Udvalget for Landdistrikter og Øer 2024-25
ULØ Alm.del Bilag 124
Offentligt
3074652_0001.png
Landsplandirektiv 2025 for udlæg og
kystnærhedszonen
September 2025
omplacering af sommerhusområder i
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
Landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområ-
der i kystnærhedszonen
Udgivet:
September 2025
Udgiver:
Plan- og Landdistriksstyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: 3330 7010
M: [email protected]
W: plst.dk
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0003.png
PLAN- OG
LANDDISTRIKSSTYRELSEN
Indholdsfortegnelse
Indledning                                                       2
Hvad er et landsplandirektiv?                                 4
Klagevejledning                                            4
Generelle bestemmelser                                            5
Kapitel 1 Formål og retsvirkning                              5
Kapitel 2 Anvendelsesområde                               5
Kapitel 3 Udlæg og tilbageførsel af sommerhusområder        5
Kapitel 4 Generelle vilkår og bortfald af planlægningsmulighed 6
Kapitel 5. Orientering af lodsejere, lokal offentliggørelse og tilret-
ning af kommuneplan                                       6
Kapitel 6
Assens Kommune                                  8
Kapitel 7Faaborg-Midtfyn
Kommune                         10
Kapitel 8
Haderslev Kommune                              15
Kapitel 9
Mariagerfjord Kommune                           17
Kapitel 10
Middelfart Kommune                             23
Kapitel 11
Nordfyns Kommune                              25
Kapitel 12
Odsherred Kommune                            28
Kapitel 13
Svendborg Kommune                            30
Kapitel 14
Sønderborg Kommune                           33
Kapitel 15
Vesthimmerlands Kommune                       35
Kapitel 16
Viborg Kommune                                38
Kapitel 17 Ikrafttræden og ophævelse af tidligere landsplandirek-
tiver                                                      40
Bemærkninger til generelle bestemmelser
Generelle bemærkninger                                           41
LANDSPLANDIREKTIV
I
1
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0004.png
PLAN- OG
LANDDISTRIKSSTYRELSEN
Indledning
Med ændringen af planloven fra 2017 blev der åbnet mulighed for, at ministeren for byer
og landdistrikter kan udstede et eller flere landsplandirektiver til udlæg og omplacering
af sommerhusområder med op til 6.000 sommerhusgrunde i kystnærhedszonen under
forudsætningen af, at kommunerne lader mindst 5.000 sommerhusgrunde tilbageføre
til landzone, jf. planlovens § 5 b, stk. 4.
I 2019 blev det første landsplandirektiv for udlæg og omplacering af sommerhusom-
råder i kystnærhedszonen udstedt. Med landsplandirektivet blev der udlagt i alt 2.027
sommerhusgrunde og omplaceret 1.362 sommerhusgrunde. Der blev således udlagt
665 nye sommerhusgrunde af de 1.000 ekstra sommerhusgrunde, som planloven gør
det muligt at udlægge.
I 2021 blev det andet landsplandirektiv for udlæg og omplacering af sommerhusom-
råder i kystnærhedszonen udstedt. Med landsplandirektivet blev der udlagt i alt 662
sommerhusgrunde og omplaceret 575 sommerhusgrunde. Der blev således udlagt 87
nye sommerhusgrunde af de 1.000 ekstra sommerhusgrunde, som planloven gør det
muligt at udlægge. Der er således 248 ekstra sommerhusgrunde, som det er muligt at
udlægge uden krav om tilbageførsel af eksisterende sommerhusgrunde.
For at udlægge og omplacere flere sommerhusgrunde er der gennemført en ansøg-
ningsrunde blandt landets kystkommuner med ansøgningsfrist den 1. februar 2024.
Regeringen har i november 2024 aftalt en fordeling af sommerhusgrunde med partier-
ne Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti.
Efterfølgende har der været dialog med kommunerne. Med dette landsplandirektiv kan
der udlægges 342 nye sommerhusgrunde, fordelt på 17 områder i 11 kommuner, og
der kan tilbageføres 167 sommerhusgrunde fordelt på 4 områder i 3 kommuner. Der
tages dermed 175 grunde af de 1.000 ekstra sommerhusgrunde, som planloven gør det
muligt at udlægge. Der er således en tilbageværende rest på 73 sommerhusgrunde.
De kommuner, der har anvist ubebyggede sommerhusgrunde til tilbageførsel, får mu-
lighed for at udlægge et tilsvarende antal sommerhusgrunde 1:1 i det omfang, de har
søgt herom, og de ansøgte områder opfylder kravene i planloven. To kommuner har
anvist tilbageførsel af henholdsvis 13 og 33 ubebyggede sommerhusgrunde mere, end
kommunerne ansøger om, eller har mulighed for, at udlægge, hvorfor disse sommer-
husgrunde indgår i ”puljen” af ekstra sommerhusgrunde, som planloven gør det muligt
at udlægge.
De modtagne ansøgninger er behandlet efter de fastsatte kriterier i planloven for udlæg
og omplacering af sommerhusområder.
LANDSPLANDIREKTIV
I
2
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0005.png
PLAN- OG LANDDISTRIKSSTYRELSEN
For udlæg af sommerhusområder i kystnærhedszonen gælder ifølge planlovens § 5 b,
stk. 4, følgende kriterier:
1) Sommerhusgrundene skal være beliggende i sammenhængende områder, og
sommerhusområderne skal placeres i tilknytning til eksisterende eller planlagte
bysamfund, feriecentre eller sommerhusområder, hvor der er et turistmæssigt
potentiale.
2) Den enkelte kommunalbestyrelse skal anvise, hvilke ubebyggede sommerhusgrunde
i kystnærhedszonen, der kan tilbageføres, så der byttes eksisterende ubebyggede
sommerhusområder med nye i forholdet 1:1 i de kommuner, hvor det er muligt. En
ubebygget sommerhusgrund, der ikke kan bebygges efter f.eks. naturbeskyttelses-
lovgivningen, kan ikke søges tilbageført til landzone.
3) Offentlighedens adgang til kysten skal sikres og udbygges, således at både borgere
og turister også fremadrettet kan have glæde af de åbne kyster.
4) Der kan ikke udlægges nye sommerhusgrunde inden for naturområder beskyttet
af naturbeskyttelsesloven eller strandbeskyttelseslinjen eller i klitfredede områder.
5) Nye sommerhusområder skal placeres uden for områder med særlige landskab-
sinteresser og naturbeskyttelsesinteresser og må ikke være i strid med væsentlige
nationale interesser.
6) Kommunalbestyrelserne skal i kommuneplanstrategien beskrive, hvordan de nye
sommerhusgrunde kan understøtte vækst og udvikling lokalt. Som led i strategien
skal kommunalbestyrelserne også gennemgå eksisterende ubebyggede sommer-
husgrunde og vurdere, om de kan tilbageføres.
Tilbageførte arealer omfattes af de almindelige regler for landzone med de yderligere
begrænsninger, som gælder for kystnærhedszonen.
Det bemærkes, at al anden lovgivning, herunder naturbeskyttelsesloven, skovloven og
museumsloven, gælder uændret for de foreslåede sommerhusområder. Der henvises til
de generelle bemærkninger om forhold, der bør indgå i den videre planlægning.
Forslaget til landsplandirektiv og tilhørende miljøvurdering har været fremlagt i offentlig
høring fra d. 15. maj til d. 20. juli 2025.
LANDSPLANDIREKTIV
I
3
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0006.png
PLAN- OG LANDDISTRIKSSTYRELSEN
Hvad er et landsplandirektiv?
Et landsplandirektiv kan fastsætte regler for indholdet af den kommunale planlægning.
