Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25
UFU Alm.del Bilag 135
Offentligt
3076486_0001.png
Udvidet grund- og nærhedsnotat
Modtager(e)
> Folketinget
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om sikkerhe-
den, modstandsdygtigheden og bæredygtigheden for rumaktiviteter i
Unionen
KOM (2025) 335
Nyt notat
1. Resumé
Europa-Kommissionen præsenterede den 25.
juni 2025 deres forslag til en ”For-
ordning om sikkerheden, modstandsdygtigheden og bæredygtigheden for rumakti-
viteter i
Unionen”
(KOM) 2025/0335. Dansk sprogversion af forslaget er modtaget
den 8. september 2025.
Forslaget har til formål at styrke europæisk konkurrenceevne og styrke sikkerhed,
modstandsdygtighed og miljømæssig bæredygtighed af rumaktiviteter gennem
harmonisering af regler, standarder og krav relateret til de områder.
Forslaget indebærer harmoniserede krav til autorisationsprocessen ift. rumaktivitet
som en forudsætning for at kunne levere rumtjenester og rumbaserede data i EU.
Nationale kompetente myndigheder skal give tilladelse og føre tilsyn med natio-
nale rumaktiviteter i Unionen, mens den Europæiske Unions Agentur for Rumpro-
grammet (EUSPA), skal gøre det for aktører fra tredjelande og for internationale
organisationer.
For så vidt angår de krav og standarder, der fremsættes, er forslaget fokuseret på
hhv. 1) sikkerhed og bæredygtighed i rummet, herunder rumtrafikstyring og rum-
skrot, 2) modstandsdygtighed, herunder cybersikkerhed og 3) miljømæssig bære-
dygtighed.
Regeringen støtter forslagets ambition om at styrke den europæiske rumsektors
konkurrenceevne ved at modvirke barrierer på det indre marked. Regeringen støt-
ter ligeledes ambitionerne om at fremme sikkerhed og bæredygtighed for rumakti-
viteter, herunder håndtering af rumskrot.
Regeringen finder det væsentligt, at de administrative byrder forbundet med for-
slaget nedbringes så vidt muligt, og i særdeleshed at SMV’er ikke rammes
dispro-
portionalt.
Regeringen finder det endvidere centralt, at der skabes større klarhed om forhol-
det til direktivet om foranstaltninger til sikring af et højt fælles cybersikkerhedsni-
veau i hele Unionen (NIS2-direktivet), direktivet om kritiske enheders modstands-
dygtighed (CER-direktivet) samt de gældende krav både ift. cybersikkerhedsforan-
staltninger, fysiske modstandsdygtighedsforanstaltninger og rapporteringsforplig-
telser. De specifikke krav i forslaget til cybersikkerhed bør i praksis føre til et hø-
jere cybersikkerhedsniveau i rummet end den gældende lovgivning på området.
6. oktober 2025
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Forskning, Innovation og
Internationalt samarbejde
Bredgade 40-42
1260 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Sagsbehandler
Peter Johansen Qvist
Tel. 72 31 85 92
[email protected]
Ref.-nr.
598817
Side 1/10
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Udvidet grund- og nærhedsnotat vedr. sikkerheden, modstandsdygtigheden og bæredygtigheden for rumaktiviteter i Unionen, fra uddannelses- og forskningsministeren
3076486_0002.png
Regeringen forholder sig i den sammenhæng kritisk over for oprettelsen af nye
netværk og parallelle strukturer, som kan skabe usikkerhed om anvendelsesområ-
det og som risikerer at opstille komplekse krav til virksomheder, hvilket strider mod
ønsket om enklere regulering i EU, og som kan svække den samlede indsats for
cyberhændelses- og krisehåndtering i EU.
Endeligt, er det vigtigt for regeringen, at forslaget afspejler EU-medlemsstaternes
enekompetence på forsvars- og sikkerhedsområdet.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen præsenterede den 25. juni
2025 deres forslag til en ”For-
ordning om sikkerheden, modstandsdygtigheden og bæredygtigheden for rumakti-
viteter i Unionen” (KOM) 2025/0335. Dansk sprogversion af forslaget er modtaget
den 8. september 2025.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten og den Europæiske Unions Funkti-
onsmåde (TEUF), artikel 114, og skal behandles efter den almindelige lovgiv-
ningsprocedure i TEUF, artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret fler-
tal.
