Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25
UFU Alm.del Bilag 83
Offentligt
Foretrædelsesrapport til Folketingets udvalg
Denne rapport er udarbejdet med henblik på at skabe opmærksomhed om den nyeste viden om
visuelle udfordringer hos en stor andel af ordblinde. Den nyeste neurovidenskabelige forskning
viser, at mellem 30-50 % af personer diagnosticeret med fonologisk dysleksi (ordblindhed) også har
alvorlige visuelle udfordringer. Disse udfordringer, som f.eks. bogstaver der spejlvendes, ord der
"hopper", linjer der smelter sammen og generel visuel træthed, skyldes neurologiske forhold og
ikke traditionel synssvækkelse.
Problemstilling og fejldiagnosticering
Den eksisterende praksis i Danmark har primært fokus på fonologiske årsager, hvilket medfører
betydelig fejldiagnosticering. Mange ordblinde elever modtager derfor ikke målrettet støtte til
deres reelle problemer. Organisationer og institutioner med ansvar for ordblindes støtte har endnu
ikke tilstrækkeligt anerkendt denne nyeste forskning. Ordblindetesten fanger de 8% svageste
læsende, men UDEN efterfølgende at finde årsagen:
-
-
-
-
-
-
Fonologisk udfordret
Visuel udfordret
Fonologisk/visuel udfordret
ADHD
Autist
???
I uddannelsessystemet ender alle i samme ”behandling”, hvilket er helt forkert, og specielt
alarmerede nu ny forskning og udvikling kan helt nulstille de visuelle aspekter. Elever med de
visuelle aspekter er de absolut hårdeste ramte …. Tænk at læse uden et klart syn!
Løsning – Lexilens teknologi
Lexilens teknologi tilbyder en veldokumenteret løsning på visuelle udfordringer ved ordblindhed.
Denne teknologi kan effektivt eliminere visuelle symptomer, øge læsehastighed og -komfort, og
dermed forbedre skolegang, uddannelsesmuligheder og arbejdsliv markant.
Konsekvenser ved fejldiagnosticering
Sociale konsekvenser:
Manglende korrekt diagnosticering fører til lavt selvværd, social
isolation, skoletræthed og en betydelig risiko for marginalisering senere i livet.
Samfundsøkonomiske konsekvenser:
Fejldiagnosticering medfører høje
samfundsøkonomiske omkostninger grundet lavere uddannelsesniveau, øget arbejdsløshed
og øgede sociale ydelser. Potentielle besparelser og produktivitetsgevinster kan tælles i
milliarder ved korrekt indsats.
Målrettede anbefalinger til Folketingets udvalg
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 83: Henvendelse af 19/4-25 fra Lexilens Nordic A/S, Aalborg om fokus og anerkendelse af visuel ordblindhed (visuel dysleksi)
Børne- og undervisningsudvalget (BUU)
Det anbefales at indføre obligatorisk screening for visuelle læsevanskeligheder i skolerne, sikre
uddannelse af personale, samt implementere Lexilens-teknologien bredt i undervisningen for at
sikre korrekt støtte til ordblinde elever.
Uddannelses- og Forskningsudvalget (UFU)
Dansk uddannelse og forskning bør aktivt inddrage den nyeste neurovidenskabelige viden og styrke
forskningen i visuelle aspekter af dysleksi. Der bør etableres dedikerede forskningsprojekter til
videreudvikling og evaluering af teknologiske hjælpemidler som Lexilens.
Udvalget for Digitalisering og IT (DIU)
Der bør afsættes midler og udvikles strategier til at understøtte digital implementering af
innovative teknologier som Lexilens, således at ordblinde effektivt kan understøttes digitalt på
tværs af uddannelsesniveauer og arbejdsmarked.
Socialudvalget (SOU)
Socialpolitikken bør tage højde for den betydelige gruppe af ordblinde med visuelle vanskeligheder.
Korrekt og tidlig indsats med Lexilens-teknologi vil reducere social marginalisering, fremme
inklusion og markant mindske de langsigtede omkostninger ved sociale ydelser og støtteordninger.
Konklusion
Anerkendelse og implementering af den nyeste neurovidenskabelige forskning og Lexilens-
teknologi er en samfundsmæssig nødvendighed. En samlet, tværpolitisk indsats kan sikre ordblinde
med visuelle udfordringer den rette støtte, mindske sociale konsekvenser og frigøre betydelige
samfundsøkonomiske ressourcer.
Ønske på tværs af udvalg
At der sættes ind for hurtigst muligt at skabe oversigt på området, så flere årgange ikke bliver sat
unødigt bagud, til gavn for den enkelte, den enkeltes familie og samfundet som helhed. At NVOL
bliver pålagt at udarbejde, i samarbejde med uvildig 3.part, en rapport som kortlægger de visuelle
udfordringer der ligger uden for optiske udfordringer (udfordringer som kan korrigeres med briller)