Nogle landsplandirektiver retter sig konkret mod et eller flere specifikke geografiske
områder, mens andre indeholder generelle regler, der gælder i hele landet.
Ministeren for byer- og landdistrikter kan ved udstedelse af et landsplandirektiv fastsæt-
te regler, som har retsvirkning som kommuneplaner, og som derfor umiddelbart kan
anvendes som ramme for den mere detaljerede kommunale lokalplanlægning.
Dette forslag til landsplandirektiv indeholder konkrete bestemmelser, der tillægges
retsvirkning som retningslinjer i kommuneplanen. Kommunalbestyrelsen skal i den
efterfølgende kommuneplanlægning fastsætte rammer for indholdet af lokalplanlæg-
ningen i områderne og eventuelt supplerende retningslinjer. Områderne overføres til
sommerhusområde i forbindelse med, at kommunalbestyrelsen vedtager en lokalplan
for området efter planlovens almindelige regler.
Klagevejledning
Der er ikke adgang til at klage til Planklagenævnet over ministeren for byer og land-
distrikters udstedelse af et landsplandirektiv, jf. planlovens § 58. Miljørapporten kan i
forbindelse med en endelig udstedelse af landsplandirektivet påklages til Miljø- og
Fødevareklagenævnet efter de almindelige regler herom, jf. § 48 i lov om miljøvurdering
af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM).
LANDSPLANDIREKTIV
I
4
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0007.png
PLAN- OG
LANDDISTRIKSSTYRELSEN
Generelle bestemmelser
Bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhus-
områder i kystnærhedszonen.
I medfør af § 3, stk. 1 og 2, og § 5 b, stk. 4 og 8, og § 52, stk. 3, i lov om planlægning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 572 af 29. maj 2024, senest ændret ved lov nr. 203 af 25. februar
2025 om ændring af lov om planlægning og lov om udlejning af fast ejendom til ferie-
og fritidsformål m.v. og campering m.v., fastsættes:
Kapitel 1. Formål og retsvirkning
§ 1.
Bekendtgørelsens formål er at mulig-
gøre udlæg og omplacering af nærmere
angivne sommerhusområder i kystnær-
hedszonen uanset planlovens § 5 b, stk.
1, nr. 3.
§ 2.
Bekendtgørelsens bestemmelser om
udlæg og tilbageførsel af sommerhusom-
råder og vilkår herfor har retsvirkning som
kommuneplaner.
Stk. 2.
Betingede udlæg af sommer-
husområder, jf. § 4, stk. 3, finder først
anvendelse og har retsvirkning som
kommuneplan, når de angivne tilknyttede
sommerhusområder er tilbageført til
landzone.
Kapitel 2. Anvendelsesområde
§ 3.
Bekendtgørelsen gælder for områder
beliggende i kystnærhedszonen i følgen-
de kommuner:
1) Assens Kommune, jf. kapitel 6 og
kortbilag A1
2) Faaborg-Midtfyn Kommune, jf. kapitel
7 og kortbilag A2, A3, A4, A5.
3) Haderslev Kommune, jf. kapitel 8 og
kortbilag A6.
4) Mariagerfjord Kommune, jf. kapitel 9
og kortbilag A7, A8, A9, A10, A11.
5) Middelfart Kommune, jf. kapitel 10 og
kortbilag A12.
6) Nordfyns Kommune, jf. kapitel 11 og
kortbilag A13, A14
7) Odsherred Kommune, jf. kapitel 12 og
kortbilag A15.
8) Svendborg Kommune, jf. kapitel 13 og
kortbilag A16, A17.
9) Sønderborg Kommune, jf. kapitel 14
og kortbilag A18.
10) Vesthimmerlands Kommune, jf. kapitel
15 og kortbilag A19, A20.
11) Viborg Kommune, jf. kapitel 16 og
kortbilag A21.
Kapitel 3. Udlæg og tilbageførsel af
sommerhusområder
§ 4.
Kommunalbestyrelsen kan i over-
ensstemmelse med bestemmelser i
denne bekendtgørelse overføre nærmere
angivne områder, jf. kapitel 6-16, i kyst-
nærhedszonen til sommerhusområde ved
lokalplan, idet også vedtagelse af tillæg
til kommuneplanen kan være nødvendig,
herunder for at fastsætte rammer for
indholdet af lokalplanen efter lovens
almindelige regler.
LANDSPLANDIREKTIV
I
5
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0008.png
PLAN- OG LANDDISTRIKSSTYRELSEN
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsens
lokal-
planlægning for overførsel til sommerhus-
område efter § 4, stk. 1, skal sikre, at nye
grunde i hvert område i udgangspunktet
har en gennemsnitsstørrelse på minimum
1.200 m2 fraregnet veje, fællesarealer
m.m., medmindre der er en begrundelse
for en mindre gennemsnitsstørrelse på
grundene.
Stk. 3.
Overførsel til sommerhusområde
efter § 4, stk. 1 kan være betinget af, at
kommunalbestyrelsen har tilbageført
nærmere angivne arealer i sommer-
husområde til landzone, jf. § 5, stk. 2.
Herunder kan overførsler være betinget
af, at kommunalbestyrelsen har tilbageført
samtlige arealer, som kommunalbestyrel-
sen ifølge bekendtgørelsen skal tilbagefø-
re til landzone.
§ 5.
Nærmere angivne landzonearealer,
der i kommuneplanen er udlagt som som-
merhusområde, jf. kapitel 6-16, udtages af
kommuneplanen med bekendtgørelsens
ikrafttræden. Kommunalbestyrelsen kan
herefter ikke længere overføre disse are-
aler til sommerhusområde ved lokalplan
efter lovens almindelige regler.
Stk. 2.
Nærmere angivne arealer i som-
merhusområde, jf. kapitel 6-16, skal kom-
munalbestyrelsen tilbageføre til landzone
efter lovens almindelige regler.
§ 6.
Plan- og Landdistriktsstyrelsen kan
efter ansøgning fra kommunalbestyrelsen
dispensere fra bekendtgørelsens bestem-
melser om, at kommunalbestyrelsen skal
tilbageføre nærmere angivne arealer til
landzone, svarende til et antal grunde.
Plan- og Landdistriktsstyrelsen skal ved
dispensation i medfør af 1. pkt. reducere
det maksimale antal grunde, der kan ud-
stykkes i de udlagte sommerhusområder
i kommunen, med samme antal grunde.
Kapitel 4. Generelle vilkår og bortfald
af planlægningsmulighed
§ 7.
Kommunalbestyrelsen skal ved
kommune- og lokalplanlægning for nye
sommerhusområder i medfør af § 4, stk.
1, inddrage hensyn til natur- og land-
skabsinteresser samt væsentlige nationale
interesser og i relevant omfang fastlægge,
hvorledes der sikres overensstemmelse
mellem planlægningen og varetagelsen af
disse hensyn.
§ 8.
Muligheden for at overføre områder
til sommerhusområde efter § 4 gælder i op
til 4 år fra bekendtgørelsens ikrafttræden.
Lokalplan om overførsel til sommerhus-
område skal være endeligt vedtaget og
offentliggjort inden denne frist.
Kapitel 5. Orientering af lodsejere,
lokal offentliggørelse og tilretning af
kommuneplan
§ 9.
Kommunalbestyrelsen skal orientere
de grundejere, hvis ejendomme er om-
fattet af bekendtgørelsen, og efter kom-
munalbestyrelsens nærmere vurdering
foretage lokal offentliggørelse af bekendt-
gørelsen og oplyse om den forventede
proces for planlægningen i kommunen.
§ 10.
