Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25
UFU Alm.del Bilag 82
Offentligt
3016482_0001.png
Kvinder i STEM-fag
Uddannelses- og Forskningsudvalgets
Onsdag den 9. april 2025 kl. 09.00-11.00 i Landstingssalen,
Christiansborg.
Folketinget
| 7. maj 2025
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0002.png
Velkomst v. Katrine Robsøe
(RV)
Formand for Uddannelses- og
Forskningsudvalget
Kvinder i STEM-fag
Uddannelses- og Forskningsudvalgets
Folketinget
| 7. maj 2025
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0003.png
Ulrika Sultan
PhD ved Örebro University, forsker i børns oplevelse af teknologi
Folketinget
| 7. maj 2025
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0004.png
ARE GIRLS INTERESTED IN TECH?
Ulrika Sultan, PhD Technology Education
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0005.png
From early childhood,
boys and girls are nudged
in different directions.
Boys are given building
blocks, robots, and
encouraged to tinker.
Girls often receive dolls,
art supplies, and are
praised for being 'helpful'
or ’pretty’.
(Shenouda et al., 2024)
Photo by Silvana Carlos on Unsplash
Photo by Kelly Sikkema on Unsplash
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0006.png
Becoming the girl
Studies show that up until around age 11, girls and
boys are equally interested in science and
technology. (e.g., Sultan, 2020; 2024)
But as social cues pile up, girls start to self-select
out. They no longer see themselves as 'the kind of
person' who does tech. They start seeing
themselves as we expect them to be. (Shachnai, et
al., 202; Zhao et al., 2022).
Photo by Tato Lopez on Unsplash
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0007.png
Where is the Problem?
Narratives about " getting girls interested in tech” often treat girls as the
problem - something that needs fixing - and, therefore, cause solutions to
fixing a problem that might not exist.
Research shows that many girls are interested in technology. The problem isn’t
girls’ lack of interest; it’s how society, policy and education exclude them.
(Sultan, 2024)
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0008.png
Let’s stop underestimating girls and raising
them to believe STEM and tech isn’t for them.
When we believe in girls' potential, they rise to
meet it. The future of tech should be diverse,
inclusive, and driven by talent
- not gendered assumptions.
Thank you for listening!
Photo by Kiana Bosman on Unsplash
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0009.png
Henriette Holmegaard
Professor ved Københavns Universitet, forsker i ulighed og
unges STEM-valg
Folketinget
| 7. maj 2025
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0010.png
Det er ikke nok at fikse
pigernes interesse
Henriette Tolstrup Holmegaard
Professor, Institut for Naturfagenes Didaktik
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0011.png
Hvad er problemet?
Unge kvinder vælger STEM i gymnasiet
Men med store lokale forskelle på tværs af STEM
Flere unge kvinder søger mod biologi og bioteknologi, mens færre søger mod fysik. Fx er
der i dag kun 500 kvinder, der vælger fysik A, 1500 mænd (uddannelsesstatistik, UVM).
STEM studieretningen veksles ikke i samme udstrækning til en videregående uddannelse
Skævhed i søgning – med færrest kvinder på fysik, it- og ingeniøruddannelserne
Af de unge kvinder, der har en naturvidenskabelige studieretning i gymnasiet, vælger 1 ud
af 3 efterfølgende en natur- eller ingeniørvidenskabelig videregående uddannelse. For de
unge mænd er tallet 2 ud af 3 (Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, 2020).
Hvis en enkelt ung kvinde mere fra hver gymnasieklasse ville vælge en videregående STEM-
uddannelse ville det betyde 2000 flere kvinder hvert år. Det ville kunne møde behovet for
arbejdskraft indenfor områderne (DI analyse, 2019).
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0012.png
07-05-2025
12
Hvorfor er det et problem? Eksempel på argumenter:
Brain-drain
Sammenlignet med de unge mænd så klarer de unge kvinder klarer sig godt eller bedre i STEM-fagene
målt på stx karakterer (Danmarks Statisk, karaktergennemsnit årskarakterer stx)
Mangfoldighed bidrager til iderigdom
Bred vifte af kompetencer og perspektiver skaber innovative løsninger (Østergaard,
Timmermans,
Kristinsson, 2011).
