenings høringssvar til Forslag til
Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen 2025
Grundejerforeningen er i dag kendetegnet ved et generelt roligt miljø i naturskønne
omgivelser, hvilket i høj grad skyldes den begrænsning der er på sommerhuse i området.
Bestyrelsen holdning er, at vi ønsker at fastholde det miljø vi har i dag og derfor klart må
tilkendegivet et tydeligt NEJ til, at der kan bygges flere sommerhuse, da disse og den
medfølgende effekt det har, også grundet den menneskelige adfærd, er på bekostning af den
omkringliggende natur og dens høje værdi for grundejerne i foreningen og de turister som
søger området.
Vi ser problematikker i forhold til:
1) Den øgede trafikbelastning som vil påvirke hele området.
Den er slemt nok i højsæsonerne.
2) Den øgede personbelastning som vil påvirke klitter og strand.
Det er allerede sket efter Lalandia er kommet, og der bliver nu endnu flere lejligheder i
Søndervig.
3) Ulempen ved at den øgede tilgang af nye sommerhuse evt. bevirke at naturelskende
turister vil holde sig væk, da hele området ændrer sig til et tivoliland og et medfølgende
turisthelvede.
4) Vi vil gerne problematisere, at man udelukkende henholder sig til natura 2000 områderne,
der er jo også et rigt dyreliv uden for disse områder, som kræver et særligt hensyn.
5) Er der taget højde for den store vandbelastning der er i begge områder om vinteren?
Vi arbejder i store projekter med tilhørende udgifter omkring afvanding af området og er ikke
interesseret i yderligere opgaver/udgifter i foreningen.
6) Ydermere er vi interesserede i at vide hvem der står bag følgende vurdering og udtalelse;
For udpegning af udviklingsområder i kystnærhedszonen gælder ifølge planloven følgende
kriterier:
områderne ligger inden for kystnærhedszonen,
områderne er uden særlige natur-, miljø- og landskabsinteresser.
bilag;
https://prodstoragehoeringspo.blob.core.windows.net/2d93230d-65bf-4e97-9d87-
537a9bc7fab8/Forslag%20til%20Landsplandirektiv%20for%20udviklingsområder%20i%20kystnærhedszonen%
20%202025.pdf
s. 2.
Det er vel ikke politikerne i Naturens Rige som står bag?
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra by-, land- og kirkeministeren
3074860_0004.png
Vi bemærker også:
Jv. Miljøvurderingens rapport, som viser at de påtænkte udstykninger i vores område,
enten grænser op til eller ligger i kort afstand fra Natura 2000 område,
s. 25-26.mener
vi bør tages meget alvorlig i en beslutning om at skabe mere bebyggelse, da det der
sker på en bekostning af naturen med dets fauna og dyreliv.
Det drejer sig om; fugleliv
fig. 6-2 s. 28 og 6-3 s. 29,
særlig værdifuld landbrugsjord,
fig. 6-9
s.51,
vandforsyning
fig.6-10 s.57
Et tilvalg af udvikling/udstykning vil i allerhøjeste grad være et fravalg af natur og dens
værdi, samt ændre et roligt og naturskønt områdes miljø, til et område med mere trafik,
støj og dårligt udsyn.
Derfor erklærer vi os lodret uenige med kommunens ønske om at ophæve udpegningen i
kommuneplanen,
som større sammenhængende landskabsområde.
https://prodstoragehoeringspo.blob.core.windows.net/2d93230d-65bf-4e97-9d87-
537a9bc7fab8/Forslag%20til%20Landsplandirektiv%20for%20udviklingsområder%20i%20kystnærhedszonen%
20%202025.pdf
s. 25 §20 kort kortbilag D7.
Et andet argument imod yderligere udstykning, ser vi i den manglende interesse der er for de
nyere udstykninger der er gjort på Pilesangervej.
Med den manglende interesse for almindelige købere, kan vi med rette frygte, at kommunens
interesse for at udvikle i området her, ligger i en større kommerciel ide, om at øge en
tilstrømning af turister, hvilket vil ødelægge det miljø vi værner om og arbejder for at bevare i
Lodbjerg Hede Grundejerforening.