Kommunalbestyrelsen skal ved
førstkommende nye eller reviderede
kommuneplan tilrette kommuneplanen
for at bringe den i overensstemmelse med
bekendtgørelsen. Kommunalbestyrelsen
skal i kommuneplanen udtage eventuelle
sommerhusområder, der er udlagt med
LANDSPLANDIREKTIV
I
6
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0009.png
PLAN- OG LANDDISTRIKSSTYRELSEN
bekendtgørelsen, men som i medfør af §
8 ikke længere kan overføres til sommer-
husområde.
§ 11.
Bekendtgørelsen er ikke til hinder for,
at ministeren for byer- og landdistrikter
for de omfattede områder kan anvende
beføjelser om landsplanlægning efter
planlovens § 3 og er ikke til hinder for, at
myndigheder kan fremsætte indsigelse
mod planforslag for områderne efter
planlovens §§ 29, 29 a, 29 b eller 29 c.
LANDSPLANDIREKTIV
I
7
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0010.png
Kapitel 6
Assens Kommune
UDLÆG
Brunshuse
8 I PLAN-
OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
8 I PLAN-
OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0011.png
Assens Kommune
§ 12 OMRÅDET
BRUNSHUSE
Stedsspecifikke bemærkninger
Området er omgivet af et eksisterende sommerhusområde mod vest, og land-
brugsarealer mod nord, øst og syd. Området er ubebygget og ligger ca. 350
meter fra kysten.
Et område på ca 0,4 ha ved Lil-
lehøj, som vist på kortbilag A1,
(Brunshuse), udlægges til sommer-
husformål
Stk. 2.
Der må udstykkes op til 4
sommerhusgrunde inden for om-
rådet
Området indgår i et større sammenhængende landskab og bevaringsværdige
landskaber, men rummer ikke særlige landskabsinteresser.
Den østlige del af området er omfattet af skovbyggelinje.
9
I
PLAN-
OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0012.png
Kapitel 7
Faaborg-Midtfyn Kommune
UDLÆG
Nab
Bøgebjerglund
Hesseløje
Klintholm
TILBAGEFØRSEL
10 I PLAN
-
OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
10 I PLAN
-
OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0013.png
Faaborg-Midtfyn Kommune
§ 13. OMRÅDET
NAB
Stedsspecifikke bemærkninger
Området er omgivet af et eksisterende sommerhusområde mod nord, og land-
brugsarealer mod øst og syd. Landskabet er præget af et let bølgende terræn, der
skråner mod kysten. Området grænser op til et eksisterende sommerhusområde
og er ubebygget. Der er ca. 400 meter til kysten.
Et område på ca 2,7 ha ved Mose-
gården, som vist på kortbilag A2
(Nab) udlægges til sommerhusfor-
mål
Stk 2 Der må udstykkes op til
15 sommerhusgrunde inden for
området
Stk. 3. Stk. 1-2 finder først anven-
delse, når kommunalbestyrelsen
har truffet endelig beslutning om,
at området Klintholm udtages af
kommuneplanen, jf § 16
Området indgår i et større bevaringsværdigt landskab, men rummer ikke
særlige landskabsinteresser.
Udlægget og dermed overførsel ved lokalplan er betinget af, at området
Klintholm i Faaborg-Midtfyn Kommune udtages af kommuneplanen, jf. stk. 4.
11
I
PLAN
-
OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0014.png
Faaborg-Midtfyn Kommune
§ 14. OMRÅDET
BØGEBJERGLUND
Stedsspecifikke bemærkninger
Området er omgivet af et eksisterende sommerhusområde mod syd og vest
og landbrugsarealer mod nord og øst. Området grænser op til et eksisterende
sommerhusområde og er ubebygget. Området ligger ca. 450 meter fra kysten.
Et område på ca 1,5 ha ved Bø-
gebjerglund, som vist på kortbilag
A3 (Bøgebjerglund) udlægges til
sommerhusformål
Stk 2 Der må udstykkes op til
10 sommerhusgrunde inden for
området
Stk. 3. Stk. 1-2 finder først anven-
delse, når kommunalbestyrelsen
har truffet endelig beslutning om
at området Klintholm udtages af
kommuneplanen, jf § 16
Området indgår i bevaringsværdige landskaber, men rummer ikke særlige
landskabsinteresser.
Udlægget og dermed overførsel ved lokalplan er betinget af, at området
Klintholm i Faaborg-Midtfyn Kommune udtages af kommuneplanen, jf. stk. 4.
12
I
PLAN
-
OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0015.png
Faaborg-Midtfyn Kommune
§ 15. OMRÅDET
HESSELØJE
Stedsspecifikke bemærkninger
Området er afgrænset af eksisterende sommerhusområder mod nord, øst og
vest, mens det mod syd grænser op til landbrugsarealer. Det ubebyggede områ-
de ligger ca. 250 meter fra kysten og er kendetegnet ved et marint forland mod
nord og syd, landbrugsdrift, stendiger og mindre skovområder.
Et område på ca 2,2 ha ved Hes-
seløjevej, som vist på kortbilag A4
(Hesseløje) udlægges til sommer-
husformål
Stk 2 Der må udstykkes op til 12
sommerhusgrunde inden for om-
rådet
Stk. 3. Stk. 1-2 finder først anven-
delse, når kommunalbestyrelsen
har truffet endelig beslutning om
at området Klintholm udtages af
kommuneplanen, jf § 16
Området indgår delvis i bevaringsværdige landskaber, men rummer ikke
særlige landskabsinteresser.
Udlægget og dermed overførsel ved lokalplan er betinget af, at kommune-
planrammen for området Klintholm i Faaborg-Midtfyn Kommune udtages af
kommuneplanen, jf. stk. 4.
13
I
PLAN
-
OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0016.png
Faaborg-Midtfyn Kommune
§ 16 OMRÅDET
KLINTHOLM
Stedsspecifikke bemærkninger
Arealet er svarende til 32 sommerhusgrunde.
Det udpegede område er i kommuneplanen udlagt til et sommerhusområde
på baggrund af Landsplandirektiv for udlæg og omplacering af sommer-
husområder (2019). Med det nye landsplandirektiv ophæves det tidligere
landsplandirektiv delvist, jf. kapitel 17 om ikrafttræden mm.
Et i kommuneplanen udlagt områ-
de på ca 4 ha til sommerhusformål
ved Assensvej og Klintebakkevej,
som vist på kortbilag A5, udtages
af kommuneplanen, jf også § 35
14
I
PLAN
-
OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0017.png
Kapitel 8
Haderslev Kommune
Kelstrup Strand
UDLÆG
15 I PLAN
-
OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
15 I PLAN
-
OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0018.png
Haderslev Kommune
§ 17. OMRÅDET
KELSTRUP STRAND
Stedsspecifikke bemærkninger
Området er placeret mellem eksisterende bebyggelse, i form af gårdanlæg og
et nyere sommerhusområde mod øst, vest og syd. Mod nord grænser det op til
Kelstrupvej. Området er ubebygget og ligger ca. 450 meter fra kysten.
Et område på ca 1,1 ha ved Kel-
strupvej, som vist på kortbilag A6
(Kelstrup Strand), udlægges til
sommerhusformål
Stk 2 Der må udstykkes op til
10 sommerhusgrunde inden for
området
Området indgår i bevaringsværdige landskaber, samt større sammenhæn-
gende landskaber, men rummer ikke særlige landskabsinteresser.
Området er som helhed omfattet af skovbyggelinje.
Området ligger i et område som potentiel økologisk forbindelse, men rummer
ikke særlige naturbeskyttelsesinteresser.