Europa-Kommissionen henviser til, at en stigende efterspørgsel efter rumbase-
rede data og tjenester samt lavere omkostninger ved fremstilling og opsendelse af
satellitter har resulteret i stødt stigende antal rumaktiviteter, herunder fra flere og
flere nye aktører.
Europa-Kommissionen anfører, at de mange forskellige nationale tiltag til at imø-
dekomme og understøtte den udvikling har skabt et fragmenteret retsligt landskab,
som skaber udfordringer for rumsektoren. Udfordringer med at navigere i dette
hæmmer den europæiske rumindustris konkurrenceevne. Dermed argumenterer
Europa-Kommissionen for behovet for et initiativ, der kan støtte udviklingen og
funktionen af det indre marked for rumsektoren.
De politiske retningslinjer for Europa-Kommissionen 2024-2029 og Draghi-rappor-
ten peger på rummet som et vigtigt strategisk indsatsområde for EU. I den sam-
menhæng anbefales det at etablere en fælles europæisk lovgivningsramme for et
indre marked for rumaktiviteter.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at styrke europæisk konkurrenceevne, sikkerhed, mod-
standsdygtighed og miljømæssig bæredygtighed af rumaktiviteter gennem harmo-
nisering af regler, standarder og krav relateret til de områder.
Forslaget er inddelt i syv afsnit:
Afsnit 1: Almindelige bestemmelser.
Afsnittet beskriver forslagets anvendelsesområde samt de generelle regler
for tilladelse til registrering af og tilsyn med rumaktiviteter.
Afsnit 2: Tilladelse til og registrering af rumaktiviteter.
Side 2/10
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Udvidet grund- og nærhedsnotat vedr. sikkerheden, modstandsdygtigheden og bæredygtigheden for rumaktiviteter i Unionen, fra uddannelses- og forskningsministeren
3076486_0003.png
Afsnittet fremsætter betingelserne for tilladelse til at udføre rumaktiviteter,
herunder ansøgningsproceduren. Dertil fastsættes rollerne i denne proces
for hhv. medlemsstaternes kompetente myndigheder og EUSPA. Til sidst
fastsættes undtagelser og lempelser af reglerne for specifikke kategorier af
rumoperatører i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet.
Afsnit 3: Styringsaspekter
Afsnittet fastslår principperne for medlemsstaternes forvaltning af rollen som
national kompetent myndighed ifm. tilladelser og tilsyn med rumaktiviteter,
herunder udpegelsen af kompetente myndigheder. Dertil beskrives proce-
durer for udpegelsen af tekniske organer, som skal bistå myndighederne i
deres vurderinger ifm. tilladelser. Desuden beskrives den rolle, EUSPA til-
deles i forbindelse med implementering af forslaget.
Afsnit 4: Tekniske krav
Afsnittet indeholder kapitler med de krav, som udbydere og operatører skal
opfylde for at opnå tilladelse. Disse vedrører hovedsageligt sikkerhed, mod-
standsdygtighed og miljømæssig bæredygtighed.
Afsnit 5: Ækvivalensafgørelser, internationale aftaler og regler for internatio-
nale organisationer
Afsnittet beskriver Europa-Kommissionens muligheder for at træffe ækviva-
lensafgørelser vedrørende operatører fra tredjelande. Dertil fastsættes reg-
lerne for internationale organisationers rolle ifm. rumaktiviteter.
Afsnit 6: Støtteforanstaltninger
Afsnittet fremsætter en række foranstaltninger til at hjælpe aktører med at
opveje gennemførselsomkostninger ved forslaget. Dertil fremsættes fælles
rammer for tildeling af et EU-rummærke til rumoperatører, der frivilligt øn-
sker at opfylde højere krav til sikkerhed, modstandsdygtighed og miljømæs-
sig bæredygtighed ud over dem, der er fastsat i forordningen.
Afsnit 7: Overgangsbestemmelser og afsluttende bestemmelser.
Afsnittet fastsætter Europa-Kommissionens beføjelser til at vedtage delege-
rede retsakter og gennemførselsretsakter. Slutteligt beskrives overgangspe-
rioder og datoen for ikrafttrædelse og anvendelse af loven, såfremt den ved-
tages.
Forslagets anvendelsesområde omfatter rumoperatører i EU samt tredjelandes
operatører og internationale organisationer, der ønsker at levere rumtjenester,
herunder rumdata, i EU.