Fremtiden har brug for alle kompetencer
Danmark vil i 2030 mangle 13.000 uddannede STEM-kandidater. Hertil kommer en mangel på 7.000 på
unge, der tager en mellemlang videregående STEM-uddannelse (IDA, 2021)
Uddannelsessystemet er baseret på ideer om lige valg
Ulighed i søgningsmønstrer bør vække vores interesse for, at fravalg ikke er baseret på systematiske
barrierer.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0013.png
07-05-2025
13
Interesser er ikke nok
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0014.png
07-05-2025
14
Valgforskning har været præget af
ensidsigt fokus på interesse
I 90’erne og 00’erne et stærkt
forskningsfokus på interesser
Se fx Hidi & Renninger, 2006; Krapp, 2002, 2005,
Ryan & Deci’s, 2000, Krapp & Prenzel, 2011
Det er i dele af praksis blevet
oversat til et fokus på at skabe
sjove, spændende initiativer, der
kan understøtte børn og unges
interesse i og udenfor skolen.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0015.png
Paradox:
Jo mere naturvidenskab som børn
og unge eksponeres for på tværs af
deres skolegang, desto mindre
oplever de det som noget for dem
og deres fremtid se fx også:
Potvin, P., & Hasni, A. (2014).
Valg handler også om identitet
og forestillinger om fagene
”Jeg har altid sagt sådan, at jeg gerne ville
læse fysik eller nanoteknologi eller et eller
andet. Men jeg tror bare, at det bliver for tørt
til mig. Jeg er sådan meget… Jeg kan også
godt lide at være omkring andre mennesker.
Og jeg kan godt lide at diskutere. Og fysikken
er bare meget sådan fastlåst. Med mindre du
virkelig er dygtig og kommer til at forske i de
ting der ikke er udforsket endnu, så er det
meget fastlåst (…) Det er bare for tyndt. Det
er det simpelthen. Der er ikke nogen sådan
speciel personlig udfoldelse i det. Og jeg
kunne ikke forestille mig ikke at skulle have
noget at gøre med sådan andre mennesker
og sådan, overhovedet.”
Louise, i slutningen af 3.g, stx
Credit photo: Cern
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0016.png
07-05-2025
16
Det er ikke pigerne,
der skal fikses
Barrierer i undervisningen
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0017.png
07-05-2025
17
Usynlige praksisser
Hvem og hvad genkendes som den ideelle elev i STEM?
”12-tals pigerne. Vi har dem i alle kurser og som
underviser er det skønt at have dem, for de
kommer til undervisningen, de er forberedt og
har løst deres opgaver, de stiller kun relevante
spørgsmål. De bliver enormt dygtige ingen tvivl
om det. Men de er bare ikke dem, du rigtig
lægger mærke til. Men så har du statisk set et
par enkelte drenge. De stiller spørgsmål den
første dag hvor du som underviser bare tænker
‘Pff, hvad sker der her?!’ ”
(Henry, lærer)
This Photo
by Unknown Author is licensed under
CC
BY
Holmegaard, H. T., & Johannsen, B. F. (2023). Science talent and unlimited devotion: An investigation of the dynamics of university students’ science identities through the lens of
gendered conceptualisations of talent. In
Science Identities: Theory, method and research
(pp. 113-140). Cham: Springer International Publishing.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0018.png
07-05-2025
18
Usikkerhed:
Også noget der skabes i samspil med undervisningen
Køn og selvvurderede færdigheder:
Drenge vurderer deres færdigheder inden for science signifikant
højere, end pigerne gør. Stik modsatte tendens i dansk – og ikke på htx (SCOPE-rapport, 2023).
Usikkerhed tillægges også piger gennem undervisningen:
Dybde-analyser viser, at lærere ubevidst
tilbyder mere hjælp, støtte og afbryder unge kvinder (selvom de får gode karakterer).
Konsekvens:
Dette signalerer, at de ikke forventes at klare sig på egen hånd - kan skabe en følelse af
utilstrækkelighed:
Hvis jeg skal præsentere noget ved tavlen, så bruger jeg lang tid på at forberede det.