16
I
PLAN
-
OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0019.png
Kapitel 9
Mariagerfjord Kommune
Kystvejen syd
Dyrehaven
Sellegaardevej/
Nørre Hurupvej
Ajstrup Syd
UDLÆG
TILBAGEFØRSEL
Ajstrup Vest
17 I PLAN
-
OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
17 I PLAN
-
OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0020.png
Mariagerfjord Kommune
§ 18. OMRÅDET
KYSTVEJEN SYD
Stedsspecifikke bemærkninger
Området er placeret mellem eksisterende bebyggelse, i form af gårdanlæg og
et sommerhusområde mod nord, vest og syd. Mod vest grænser det op marker.
Området er ubebygget og ligger ca. 300 meter fra kysten.
Et område på ca 23 ha ved Øster
Hurup, som vist på kortbilag A7
(Kystvejen syd), udlægges til som-
merhusformål
Stk 2 Der må udstykkes op til
19 sommerhusgrunde inden for
området
Stk. 3. Stk. 1-2 finder først anven-
delse, når kommunalbestyrelsen
har truffet endelig beslutning om
tilbageførsel til landzone for områ-
det ved Ajstrup Syd, jf § 21
Stk. 4. Stk. 1-2 finder først anven-
delse, når kommunalbestyrelsen
har truffet endelig beslutning om,
at området ved Ajstrup Vest udta-
ges af kommuneplanen, jf § 22
Området ligger på et areal, hvor skovrejsning er ønsket.
Området er i Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen
2019 en del af et område, der er udpeget som et udviklingsområde.
Udlægget og dermed overførsel ved lokalplan er betinget af, at området
Ajstrup Syd tilbageføres til landzone, og at Ajstrup Vest udtages af kommu-
neplanen, jf. stk. 4 og 5.
18
I
PLAN
-
OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0021.png
Mariagerfjord Kommune
§ 19. OMRÅDET
DYREHAVEN
Stedsspecifikke bemærkninger
Området er placeret mellem eksisterende bebyggelse, i form af gårdanlæg og
et nyere sommerhusområde mod øst, nord og syd. Mod vest grænser det op til
marker. Området er ubebygget og ligger ca. 1 km fra kysten.
Et område på ca 2,1 ha ved Øster
Hurup, som vist på kortbilag A8
(Dyrehaven), udlægges til som-
merhusformål
Stk 2 Der må udstykkes op til
18 sommerhusgrunde inden for
området
Stk. 3. Stk. 1-2 finder først anven-
delse, når kommunalbestyrelsen
har truffet endelig beslutning om
tilbageførsel til landzone for områ-
det ved Ajstrup Syd, jf § 21
Stk. 4. Stk. 1-2 finder først anven-
delse, når kommunalbestyrelsen
har truffet endelig beslutning om,
at området ved Ajstrup Vest udta-
ges af kommuneplanen, jf § 22
Området ligger på et areal, hvor skovrejsning er ønsket.
Området er i Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen
2019 en del af et område, der er udpeget som et udviklingsområde.
Udlægget og dermed overførsel ved lokalplan er betinget af, at området
Ajstrup Syd tilbageføres til landzone, og at Ajstrup Vest udtages af kommu-
neplanen, jf. stk. 4 og 5.
19
I
PLAN
-
OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0022.png
Mariagerfjord Kommune
§ 20. OMRÅDET
SELLEGAARDEVEJ/
NØRRE HURUPVEJ
Stedsspecifikke bemærkninger
Området er afgrænset af et større sommerhusområde mod øst ved Øster Hurup
By. Mod nord er der åbne kig mod skov. Mod syd er der åbne marker. Området
ligger ca. 700 meter fra kysten.
Et område på ca 4,8 ha ved Øster
Hurup, som vist på kortbilag A 9
(Sellegaardevej/Nørre Hurupvej),
udlægges til sommerhusformål
Stk 2 Der må udstykkes op til
42 sommerhusgrunde inden for
området
Stk. 3. Stk. 1-2 finder først anven-
delse, når kommunalbestyrelsen
har truffet endelig beslutning om
tilbageførsel til landzone for områ-
det ved Ajstrup Syd, jf § 21
Stk. 4. Stk. 1-2 finder først anven-
delse, når kommunalbestyrelsen
har truffet endelig beslutning om,
at området ved Ajstrup Vest udta-
ges af kommuneplanen, jf § 22
Området ligger delvist på et areal, hvor skovrejsning er ønsket.
Området er i Landsplandirektiv for udviklingsområder i kystnærhedszonen
2019 en del af et område, der er udpeget som et udviklingsområde.
Udlægget og dermed overførsel ved lokalplan er betinget af, at området
Ajstrup Syd tilbageføres til landzone, og at Ajstrup Vest udtages af kommu-
neplanen, jf. stk. 4 og 5.
20
I
PLAN
-
OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0023.png
Mariagerfjord Kommune
§ 21. OMRÅDET
AJSTRUP SYD
Stedsspecifikke bemærkninger
Arealet er svarende til 55 sommerhusgrunde.
Området er i dag omfattet af lokalplan H.2.1, Mariagerfjord Sommerhusom-
råde ved Ajstrup.
Det udpegede område er i kommuneplanen udlagt til et sommerhusområde
i kommuneplanens ramme AJS.S.1.
Der kan først planlægges for sommerhusgrunde i områderne Kystvejen syd,
Dyrehaven og Sellegaardevej/Nørre Hurupvej, når sommerhusområdet Aj-
strup Syd er tilbageført til landzone.
Et sommerhusområde på ca 6,6 ha
ved Vindblæs Plantagevej og Kær-
agervej, som vist på kortbilag A10
(Ajstrup Syd), skal kommunalbesty-
relsen tilbageføre til landzone efter
planlovens almindelige regler
21
I
PLAN
-
OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0024.png
Mariagerfjord Kommune
§ 22. OMRÅDET
AJSTRUP VEST
Stedsspecifikke bemærkninger
Arealet er svarende til 37 sommerhusgrunde.
Det udpegede område er i kommuneplanen udlagt til et sommerhusområde
i kommuneplanens ramme AJS.S.1.
Der kan først planlægges for sommerhusgrunde i områderne Kystvejen syd,
Dyrehaven og Sellegaardevej/Nørre Hurupvej, når det rammelagte område
Ajstrup Vest er udtaget af kommuneplanen.
Et i kommuneplanen udlagt som-
merhusområde på ca 4,3 ha ved
Pilevænget, som vist på kortbilag
A11 (Ajstrup Vest), udtages af
kommuneplanen
22
I
PLAN
-
OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0025.png
Kapitel 10
Middelfart Kommune
Båring Vig
UDLÆG
23 I PLAN
-
OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
23 I PLAN
-
OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0026.png
Middelfart Kommune
§ 23. OMRÅDET
BÅRING VIG
Stedsspecifikke bemærkninger
Området er beliggende mellem sommerhusbebyggelse mod nord og camping-
plads mod nordøst og landbrugsområder med spredt bebyggelses mod syd og
vest. Området er delvist bebygget. Området grænser op til en skovbyggelinje.
Der er ca. 400 meter til kysten.
Et område på ca 7,6 ha ved Kyst-
vejen, som vist på kortbilag A12
(Båring Vig), udlægges til sommer-
husformål
Stk 2 Der må udstykkes op til
20 sommerhusgrunde inden for
området
Stk 3 Der kan ikke udstykkes
sommerhusgrunde på arealer, der
er omfattet af naturbeskyttelseslo-
vens § 3, som vist på kortbilag A12
Området rummer et naturbeskyttet areal på ca. 180 m2 (beskyttet sø), som
er omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3, hvor der ikke kan udlægges nye
sommerhusgrunde, jf. planlovens § 5 b, stk. 4, nr. 4.
