Udvalget for Landdistrikter og Øer 2024-25
ULØ Alm.del Bilag 114
Offentligt
3059898_0001.png
Fremtidens mobilitet
i landdistrikterne
April 2025
Foto: Sofia Karlsen, Odsherred Kommune
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Henvendelse af 28/8-25 fra Landdistrikternes Fællesråd om mobilitet i landdistrikterne og anmodning om foretræde
3059898_0002.png
Fremtidens mobilitet i landdistrikterne
Fremtidens mobilitet i
landdistrikterne
Den kollektive transport og mobiliteten i
landdistrikterne er under pres, og mange
busruter er blevet nedlagt i de seneste år.
Det gør det sværere for ældre, unge og
andre borgere at komme til arbejde,
uddannelse, lægebesøg og daglige
aktiviteter, hvilket skaber en negativ spiral
og gør det mindre attraktivt at bo i
landsbyerne. Denne udvikling skal vi
vende. Det er afgørende, at hele Danmark
– også landdistrikterne – har en
velfungerende kollektiv transport, der
styrker både mobiliteten og
sammenhængskraften i vores samfund.
Derfor lancerer Landdistrikternes
Fællesråd 5 pejlemærker for
fremtidens mobilitet i landdistrikterne
Det kræver nytænkning af den kollektive
transport og mere fleksible
mobilitetsløsninger. Der skal være
mulighed for at tage en bus eller et tog
inden for rimelig tid, og vi skal investere i
el-busser og sikre gennemskuelige og
overkommelige priser, så kollektiv
transport bliver et reelt alternativ til bilen.
Med udspillet ”Fremtidens mobilitet i
landdistrikterne” præsenterer vi fem
pejlemærker, der skal sikre bedre
mobilitet i hele landet. Det kræver tiltag
som skaber en bedre sammenhæng og
det vil kræve både investeringer og
politisk vilje at prioritere kollektiv
transport, som er afgørende for at styrke
bosætning, erhvervslivet, fastholdelse af
unge og ældre samt udviklingen i de
danske landdistrikter.
Vi håber, at disse pejlemærker kan vise
vejen frem mod en fremtid, hvor det er
muligt at bo, leve, arbejde og uddanne
sig i hele landet uden egen bil.
Foto: Peter Prik
I Landdistrikternes Fællesråd har vi en klar
ambition: Det skal være muligt at bo, leve,
arbejde og uddanne sig i hele landet
uden at være afhængig af egen bil. 22 %
af familierne i landdistrikterne ejer ikke en
bil og er afhængige af kollektiv transport.
Hvis den kollektive transport bliver en
bedre løsning, kan det samtidig mindske
behovet for, at familier anskaffer sig bil
nummer to eller tre.
God læselyst!
Steffen Damsgaard
Formand
Landdistrikternes Fællesråd
1
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Henvendelse af 28/8-25 fra Landdistrikternes Fællesråd om mobilitet i landdistrikterne og anmodning om foretræde
3059898_0003.png
Fremtidens mobilitet i landdistrikterne
Introduktion
Vores pejlemærker bygger på en tilgang,
hvor busser og tog udgør rygraden i de
faste rutenet, og hvor supplerende og mere
fleksible mobilitetsformer skal ses i
kombination med den kollektive transport
og gøre det muligt at komme fra sin
landsby og videre med det lokale rutenet
og hovednettet. På denne måde sikrer vi
fortsat adgang til kollektiv transport i de
områder, der ligger uden for hovednettet.
Skiftepunkter, som bedst kan
sammenlignes med knudepunkter og hvor
forskellige mobilitetsformer mødes, skal
sikre, at det er muligt for alle - også
borgere i små landsbyer - at nå det lokale
rutenet og hovednettet. Til dette er der
behov for at indtænke supplerende og
mere fleksible mobilitetsformer. Det kræver
samtidig velfungerende Mobility-as-a-
service (MaaS) løsninger, der samler
forskellige transportformer og -services via
digital infrastruktur, samt mulighed for at
ikke-digitale borgere kan ringe og bestille
sin transport. Vi ved godt, at alle
landdistrikter og landsbyer er forskellige,
og at der kan være forskellige behov. Vi
mener dog, at man vil komme langt med
disse pejlemærker.