Jeg har denne her frygt for ikke at kunne forklare det, hvis læreren stiller et spørgsmål, og så stå der og
ligne en idiot. Så jeg føler, at hvis jeg skal lave en præsentation, skal jeg kende forklaringerne på det
hele. Jeg har brug for at vide det hele
(Emma, Interview).
Hvad er det der honoreres?:
Lærer fortæller, hvordan det er lettere med de drenge, der ofte snakker løs
uden at tænke så meget, og nogle gange er uforberedte ‘
så er der lettere at tilgive
(Gry Ellegaard Thorsen, Etnografisk feltarbejde)
Thorsen, E.T, Madsen, L.M, Holmegaard, H.T: The (re)production of insecurities (in press).
Petersen et all: Børn og unges Science-kapital, baselinerapport, VIVE, 2023
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0019.png
07-05-2025
19
Ulige adgang til at opnå fagenes kompetencer
Kombination af at undervisningen er åben, og at
læreren ikke er struktureret i dialogen med
eleverne, fører til uens praktisering af
kompetencer.
Over tid har nogle elever meget få roller.
Nogle elever har kun adgang til lavere lærings-
taxonomiske roller som ‘rydde op og finde udstyr’.
Særlig social ulighed -men også køn, spiller
sammen med opgavefordelingen i kemi-lab.
I teknologi-værkstedet spiller køn også sammen
med opgavedeling
Opgaver i kemi-laboratoriet
Fremvise til andre elever/lærer
Diskutere eksperimentet
Håndtere laboratorieudstyr
Styre eksperimentet
Hente laboratorieudstyr eller kemikalier
Rydde op
Sekretær (fx tage noter eller registrere data)
Aflæse og præsentere resultat
(Observationer, Jonas Niemann)
Niemann, J., Holmegaard, H., & Madsen, L. M. (2024). How upper secondary students figure chemistry.
Chemistry Education Research and Practice
.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0020.png
07-05-2025
20
Konklusioner
Flytte fokus fra et spørgsmål om mangel på interesser (fikse pigerne), til også at
handle om barrierer i fagenes og undervisningens praksisser.
Barrierer opstår i mødet med den måde fag og undervisningen er opbygget og
praktiseret på, fx gennem organisering af undervisningen.
Usikkerhed, tvivl og manglende tro på egne evner er en udfordring - særligt i
STEM-fagene, hvor de har en kønnet skyggeside.
Ulighed er en udfordring på flere niveauer, fx ulige adgang til fagenes
kompetencer, ulige deltagelsesmuligheder og ulige anerkendelsespraksisser.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0021.png
07-05-2025
21
GATE: Konference 13/11 i København
Læs mere: www.ind.ku.dk/gate
Eller lyt med
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0022.png
Smilla Due
DTU-studerende og rollemodel High5Girls
Folketinget
| 7. maj 2025
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0023.png
Folketinget
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0024.png
Rune Vammen Lesner
Seniorforsker hos VIVE, forsker bag VIVE-undersøgelsen 2024
Folketinget
| 7. maj 2025
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0025.png
Sexisme og
karriereforløb på
danske universiteter
Seniorforsker Rune Vammen Lesner, VIVE
Projekt finansieret af Uddannelse og
Forskningsministeriet
Uddannelses- og Forskningsudvalgets høring
Christiansborg, d. 9/4-2025
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0026.png
The Leaky Pipeline
80
70
Percent
Andelen af kvinder i forskerstillinger på
universiteterne er lavt - sammenlignet med
andelen af potentielle kandidater
Sådan en statistik kan der være mange
forklaringer på
Det er et problem,
hvis forklaringen er
F.eks. diskrimination, arbejdsmiljø eller
sexisme
60
50
40
30
20
Women
Women - new hires
Men
Men - new hires
Uddannelse og Forskningsministeriet (2023)
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0027.png
Arbejdsmiljøet på de danske universiteter -
en potentiel grobund for sexistiske hændelser
Hierarkiske struktur
Korte ansættelseskontrakter
Små arbejdsgrupper
Adgang til laboratorier, redskaber og data