Vi vægter den herlighedsværdi som området besidder og siger NEJ til mere
bebyggelse!
Med venlig hilsen
Bestyrelsen for Lodbjerg Hede Grundejerforening
NB! Se venligst vedhæftede fotos. Bør dette landskab plastres til med sommerhuse?
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra by-, land- og kirkeministeren
3074860_0005.png
Landskabet mod det ønskede bebyggelsesområde jf. §21 Området 7B Søndervig.
Landskabet mod det ønskede bebyggelsesområde jf. §20 Området 7A Søndervig
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra by-, land- og kirkeministeren
3074860_0006.png
DANSK ERHVERV
Børsgade 4
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Plan- og Landdistriktsstyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Den 7. juli 2025
Høring over forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnær-
hedszonen 2025
Dansk Erhverv vil gerne takke for det fremsendte høringsmateriale og muligheden for at afgive
høringssvar vedrørende forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen.
Dansk Erhverv ser udviklingsområderne som en god mulighed for kommunerne til at skabe om-
råder, der understøtter bosætning, job og vækst i de kystnære områder. Udviklingsområderne er
med til at sikre balance mellem hensynet til erhvervsudvikling og hensynet til at bevare vores
unikke kyster og andre særlige landskabelige værdier.
Dansk Erhverv ser frem til etableringen af de nye udviklingsområder i kystnærhedszonen og hå-
ber, at mange kommuner igen vil benytte sig af muligheden i den næste ansøgningsrunde.
Dansk Erhverv har ingen yderligere bemærkninger til Landsplandirektivet.
Med venlig hilsen
Kirstine Tolstrup Nielsen
Chefkonsulent
[email protected]
ktn
Side 1/1
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra by-, land- og kirkeministeren
3074860_0007.png
Plan- og Landdistriktsstyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Sendt til
[email protected]
8. Juli 2025
Høringssvar til udkast til Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszo-
nen
Dansk Industri Turisme, Kultur & Oplevelser (DITKO) har gennemgået det fremsendte forslag til Landsplans-
direktiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen. DITKO takker for muligheden for at deltage i høringen og
forholder sig overordnet positivt til det foreslåede Landsplansdirektiv. Med de nye udpegninger af udviklings-
områder for yderligere 7 danske kommuner tages et vigtigt skridt i retning af flere investeringer i udviklingen
af de enkelte kommuners bygnings- og anlægsmasse, som bidrager til mere attraktive lokalområder for både
områdets beboere og udefrakommende turister.
DITKO hilser det særligt velkomment, at det med ændringen af planloven i november 2024 blev muligt at
realisere ibrutagning af overflødiggjorte bygninger uden indhentning af landzonetilladelse, hvilket forvente-
ligt skubber på opbygningen af mere helårsturisme og dermed et mere stabilt indtægtsgrundlag for de kom-
muner, som er særligt afhængige af turismens økonomiske betydning.
I bemærkningerne til §3, stk. 2 fremgår det:
”Udlæg af ferie- og fritidsanlæg skal lokaliseres efter sammenhængende turistpolitiske overvejelser og kun i
forbindelse med eksisterende bysamfund eller større ferie- og fritidsbebyggelser.”
DITKO bakker fuldt ud op om, at udlæg af ferie- og fritidsanlæg indgår i sammenhængende turistpolitiske
overvejelser, men stiller spørgsmålstegn ved, hvorfor udlæggene kun må lokaliseres i forbindelse med eksi-
sterende bysamfund eller større ferie- og fritidsbebyggelser. Der vil utvivlsomt være positive synergieffek-
ter og stordriftsfordele ved placering i eksisterende bysamfund/feriebebyggelser, men det bør anmærkes
tydeligere, hvorfor der ikke må lokaliseres ferie- og fritidsanlæg uden for eksisterende bysamfund eller
større ferie- og fritidsbebyggelser, såfremt der måtte være tungtvejende investeringshensyn, som taler for
dette.
DITKO har ikke yderligere bemærkninger til Landsplansdirektivet.
