Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25
UFU Alm.del Bilag 130
Offentligt
3071606_0001.png
Grund- og nærhedsnotat
Folketingets Europaudvalg
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
RÅDETS FORORDNING om ændring af forordning (EU) 2021/1173 af 13. juli
2021 om oprettelse af et fællesforetagende for europæisk højtydende data-
behandling og om ophævelse af forordning (EU) 2018/1488
KOM (2025) 414
Nyt notat
1. Resumé
Europa-Kommissionen har den 15. juli 2025 præsenteret et ændringsforslag til
rådsforordningen om det europæiske fællesforetagende vedr. et netværk af super-
computere, EuroHPC (herefter EuroHPC-rådsforordningen). Forslaget til rådsfor-
ordningen introducerer to nye aktivitetssøjler i EuroHPC: 1) AI-gigafabrikker og 2)
en udvidelse ift. kvanteteknologi.
AI-gigafabrikkerne er storskalafaciliteter, der har til formål at udvikle, træne og
operere den næste generation af de mest komplekse AI-modeller. Fabrikkerne an-
ses ifølge Europa-Kommissionen som essentielle for Europas evne til at kunne
konkurrere på globalt niveau og at sikre strategisk autonomi inden for forskning og
i strategiske sektorer. Med forslaget oprettes et offentligt forvaltningsorgan, der
skal sikre overensstemmelse med de mål af samfundsmæssig interesse, der lig-
ger til grund for den offentlige medfinansiering i AI-gigafabrikkerne. Samtidig op-
stilles der regler om beslutningsprocedure og adgangsbetingelser.
Ændringsforslaget medfører ligeledes, at der oprettes en ny aktivitetssøjle for
kvanteaktiviteter under EuroHPC, som samler EU's eksisterende og nye kvanteak-
tiviteter. Dette sker for bedre at kunne koordinere og implementere initiativer, ud-
nytte teknologiske synergier og geare nationale, europæiske og private investerin-
ger på tværs af EU.
Forslaget indebærer en omprioritering af midler fra flere af
EU’s eksisterende
pro-
grammer (Horisont Europa, Connecting Europe-faciliteten og Digitalt Europa) til
EuroHPC, således at EuroHPC’s samlede budget øges med knap 6,7 mia. DKK
(900 mio. EUR) til 29,6 mia. DKK (3,972 mia. EUR) sammenlignet med EuroHPC-
rådsforordningen fra 2024. Forslaget kan påvirke dansk hjemtag af forskningsmid-
ler.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Den 23. september 2025
Bredgade 40-42
1260 København K
Tel. 3392 9700
[email protected]
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
587432
Side 1/10
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Orientering om grund- og nærhedsnotat om grund- og nærhedsnotat vedr. oprettelse af et fællesforetagende for europæisk højtydende databehandling
3071606_0002.png
Regeringen byder Europa-Kommissionens ændringsforslag til EuroHPC-rådsfor-
ordningen velkommen. Regeringen støtter ambitionen om en fælles europæisk til-
gang til etableringen af storskalafaciliteter for kunstig intelligens og de optimerede
muligheder for at koordinere og implementere infrastruktur på tværs af EU.
Regeringen ser positivt på, at der med de nye tilføjelser til EuroHPC-rådsforord-
ningen kan sikres bedre synergi mellem EU's strategiske satsninger inden for su-
percomputere, kunstig intelligens og kvanteteknologi.
Regeringen understreger vigtigheden af transparens i økonomien, udvælgelses-
og beslutningsprocessen for AI-gigafabrikkerne samt for modeller for adgang her-
til. Endelig ser regeringen gerne hensyn til energi, miljø og klima reflekteret i for-
hold til AI-gigafabrikkerne.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen præsenterede den 15. juli 2025 sit forslag om ændring af
”Rådets
forordning (EU) 2021/1173 om oprettelse af et fællesforetagende for euro-
pæisk højtydende databehandling og om ophævelse af forordning (EU) 2018/1488
vedr. etableringen af det europæiske fællesforetagende EuroHPC”. Forslaget er
fremsat med hjemmel i TEUF-artikel 187 og artikel 188, stk. 1. Dansk sprogver-
sion af ændringsforslaget er modtaget den 1. september 2025.
Ændringerne omfatter to nye aktivitetssøjler under EuroHPC, der omhandler 1) AI-
gigafabrikker og 2) kvanteteknologi.