Forslaget indebærer harmoniserede krav til autorisationsprocessen ift. rumaktivitet
som en forudsætning for at kunne levere rumtjenester og rumbaserede data i EU.
Nationale kompetente myndigheder skal give tilladelse og føre tilsyn med natio-
nale rumaktiviteter i Unionen, mens EUSPA skal påtage sig disse opgaver for ak-
tører fra tredjelande og for internationale organisationer.
De nationale kompetente myndigheder skal meddele EUSPA om alle godkendte
rumoperatører, hvorefter EUSPA skal registrere operatørerne i EU-registret over
Side 3/10
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Udvidet grund- og nærhedsnotat vedr. sikkerheden, modstandsdygtigheden og bæredygtigheden for rumaktiviteter i Unionen, fra uddannelses- og forskningsministeren
3076486_0004.png
rumobjekter (URSO). En registrering heri er en forudsætning for at kunne levere
rumbaserede tjenester og data i Unionen. Forslaget indeholder en række styrings-
principper og krav til de nationale myndigheders organisering samt krav til, hvorle-
des de skal varetage godkendelses- og tilsynsaktiviteter. EUSPA vil få tildelt en
lang række nye opgaver, herunder særligt varetagelsen af tilladelsesprocessen for
rumoperatører fra tredjelandes og for EU-ejede aktiver.
For så vidt angår de krav og standarder, der fremsættes, er forslaget fokuseret på
hhv. 1) sikkerhed og bæredygtighed i rummet, herunder rumtrafikstyring og rum-
skrot, 2) modstandsdygtighed, herunder cybersikkerhed, og 3) miljømæssig bære-
dygtighed.
Sikkerhedskapitlet omhandler både løfteraketter og rumfartøjer. For så vidt angår
løfteraketter, stilles der krav til sikker opsendelse og genindtræden, herunder pro-
cedurer og tekniske krav for operatører. Der er også krav om minimering af rum-
skrot i kredsløb, rumfartøjers sporbarhed og kollisionsundgåelse. Operatører på-
kræves at koordinere med myndigheder for at mindske risiko for kollisioner.
For så vidt angår rumfartøjer, stilles der krav til sporbarheden, og der skal være
foranstaltninger for at forhindre kollisioner. Operatører skal koordinere genindtræ-
den af deres aktiver og sikre manøvredygtighed. Dertil stilles der krav til planer for
minimering af rumskrot samt begrænsning af lysforurening og radioforurening. Der
er desuden en række konstruktions- og fremstillingskrav, som rumoperatører skal
sikre, at deres leverandørers producenter overholder.
Modstandsdygtighedskapitlet overfører bl.a. en række krav fra direktivet om kriti-
ske enheders modstandsdygtighed (CER-direktivet), som omhandler bl.a. sabo-
tage, hybridangreb eller naturkatastrofer, til rummet. Hertil overføres en række
krav om cybersikkerhedsforanstaltninger, der læner sig op ad de eksisterende
krav fra direktivet om foranstaltninger til sikring af et højt fælles cybersikkerhedsni-
veau i hele Unionen (NIS2-direktivet). Det er ifølge Europa-Kommissionen ikke
hensigten med forslaget at fjerne rumsektoren fra NIS2 og CER-økosystemerne,
men derimod at opstille komplementære krav, som skal dække nogle af de huller
på rumområdet, Europa-Kommissionen har identificeret i de to nævnte direktiver.
Kapitlet fremsætter ligeledes generelle principper for risikostyring og krav om at
udarbejde risikovurderinger. Rumoperatører påkræves at træffe foranstaltninger
for at håndtere alle typer risici for ruminfrastrukturen, og disse foranstaltninger
gælder fra konstruktion og fremstilling, til opsendelse, drift og bortskaffelse. Rum-
operatører påkræves at tilrettelægge tiltag for informationssikkerhedsforvaltning,
adgangskontrol og fysisk beskyttelse af rumaktiver. Dertil kommer krav om sporing
og overvågning af hændelser, backupprotokoller og indsats- og genopretningspla-
ner.
Operatører af EU-ejede rumaktiver skal indberette hændelser til EUSPA.
Miljøkapitlet vedrører miljømæssig bæredygtighed i rummet og på jorden. Der stil-
les krav om, at rumoperatører beregner deres miljøaftryk og afgiver rapport herom
ved brug af
”Life
Cycle Assesments
og
Environmental Footprint Declarations”.
Me-
toden til dette er endnu ikke udviklet.