Med venlig hilsen,
Frederik Andresen
Konsulent
Dansk Industri – Turisme, Kultur & Oplevelser
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra by-, land- og kirkeministeren
3074860_0008.png
Dato: 10. juli 2025
Til: Plan- og Landdistriktsstyrelsen
Skrevet af: Daniella Humm Møller, [email protected]
Høringssvar til forslag til Landsplandirektiv for udviklingsområder i
kystnærhedszonen 2025
DN takker for muligheden for at afgive bemærkninger til forslag til Landsplandirektiv for
udviklingsområder i kystnærhedszonen 2025.
Generelt mener DN, at byggeri langs kysterne skal begrænses og placeres med størst mulig
hensyntagen til natur- og landskabsværdier. Vores kyster udgør noget at Danmarks mest
enestående natur og de bør sikres og bevares. Vi står i en biodiversitetskrise, hvor flere og flere
arter er truede og forsvinder fra naturen. Hvis vi skal vende udviklingen, bør vi etablere store
sammenhængende naturområder, hvor naturens fri dynamikker kan genoprettes.
Vi står samtidig i en klimakrise, som i de kommende år vil betyde temperaturstigninger og andre
klimaforandringer. I vores kystområder vil vandstanden stige, og vi vil få flere og mere alvorlige
oversvømmelser. Det kommer til at få store konsekvenser langs de danske kyster og vil udgøre en
markant, overhængende trussel mod den kystnære natur og biodiversitet i Danmark.
Derfor mener DN, at der bør være fokus på at genoprettes mere natur langs kysterne og skabes
store sammenhængende naturområder, der kan bidrage til et nationalt mål om mindst 20 %
beskyttet natur i en kommende natur- og biodiversitetslov samt
implementeringen af EU’s
naturgenopretningsforordning. Ved at give naturen mere plads langs kysterne, kan der genskabes
en mere fri kystdynamik. Kystdynamik er en vigtig naturlig proces, som kan understøtte
biodiversitet og gøre naturen mere robust ift. kommende klimaforandringer. Genopretning af
kystnatur kan samtidig være et klimasikringsvirkemiddel, der anvendes i forbindelse med den
kommende klimasikringsplan.
Derfor mener DN også, at man bør være tilbageholdne med at udlægge nye udviklingsområder i
kystnærhedszonen. Kystnærhedszonen udelukker ikke, at man kan planlægge og udvikle de
kystnære områder, men stiller nogle krav til planlægningen. Bestemmelserne har til formål at
begrænse brugen af kystlandskaber til det nødvendige, og sikre at anlæg, der nødvendigvis skal
have en kystnær placering, skal som udgangspunkt lokaliseres, så de påvirker kystlandskabet
mindst muligt. Jo flere udviklingsområder der udlægges, jo mere udvander man
kystnærhedszonen.
Det følger af planloven, at udviklingsområderne ikke kan omfatte arealer med særlige natur-, miljø-
og landskabsinteresser.
I lovbemærkningerne står: ”Natur,
der er beskyttet under
naturbeskyttelsesloven, herunder fredede områder og områder beskyttet af
strandbeskyttelseslinjen og klitfredning, kan således ikke komme i betragtning som
udviklingsområder og udviklingsområder kan ikke overlappe med områder, der er udpeget til Grønt
Danmarkskort”
1
.
Det fremgår ikke af lovbemærkningerne, at der kan udlægges udviklingsområder, hvor hele eller
dele af de enkelte udviklingsområder er betinget af, at kommunen ophæver den pågældende
udpegning af Grønt Danmarkskort. Nærværende forslag til landsplandirektiv udlægger 20 nye
udviklingsområder, hvoraf 11 områder helt eller delvist er betinget ift. ændring af udpegning til
1
https://www.ft.dk/ripdf/samling/20161/lovforslag/l121/20161_l121_som_fremsat.pdf
Danmarks Naturfredningsforening
Masnedøgade 20
2100 København Ø
+45 39 17 40 00
www.dn.dk
[email protected]
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra by-, land- og kirkeministeren
3074860_0009.png
Dato: 10. juli 2025
Til: Plan- og Landdistriktsstyrelsen
Skrevet af: Daniella Humm Møller, [email protected]
Grønt Danmarkskort og/eller kommunale landskabsudpegninger. Det mener DN ikke, at dette er i
overensstemmelse med lovgivningerne og intentionerne med lovgivningen jf. lovbemærkningerne.