Ændringsforslaget i forhold til AI-gigafabrikker kommer som opfølgning på Europa-
Kommissionens nyligt lancerede handlingsplan for et AI-kontinent præsenteret
den 9. april 2025, hvor ambitionen om at positionere Europa som global leder i
kunstig intelligens understreges. Et af de helt centrale elementer i handlingsplanen
er etableringen af op mod fem AI-gigafabrikker i Europa, som skal være topmo-
derne storskalafaciliteter med tilstrækkelig kapacitet til at håndtere den komplette
livscyklus for meget store AI-modeller og -applikationer. Det er Europa-Kommissi-
onens vurdering, at der er behov for en tilføjelse i rådsforordningen, som ikke i sin
nuværende form kan danne retligt grundlag for etableringen af AI-gigafabrikker.
For så vidt angår kvanteteknologi foreslås størstedelen af
EU’s kvanteaktiviteter
samlet i EuroHPC som led i implementeringen af EU's nye kvantestrategi "Quan-
tum Europe Strategy"
af den 2. juli 2025. Det bemærkes, at den nye kvantesøjle
under EuroHPC i første omgang foreslås at være gældende for den resterende
MFF-periode til og med 2027.
EuroHPC-rådsforordningen blev senest udvidet i juli 2024 i mindre omfang med et
nyt initiativ om AI-fabrikker
gennem ”Rådets forordning (EU) 2024/1732 af 17. juni
2024 om ændring af forordning (EU) 2021/1173 for så vidt angår et EuroHPC-initi-
ativ for startupvirksomheder med henblik på at fremme en europæisk førerposition
inden for pålidelig kunstig intelligens”.
Ændringen gjorde det muligt for EuroHPC at
etablere AI-fabrikker, der er en "one-stop-shop" for brugerne inden for kunstig in-
telligens-optimerede supercomputere.
Side 2/10
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Orientering om grund- og nærhedsnotat om grund- og nærhedsnotat vedr. oprettelse af et fællesforetagende for europæisk højtydende databehandling
3071606_0003.png
Da der er tale om en eksisterende rådsforordning, har Europa-Kommissionen ikke
gennemført en konsekvensanalyse af ændringsforslaget. Den eksisterende råds-
forordning giver i sin nuværende form EuroHPC mandat til at operere inden for AI
og kvanteteknologi.
3. Formål og indhold
EuroHPC's overordnede formål er at udvikle, idriftsætte, udbygge og vedligeholde
et integreret og verdensførende økosystem af supercomputer- og datainfrastruktur
i Unionen. EuroHPC skal fremme udviklingen og anvendelse af disse på områder
som højtydende databehandling, kunstig intelligens og kvanteteknologi.
Med forslaget ønsker Europa-Kommissionen at udvide den eksisterende Euro-
HPC-rådsforordning, som oprindeligt er etableret i 2018, fornyet i 2021, og senest
udvidet i 2024. Den foreslåede ændring af rådsforordningen introducerer nye akti-
vitetssøjler i EuroHPC om hhv.: 1) AI-gigafabrikker og 2) en udvidelse ift. kvante-
teknologi.
AI-gigafabrikker
Formålet med udvidelsen af EuroHPC-rådsforordningen fsva. kunstig intelligens er
at indføre en ny aktivitetssøjle med henblik på etablering af AI-gigafabrikker for
kunstig intelligens. AI-gigafabrikker skal være topmoderne storskalafaciliteter med
tilstrækkelig kapacitet til at håndtere den komplette livscyklus
udvikling, træning,
finjustering og storskalainferens
for meget store AI-modeller og -applikationer.
Ændringsforslaget medfører således tilføjelse af definitioner og aktiviteter, der skal
sikre, at EuroHPC besidder de mekanismer, der anses for nødvendige for at etab-
lere og drive de kommende AI-gigafabrikker. For hver AI-gigafabrik foreslås ned-
sat et offentligt forvaltningsorgan bestående af repræsentanter fra Europa-Kom-
missionen og de medlemmer af fællesforetagendet, der deltager i en AI-gigafabrik
(medlemsstater og associerede lande til Horisont Europa, programmet for et digi-
talt Europa og eventuelle efterfølgende relevante EU-finansieringsprogrammer) for
at sikre overensstemmelse med de mål af samfundsmæssig interesse, der ligger
til grund for den offentlige finansiering.
Europa-Kommissionen ønsker med deres forslag, at AI-gigafabrikkerne skal samle
forskere, iværksættere, den offentlige sektor og industri med interesse for at ud-
vikle og anvende store AI-modeller. Konceptet for AI-gigafabrikkerne indebærer, at
de etableres med minimum 65 pct. privat finansiering. Op til 17 pct. af anlægsom-
kostningerne til en AI-gigafabrik foreslås at komme fra EU, såfremt et minimum til-
svarende beløb kommer fra et eller flere andre medlemmer af fællesforetagendet,
der deltager i en AI-gigafabrik. Driftsudgifterne afholdes alene af fællesforetagen-
det bag den pågældende AI-gigafabrik.