Meget kompetitive ansættelsesprocesser
Internt arbejdsmarked
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0028.png
Metode
Kvantitativ analyse
Spørgeskema til alle, der påbegyndte en ph.d.-
uddannelse mellem 2010 og 2018 (svar fra 34,5%)
Registerdata bla. om karriereforløb og sundhed
Kvalitativ analyse
Fokusgrupper
Dagbøger med refleksionsnotater
Individuelle interviews og geninterviews
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0029.png
Sexistiske hændelser - Omfang
Nedværdigende adfærd:
Uønsket fysisk kontakt og tvang:
Verbale handlinger, der
objektiviserer, ekskluderer
eller nedværdiger på
baggrund af køn
Seksualiseret
Køn
Sexistiske
hændelser
Uønsket fysisk kontakt,
forsøg på samme eller
seksuel tvang og trusler
Ondsindede seksuelle
kommentarer, bevægelser
eller blottelser
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0030.png
Sexistiske hændelser? - Eksempler
Nedværdigende adfærd:
Uønsket fysisk kontakt og tvang:
Køn
Har oplevet at blive
nedgjort på grund af køn
eller seksualitet
Sexistiske
hændelser
Uønsket fysisk kontakt med
seksuelle undertoner: kys,
gramse, holde fast, voldtægt
eller forsøg på samme
Seksualiseret
Uønskede seksuelle
kommentarer om fx din
krop, tøj eller livsstil
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0031.png
Sexistiske hændelser - Omfang
Nedværdigende adfærd:
Uønsket fysisk kontakt og tvang:
37%
21%
32%
13%
Sexistiske
hændelser
Køn
23%
6%
Seksualiseret
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0032.png
Sexistiske hændelser – Højeste niveau hos STEM
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0033.png
Sexistiske hændelser og karriereforløb
Andelen der har oplevet sexistiske hændelser i fagmiljøet
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0034.png
Sexistiske hændelser og karriereforløb
Andelen der har oplevet sexistiske hændelser i fagmiljøet
6,5
procentpoint højere sandsynlighed for
forskerjob på et universitet
Ingen forskel
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0035.png
Sexistiske hændelser og mental sundhed
Ph.d.-studerende, der oplever sexistiske hændelser har
et højere forbrug af sundhedsydelser (bl.a. brug af psykofarmaka)
et højere niveau af langtidssygemeldinger
…i slutningen af/ lige efter deres ph.d.-uddannelse
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0036.png
Overskrift
Opsummering
Omfang:
Mange PhD studerende oplever sexistiske
hændelser
Højeste niveau hos STEM-fagene
Negative konsekvenser:
Mentale trivsel
Færre kvinder på de danske universiteter
”Sexisme og karriereforløb på danske
universiteter”, VIVE Rapport
Rune V. Lesner, Josefine Frøslev-Thomsen, Maluhs H.
Christensen, Ditte Andersen, Sigrid T. Grønfeldt
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0037.png
Ribka Balakrishnan
og Íngrid Munné
Collado
Mechanical Design Engineer at WSAudiology & rollemodel High5Girls
Data Scientist at Electricity Maps & rollemodel High5Girls
Folketinget
| 7. maj 2025
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0038.png
Folketinget
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0039.png
Laura Klitgaard
Formand for IDA - Ingeniørforeningen Danmark
Folketinget
| 7. maj 2025
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0040.png
Kvinder i STEM-fagene
Hvem er jeg?
Civilingeniør i byggeledelse og master i arkitektur og design
Hvorfor civilingeniør – og hvorfor en omvej via engelsk først?
Omvandrende bevis for STEM som en god branche for kvinder
Formand for ca. 52.000 kvinder i IDA = ca. 31 pct. af
medlemmerne
Hvad vil jeg sige?
Flere kvinder i STEM er vigtigt for samfundet
Flere kvinder i STEM giver kvinder bedre økonomiske
muligheder
Stereotyper skal nedbrydes – og uddannelser udvikles
Lærere der motiverer piger/kvinder, flere fællesskaber og STEM
‘for everyone’ er vejen frem
Det bedste valg for dig, som arbejder med IT,
naturvidenskab eller som ingeniør.