DN mener, at kommunalbestyrelserne bør ændre udpegninger til Grønt Danmarkskort og/eller
kommunale landskabsudpegninger - på baggrund af en vurdering af hvordan de naturmæssige og
landskabelige hensyn bedst varetages i kommuneplanlægningen - før der ansøges om udlægning
af nye udviklingsområder. DN mener således ikke, at Plan- og Landdistriktsstyrelsen burde
udlægge udviklingsområder i et landsplandirektiv, der overlapper med de nuværende udpegninger
til Grønt Danmarkskort.
Konkrete bemærkninger fra DN’s lokalafdelinger
Bemærkninger fra DN Ringkøbing-Skjern
Forslaget udpeger områder i 7 kommuner, heraf 4 ø-kommuner (hvis Sønderborg regnes som en
sådan). Der udpeges 20 områder i alt. Ringkøbing-Skjern Kommune står for 8 af de 20 områder.
Ringkøbing-Skjern Kommune er Danmarks arealmæssigt største. Det er en kystkommune, men
også en kommune med et meget stort areal, som ikke ligger i kystnærhedszone.
DN Ringkøbing-Skjern forstår ønsket om at fremme by- og turismeudvikling i kommunen, men er
ikke enige i behovet for de mange udviklingsområder i kystnærhedszonen.
Mange af kommunens naturområder findes tæt på kysterne, og ud over at have værdi i sig selv
udgør de også grundlaget for den økonomisk meget vigtige turisme og for mange borgeres daglige
trivsel og livskvalitet.
Vi mener helt generelt, at by- og turismeudvikling i kommunen i langt højere grad både kan og skal
foregå længere inde i landet.
DN Ringkøbing-Skjerns kommentarer vedr. de enkelte områder
Område 1B, Velling:
Området ligger mindre end 400 meter fra Natura 2000-området ved Ringkøbing Fjord, der også er
internationalt fuglebeskyttelsesområde,og fra beskyttet eng og mose.
Udbygning her vil kunne påvirke fuglebestandene negativt.
DN Ringkøbing-Skjern fraråder udpegningen.
Område 2A, Ringkøbing Øst:
Området omfatter paragraf 3-beskyttede arealer. Området er udpeget som bevaringsværdigt
landskab og rummer fine landskabelige værdier i kort afstand fra byen.
Kærbyvej anvendes i høj grad som cykelpendlerrute og bynær motionsrute.
Vi er bekymrede for, at tryghed, trafiksikkerhed og herlighedsværdi for borgere og brugere
forringes, hvis området udbygges.
Område 2B, Ringkøbing Øst:
Område med vigtige rekreative værdier. Vesttarpvej benyttes i stor stil som bynær
cykelpendlerrute og motionsrute. Rideskolen anvender veje og stier i området.
Vi er bekymrede for, at tryghed, trafiksikkerhed og herlighedsværdi for borgere og brugere
forringes, hvis området udbygges.
Område 3A, Ringkøbing Nord:
Ingen bemærkninger.
Danmarks Naturfredningsforening
Masnedøgade 20
2100 København Ø
+45 39 17 40 00
www.dn.dk
[email protected]
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra by-, land- og kirkeministeren
3074860_0010.png
Dato: 10. juli 2025
Til: Plan- og Landdistriktsstyrelsen
Skrevet af: Daniella Humm Møller, [email protected]
Område 4A, Kloster:
Området grænser umiddelbart op til Natura 2000-område og ligger under 500 m fra internationalt
fuglebeskyttelsesområde.
DN Ringkøbing-Skjern fraråder udpegningen.
Område 5, Stadil:
Ingen bemærkninger.
Områderne 7A og 7B, Søndervig:
Begge områder ligger umiddelbart op ad beskyttede naturtyper og inden for område udpeget som
større, sammenhængende landskab.
Område 7B og en del af område 7A ligger i terrænkote 0 og er dermed uegnede til bebyggelse.
Begge områder er for en stor del kulstofholdig lavbundsjord.