Side 4/10
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Udvidet grund- og nærhedsnotat vedr. sikkerheden, modstandsdygtigheden og bæredygtigheden for rumaktiviteter i Unionen, fra uddannelses- og forskningsministeren
3076486_0005.png
Forslaget indeholder også et kapitel om operationer og tjenester i rummet, som
stiller krav til rumfartøjers evne til at modtage servicering i rummet. Designprincip-
perne for det skal specificeres nærmere af Europa-Kommissionen ifølge forslaget.
Forslaget lægger op til at give Europa-Kommissionen mulighed for at træffe ækvi-
valensafgørelser om rumaktører fra tredjelande ved hjælp af gennemførselsrets-
akter. Dette på baggrund af en vurdering af, at et tredjelands retslige og tilsyns-
mæssige rammer er ækvivalente med de rammer der fremsættes i forslaget.
Forslaget indeholder desuden en række støtteforanstaltninger, der skal opveje en
del af de forventede omkostninger ved implementeringen, herunder målrettede til-
tag for SMV’er.
Disse tiltag tæller bl.a., at Europa-Kommissionen udarbejder vej-
ledningsmateriale og understøtter informationsudveksling om spørgsmål til forsla-
gets tekniske bestemmelser, samt at der ydes finansiel støtte til coachingprogram-
mer, som skal kompensere for omkostninger forbundet med forslagets krav angå-
ende miljøpåvirkning.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF
art. 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parla-
mentet.
5. Nærhedsprincippet
Europa-Kommissionen anfører, at en indsats på EU-plan er afgørende for at opnå
målrettet harmonisering af nationale tilgange til rumaktiviteters sikkerhed, mod-
standsdygtighed og miljømæssige bæredygtighed. Det angives, at en sådan har-
monisering vil øge det fælles niveau for rumaktiviteters sikkerhed, modstandsdyg-
tighed og miljømæssig bæredygtighed og skabe betydelig merværdi sammenlig-
net med individuelle tiltag på medlemsstatsniveau.
Europa-Kommissionen vurderer, at denne merværdi består i, at 1) der skabes lige
vilkår for aktører i hele EU, for så vidt angår tilladelseskrav, 2) det kan forbedre det
indre markeds funktion ved at undgå dobbelt arbejde, overlap og konflikter, 3) det
kan sikre, at tilladelser til rumaktiviteter, der er udstedt i én medlemsstat, anerken-
des i andre medlemsstater, 4) sikre bedre beskyttelse af ruminfrastrukturaktiver i
hele EU og 5) sikre ensartethed i evalueringen af rumaktiviteternes indvirkning på
miljøet.
Dertil anfører Europa-Kommissionen, at en fælles tilgang på EU-plan vil etablere
Unionen som en global standardsætter.
Regeringen er enig i vurderingen af, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Gældende dansk lovgivning på området består af lov nr. 409 af 11. maj 2016 om
aktiviteter i det ydre rum, bekendtgørelse nr. 1116 af 3. juni 2021 om krav ved
godkendelse af aktiviteter i det ydre rum m.v. og bekendtgørelse nr. 979 af 24.
juni 2022 om delegation af uddannelses- og forskningsministerens beføjelser til
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.
Side 5/10
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Udvidet grund- og nærhedsnotat vedr. sikkerheden, modstandsdygtigheden og bæredygtigheden for rumaktiviteter i Unionen, fra uddannelses- og forskningsministeren
3076486_0006.png
Den danske rumlov implementerer de internationale forpligtelser, som Danmark
har påtaget sig gennem ratificering af fire FN-aftaler vedrørende fredelig udnyt-
telse af det ydre rum, herunder primært krav om godkendelse og tilsyn med aktivi-
teter i det ydre rum, ansvar for skader forårsaget af rumgenstande samt krav om
registrering af rumaktiviteter.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Der er et stort overlap i dækningsområde mellem EU-rumloven og den nuværende
danske rumlovgivning. Overordnet forventes det, såfremt forslaget vedtages, at
overlappende områder fremover vil blive reguleret af EU-rumloven i kraft af dens
status som forordning, og at den danske rumlovgivning skal tilpasses hertil. Ek-
sempler på overlappende områder er krav til rumskrot, sikkerhed, miljø og delvist
forhold vedrørende myndighedsudøvelse. Sidstnævnte er til en vis grad overladt til
medlemsstaterne og kræver derfor national implementering.
