Undersøgelse
Videregående uddannelsers
arbejde med SPS
Baggrund
Flere og flere studerende på videregående uddannelser modtager specialpædagogisk
støtte (SPS). Alene fra 2019-2023 er antallet af SPS-modtagere på universiteter,
professionshøjskoler og erhvervsakademier steget fra 12.100 til 20.200. Samtidig har EVA
tidligere fundet, at hver femte førsteårsstuderende angiver, at de har en
funktionsnedsættelse. Det er en udvikling, der fylder på uddannelserne. I en ny udgivelse
har EVA undersøgt, hvordan støtten opleves og organiseres, og hvordan den spiller
sammen med undervisning og studiemiljø.
Vi har her samlet de mest centrale resultater om styrker og udfordringer ved ordningen,
som er vigtige at holde sig for øje, når de vedtagne ændringer af SPS-systemet skal
implementeres, og i det videre arbejde med SPS-ordningen generelt.
Kontakt /
Lotte Karlsgaard
Thost
Seniorkonsulent
Hovedresultater
• SPS bidrager til både styrket faglighed, trivsel og fastholdelse blandt SPS-modtagere
på studiet.
• Kvaliteten af støtten afhænger af kontinuitet, koordination og de rette kompetencer.
• Hjælpemidler virker kun, hvis de er tilgængelige og tilpasset den enkelte SPS-
modtager.
• Tre tidspunkter er særligt centrale for SPS-modtagere, fordi udfordringerne er størst
her: Studiestart, i eksamensperioder og under praktik.
• Samspillet mellem SPS og undervisningen er afgørende for udbyttet.
• Inkluderende læringsmiljøer mindsker behovet for individuelle hensyn.