Laura Klitgaard,
formand for IDA
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0041.png
Vigtigt for samfundet: Kønsubalance er et samfundsproblem
Vi uddanner ikke nok inden for STEM
Ny IDA-prognose: mangel på 20.000 i 2040
Fremskrivning af EU’s STEM-arbejdsmarked:
mangel på 1,8 mio. med STEM-kompetencer i
2035
Manglende diversitet giver dårligere kvalitet
Bias i design og teknologiske løsninger
EU er på sporet, men Danmark går den anden vej
EU’s plan: 32 pct. af studerende i videregående
uddannelse skal være inden for STEM – heraf
skal 40 pct. være kvinder
I Danmark begrænses optag
Det bedste valg for dig, som arbejder med IT,
naturvidenskab eller som ingeniør.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0042.png
Fremad for langsomt og fra lavt udgangspunkt
Andel kvinder, som dimitterer fra universiteterne
Alle Lange videregående uddannelser, LVU
Naturvidenskab, LVU
80%
70%
60%
Andel kvinder
50%
40%
30%
20%
10%
0%
2005 2006 2007 2008 2009 2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019 2020 2021 2022 2023 2024
52%
43%
57%
46%
36%
25%
Teknisk videnskab, LVU
Humanistisk og teologisk, LVU
Samfundsvidenskab, LVU
Sundhedsvidenskab, LVU
07-05-2025
42
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0043.png
…Men potentialet er der!
Tal fra optag på Københavns Universitet
Det bedste valg for dig, som arbejder med IT,
naturvidenskab eller som ingeniør.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0044.png
Derfor skal vi
Inspirere kvinder tidligt til STEM (som vist i dag)
Skabe fællesskaber for piger og kvinder – så man ikke som kvinde er alene i STEM
High5girls og andre
IDA: netværksgrupper, mentorprogram, webinarer mv.
…men
ikke
reducere kvinder til en kønsidentitet
Engineer the Future for everyone
Vise at STEM er et godt felt for kvinder – og gøre det endnu bedre
En STEM-uddannelse løfter kvinder lønmæssigt
Det uforklarede løngab er mindre inden for STEM
Fædre tager mere barsel inden for STEM
IDA: Undervisning i bias-bevidsthed og DEI på kurser og i talentprogrammer
Udvikle uddannelserne med blik for appel til kvinder (teknologi + menneske/samfund)
Oprette flere pladser på STEM-uddannelser
Det bedste valg for dig, som arbejder med IT,
naturvidenskab eller som ingeniør.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0045.png
Engineer the future for everyone
Hvis vi skal indrette verden, så den passer til os alle, er der behov for, at vi får alle perspektiver med, når vi designer
løsninger på både store og små problemer. Kampagnen
‘Engineer the future for everyone’
sætter fokus på de ubalancer
verden indeholder og opfordrer unge til at blive en del af fællesskabet, der kan være med til at skabe løsningerne.