Området indgår i bevaringsværdige landskaber, samt større sammenhæn-
gende landskaber, men rummer ikke særlige landskabsinteresser.
24
I
PLAN
-
OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0027.png
Kapitel 11
Nordfyns Kommune
Strandgyden, Skåstrup
Hasmark
UDLÆG
25 I PLAN
-
OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
25 I PLAN
-
OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0028.png
Nordfyns Kommune
§ 24. OMRÅDET
STRANDGYDEN,
SKÅSTRUP
Stedsspecifikke bemærkninger
Området er beliggende nordvest for Skåstrup landsby på et terræn, der skråner
let mod Lillebælt. Mod øst er området afgrænset af Strandgyden, der vejbetjener
det eksisterende område, mod nord af det eksisterende sommerhusområde og
mod vest og syd er der dyrkede landsbrugsarealer. Mod nordøst grænser områ-
det op til en beskyttet eng. Der er ca. 350 meter til kysten.
Et område på ca 6 ha ved Nord-
borgvej, som vist på kortbilag A13
(Strandgyden, Skåstrup), udlægges
til sommerhusformål
Stk 2 Der må udstykkes op til
30 sommerhusgrunde inden for
området
Området indgår i et større sammenhængende landskab, men rummer ikke
særlige landskabsinteresser.
26
I
PLAN
-
OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0029.png
Nordfyns Kommune
§ 23. OMRÅDET
HASMARK
Stedsspecifikke bemærkninger
Området er beliggende tæt på landsbyen Hasmark og ligger 300 m fra kysten.
Mod nord er området afgrænset af et eksisterende sommerhusområde. Mod vest
og syd har området et åbent karakter med landbrugsarealer og enkelte gård-
bebyggelser. Mod øst er området afgrænset af en eksisterende campingplads.
Området er ca. 300 meter fra kysten.
Et område på ca 10,4 ha ved Has-
mark, som vist på kortbilag A14
(Strandvejen, Hasmark), udlægges
til sommerhusformål
Stk 2 Der må udstykkes op til
48 sommerhusgrunde inden for
området
Området indgår delvist i et område som økologisk forbindelse, men rummer
ikke særlige naturbeskyttelsesinteresser.
27
I
PLAN
-
OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0030.png
Kapitel 12
Odsherred Kommune
Nordre Strandvej
UDLÆG
28 I PLAN
-
OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
28 I PLAN
-
OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0031.png
Odsherred Kommune
§ 26. OMRÅDET
NORDRE STRANDVEJ
Stedsspecifikke bemærkninger
Området er beliggende tæt på kysten og er omkranset af eksisterende som-
merhusområder mod nord og syd. Mod øst og vest er der marker og spredte
gårdbebyggelser. Området ligger ca. 250 meter fra kysten.
Et område på ca 5,1 ha ved Lum-
sås by, som vist på kortbilag A15
(Nordre Strandvej), udlægges til
sommerhusformål
Stk 2 Der må udstykkes op til
24 sommerhusgrunde inden for
området
Området indgår i et bevaringsværdigt landskab, men rummer ikke særlige
landskabsinteresser.
Området ligger delvis i konsekvenszone omkring produktionserhverv udlagt i
kommuneplan 2021-2033.
29
I
PLAN
-
OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0032.png
Kapitel 13
Svendborg Kommune
Bøsøre
UDLÆG
Revsøre
30 I PLAN
-
OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
30 I PLAN
-
OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0033.png
Svendborg Kommune
§ 27. OMRÅDET
BØSØRE
Stedsspecifikke bemærkninger
Området er placeret bag et eksisterende sommerhusområde. Området ligger ca.
360 meter fra kysten og drives i dag som konventionelt landbrug.
Et område på ca 3,4 ha, som vist på
kortbilag A16 (Bøsøre), udlægges
til sommerhusformål
Stk 2 Der må udstykkes op til
22 sommerhusgrunde inden for
området
Området indgår i et større område, der er udpeget som økologisk forbindelse.
31
I
PLAN
-
OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0034.png
Svendborg Kommune
§ 28. OMRÅDET
REVSØRE
Stedsspecifikke bemærkninger
Revsøre er et mindre lokalområde, som hovedsageligt består af et eksisterende
sommerhusområde, en campingplads og Revsøre Fiskerleje. Området ligger ca.
350 meter fra kysten og drives i dag som konventionelt landbrug.
Et område på ca 4 ha, som vist på
kortbilag A17 (Revsøre), udlægges
til sommerhusformål
Stk 2 Der må udstykkes op til
25 sommerhusgrunde inden for
området
Området indgår i et større område, der er udpeget som økologisk forbindelse.
32
I
PLAN
-
OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0035.png
Kapitel 14
Sønderborg Kommune
Nordborg Resort
UDLÆG
33 I PLAN
-
OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
33 I PLAN
-
OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0036.png
Sønderborg Kommune
§ 29. OMRÅDET
NORDBORG RESORT
Stedsspecifikke bemærkninger
Området er ubebygget og ligger i tilknytning til et planlagt feriecenter samt i
nærheden af Oplevelsesparken Universe Science Park. Området ligger ca. 1 km
fra kysten. Sommerhusområdet indgår som en del af et eksisterende sommerhus-
område, der er udpeget i Landsplandirektiv 2021 for udlæg og omplacering af
sommerhusområder i kystnærhedszonen, hvor der er givet mulighed for udlæg
af 25 sommerhusgrunde.
Et område på ca 6,3 ha ved Nordals
Ferieresort (Nordborg Resort), som
vist på kortbilag A18, udlægges til
sommerhusformål
Stk 2 Der må udstykkes op til 14
nye sommerhusgrunde inden for
området
Stk 3 Der kan ikke udstykkes
sommerhusgrunde på arealer, der
er omfattet af naturbeskyttelseslo-
vens § 3, som vist på kortbilag A18
Området er delvist udlagt til større sammenhængende landskab i kommune-
planen, men rummer ikke særlige landskabsinteresser.
En del af området indeholder et mindre naturareal omfattet af naturbe-
skyttelseslovens § 3, hvor der ikke kan udlægges nye sommerhusgrunde, jf.
planlovens § 5 b, stk. 4, nr. 4.
Området ligger inden for skovbyggelinjen.
Området ligger delvis i konsekvenszone omkring produktionserhverv udlagt i
kommuneplan 2019-2031.
34
I
PLAN
-
OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0037.png
Kapitel 15
Vesthimmerlands Kommune
Kongshøjgaard
Trend Syd
UDLÆG
TILBAGEFØRSEL
35 I PLAN
-
OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
35 I PLAN
-
OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0038.png
Vesthimmerlands Kommune
§ 30. OMRÅDET
KONGSHØJGAARD
Stedsspecifikke bemærkninger
Området er placeret mellem en tidligere landejendom, som har været anvendt til
produktionsskole, og et eksisterende sommerhusområde. Området ligger ca. 800
meter fra kysten.
Et område på ca 1,5 ha, som vist
på kortbilag A19 (Kongshøjgaard),
udlægges til sommerhusformål
Stk 2 Der må udstykkes op til
10 sommerhusgrunde inden for
området
Området grænser op til Natura 2000-område nr. 30 Lovns Bredning.
Området indgår i bevaringsværdige landskaber, men rummer ikke særlige
landskabsinteresser.
Området er i sin helhed omfattet af skovbyggelinje.
36
I
PLAN
-
OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0039.png
Vesthimmerlands Kommune
§ 31. OMRÅDET
TREND SYD
Stedsspecifikke bemærkninger
Arealet er svarende til 43 sommerhusgrunde.