Kvanteteknologi
Kvanteteknologi tilføjes som en ny aktivitetssøjle, således at EuroHPC-rådsforord-
ningen udvider anvendelsesområdet til også at inkludere kvanteberegning, kvante-
sensorer, kvantekommunikation og metrologi med mere. Formålet med tilføjelsen
af kvanteteknologi sker med henblik på at:
Side 3/10
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Orientering om grund- og nærhedsnotat om grund- og nærhedsnotat vedr. oprettelse af et fællesforetagende for europæisk højtydende databehandling
3071606_0004.png
-
-
-
understøtte udviklingen af et samlet europæisk kvanteøkosystem, der
dækker opbygning af forskning, innovation og infrastruktur, kompetence-
udvikling og industrielle kapaciteter i EU.
sikre synergi mellem kvanteinfrastruktur og klassisk HPC-infrastruktur,
særligt hvad angår hybride systemer, simulation og fællesudviklede plat-
forme.
fremme Europas teknologiske suverænitet ved at styrke kapaciteten inden
for kvanteunderstøttende komponenter og reducere afhængigheder på kri-
tiske områder.
Med ændringsforslaget nedsættes der under EuroHPC en strategisk rådgivnings-
gruppe for kvanteteknologi med repræsentanter fra deltagerlandenes kompetente
myndigheder inden for kvanteteknologier. Gruppen har til opgave bl.a. at bidrage
med rådgivning ifm. partnerskabets strategiske fremtid og sikre en åben konsulta-
tion til både private og offentlige aktører.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF art. 188 høres. Der foreligger endnu
ikke en udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Europa-Kommissionen anfører, at forslaget om ændring af EuroHPC-rådsforord-
ningen (EU) 2021/1173 er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, da formå-
let er at styrke forsknings- og innovationskapaciteten inden for kvanteteknologi og
kunstig intelligens gennem anskaffelse af og adgang til supercomputere og kvan-
tecomputere samt til datainfrastrukturer i hele Unionen. Europa-Kommissionen
vurderer, at dette ikke i tilstrækkelig grad vil kunne opfyldes af medlemsstaterne,
samtidig med at der fastholdes en kritisk masse, og unødige dobbeltinvesteringer
undgås.
Europa-Kommissionen vurderer ydermere, at en målrettet ændring af EuroHPC-
rådsforordningen er påkrævet for at ambitioner om industrielt lederskab gennem
fællesforetagendet og handlingsplanen for et AI-kontinent kan realiseres. Dette for
at imødekomme de specifikke forhold forbundet med etableringen af AI-gigafabrik-
kerne og implementeringen af EU's kvantestrategi. Grundet karakteren af kvante-
teknologi og kunstig intelligens vurderes omfanget af de nødvendige ressourcer
og investeringer kun at kunne opnås gennem fælles handling på EU-plan.
Regeringen er enig i vurderingen af, at nærhedsprincippet er overholdt.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Side 4/10
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Orientering om grund- og nærhedsnotat om grund- og nærhedsnotat vedr. oprettelse af et fællesforetagende for europæisk højtydende databehandling
3071606_0005.png
Økonomiske konsekvenser
For så vidt angår de statsfinansielle konsekvenser indeholder Europa-Kommissio-
nens forslag til ændring af den eksisterende rådsforordning ikke tilførsel af yderli-
gere midler. EuroHPC-fællesforetagendet
finansieres under EU’s flerårige finan-
sielle ramme for perioden 2021-2027 gennem Programmet for et Digitalt Europa,
Connecting Europe-faciliteten og Horisont Europa.
Med forslaget foreslås ompostering af finansiering fra EU’s eksisterende program-
mer til EuroHPC, således at EuroHPC’s samlede budget øges med knap 6,7 mia.
DKK (900 mio. EUR) til 29,6 mia. DKK (3,972 mia. EUR) sammenlignet med Euro-
HPC-rådsforordningen fra 2024. Af det forøgede budget kommer ca. 5,7 mia. DKK
(760 mio. EUR) fra Horisont Europa, 745 mio. DKK (100 mio. EUR) fra Connecting
Europe Facility (CEF) og ca. 224 mio. DKK (30 mio. EUR) fra programmet for et
Digitalt Europa. Det bemærkes, at en ompostering af finansiering under eksiste-
rende programmer vil kunne påvirke dansk hjemtag.