Søndervig er allerede voldsomt udbygget med ferieboliger, badeland m.v., og kan ikke tåle et
højere tryk på naturen fra turister.
DN Ringkøbing-Skjern fraråder udpegningen. Områderne bør udlægges til natur og reserveres til
lavbundsprojekter.
Der bør ikke udføres terrænregulering på områderne, da det vil give problemer for nabo-
sommerhusområderne og gå ud over mulighederne for naturgenopretning.
Kommentar vedr. tidligere udpeget område øst for Ringkøbing by - Naturbydelen Ringkøbing K
Det undrer DN Ringkøbing-Skjern, at kommunens beslutning om afgørende ændring af planerne
for det lokalplanlagte byudviklingsområde Ringkøbing K (Naturbydelen) ikke omtales i udspillet til
landsplandirektiv:
I efteråret 2024 har byrådet i Ringkøbing-Skjern Kommune besluttet, at den del af Ringkøbing K,
som ligger nord for jernbanen, frasælges til landbrug, se kommunens nyhed af 11. december 2024
(https://www.rksk.dk/nyheder/kommunen/december/kommunen-koeber-del-af-naturbydelen ).
Arealet nord for banen i kystnærhedszonen bør dermed udtages/slettes som udviklingsområde.
Danmarks Naturfredningsforening
Masnedøgade 20
2100 København Ø
+45 39 17 40 00
www.dn.dk
[email protected]
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra by-, land- og kirkeministeren
3074860_0011.png
Plan- og Landdistriktsstyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1557 København V
Sendt pr. mail til:
[email protected]
Den 7. juli 2025
Friluftsrådets høringssvar til forslag til landsplandirektiv for udvik-
lingsområder i kystnærhedszonen 2025
Friluftsrådet takker for muligheden for at komme med bemærkninger til forslag til lands-
plandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen 2025.
Friluftsrådet har tidligere fremsendt overordnede kommentarer til høringer vedrørende ud-
viklingsområder i kystnærhedszonen (sidst i 2021) og disse kommentarer er fortsat aktuelle.
Der er fortsat fuld fart på planerne for at udvikle og udnytte det åbne land. Det betyder at
der igen lempes på beskyttelsen af områderne langs kysterne. Det er bekymrende at der
dermed sker en kontinuerlig inddragelse og bebyggelse af det åbne land og en uheldig ud-
vikling, både for natur og landskab, som er under pres, men også for friluftslivets muligheder
for udfoldelse.
For Friluftsrådet har kysten og de kystnære arealer stor værdi og stor betydning for friluftsli-
vet. Derfor er vi meget opmærksomme på at der bør undgås tiltag i Kystnærhedszonen som
jo netop skal sikre, at de åbne kyststrækninger bevarer deres åbne karakter og forsat udgør
en væsentlig natur- og landskabsressource.
Friluftsrådet finder det bekymrende at over halvdelen af alle udviklingsområderne i
dette Landsplandirektiv er omfattet af landskabsinteresser, økologiske forbindelser eller po-
tentielle naturområder m.fl., som skal ophæves i kommuneplanerne for at give plads til ud-
vikling. Friluftsrådet finder at dette skred i udviklingsområderne udhuler lovens bestemmer
om kystnærhedszonen. Hvert fjerde år kan kommunerne tage endnu en bid af arealer i kyst-
nærhedszonen, som var tiltænkt en særlig beskyttelse gennem lovens bestemmelser og na-
tionale udpegninger.
Når 11 ud af 20 udviklingsområder er betingede af at, der først skal ophæves en eller flere
andre udpegninger i forhold til natur-, miljø- og landskabsinteresser så er udviklingsområ-
derne næppe ”
områder uden særlige natur-, miljø- og landskabsinteresser
” hvilket ellers var
intentionen. Eksisterende udpegning inden for landskabsinteresser, §3-beskyttet natur og
vandløb samt Grønt Danmarkskort m.v. er sket med baggrund i, at der i området findes
værdier, som er værd at beskytte. Derfor vil Friluftsrådet opfordre til at, disse områder ikke
udpeges som udviklingsområder.