Området er i dag omfattet af lokalplan 139.
Det udpegede område er i kommuneplanen udlagt til et sommerhusområde
i kommuneplanens ramme 110.S.1.
Der kan først planlægges for sommerhusgrunde i området Kongshøjgaard i
Vesthimmerlands Kommune, når sommerhusområdet Trend Syd er tilbageført
til landzone.
Det udpegede område er udlagt til sommerhusområde på baggrund af
Landsplandirektiv for 14 sommerhusområder i kystnærhedszonen i Region
Nordjylland’ fra marts 2007. Med det nye landsplandirektiv ophæves det
tidligere landsplandirektiv delvist, jf. kapitel 17 om ikrafttræden mm.
Et sommerhusområde på ca 9,3 ha
svarende til 43 sommerhusgrunde,
som vist på kortbilag A20 (Trend
Syd), skal kommunalbestyrelsen
tilbageføre til landzone efter plan-
lovens almindelige regler, jf også
denne bekendtgørelses § 36
37
I
PLAN
-
OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0040.png
Kapitel 16
Viborg Kommune
Hjarbæk
UDLÆG
38 I PLAN
-
OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
38 I PLAN
-
OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0041.png
Viborg Kommune
§ 32. OMRÅDET
HJARBÆK
Stedsspecifikke bemærkninger
Området er beliggende tæt på Hjarbæk Fjord Camping i et kuperet terræn. Mod
vest og nord er området afgrænset af en eksisterende campingplads og boliger,
og mod syd ligger området i direkte tilknytning til åbne marker. Mod vest er der
ca. 450 meter til kysten.
Et område på ca 1,7 ha som vist på
kortbilag A21 (Hjarbæk), udlæg-
ges til sommerhusformål
Stk 2 Der må udstykkes op til
19 sommerhusgrunde inden for
området
Arealet er i sin helhed omfattet af skovbyggelinjen.
Området indgår i bevaringsværdige landskaber, men rummer ikke særlige
landskabsinteresser.
39
I
PLAN
-
OG LANDDISTRIKTSSTYRELSEN
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0042.png
PLAN- OG LANDDISTRIKSSTYRELSEN
Kapitel 17. Ikrafttræden og ophævelse
af tidligere landsplandirektiver
§ 34
Bekendtgørelsen træder i kraft den
[dd.mm.åååå].
§ 35:
Landsplandirektiv for udlæg og
omplacering af sommerhusområder i
kystnærhedszonen, december 2021, op-
hæves for så vidt angår det på kortbilag
A.5 (Klintholm, Faaborg-Midtfyn Kommu-
ne) viste område, jf. § 16.
§ 36:
Landsplandirektiv for 14 sommer-
husområder i kystnærhedszonen i Region
Midtjylland, marts 2007 ophæves for så
vidt angår det på kortbilag A.20 (Trend
Syd, Vesthimmerlands Kommune) viste
område, jf. § 31.
LANDSPLANDIREKTIV
I
40
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0043.png
PLAN- OG LANDDISTRIKSSTYRELSEN
Bemærkninger til generelle bestemmelser
Generelle bemærkninger
Til § 1.
Med landsplandirektivet anvender
ministeren for byer og landdistrikter
bemyndigelsen til at udstede et lands-
plandirektiv med regler, der fraviger
planlovens § 5 b, stk. 1, nr. 3, om, at der i
kystnærhedszonen ikke må udlægges nye
sommerhusområder, og at eksisterende
sommerhusområder skal fastholdes til fe-
rieformål. Det sker ved udlæg af områder,
der kan overføres til sommerhusområde,
og ved udpegning af sommerhusområder,
der skal tilbageføres til landzone, jf. planlo-
vens § 5 b, stk. 4.
Landsplandirektivet fraviger ikke andre
regler. Det betyder, at øvrige regler i
planloven og anden lovgivning gælder
uændret.
TIL § 2.
Bekendtgørelsens bestemmelser
om udlæg og tilbageførsel af sommer-
husområder i kystnærhedszonen og vilkår
herfor har retsvirkning som kommunepla-
ner, jf. planlovens § 3, stk. 2. Det betyder,
at kommunerne som udgangspunkt har
grundlag for henholdsvis at overføre
sommerhusområder ved lokalplan og
at tilbageføre sommerhusområder til
landzone efter planlovens almindelige
regler. Kommunalbestyrelsen skal dog
i forbindelse med lokalplanlægning for
overførsel til sommerhusområder være
opmærksomme på, at det tillige kan
kræve ændring af kommuneplanen efter
planlovens almindelige regler. Der henvi-
ses til bemærkningerne til § 4, stk. 1.
En række af de sommerhusudlæg, der
foretages med bekendtgørelsen, er
betinget af, at kommunerne tilbagefører
andre sommerhusområder til landzone.
Disse betingede sommerhusudlæg finder
først anvendelse og har retsvirkning som
kommuneplan, når betingelsen om tilba-
geførsel af andre sommerhusområder er
opfyldt.
TIL § 3.
Bekendtgørelsen gælder for om-
råder beliggende i Assens, Faaborg-Midt-
fyn, Haderslev, Mariagerfjord, Middelfart,
Nordfyns,
Odsherred,
Svendborg,
Sønderborg, Vesthimmerlands og Viborg
Kommuner.
Planlovens § 5 b, stk. 4, åbner mulighed
for at udlægge 6.000 sommerhusgrunde i
kystnærhedszonen under forudsætning af,
at kommunerne lader mindst 5.000 ube-
byggede sommerhusgrunde tilbageføre
til landzone. Med dette landsplandirektiv
gives mulighed for at udlægge i alt 342
sommerhusgrunde fordel på 17 områder,
mod at der tilbageføres samlet set 167
sommerhusgrunde fordelt på 4 områder.
Med bekendtgørelsen tilbagefører to
kommuner i alt 46 sommerhusgrunde
mere end der udlægges i de to kommuner.
Med bekendtgørelsen fordeles herudover
129 af puljen med de 1000 nye sommer-
husgrunde, der kan udlægges uden krav
om tilbageførsel. For bestemmelser og
kortbilag til de enkelte områder henvises
til bekendtgørelsens kapitel 6-16 med
tilhørende bemærkninger.
LANDSPLANDIREKTIV
I
41
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0044.png
PLAN- OG LANDDISTRIKSSTYRELSEN
TIL § 4.
Kommunalbestyrelsen kan på
baggrund af bekendtgørelsens be-
stemmelser overføre nærmere angivne
områder i kystnærhedszonen til som-
merhusområde ved lokalplan, idet også
ændring af kommuneplanen efter lovens
almindelige regler kan være nødvendig.
Som udgangspunkt vil kommunalbesty-
relsen i den efterfølgende planlægning
skulle fastsætte rammebestemmelser for
overførsel til sommerhusområde i medfør
af planlovens § 11 b, stk. 1. Forslag til
lokalplan og kommuneplantillæg kan
vedtages og offentliggøres samtidigt. De
konkrete områder, der kan overføres til
sommerhusområde, og eventuelle vilkår
herfor, er fastsat i bekendtgørelsens kapi-
tel 6 - 16.
Som det fremgår af bekendtgørelsens §
10 skal kommunerne i øvrigt foretage de
tilretninger af kommuneplanen, der er
nødvendige for at bringe den i overens-
stemmelse med bekendtgørelsen. Dette
kan ske i forbindelse med en senere ny
eller revideret kommuneplan.
