Udvalget for Landdistrikter og Øer 2024-25
ULØ Alm.del Bilag 122
Offentligt
3073074_0001.png
Folketingets udvalg for
landdistrikter og øer
Dato: 28. september 2025
Lolland Kommune
Strategi og Politik
Torvet 3
4930 Maribo
Tlf.: 54 67 67 67
www.lolland.dk
Færgefart til Askø, Fejø og Femø
Kære udvalg
Der har i de seneste år været sagt og skrevet meget om Lolland
Kommunes færgefart til Askø, Fejø og Femø - også i Folketingets
udvalg for landdistrikter og øer. Kritikken er klar; De nye priser er
helt ude i hampen, antallet af afgange er ødelæggende lavt, ruterne
håbløse, processen udemokratisk og Lolland Kommune er ene og
alene ude på at ødelægge ø-livet. Er det overhovedet lovligt?
Heldigvis er det ikke sådan, at jeg – og et flertal i byrådet – har
oplevet sagen. Vi har på Lolland en fornuftig færgefart, der er på ni-
veau med, hvad man er vant til i andre kommuner, både i forhold til
pris og antallet af afgange. Og de ændringer, der er indført, har alle
haft til formål at rydde op i gamle forhold, gøre det muligt at inve-
stere i en grøn elfærge og bringe en bedre balance imellem udgifter
og indtægter. Løsninger, der hver på sin vis skal være med til at
sikre en mere stabil, bæredygtig og fremtidssikret færgefart - ikke
det modsatte.
Baggrunden er en færgestrategi, der blev vedtaget i september
2023. Her er der arbejdet med alt fra færgeflåde og investeringspla-
ner til den daglige drift og serviceniveau. Resultaterne er nu ved at
være implementeret; Det har ført til ændrede ruter, nye priser, ny
sejlplan og en beslutning om køb af mindst en ny elfærge.
Der er mange interesser i spil - også på tværs af de tre øer - og det
er ikke alt, vi kan løse eller blive enige om. Men det er mit indtryk,
at vi har haft en åben proces, hvor der har været gode muligheder
for at byde ind. Blandt andet i fire arbejdsgrupper, der har bidraget
med vigtig viden om de lokale forhold.
Til jeres orientering har jeg vedlagt et lille faktaark, der beskriver de
vigtigste ændringer. Der er desuden mere info på vores hjemmesi-
de, hvor der også ligger et afsnit om de økonomiske forhold. Se:
www.lolland.dk/om-færgestrategien.
Har I spørgsmål, er I altid velkomne til at kontakte mig.
Med venlig hilsen
Holger Schou Rasmussen
Borgmester i Lolland Kommune
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 122: Henvendelse af den 29/9-25 fra Holger Schou Rasmussen, borgmester i Lolland Kommune, vedr. færgefart til Askø, Femø og Fejø
3073074_0002.png
Lolland Færgefart - Hvad er ændret?
NY SEJLPLAN: Færre afgange
Der er i 2025 indført en ny sejlplan, hvor antallet
af afgange er reduceret til et niveau, der matcher
perioden før corona. Det er sikret, at den samlede
kapacitet stadig kan dække det samlede behov.
Siden 2007 er antallet af daglige enkeltsejladser
steget med 11,9%, mens øernes befolkningstal om-
vendt er faldet med 22,9%. Et fald, der ser ud til at
fortsætte. Desuden var der på mange afgange kun
få eller ingen passagerer - især i døgnets ydertimer.
Med den nye plan er antallet af afgange tilpasset
både befolknings- og passagertal.
På niveau med andre kommuner
Lolland Kommunes betjening af de tre øer er ikke
markant anderledes end i andre kommuner. Heller
ikke efter, at antallet af afgange er reduceret.
På en hverdag i højsæsonen har vi 19 afgange fra
Fejø og 7 fra Femø, mens samme tal fra Endelave
kun er 4. Fra Askø, der kun har lidt over 40 indbyg-
gere, er tallet 8, mens der fra Tunø er 4, selvom
Tunø har væsentligt flere indbyggere.
NYE PRISER: Samme pris til tre øer
Lolland Byråd vedtog i september 2025 et nyt takst-
blad for 2026. Her er færgefartens priser sat op. Det
gælder især til Fejø, idet et solidarisk princip bety-
der, at prisen til de tre øer fremover bliver ens.
Stigningen skyldes blandt andet, at der generelt er
behov for at få en bedre balance mellem indtægter
og udgifter. Prisen har i mange år været holdt på et
lavt niveau - f.eks. har et månedskort kun kostet,
hvad der svarer til 3 enkeltture pr. måned.
Hvad koster det nu?
En voksenbillet kommer fremover til at koste 65
kr., mens en bil koster 160 kr. Begge dele tur/retur.
Fastboende og børn under 12 år rejser gratis.
Til sammenligning kostede en voksenbillet til Askø
tidligere 55 kr., til Fejø 50 kr. og til Femø 75 kr. Pri-
sen er dermed steget med hhv. 18 og 30% til Askø
og Fejø, mens den er faldet med 13% til Femø.
Rejser man ofte, kan man få rabat. Det gælder især
for øboerne. Her kan man købe et månedskort til
biler til 960 kr. eller et årskort med 20% i rabat til
9.200 kr. Prisen for et månedskort svarer dermed
nu til 6 enkeltture.
Samme niveau som andre steder
De nye priser er stadig på niveau med andre kom-
muners priser på lignende rejser. F.eks. skal man
betale 120 kr. for at komme til Endelave, 70 kr. til
Omø og 90 kr. til Strynø. For biler koster det hhv.
240 kr. til Endelave, 152 til Omø og 225 til Strynø.
Det er ikke væsentligt anderledes end vores priser.
På erhvervsområdet ses samme tendens. F.eks.
skal man i Kalundborg betale 160 kr. for en gulpla-
debil til Sejerø og 140 kr. til Nekselø. På Lolland er
prisen 160 kr.
Den nye prismodel giver desuden en mere enkel
struktur med færre kategorier og rabatordninger.
Det gør det mere gennemskueligt for passagererne
og samtidig lettere at administrere.
NY ELFÆRGE: Er det nødvendigt?
Lolland Kommunes tre færger er fra henholdsvis
1992, 1996 og 2001. En færges levetid er typisk
30 år. Der er derfor udsigt til en mere ustabil drift
og/eller ekstra udgifter til vedligeholdelse i de
kommende år. Desuden ventes større udgifter til
CO2-afgifter og stærkere krav til miljøhensyn, som
ikke kan imødekommes med de tre dieselfærger.
Det er derfor besluttet at indkøbe (mindst) en ny
elfærge. En investering på op mod 150 mio. kr. i
en moderne, grøn og fremtidssikret færgefart.
NYE RUTER: Længere sejltid til Askø
Alle færger afgår nu fra Kragenæs på Lolland. Før
afgik færgen til Askø fra Bandholm. Det giver en
ekstra sejltid til Askø på 10 minutter – svarende til
2 sømil. Sejltiden til Femø og Fejø er uændret.
Ved at samle alle tre ruter i samme havn kan både
personale og færger betjene alle tre øer fleksibelt.
Desuden skaber det en besparelse på både perso-
naletid og drift af det ekstra færgeleje.