Såfremt Danmark eller danske aktører vælger at indtræde som en del af en AI-gi-
gafabrik eller deltager i aktiviteter relateret til udvikling af kvanteteknologi, vil der i
forslaget være krav om national medfinansiering. EuroHPC-fællesforetagendets
sekretariat vil stå for håndtering af ansøgninger, og bestyrelsen vil træffe beslut-
ning om EU-bevilling til konsortierne bag AI-gigafabrikkerne. Midlerne vil skulle
konkurrenceudsættes gennem åbne opslag med fælles evalueringskriterier for de
indsendte forslag.
Endelig vil der potentielt være statsfinansielle konsekvenser i form af udgifter til
kompetenceopbygning, hvis Danmark vælger at prioritere midler hertil. Det be-
mærkes, at afledte nationale udgifter, som følger af EU-retsakter, afholdes inden
for de berørte ministeriers eksisterende bevillingsrammer, jf. budgetvejledningens
bestemmelser herom.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Hvad angår erhvervs- og samfundsøkonomiske konsekvenser anfører Europa-
Kommissionen, at forslaget vil gavne medlemsstater, videnskabelige brugere af
højtydende supercomputere, industri (herunder opstartsvirksomheder og SMV'er),
supercomputercentre og borgere. Regeringen er enig i denne vurdering.
Forslaget til rådsforordningen indebærer tre mulige adgangsveje til eventuelt kom-
mende AI-gigafabrikker: 1) adgang mod betaling, fastlagt af konsortiet bag AI-gi-
gafabrikken og ud fra en model, som dækker alle driftsomkostninger; 2) adgang til
regnetid svarende til EU’s andel af anlægsinvesteringen. Adgangen dikteres af
EuroHPC’s adgangspolitik, som tilbyder gratis adgang for forskere, offentlige insti-
tutioner og virksomheder gennem konkurrenceudsatte opslag eller særlige ad-
gange for SMV’er;
og 3) adgang til national regnetid, svarende til det nationale bi-
drag til anlægsinvesteringerne. Adgangspolitikken vil skulle fastlægges nationalt.
Yderligere specifikationer af adgangsvejene kan indgå i en konsortieaftale mellem
de deltagende parter i forbindelse med indgåelsen af en værtsaftale, gennem ju-
stering af EuroHPC’s adgangspolitik m.m.
Side 5/10
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Orientering om grund- og nærhedsnotat om grund- og nærhedsnotat vedr. oprettelse af et fællesforetagende for europæisk højtydende databehandling
3071606_0006.png
8. Høring
Ændringsforslaget har været i høring i EU-specialudvalget for forskning og EU-
specialudvalget for digitalisering med frist for bemærkninger fredag den 15. august
2025.
Der er modtaget høringssvar fra Danmarks Tekniske Universitet, Dansk Industri,
Dansk Metal, Lægemiddelforeningen og SYNERGI.
Danmarks Tekniske Universitet (DTU):
”DTU
anerkender ambitionen om at styrke
Europas AI- og kvantekapacitet gennem etablering af AI Gigafactories. Der er dog
nogle forhold, der skal adresseres for at sikre initiativets succes og danske inte-
resser.
Der allokeres en betydelig mængde midler fra Horizon Europe-budgettet til at fi-
nansiere
EuroHPC’en. Dette bør være et obs-punkt
for dansk side, da forordnin-
gen ikke sikrer midler til Danmark til opbygning af infrastruktur i landet. Budgetju-
steringen af Horizon Europe får deraf direkte betydning for tilgængelige forsk-
ningsmidler, hvorfor Danmark bør arbejde for at sikre dedikerede midler i forord-
ningen til enten forskning eller infrastrukturadgang.
Adgangsmodellen for AI Gigafactories skal være klart defineret. Den nuværende
formulering er ukonkret, og det er uklart, hvordan den offentlige finansiering kon-
kret vil blive omsat til adgang for forskning
f.eks. gennem åbne opslag.
Derudover udtrykker DTU bekymring for, at de foreslåede “National Quantum
Competence Centres” ikke nødvendigvis er det mest hensigtsmæssige instru-
ment. Ressourcer bør i højere grad målrettes forskning og udvikling, der kan løfte
TRL-niveauerne inden for kvanteområdet, da teknologien ikke er modnet tilstræk-
keligt på nuværende tidspunkt.