Friluftsrådet er af den opfattelse, at det skal være mere attraktivt at bo i landdistrikterne.
Det frivillige foreningsliv kan her medvirke til at skabe tilbud om fællesskab og meningsfulde
aktiviteter for beboerne. Det gælder også friluftsaktiviteter, der vil forudsætte, at der er fri og
D25-199948
Scandiagade 13
DK-2450 København SV
Tel +45 33 79 00 79
[email protected]
www.friluftsraadet.dk
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra by-, land- og kirkeministeren
3074860_0012.png
lige adgang til naturen og kysten, og at der eksisterer en rekreativ infrastruktur (stier og an-
dre faciliteter), der muliggør meningsfyldte natur- og friluftsoplevelser. Det er vigtigt for Fri-
luftsrådet at understrege et ønske om, at gennemførelsen af de 20 forslag til udviklingsom-
råder i kystnærhedszonen sker med en opfordring til at kommunerne om at planlægge så
adgang til naturen, herunder kysten, ikke forringes.
Med venlig hilsen
Annette Eigaard
Politisk konsulen
Friluftsrådet
[email protected]
Side 2
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra by-, land- og kirkeministeren
Høringssvar til forslag til Landsplandirektiv for
udviklingsområder i kystnærhedszonen 2025.
Vi vil som grundejer på Sivsangervej gerne opponere mod flere sommerhuse i vores skønne
område omkring Sivsangervej(Området 7B Søndervig). Vi er mange der har købt hus i
området for at nyde fred og ro og den flotte udsigt over det område som Kommunen nu vil
lave om til sommerhuse.
Vi forstår ikke hvor hensynet til natur, miljø og landskab i såkaldte
”Naturens
Rige” er
henne da området øst for Sivsangervej rummer rigtig mange forskellige dyr og planter som
alle elsker at gå tur omkring og kigge på. Vi har traner, rådyr, havørnen, salamandere, frøer,
ræv, hare, svaner og en masse forskellige småfugle som nyder området.
Vi undrer os også over at der skal laves et nyt område til sommerhuse når grundene på
Pilesangervej ikke er blevet solgt. Det må da vise at området er mættet.
I skriver at” områderne er uden særlige natur-,
miljø-
og landskabsinteresse”. Jeg kunne
godt tænke mig at vide hvem der har bestemt det, for det må være nogle som ikke
interesserer sig for natur
i ”Naturens Rige”
overhovedet, og kun tænker på penge i
kommunekassen.
I skriver også at der skal være tungtvejende grunde til at få dispensation og det kan da igen
kun være kommunekassen der tæller der i jeres øjne.
Søndervig er total plastret til med lejligheder og alt natur er ødelagt og mange søger derfor
ud på Lodbjerg Hede for at få ro. Turisterne herude er glade for at vores område er så dejlig
stille og rolig og med en flot udsigt over engen øst for Sivsangervej.
Hvis I har gjort jer den ulejlighed at gå en tur i området vil I også finde ud af hvor sumpet
det er derude, så det vil være svært at få gjort klar til at bygge på. Vi tænker også på den
ekstra trafik det vil give herude med støv og støj til følge.
Alt i alt vil vi gerne sige STORT NEJ til at vores skønne område skal ødelægges med flere
huse. Lad os nu få lov at nyde naturen i ”Naturens Rige”.
Med Venlig Hilsen
Bodil og Kristian Vinkel
Sivsangervej 30, Lodbjerg Hede
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra by-, land- og kirkeministeren
3074860_0014.png
Frederiksberg, 10. juli 2025
Plan- og Landdistriktsstyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
[email protected]
Høringssvar / ”Udviklingsområder i kystnærhedszonen 2025”
Danske Landskabsarkitekter har gennemset landsplandirektiv for udviklingsområder 2025 og kom-
mer med følgende høringssvar.
Generelt har Danske Landskabsarkitekter, som også tidligere nævnt i tidligere høringsfaser, en be-
kymring for en ’udvikling’ af kysterne, der presser de sårbare kystarealer. En ukritisk behandling af
kystnære arealer med et ensidigt perspektiv kan ødelægge det særegne ved oplevelsen af natur og
landskab langs kysterne, og sætte dem under pres både visuelt og fra øget trafik i områderne. Med
denne generelle indledning eller bekymring, så ser Danske Landskabsarkitekter at det nærværende
landsplandirektiv kan understøtte udviklingen af gode og sammenhængende na-
tur/landskabsoplevelser.