Der er områder, der ikke vil blive reguleret i EU-rumloven, men som fortsat regule-
res i dansk rumlovgivning. En revideret dansk rumlov skal således fortsat inde-
holde bestemmelser vedrørende godkendelse og tilsyn, ansvar for skader og evt.
krav om forsikring mod skader på tredjepart samt registrering, overholdelse af
gældende frekvensregler, rumaktiviteter der ikke medfører, at rumgenstande går i
bane omkring jorden samt forhold vedrørende danske udenrigspolitiske og sikker-
hedsmæssige interesser.
Ved vedtagelse af forslaget må det således forventes, at der er behov for at be-
vare en dansk rumlovgivning, men at der skal gennemføres væsentlige ændringer
og potentielt i tillæg laves ny lovgivning.
Da forslaget indeholder krav angående cybersikkerhed vedrørende ruminfrastruk-
tur, er der også et potentielt overlap med gældende lovgivning i Europa-Parlamen-
tets og Rådets direktiv (EU) 2022/2555 om foranstaltninger til sikring af et højt fæl-
les cybersikkerhedsniveau i hele Unionen (NIS2-direktivet) og Europa-Parlamen-
tets og Rådets direktiv (EU) 2022/2557 om kritiske enheders modstandsdygtighed
(CER-direktivet). Såfremt forslaget vedtages, kan det medføre et behov for tilpas-
ninger af disse direktiver.
Økonomiske konsekvenser
For så vidt angår de statsfinansielle konsekvenser, indeholder forslaget ingen krav
til medlemsstaterne om medfinansiering. EU-rumloven beskriver en række nye op-
gaver for nationale myndigheder, herunder nedsættelse af tekniske rådgivningsor-
ganer, deltagelse af EUSPA, afrapportering til Europa-Kommissionen og overvåg-
ning af hvorvidt udbydere af rumbaserede data er registrerede af Europa-Kommis-
sionen. Europa-Kommissionen anslår, at omkostninger for medlemsstaterne i for-
bindelse med implementeringen vil udgøre 1-4 administrative årsværk.
Det bemærkes, at afledte nationale merudgifter som følge af EU-lovgivning afhol-
des inden for eksisterende økonomiske rammer, jf. budgetvejledningens bestem-
melser herom.
Side 6/10
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Udvidet grund- og nærhedsnotat vedr. sikkerheden, modstandsdygtigheden og bæredygtigheden for rumaktiviteter i Unionen, fra uddannelses- og forskningsministeren
3076486_0007.png
Europa-Kommissionen anfører, at forslaget vil være til gavn for et velfungerende
indre marked, idet standarder for rumaktiviteter ensartes på tværs af medlemssta-
terne. Der forventes derfor positive erhvervs- og samfundsøkonomiske konse-
kvenser i form af øget samhandel internt i EU. Dertil vurderer Europa-Kommissio-
nen, at forslaget vil gavne europæiske virksomheders konkurrenceevne ved at
nedbryde administrative barrierer forbundet med at operere på tværs af forskellige
landes lovkrav og godkendelsesprocedurer.
Europa-Kommissionen anslår, at forslaget, i kraft af tiltag vedrørende sikkerhed og
cyberresiliens, vil beskytte rumindustriens aktiver.
Europa-Kommissionen vurderer, at forslaget vil medføre negative erhvervs- og
samfundsøkonomiske konsekvenser i form af øgede omkostninger for rumaktivite-
ter grundet de nye krav. Det forventes dertil, at forslaget på kort sigt vil medføre
administrative omkostninger for rumaktører i forbindelse med tilpasning til de nye
regler.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Vedtagelse af forslaget skønnes ikke at have indflydelse på beskyttelsesniveauet i
Danmark.
8. Høring
Ændringsforslaget har været i høring i EU-specialudvalget for rum med frist for be-
mærkninger fredag den 19. september 2025.
Der er modtaget høringssvar fra Københavns Universitet og Dansk Industri.
Københavns Universitet:
”Til
Máni missionen, som ledes af KU, leveres al hard-
ware fra private firmaer fra EU-lande, og selve satellitten designes, bygges og
samles af et dansk firma. Máni missionen er dermed et godt eksempel på de mu-
ligheder, der ligger for dansk forskning i den udvikling der er sket ift. nemmere, bil-
ligere og bedre adgang til rummet, drevet af den private rumsektor.