Rutebunden kollektiv transport
Bus og tog sikrer regelmæssige
afgange både kommunalt og
regionalt via det lokale rutenet
og hovednettet.
Supplerende mobilitetsformer
Flexbus, plustur, flextur, bus-
på-bestilling.
Taxi
Samkørsel og delebiler
Cykler, el-cykler, el-løbehjul
og delecykler
Kollektiv transport
Kollektiv transport omfatter al bus- og
togtrafik inklusiv mere behovsstyret
kollektiv transport som
flextur/plustur/flexrute[1], dog undtaget
turistbusser[2].
Kørselstjenester
Frivilligbusser og
landsbybusser
Mobilitet
Mobilitet dækker mere bredt over cykel,
gang, bil, samkørsel, delebil, frivilligbusser,
delecykler, taxi m.fl. samt den kollektive
transport, som kan flytte en fra A til B.
Skiftepunkt
Et skiftepunkt kan bedst
sammenlignes med et
knudepunkt, hvor forskellige
transportformer mødes og hvor
det er muligt at tage en bus,
tog eller supplerende
mobilitetsformer videre fra.
2
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Henvendelse af 28/8-25 fra Landdistrikternes Fællesråd om mobilitet i landdistrikterne og anmodning om foretræde
3059898_0004.png
Fremtidens mobilitet i landdistrikterne
5 pejlemærker for fremtidens
mobilitet i landdistrikterne
1.
Busser og tog bør være
rygraden i den kollektive
transport regionalt og
kommunalt
------------------------------------ Side 4
2.
Kollektiv transport i
kombination med
supplerende
mobilitetsformer
------------------------------------ Side 5
3.
Afstanden til nærmeste
skiftepunkt bør
maksimalt være 5 km.
eller 15 min.
------------------------------------ Side 6
4.
Kollektiv transport bør
være lokalt og
regionalt forankret
------------------------------------ Side 7
5.
Gennemskuelige og
overkommelige priser på
kollektiv transport
------------------------------------ Side 8
3
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Henvendelse af 28/8-25 fra Landdistrikternes Fællesråd om mobilitet i landdistrikterne og anmodning om foretræde
3059898_0005.png
Fremtidens mobilitet i landdistrikterne
1
Busser og tog bør være rygraden
i den kollektive transport
regionalt og kommunalt
Det gælder både regionalt med bus-
og togforbindelser på tværs af
kommuner, mellem større
centerbyer og hovedbyer, samt de
kommunale forbindelser mellem
større landsbyer og til og fra
centerbyen.
En velfungerende kollektiv transport
er afgørende for at gøre det muligt
at bo, leve, arbejde og uddanne sig i
hele landet. Samtidig skal vi tage
hensyn til klimaet ved at fremme
brugen af el-busser - også i
landdistrikterne - for at støtte den
grønne omstilling og reducere CO2-
udledningen.
Busser og tog bør være rygraden for
den kollektive transport i hele
Danmark både regionalt og
kommunalt. Dette er afgørende for at
sikre mobilitet for borgere både i
byområder og i landdistrikter, hvor
bilen ofte dominerer som
transportform, men hvor 22 % af
familierne ikke ejer en bil. Kollektiv
transport spiller en central rolle i at
sikre, at alle borgere – uanset om de
har adgang til en bil eller ej – kan nå
vigtige funktioner som arbejde,
uddannelse, sundhedspleje og sociale
aktiviteter.
Det er derfor nødvendigt at fastholde
og styrke det lokale rutenet og
hovednettet af bus- og
togforbindelser.