Efter § 4, stk. 2, skal kommunalbestyrelsen
sikre, at nye grunde i hvert område i ud-
gangspunktet har en gennemsnitsstørrel-
se på minimum 1.200 m2 fraregnet veje,
fællesarealer m.m., medmindre der er en
begrundelse for en mindre gennemsnits-
størrelse på grundene. Enkelte grunde kan
dermed godt have en mindre størrelse
end 1.200 m2, hvis den gennemsnitlige
størrelse på grundene i sommerhusområ-
det minimum er 1.200 m2.
Begrundelse for en mindre gennemsnits-
størrelse på de nye grunde kan eksempel-
vis være ved omdannelse af eksisterende
bygninger som hoteller eller at størrelsen
på grundene i omgivende sommerhusom-
råder har en mindre gennemsnitsstørrelse
end 1.200 m2
§ 4, stk. 3. Overførsel til sommerhusom-
råde efter stk. 1 er i flere tilfælde betinget
af, at kommunalbestyrelsen har tilbageført
nærmere angivne arealer i sommer-
husområde til landzone. Det fremgår af
bekendtgørelsens bestemmelser for de
enkelte kommuner, at kommunalbestyrel-
ser, der skal tilbageføre arealer til landzo-
ne, jf. § 5, stk. 2, skal tilbageføre samtlige
disse arealer, inden kommunalbestyrelsen
kan overføre nye områder til sommerhus-
område. De konkrete områder, der skal
tilbageføres af kommunalbestyrelserne
for at opfylde betingelsen, er fastsat i
bekendtgørelsens kapitel 6 – 16.
Faaborg-Midtfyn, Mariagerfjord og Vest-
himmerlands Kommuner har udlæg af
sommerhusområder, som er betinget af
tilbageførsel af arealer i sommerhusområ-
de som nævnt i § 4, stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal have truffet
endelig afgørelse om tilbageførsel af de
nærmere angivne områder. Det vil sige,
at afgørelsen skal være upåklaget efter
klagefristens udløb, eller at Planklage-
nævnet har afsluttet behandlingen af en
klagesag uden at ophæve kommunalbe-
styrelsens afgørelse om tilbageførsel. Er
et sommerhusudlæg ikke betinget af, at
kommunalbestyrelsen tilbagefører et areal
i sommerhusområde, kan kommunalbe-
styrelsen gennemføre den kommunale
planlægning for overførsel til sommer-
husområde, så snart bekendtgørelsen er
trådt i kraft.
LANDSPLANDIREKTIV
I
42
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0045.png
PLAN- OG LANDDISTRIKSSTYRELSEN
TIL § 5.
Bekendtgørelsens § 5 indeholder
de generelle bestemmelser om tilbagefør-
sel af sommerhusgrunde, som forudsæt-
tes gennemført med henblik på udlæg
af nye sommerhusgrunde. Kommunerne
har i deres ansøgninger oplyst, hvilke
områder, der ønskes tilbageført for at
kunne udlægge nye sommerhusområder
i forholdet 1:1, hvor det er muligt. Der er
tale om ubebyggede arealer, der på bag-
grund af bl.a. beliggenhed vurderes ikke
at være hensigtsmæssige eller at være
mindre hensigtsmæssige set i forhold til
et ønske om at udlægge attraktive som-
merhusgrunde til gavn for lokale behov.
Der er enten tale om landzonearealer,
som er udlagt som sommerhusområde
i kommuneplanen, eller om arealer med
zonestatus sommerhusområde. Mari-
agerfjord Kommune ønsker at tilbageføre
i alt 13 ubebyggede sommerhusgrunde
mere, end de har ansøgt om at udlægge.
Disse 13 sommerhusgrunde indgår i den
samlede fordeling blandt de øvrige kom-
muner. Vesthimmerland Kommune ønsker
at tilbageføre alle 43 sommerhusgrunde i
sommerhusområdet Trend Syd til landzo-
ne, selvom der kun er givet mulighed for
at omplacere 10 af grundene i kommunen.
§ 5, stk. 1, omfatter landzonearealer, som
i kommuneplanen er udlagt som som-
merhusområde. De konkrete områder,
der udtages af kommuneplanen, er fastsat
i bekendtgørelsens kapitel 6 - 16 med
tilhørende kortbilag. Disse sommerhus-
udlæg udtages af kommuneplanen med
bekendtgørelsens ikrafttræden. Kommu-
nalbestyrelsen kan herefter ikke længere
overføre disse arealer til sommerhus-
område ved lokalplan efter planlovens
almindelige regler.
§ 5, stk. 2, omfatter arealer med zone-
status sommerhusområde. De konkrete
arealer, der skal tilbageføres, er fastsat i
bekendtgørelsens kapitel 6 - 16 med til-
hørende kortbilag. Med bekendtgørelsens
ikrafttræden gives kommunerne mulig-
hed for at tilbageføre angivne arealer til
landzone. Kommunalbestyrelsens tilbage-
førsel af sommerhusområder til landzone
sker efter planlovens almindelige regler, jf.
planlovens §§ 33 og 45.
Ophævelse af lokalplan foretages af
kommunalbestyrelsen gennem planlovens
§ 33, stk. 1, nr. 1, der ved samme lejlig-
hed træffer beslutning om at tilbageføre
området til landzone efter planlovens §
45, stk. 1. En beslutning om tilbageførsel
til landzone kan først træffes efter planlo-
vens § 45, stk. 3, når ejerne af de berørte
arealer har haft lejlighed til at fremsætte
bemærkninger inden for en frist på mindst
8 uger. Kommunalbestyrelsen skal give
særskilt underretning til ejere og pantha-
vere med oplysning om muligheden for at
kræve erstatning efter planlovens § 46.
I forbindelse med tilbageførsel af privat-
ejede arealer til landzone i henhold til §
45, stk. 1, kan der ydes erstatning efter
planlovens § 46 for udgifter, ejeren har
afholdt med henblik på ejendommens
udnyttelse i byzone. Efter praksis gælder
det også udgifter, ejeren har afholdt med
henblik på ejendommens udnyttelse i
sommerhusområde. Blandt andet på bag-
grund af kommunernes ansøgningsmate-
riale er det forventningen, at de fastsatte
tilbageførsler ikke vil medføre krav om
erstatning eller kun vil medføre krav om
samlet set mindre erstatninger, i medfør af
§ 46. Der henvises i øvrigt til de generelle
LANDSPLANDIREKTIV
I
43
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0046.png
PLAN- OG LANDDISTRIKSSTYRELSEN
bemærkninger nedenfor om planlovens
regler om tilbageførsel.
TIL § 6.
Med § 6 kan Plan- og Land-
distriktsstyrelsen efter ansøgning fra
kommunalbestyrelsen dispensere fra
bekendtgørelsens bestemmelser om, at
kommunalbestyrelsen skal tilbageføre
nærmere angivne arealer i sommerhus-
område til landzone. En dispensation
kan være relevant, hvis det måtte vise
sig umuligt eller uhensigtsmæssigt at
tilbageføre et eller flere af de arealer, som
ifølge bekendtgørelsen skal tilbageføres af
kommunalbestyrelsen. I en dispensation
skal det maksimale antal grunde, der
via bekendtgørelsen kan udstykkes i nye
sommerhusområder i kommunen, redu-
ceres med et antal, der svarer til det eller
de arealer, som ikke tilbageføres. Hvis der
efter dispensationen kun kan udstykkes
et væsentligt mindre antal grunde end
forudsat i bekendtgørelsen, kan det være
relevant at fastsætte vilkår om, hvor som-
merhusgrundene nærmere skal placeres
inden for det udlagte sommerhusområde,
herunder med henblik på at kunne ændre
afgrænsningen af sommerhusområdet.
TIL § 7.