Der savnes en vurdering eller status af tidligere udpegede områder i miljøvurderingen, således man
bedre kan danne et overblik over tidligere tanker og den fortsatte udpegning. I 2019 udpegedes
7.360 ha og efterfølgende i 2021 720 ha, og nu i nærværende runde 353 ha. I alt knap 8.500 ha. Det
manglende overblik kan bidrage til usikkerhed om hvorvidt store landskabsværdier gradvist går tabt i
en slags salamimetode. Dette blev allerede i 2019 fremhævet som et bekymringspunkt, og gentages
her.
Danske Landskabsarkitekter har tidligere kommenteret, ”at en af målsætningerne for de udpegede
områder er at styrke offentlighedens adgang, og dette kan hjælpe til at samle og forbinde naturom-
råder der grænser op til de udpegede arealer. Og dermed også styrke den samlede oplevelse. Det må
være et nøglepunkt for udviklingen af de udpegede områder”.
Tidligere er også nævnt, ”Der savnes en vision for udvikling af natur/landskabet, disse kunne med
fordel have været udarbejdet for hvert område, idet det ikke for alle projekter er åbenlyst, hvad de
tænkes udviklet til” – her tænkes særligt på de meget store arealer, der udpeges omkring Ringkøbing
by, og særligt §21 – område 7B Søndervig, der som lavbundsjord med store vandudfordringer synes
begrænset i sine muligheder for udvikling til andet end naturformål.
Fra høringssvaret i 2019 er gentages også følgende; ”I afrapporteringen af projekterne kunne man
derfor ønske sig en dokumentation af, hvilke fordele der er opnået for natur/landskab for almenvel-
let i kommende faser. For en stor del af områderne gælder, at udvikling kræver, at kommunen op-
hæver udpegninger som ’større sammenhængende landskaber’, ’områder med potentielt naturom-
råde’ samt ’områder med potentiel økologisk forbindelse’. Direktivet bør som minimum sikre, at der
ikke sker naturtab og yderligere tab af biodiversitet. Der bør i udviklingsområderne stilles krav om
naturkompensation”.
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra by-, land- og kirkeministeren
3074860_0015.png
Danske Landskabsarkitekter anbefaler som ved tidligere høringssvar, ”at fokuspunkterne på naturop-
levelser, landskabsæstetik, naturudvikling, biodiversitet og bæredygtighed bør være nøglepunkter i
både dette direktiv og kommende og at det tydeliggøres i en afrapportering af projekterne”. Disse
elementer er ikke blevet mindre vigtige med tiden.
Med venlig hilsen
Martin Hedevang Andersen, forperson
Danske Landskabsarkitekter
Jeremy A. Dennis, landskabsarkitekt MDL
Landskabsarkitekternes Tænketank
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra by-, land- og kirkeministeren
3074860_0016.png
Returadresse:
Land By og Kultur, Plan
Smed Sørensens Vej 1, 6950 Ringkøbing
Sagsbehandler
Kathrine Jefsen-Hansen
Direkte telefon
99 74 12 97
E-post
kathrine.jefsen-
[email protected]
Dato
04. juli 2025
Sagsnummer
24-000172
Høringssvar til Plan- og Landdistriktsstyrelsens høring af landsplandirektiv for
udviklingsområder
Administrationen i Ringkøbing-Skjern Kommune vil på vegne af byrådet takke for de i forslaget 8
udpegede udviklingsområder i Ringkøbing-Skjern Kommune.
Vi havde gerne set at alle 16 områder blev udpeget i forslaget. Vi håber derfor på at kunne få en dialog
om, hvordan Plan- og Landdistriktsstyrelsen har set på de øvrige 8 områder, som ikke er udpeget i
landsplandirektivforslaget. Formålet med dialogen er for administrationen at få klarhed over
udviklingsmuligheder i områderne.