Antallet af køreplanstimer i
landkommuner er faldet 13,4
pct. siden 2016
Kilde:: Dansk Industri
4
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Henvendelse af 28/8-25 fra Landdistrikternes Fællesråd om mobilitet i landdistrikterne og anmodning om foretræde
3059898_0006.png
Fremtidens mobilitet i landdistrikterne
2
Kollektiv transport i kombination
med supplerende
mobilitetsformer
tænke i helhedsorienterede
løsninger, hvor fleksible og
innovative transportformer arbejder
sammen for at skabe bedre
tilgængelighed og større fleksibilitet.
For eksempel kan samkørsel eller
delecykler tilbyde transport til og fra
bus- eller togstationer, så borgere i
små landsbyer kan nå ud til de større
skiftepunkter. Ordninger som bus-
på-bestilling, flextrafik og
landsbybusser kan yderligere
supplere de faste ruter og sikre
transportmuligheder til områder,
der ikke dækkes af det faste
transporthovednet.
For at imødekomme behovene for
mobilitet i både byer og
landdistrikter og sikre højere
tilfredshed, bør kollektiv transport i
fremtiden i højere grad ses som en
del af et integreret transportsystem,
hvor busser og tog kombineres med
supplerende mobilitetsformer. Til
dette er der brug for veludviklede
Mobility-as-a-service (MaaS)
løsninger, der samler forskellige
transportformer og -services via
digital infrastruktur. Der bør
samtidig være en løsning til ikke-
digitale borgere fx mulighed for
telefonisk bestilling.
Selvom busser og tog fortsat skal
udgøre rygraden i den kollektive
transport på det lokale rutenet og
hovednettet, er det afgørende at
16 pct. af passagererne i
landdistrikterne er tilfredse
med den kollektive transport
Kilde: Passagerpulsen
Supplerende mobilitetsformer
Kollektiv transport
Skiftepunkt
5
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Henvendelse af 28/8-25 fra Landdistrikternes Fællesråd om mobilitet i landdistrikterne og anmodning om foretræde
3059898_0007.png
Fremtidens mobilitet i landdistrikterne
3
Afstanden til nærmeste
skiftepunkt bør maksimalt
være 5 km. eller 15 min.
Denne tilgængelighed vil ikke blot
forbedre mobiliteten for
landdistrikternes borgere, men også
skabe flere muligheder for at vælge
kollektiv transport til. Det vil være et
skridt mod at binde hele landet
bedre sammen og sikre, at kollektiv
transport er brugbart for alle både
dem med og uden bil.
Landdistrikternes Fællesråd
anbefaler derfor, at afstanden til det
nærmeste skiftepunkt maksimalt
bør være 5 km eller 15 minutters
transporttid med supplerende
mobilitetsformer. Dette vil sikre, at
borgere i selv de mindste landsbyer
har adgang til det lokale rutenet og
hovednettet.
For at gøre kollektiv transport til et
attraktivt valg for borgere i
landdistrikterne, er det afgørende, at
afstanden til nærmeste skiftepunkt
er rimelig og tilgængelig.
Skiftepunkter, hvor forskellige
transportformer som busser, tog,
flextrafik, taxi, samkørsel og delebiler
mødes, spiller en central rolle i at
forbinde land og by og skabe
fleksible, integrerede
mobilitetsløsninger.
Ved at placere skiftepunkter
strategisk kan vi sikre, at alle borgere
- uanset bopæl - kan opnå nem
adgang til det kollektive rutenet og
derigennem bevæge sig rundt i
landet uden at være afhængige af
egen bil. Det kræver dog, at der er
supplerende mobilitetsformer, som
kan transportere os til og fra
skiftepunkterne til landsbyerne samt
velfungerende MaaS-løsninger.
96 pct. af danskerne bor inden
for en afstand af 5 km fra en
togstation eller en buslinje på
hovednettet.
Kilde: Ekspertudvalg om kollektiv mobilitet
Skiftepunkt
Supplerende mobilitetsformer
Maks. 5 km. eller 15 min.