”Et
andet eksempel er Bifrost missionen, der viser vejen til mulig videnskabelig ud-
nyttelse af tilsvarende fremtidige satellitter til kontinuerlig overvågning af Arktis pa-
rallelt med den tiltænkte (militære) brug i overvågning af skibstrafik. Fra dansk
side er der to firmaer, som med succes bygger satellitter i forskellige størrelser.
Dette giver en unik adgang til at kunne arbejde tæt sammen med dem om, hvor-
dan videnskabelige spørgsmål på tværs af jordobservationer, rumudforskning og
astronomi kan adresseres som del af dansk-ledte missioner. Denne mulighed af-
hænger dog af, at den danske og europæiske rumsektor har de nødvendige ram-
mevilkår så de er levedygtige. Umiddelbart vurderes det, at dette netop er formålet
med EU-rumloven”.
Dansk Industri:
”Dansk
Industri støtter målet om harmonisering og et styrket indre
marked, hvor virksomheder undgår dobbeltregulering. Reguleringen bør dog være
proportional og ikke pålægge erhvervslivet unødige administrative byrder, især for
små og nye virksomheder. DI understreger, at internationale konkurrencevilkår
skal sikres, så nye krav ikke forringer EU-virksomheders muligheder over for glo-
bale aktører, særligt i forhold til amerikanske samarbejdspartnere.
Side 7/10
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Udvidet grund- og nærhedsnotat vedr. sikkerheden, modstandsdygtigheden og bæredygtigheden for rumaktiviteter i Unionen, fra uddannelses- og forskningsministeren
3076486_0008.png
Standardiserings- og mærkningsordninger bør udformes praktisk og omkostnings-
effektivt. Forpligtelser til miljø, cybersikkerhed og rapportering må ikke hæmme in-
novation og grøn omstilling, og cirkulære krav må ikke overimplementeres. Miljø-
deklarationer, som den foreslåede LCA-procedure, kan være særligt problemati-
ske for udstyrsleverandører. Endelig skal sagsbehandlingen effektiviseres digitalt
for at undgå bureaukratiske forsinkelser”.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget er af medlemsstaterne blevet modtaget med en blanding af manglende
stillingtagen med udgangspunkt i uklarheder i teksten og kritiske holdninger. En-
kelte lande indikerer med en kritik af forslagets grundlæggende elementer såsom
hjemmel, anvendelsesområde og omfang, at de gerne ser forslaget radikalt æn-
dret.
Flere medlemsstater er kritiske over for forslagets juridiske ramme i TEUF artikel
114 om harmonisering vedr. det indre markeds funktion, fremfor TEUF artikel 189
om rumområdet.
Flere medlemsstater har også stillet sig kritisk an over for administrative byrder for
virksomheder og nationale myndigheder, som forslaget potentielt vil medføre.
Der er ligeledes blandt de fleste medlemsstater bekymring for, at forslaget til rum-
loven vil indføre et selvstændigt regime til håndtering af cybersikkerhed som ska-
ber uklarhed for ansøgere ift. hvilke regelsæt, de skal orientere sig efter.
Dertil er flere medlemsstater bekymrede for forholdet til den Europæiske Rumor-
ganisation (ESA), herunder om og i hvilken grad, EU-rumloven vil sætte evt. be-
grænsninger for ESA.
Nogle medlemsstater ønsker, at lovens anvendelsesområde begrænses til kom-
mercielle private aktiviteter, som ikke har dobbelt anvendelse.
10. Særlige danske opmærksomhedspunkter
Det er i dansk interesse, at der er fokus på at undgå barrierer på det indre marked,
for så vidt angår rumaktiviteter. Det er vigtigt, at der skabes lige vilkår for den eu-
ropæiske rumindustri, således
at nye markedsaktører, herunder særligt SMV’er og
nystartede virksomheder, dermed har de bedst mulige vilkår.
Det er ligeledes i dansk interesse, at de administrative byrder, som loven medfø-
rer, begrænses i videst mulige omfang. I den sammenhæng er det i særdeleshed
vigtigt, at SMV’er ikke rammes disproportionalt. Da forslaget også medfører krav
til, hvordan nationale myndigheder skal organisere sig i henhold til autorisering af
og tilsyn med rumaktiviteter, er det ligeledes et dansk opmærksomhedspunkt, at
der tages hensyn til forenklingsdagsordenen ud fra et myndighedsperspektiv.