Venlig hilsen
Kathrine Jefsen-Hansen
Planlægger
Åbnings- og telefontider
Mandag 10.00-17.00
Tirsdag-fredag 10.00-13.30
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra by-, land- og kirkeministeren
3074860_0017.png
By-, Land- og Kirkeministeriet.
Plan- og Landdistriktsstyrelsen.
Vedr. udsendelse af
landsplandirektiv for Sønderborg Kommune.
Elstrup Mølle og Møllerimuseum har været en del af Sønderborg Kommunes
udviklingsområder. Det har vi været meget tilfredse med.
Nu ser vi at Plan- og Landdistriktsstyrelsen har ændret i arealet af det område, vi skal
bruge for at gennemføre vores projekt. Det gør vi indsigelse imod,
idet ændringen vil
føre til, at vi bliver nødsaget til at lukke ned for en stor del af vores projekt.
Vores vision og målsætning med projektet har en tydelig forbindelse til By-, Land-
og Kirkeministeriets strategiske målsætning om at bidrag til gode rammer for
landdistriktsudvikling, samt skabe rammer for levende og robuste lokalsamfund.
Vores projekt har
følgende vision:
På Als har vi et Helved, et Frydendal, et Guderup, et Universe. Visionen i projekt
Elstrup Mølle er at skabe et Paradis: en temapark, det skal være fascinerende og
underholdende at besøge. Et sted, hvor børn og voksne bliver klogere på fortidens
levevis, og på hvordan vi håndterer nutidens og fremtidens klima- og miljømæssige
udfordringer. I paradis blomster og gror alt dèt grønne, som fremover bliver
definerende for vores fælles eksistens: energi, gastronomi og have- og landbokultur.
Det sker med afsæt i Elstrup Mølles historie, et alsisk bondeliv, der var engang, og
med en ambition om at bygge bro af viden og indsigt mellem fortiden, nutiden og
fremtiden.
Vores målsætning er:
restaurere den frede mølle, genetablere den som arbejdende mølleri, samt
skabe rammer for et lille museum for møllens historie
bygge café og køkkenfaciliteter
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra by-, land- og kirkeministeren
anlægge en række haver, der forbinder fortidens, nutidens og fremtidens
havebrug og kultur
formidle den nyeste viden om bæredygtighed og grøn omstilling med særlig
fødevareproduktion
øge turismen på Als
skabe nye arbejdspladser
udbygge fællesskaberne i lokalområdet
samarbejde med specialister i møllerestaurering om at bygge et mølleinstitut,
der skal medvirke til at uddanne/efteruddanne møllebyggere. Det vil være til
gavn for vedligeholdelse af møller i Danmark, og gavne lokalsamfundet
Vi har bl.a. følgende ideer:
møllen, den restaurerede, der formaler mel af Alshvede og andre gamle/lokalt
dyrkede kornsorter
mulden, der er grobund for alle vækster i pryd- køkken og skovhaverne, samt i
den vilde natur
maden, der tilberedes af årets høst til salg i gårdbutik og cafè, samt på kurser
for børn og voksne, private og professionelle
Oversigt er vedlagt. Oversigten viser, at det af Sønderborg Kommune godkendte
forslag til udviklingsområde, er nødvendigt for at gennemføre vores projekt.
Det er vores opfattelse, at måden vi bygger området op på, vil passe naturligt ind i
varetagelsen af hensynet til særlige landskabsinteresser.
Vi håber, at vores indsigelse
vil føre til revurdering af beslutningen, så vores
ansøgning udviklingsområdet
godkendes af Plan-og Landskabsstyrelsen,
og at vi
dermed kan bidrage til landdistriktsudviklingen.
Venlig hilsen
Aase Nyegaard
Formand
Den Selvejende Institution Elstrup Mølle og Møllerimuseum.
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra by-, land- og kirkeministeren
3074860_0019.png
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra by-, land- og kirkeministeren
3074860_0020.png
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra by-, land- og kirkeministeren
3074860_0021.png
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra by-, land- og kirkeministeren
3074860_0022.png
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 125: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udviklingsområder i kystnærhedszonen, fra by-, land- og kirkeministeren
3074860_0023.png