6
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Henvendelse af 28/8-25 fra Landdistrikternes Fællesråd om mobilitet i landdistrikterne og anmodning om foretræde
3059898_0008.png
Fremtidens mobilitet i landdistrikterne
4
Kollektiv transport bør være
lokalt og regionalt forankret
Ved at lytte til de lokale ønsker og
kortlægge, hvornår og hvor folk har
brug for at rejse, kan den kollektive
transport i højere grad tilpasses
virkelighedens behov.
Målrettede mobilitetsløsninger, der
passer til landsbyernes behov, vil
skabe en mere effektiv og brugbar
service. Samtidig undgår vi, at
busser kører med få eller ingen
passagerer, fordi de ikke matcher
den lokale efterspørgsel. Dette
kræver en grundig afdækning af
transportbehovene, men vil i sidste
ende føre til en mere attraktiv og
tilgængelig kollektiv transport, som
kan suppleres med andre
mobilitetsløsninger der, hvor det er
nødvendigt.
Kollektiv transport bør afspejle de
lokale behov og være tæt forbundet
med de mennesker og områder, den
betjener. Derfor bør organiseringen
af kollektiv transport forblive lokalt
og regionalt forankret, som det
allerede er i dag.
De regionale trafikselskaber spiller
en vigtig rolle i den kollektive
transport. Denne struktur bør
bevares, så transporttilbuddene
også fremover tilpasses efter de
ønsker og behov, som kommunerne
og regionen har. Landdistrikternes
Fællesråd frygter, at hvis man
skærer et af niveauerne væk, vil det
få betydning for rutebunden
kollektiv transport mellem
kommunerne.
I landdistrikterne er det særligt
vigtigt at tage højde for borgernes
specifikke transportbehov. Dette kan
opnås gennem aktiv
borgerinddragelse, hvor lokalråd,
borgere og andre aktører bliver
involveret i planlægningen af
transporttilbuddet.
Hver fjerde dansker er utilfreds
med den kollektive transport,
Kilde: Passagerpulsen
hvor de bor.
7
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Henvendelse af 28/8-25 fra Landdistrikternes Fællesråd om mobilitet i landdistrikterne og anmodning om foretræde
3059898_0009.png
Fremtidens mobilitet i landdistrikterne
5
Gennemskuelige og
overkommelige priser på
kollektiv transport
Undersøgelser viser, at mange
borgere gerne vil benytte kollektiv
transport, men ofte er priserne
uigennemskuelige og komplekse.
En analyse fra Dansk Industri viser,
at en simplificering af zone- og
prissystemet og en reduktion af
priserne kan øge passagertallet med
op til 10 %. Særligt i landdistrikterne
vil en lavere pris på længere rejser
gøre det nemmere for borgerne at
vælge kollektiv transport fremfor
bilen. Derfor bør der være fokus på
lavere priser på de lange afstande, så
flere får mulighed for at bidrage til
den grønne omstilling gennem
brugen af kollektiv transport.
Kollektiv transport skal være et reelt
alternativ til bilen, også når det
kommer til pris. For at gøre det
attraktivt at vælge busser og tog
fremfor egen bil - især i
landdistrikterne - er det afgørende,
at priserne både er
konkurrencedygtige og lette at
forstå. I områder med større
afstande og færre afgange er det
særligt vigtigt, at kollektiv transport
fremstår som et økonomisk
tilgængeligt valg. Derfor mener
Landdistrikternes Fællesråd, at
kollektiv transport på de lange
strækninger bør være billigere.
Ifølge verdensmålet om
bæredygtige byer og lokalsamfund
skal vi inden 2030 sikre tilgængelige
og bæredygtige transportsystemer
for alle til en overkommelig pris.
Dette er ikke blot et globalt mål,
men også en nødvendighed for at
skabe sammenhængskraft mellem
land og by.
62 pct. mener, at billigere
billetter vil få dem til at rejse
mere med kollektiv transport.
Kilde: Passagerpulsen
8
ULØ, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Henvendelse af 28/8-25 fra Landdistrikternes Fællesråd om mobilitet i landdistrikterne og anmodning om foretræde
3059898_0010.png