NR. 55
19-09-2025
Det nye klyngeprogram: 2025-2028
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse (DEB) tildelte i
maj 2025 i alt 662 mio. kr. til 11 klyngeorganisationer.
1
Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd
(DFIR) har i den anledning afholdt konferencen
De nye
viden- og erhvervsklyngers rolle i innovationsfremme-
systemet
i Videnbyen, Syddanske Forskerparker den 3.
september 2025. Det var en eftermiddag, hvor klynger-
nes rolle, udfordringer og muligheder i det danske in-
novationsfremmesystem blev sat til debat.
DFIR har i rapporten ”Det danske klyngeprogram: Klynge-
programmet Innovationskraft 2021-2024”
2
samlet erfarin-
ger fra det seneste klyngeprogram. Klyngerne indtager en
central rolle i forhold til at styrke SMV’ernes innovations-
kraft, og det er i DFIR’s optik vigtigt, at klyngeorganisatio-
nernes rolle og samarbejdsflader i det samlede innovati-
onsfremmesystem diskuteres og eventuelt justeres.
Bagtæppet for klyngeprogrammet er, at SMV’ernes andel
af de danske forsknings- og udviklingsinvesteringer er vi-
gende. Over de seneste 20 år er dansk forskning og udvik-
ling (FoU) blevet stadig mere koncentreret i de største virk-
somheder, jf. Figur 1. Der investeres samtidigt betydelige
ressourcer i at opbygge attraktive miljøer for nystartede
virksomheder, især på de danske universiteter. SMV’erne
og mere specifikt gruppen af virksomheder, som DFIR tid-
ligere har kaldt innovationsmodne virksomheder
3
, er imid-
lertid det danske innovationssystems akilleshæl. De sidste
knap 10 år er SMV’ernes FoU-investeringer
stagneret
Figur 1
Erhvervslivets udgifter til egen FoU efter udgifter til
egen FoU efter størrelsesgruppe og tid. Mia. kr. 2024-priser
Mia. kr. (2024-priser)
dere afgørende for SMV’ernes vækst og produktivitet.
4
SMV’er udgør samtidigt 99 pct. af de private virksomheder
og står for ca. to tredjedele af den samlede omsætning i
Danmark. De spiller en betydelig rolle for dansk erhvervs-
livs vækst, produktivitetsudvikling og konkurrenceevne.
Klyngeprogrammet 2025-2028
Investeringen i det nye klyngeprogram har til hensigt at
styrke SMV’ernes
produktivitet og konkurrenceevne ved at
fremme og accelerere SMV’ers egen innovation og samar-
bejde om innovation. Det nye program indeholder en
række ændringer i forhold til tidligere klyngeprogrammer.
For første gang i klyngernes historie, er administrationen
og den offentlige finansiering samlet hos en myndighed,
nemlig Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse under Er-
hvervsministeriet. Programmet er også blevet mere foku-
seret, idet kun 11 klyngeorganisationer modtager finansie-
ring. I sidste runde fik 14 klyngeorganisationer finansiering
og det er særligt de spirende klynge-indsatser, der er ble-
vet valgt fra. Klyngeprogrammet 2025-2028 er også søsat
med en tydelig ambition om at øge klyngernes evne til at
tiltrække privat finansiering. Endelig lægger klyngepro-
grammet 2025-2028 op til, at klyngerne skal være mere fo-
kuserede i deres støtte. De skal støtte færre virksomheder,
men med et større beløb og med fokus på mere omfat-
tende innovationssamarbejder. Klyngerne kan fremover til-
byde op til 70 pct. finansiering
af SMV’ernes forsknings-
og
udviklingsaktiviteter samt tilbyde et overhead til admini-
stration. Det vil gøre klyngerne mere finansielt attraktive
for SMV’erne i forhold til andre offentlige programmer,
men for en mindre andel af SMV’erne.
Samlet står de danske klynger midt i en periode præget af
forandringer, ambitioner og nye muligheder. Og klyngeor-
ganisationerne har travlt. Programmet evalueres i 2026 og
udløber i 2028. Der er kun 3,5 år tilbage af bevillingsperio-
den.
Debatarrangement 3. september i Odense
De nye strukturer og behovet for forandringer var omdrej-
ningspunktet for drøftelserne ved arrangementet den 3.
september. En vigtig reference for diskussionen ses i Figur
2, der fremstiller klyngeorganisationernes rolle som en uaf-
hængig mægler, der skal bringe interessenter sammen og
skabe værdi for alle. Flere klyngeorganisationer har besty-
relsesmedlemmer fra mere end 10 forskellige sektorer og
organisationer. De har forskellige tilgange til retningen for
klyngerne og hvordan de skaber værdi. Det kan opleves
som at stå på et vippebræt, hvor der skal balanceres imel-
lem mange interesser.
50
40
30
20
10
0
2019
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2020
2021
2022
Under 10 årsværk
50-249 årsværk
Kilde: Danmarks Statistik og egne beregninger.
10-49 årsværk
250(+) årsværk
Det er et systemisk problem, at SMV’erne ikke tager til-
strækkelig del i FoU-investeringer, fordi vi ved at FoU-ak-
tive SMV’er ofte er mere risikovillige og
oftere indgår i dis-
ruptiv forskning og innovation end større og mere etable-
rede FoU-aktive virksomheder. FoU-investeringer er endvi-
2023
1