Regeringen vil arbejde for at få afklaring om forslagets juridiske ramme. Rumpoli-
tik er i Lissabontraktaten i udgangspunktet reguleret af artikel 189, som ikke giver
hjemmel til harmonisering af medlemsstaternes love. Europa-Kommissionen har i
stedet anvendt artikel 114 om det indre markeds funktion.
Side 8/10
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Udvidet grund- og nærhedsnotat vedr. sikkerheden, modstandsdygtigheden og bæredygtigheden for rumaktiviteter i Unionen, fra uddannelses- og forskningsministeren
3076486_0009.png
Regeringen vil desuden arbejde for at skabe klarhed om forslagets sammenhæng
med den eksisterende ramme for cybersikkerhed, især direktivet om foranstaltnin-
ger til sikring af et højt fælles cybersikkerhedsniveau i hele Unionen (NIS2-direkti-
vet) og forordningen om cyberrobusthed. Forslaget giver, i sin nuværende form,
usikkerhed om anvendelsesområdet og risikerer at opstille parallelle systemer og
komplekse krav til virksomheder, hvilket strider mod ønsket om enklere regulering
i EU.
Europæiske forbrugere og virksomheder risikerer at blive afskåret fra rumbase-
rede tjenester fra udbydere i tredjelande, da disse også er omfattede af loven når
de leverer tjenester i EU. Forslaget begrænser ligeledes brugen af løfteraketter fra
tredjelande, hvis tredjelandes udbydere af opsendelsestjenester ikke lever op til
kravene. Det udgør en udfordring for danske aktører, da EU i dag kun er i besid-
delse af begrænset opsendelseskapacitet. Set med danske øjne er det derudover
et opmærksomhedspunkt, hvordan rumloven stiller danske virksomheder og kapa-
citeter, som er delvist medejet af en aktør i et tredjeland.
11. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter forslagets ambition om at styrke den europæiske rumsektors
konkurrenceevne ved at modvirke barrierer på det indre marked. Regeringen støt-
ter ligeledes ambitionerne om at fremme sikkerhed og bæredygtighed for rumakti-
viteter, herunder håndtering af rumskrot.
Regeringen finder det væsentligt, at de administrative byrder forbundet med for-
slaget nedbringes så vidt muligt, og i særdeleshed at SMV’er ikke rammes
dispro-
portionalt. Regeringen finder det i den sammenhæng centralt, at de administrative
byrder ifm. forslaget ikke må stille europæiske virksomheder dårligere i den inter-
nationale konkurrence, og at de nye krav og regler ikke bremser virksomhedernes
innovationskraft.
Regeringen støtter EU's grundlæggende målsætning om at arbejde for åbne mar-
keder og et regelbaseret handelssystem, og at der føres en strategisk og robust
handelspolitik. Derfor finder regeringen det vigtigt, at forslagets krav til udbydere
fra tredjelande ikke leder til protektionisme, der begrænser europæiske virksomhe-
der og borgeres adgang til tjenester og data, som leveres af tredjelande med til-
svarende høje standarder.
Regeringen finder det centralt, at der skabes større klarhed om forholdet til direkti-
vet om foranstaltninger til sikring af et højt fælles cybersikkerhedsniveau i hele
Unionen (NIS2-direktivet) og direktivet om kritiske enheders modstandsdygtighed
(CER-direktivet) samt de gældende krav både ift. cybersikkerhedsforanstaltninger,
fysiske modstandsdygtighedsforanstaltninger og rapporteringsforpligtelser. De
specifikke krav til i forslaget til cybersikkerhed bør i praksis føre til et højere cyber-
sikkerhedsniveau i rummet end den gældende lovgivning på området. Regeringen
er i den sammenhæng kritisk over for oprettelsen af nye netværk og parallelle
strukturer, som kan svække den samlede indsats for cyberhændelses- og krise-
håndtering i EU.
Det er vigtigt for regeringen, at forslaget afspejler EU-medlemslandenes enekom-
petence på forsvars- og sikkerhedsområdet. Dertil er det væsentligt, at
Side 9/10
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 135: Udvidet grund- og nærhedsnotat vedr. sikkerheden, modstandsdygtigheden og bæredygtigheden for rumaktiviteter i Unionen, fra uddannelses- og forskningsministeren
3076486_0010.png
reguleringen af produkter med dobbelt anvendelse kun omfattes af forordningen i
det omfang, de er underlagt civil kontrol.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 10/10