Vi har også brug for din måde at tænke på, så vi får udviklet gode løsninger til alle. Engineer the Future for everyone.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0046.png
TAK for ordet
Eksempler på IDAs arbejde med diversitet og ligestilling
Temaside om ligestilling:
Ledelse og ligestilling
Future STEM leaders – talentprogram med fast
undervisning i bias-bevidsthed og DEI
Netværksgrupper:
Kvinder i kønsmindretal
Mentorforløb for kvindelige STEM-ledere
Webinarer om fx lønåbenhed og kvinder i medier
E-learningskurser om fx biasbevidst rekruttering:
Tag
kurset her
Blinde vinkler: podcast og teknologi og bias:
Lyt her
Diversitetsprisen ”Agnes & Betzy”, som uddeles årligt
Det bedste valg for dig, som arbejder med IT,
naturvidenskab eller som ingeniør.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0047.png
Gine Maltha
Kampmann
Direktør for tænketanken Equalis
Folketinget
| 7. maj 2025
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0048.png
Et opgør med det kønsopdelte
arbejdsmarked forløser potentiale – for
den enkelte, for arbejdsmarkedet og for
samfundsudviklingen
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0049.png
Andel kvinder på STEM-uddannelser de seneste ti år*
30%
29%
31%
30%
30%
29%
30%
29%
31%
30%
31%
30%
32%
31%
32%
32%
32%
32%
32%
32%
33%
32%
Optagne
Ansøgere
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
Source; EQUALIS, 2024
*Data fra Uddannelses- og Forskningsministeriet bearbejdet af Tænketanken EQUALIS, andele ud af alle optagne og ansøgere.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0050.png
Andele med gennemførte STEM+-uddannelser (ud af pågældende population)*
+6 pct.point
15%
9%
+5 pct.point
8%
3%
Unge
Kvinder
Mænd
Ældste
Source; EQUALIS, 2025
*Andel der har gennemført en STEM+ uddannelse i årene 2018-2023 inden for aldersgrupper og køn. Figuren viser andelen af personer mellem hhv. 28 og 30 år og 48
og 50 år ud af den pågældende population. Disse aldersgrupper er udvalgt baseret på et estimat om, hvornår unge generelt kan forventes at have færdiggjort deres
længste uddannelsesniveau
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0051.png
Fordelingen af mænd og kvinder i arbejdsstyrken for brancher (fordeling indenfor
den enkelte branche)
Source; EQUALIS, 2025
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0052.png
Andel kvinder i øverste ledelseslag i den private sektor*
(virksomheder med +50 ansatte)
25%
18%
Administrerende direktør
Direktør
Source; EQUALIS, 2025
*Fordeling af mænd og kvinder i arbejdsstyrken (mellem 20 og 65 år) på administrerende direktør og direktørstillinger i virksomheder i den private sektor, hvor der er
mere end 50 ansatte
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0053.png
Andel kvinder i øverste ledelseslag i den private sektor*
(virksomheder med +50 ansatte)
+1 pct.point
+1 pct.point
17%
19%
18%
24%
25%
25%
2023
2023
2024
2025
Direktør
Source; EQUALIS, 2025
*Fordeling af mænd og kvinder i arbejdsstyrken (mellem 20 og 65 år) på administrerende direktør og direktørstillinger i virksomheder i den private sektor, hvor der er
mere end 50 ansatte
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0054.png
1
2
3
Den enkelte begrænses i at udfolde drømme og talent
Kønsminoriteter på uddannelser har større frafald og mere mistrivsel. Kønsminoriteter på
arbejdspladser oplever mere sexisme. Mange skifter job til brancher, hvor de ikke er en minoritet.
Flaskehalse, hvor arbejdsmarkedet har akut brug for kompetencer
Mangel på arbejdskraft og en skævt fordelt ledighed forhøjes, når talentpuljen er halveret. Det ser vi
særligt i de mest kønnede brancher: Velfærd og STEM
Samfundsøkonomisk vækstpotentiale
Source; EQUALIS, 2025
Fx har European Institute for Gender Equality påvist, at lukker vi gabet mellem mænd og kvinder i
STEM, vil EUs samlede beskæftigelse stige og skabe en stigning på EUs BNP på 2,2-3 pct. i 2050 –
drevet af øget produktivitet og højere lønniveauer
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0055.png
Hvordan gør vi op
med kønnede
uddannelsesvalg?
&
Hvordan håndterer vi
‘eftervirkningerne’ af
kønnede
uddannelsesvalg?
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0056.png
Tak for i dag
Gine Maltha Kampmann
[email protected]
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0057.png
Line Katrine Harder
Clemmensen
Professor ved Matematisk Institut på Københavns Universitet,
Lektor ved Institut for Matematik og Computer Science på DTU &
rollemodel High5Girls
Folketinget
| 7. maj 2025
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0058.png
Folketinget
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0059.png
Images generated with AI (Canva)
Fortællinger fra
danske
arbejdspladser
- Kvinder i tech
Folketinget
Gaslighting
Micro aggressions
Sexism
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 82: Præsentationer fra høringen om piger og kvinder i STEM-fagene/tech-branchen onsdag den 9/4 kl. 9.00-11.00 i Landstingssalen
3016482_0060.png
Afrunding v. Heidi
Bank (V)
Medlem af Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
| 7. maj 2025