Kommunalbestyrelsen skal ved
kommune- og lokalplanlægning for nye
sommerhusområder inddrage hensyn til
natur- og landskabsinteresser samt væ-
sentlige nationale interesser og i relevant
omfang fastlægge, hvorledes der sikres
overensstemmelse mellem planlægnin-
gen og varetagelsen af disse hensyn. Det
forudsættes herunder, at kommunalbe-
styrelsen i forbindelse med kommune- og
lokalplanlægning for sommerhusområdet
i relevant omfang sikrer overensstem-
melse med kommuneplanens øvrige ret-
ningslinjer, eventuelt ved en præcisering
af kommuneplanens øvrige retningslinjer
eller ved at tilpasse planlægningen for
sommerhusområdet med de nævnte
interesser. I forbindelse med den konkrete
planlægning skal kommunerne i relevant
omfang redegøre for planlægningens
forhold til disse interesser efter planlovens
almindelige regler.
For nogle af de udlagte sommerhus-
områder er der under hensyn til navnlig
områdets beliggenhed og størrelse fastsat
konkrete vilkår om udlæg af offentligt til-
gængelige grønne arealer, jf. kapitel 6 - 16.
Hensigten med disse vilkår er, at de nye
store sommerhusområder skal bidrage
positivt til den omkringliggende natur og
også gerne til gode naturoplevelser. Kom-
munerne skal i forbindelse med den videre
planlægning for sommerhusområderne
placere det ovenfor nævnte rekreative
og grønne areal inden for det udpegede
sommerhusområde eller i umiddelbar
tilknytning hertil, så arealet så vidt muligt
bidrager positivt til den omkringliggende
natur.
§ 7, stk. 2. Ved den videre planlægning
for nye sommerhusområder skal kom-
munalbestyrelserne tillige sikre, at de nye
sommerhusområder styrker eller fasthol-
der adgangen til kysten. Adgangen skal
være offentlig. Bekendtgørelsen fraviger
ikke øvrige regler, der sætter rammer
for kommunalbestyrelsens efterfølgende
lokal- og kommuneplanlægning eller for
realiseringen af planlægningen, herunder
regler om bygge- og beskyttelseslinjer,
internationale naturbeskyttelsesområder
og bilag IV-arter. Kommunernes konkrete
planforslag vil tillige skulle behandles efter
de almindelige regler om miljøvurdering
af planer og programmer, jf. lovbekendt-
LANDSPLANDIREKTIV
I
44
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0047.png
PLAN- OG LANDDISTRIKSSTYRELSEN
gørelse nr. 4 af 3. januar 2023 om miljø-
vurdering af planer og programmer og af
konkrete projekter (VVM). Kommunernes
afgørelser om disse forhold vil kunne på-
klages efter de almindelige regler herom
i den relevante lovgivning. Der henvises
til de generelle bemærkninger nedenfor
om forhold, der bør indgå i den videre
planlægning.
TIL § 8.
Muligheden for at overføre et
område til sommerhusområde i medfør af
bekendtgørelsens § 4, stk. 1, gælder i op
til 4 år fra bekendtgørelsens ikrafttræden.
Lokalplan om overførsel til sommerhus-
område skal være endeligt vedtaget og
offentliggjort inden denne frist.
Hvis et område, som kommunalbesty-
relsen i medfør af bekendtgørelsen kan
overføre til sommerhusområde, faktisk
har status som landzone efter fristen på 4
år, er det ikke længere muligt at overføre
området til sommerhusområde i medfør
af bekendtgørelsen. Det gælder, selv om
der allerede måtte være tilbageført arealer
til landzone i samme kommune. Udlagte
sommerhusområder, der bortfalder på
grund af bekendtgørelsens § 8, vil kunne
indgå i en senere ansøgning om udlæg
og omplacering af sommerhusområder i
kystnærhedszonen. Kommunalbestyrelsen
vil skulle tilrette kommuneplanen, så even-
tuelle sommerhusudlæg, der ikke længere
er aktuelle, udtages af kommuneplanen, jf.
bekendtgørelsens § 10.
TIL § 9.
Bestemmelsen forpligter kom-
munalbestyrelsen til at orientere de
grundejere, hvis ejendomme er omfattet
af bekendtgørelsen, og til efter kommu-
nalbestyrelsens nærmere vurdering at
foretage lokal offentliggørelse af bekendt-
gørelsen og oplyse om den forventede
proces for planlægningen i kommunen.
Kommunalbestyrelsen forpligtes med
bestemmelsen til at orientere grundejere
efter bekendtgørelsens ikrafttræden, men
kommunalbestyrelsen kan vælge også at
orientere allerede om forslaget til lands-
plandirektiv. Bestemmelsen skal være med
til at sikre en tidlig og lokal afstemt ori-
entering af bl.a. berørte grundejere. Den
efterfølgende mere konkrete kommunale
planlægning mv. gennemføres efter
planlovens almindelige regler, herunder
om offentliggørelse af planforslag og
underretning af bl.a. grundejere.
TIL § 10.
Det er i § 10 fastsat, at kommu-
nalbestyrelsen senest i førstkommende
kommuneplan, der er baseret på en
planstrategi efter lovens § 23 a, skal
foretage de nødvendige tilretninger af
kommuneplanen for at bringe den i over-
ensstemmelse med bekendtgørelsen.
Kommunalbestyrelsen skal således i den
førstkommende nye eller reviderede
kommuneplan bl.a. foretage de nød-
vendige ændringer af kommuneplanens
hovedstruktur for udviklingen og area-
lanvendelsen i kommunen samt tilrette
retningslinjer for udlægning af arealer til
sommerhusområdet.
Det er desuden fastsat, at kommu-
nalbestyrelsen skal udtage eventuelle
sommerhusområder, der er udlagt med
bekendtgørelsen, men som i medfør af
§ 8 ikke længere kan overføres til som-
merhusområde. Bestemmelsen er kun
relevant, hvis kommunalbestyrelsen ikke
har vedtaget lokalplaner for nogle af de
udlagte sommerhusområder inden for
fristen på 4 år.
LANDSPLANDIREKTIV
I
45
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0048.png
PLAN- OG LANDDISTRIKSSTYRELSEN
Tilretningen af kommuneplanen skal i gi-
vet fald foretages senest i førstkommende
nye eller reviderede kommuneplan, der
vedtages efter udløbet af fristen på 4 år.
TIL § 11.
Bekendtgørelsen er ikke til hinder
for, at ministeren for byer- og landdistrikter
kan anvende beføjelser om landsplanlæg-
ning efter planlovens § 3 for de omfattede
områder og er ikke til hinder for, at myn-
digheder kan fremsætte indsigelse mod
forslag til lokalplaner for områderne efter
planlovens §§ 29, 29 a, 29 b eller 29 c.
En minister vil således kunne fremsætte
indsigelser mod forslag til kommune- og
lokalplaner for sommerhusområderne ud
fra de nationale interesser, som fremgår af
planloven, herunder vækst, erhvervsud-
vikling, naturbeskyttelse, miljøbeskyttelse,
klimabeskyttelse, bevarelse af kulturarv og
landskaber, hensyn til nationale og regio-
nale anlæg, regler og beslutninger efter §
3 eller regler udstedt i medfør af § 3, stk. 1,
i lov om statsligt udpegede energiparker.
De nationale interesser i kommuneplan-
lægningen fremgår af Oversigt over na-
tionale interesser i kommuneplanlægning
( juli 2023).
LANDSPLANDIREKTIV
I
46
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 124: Orientering om udstedelse af bekendtgørelse om landsplandirektiv 2025 for udlæg og omplacering af sommerhusområder i kystnærhedszonen, fra by-, land-, og kirkeministeren
3074652_0049.png