Den nuværende minimumslevetid på fem år for et AI Gigafactory konsortium vur-
deres at være for kort. Der stilles heller ikke krav om offentlig eller SMV-delta-
gelse, hvilket skaber en risiko for en favorisering af få store private virksomheder,
der vil være primære aftagere. En forlængelse til ti år er at foretrække. DTU anbe-
faler derfor, at hvert konsortium som minimum skal inkludere en offentlig forsk-
ningsorganisation samt sikre adgang for SMV’er og offentlige brugere.
For at beskytte den tilknyttede infrastruktur, bør der klarlægges en obligatorisk sik-
kerheds- og strategisk vurdering samt krav om gennemsigtighed i ejerskabsstruk-
turer i konsortier med deltagelse af tredjelande. Konsortier skal godkendes af
f.eks. Kommissionen og indeholde krav om gensidighed, overholdelse af EU’s ek-
sportkontrol- og databeskyttelseslovgivning samt mulighed for automatisk suspen-
sion ved risiko.
Slutteligt er den nuværende fastlagte grænse på 17 % CAPEX for rigid og potenti-
elt for lav. Den bør gøres vejledende og kunne justeres i hvert arbejdsprogram ef-
ter en offentlig ”value-for-money” vurdering.”
Dansk Industri
(DI):
”DI
ser positivt på Kommissionens forslag om at udvide og
styrke EuroHPC Joint Undertaking med nye aktiviteter inden for AI-gigafabrikker
Side 6/10
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Orientering om grund- og nærhedsnotat om grund- og nærhedsnotat vedr. oprettelse af et fællesforetagende for europæisk højtydende databehandling
3071606_0007.png
og kvanteteknologi med en række bemærkninger, som fremgår nedenfor. DI bak-
ker overordnet op om den strategiske betydning af kunstig intelligens og kvante-
teknologier for fremtidig økonomisk vækst og konkurrenceevne i Europa og hilser
koblingen til styrkelse af Europas teknologiske suverænitet velkommen.
DI ser positivt på Kommissionens forslag om at inkludere etablering af AI-gigafa-
brikker inden for EuroHPC-rammen mhp. at udvikle en solid europæisk AI-infra-
struktur, der kan styrke Europas position i den globale AI-konkurrence. DI støtter
således etableringen af AI-gigafabrikker, som kan fungere som dynamiske økosy-
stemer, der fremmer konkurrenceevne, innovation og udvikling inden for AI på
tværs af Europa. I den forbindelse er det afgørende, at der anlægges et stærkt fo-
kus på kommercielle aspekter og anvendelser for at sikre optimal værdiskabelse
af de teknologiske fremskridt. Det er ligeledes afgørende, at virksomheder, forsk-
ningsinstitutioner og den offentlige sektor har de nødvendige ressourcer til at ud-
vikle, bruge og kommercialisere avancerede AI-løsninger
og at der som led heri
og på tværs af relevante europæiske, regionale og nationale organer
er fokus
på at skabe et setup, der understøtter brugerne og sikrer, at gigafabrikkerne bliver
dynamiske økosystemer, der medfører bred og værdiskabende anvendelse.
DI bemærker endvidere vigtigheden af, at AI-gigafabrikkerne er åbne for brugere
fra forskellige sektorer, herunder industri, forskning samt offentlige myndigheder,
så der sikres bred anvendelse og fremme af samarbejde på tværs af sektorer.
DI støtter Kommissionens strategiske fokus på kvanteteknologier og hilser æn-
dringsforslaget velkommen mhp. at sikre en god kobling mellem HPC og kvante-
computere. DI mener ikke, at der er tvivl om, at der er gode og oplagte synergier
på området. Det er på et overordnet niveau afgørende, at vi får bygget stærke
økosystemer op, som kan gøre en forskel for virksomheder og forskning i Europa.
Derfor er det vigtigt, at der hellere etableres få, men stærke teknologicentre, frem
for at der investeres i mindre nationale kompetencecentre, som ikke kommer til at
gøre en væsentlig forskel som følge af begrænsede ressourcer og kompetencer.”
Dansk Metal:
”Dansk Metal bakker overordnet op om EuroHPC JU’s ambition om
at skabe et europæisk supercomputer økosystem. Det er nødvendigt hvis Europa i
fremtiden skal kunne konkurrere om at udvikle fremtidens teknologier og samtidig
ikke være afhængig af fremmede magter. Dansk Metal støtter også Kommissio-
nens ændringsforslag om at bygge AI gigafabrikker i Europa, samt at samle og
koordinere et europæisk kvanteøkosystem.
I dag mangler man i EU den nødvendige infrastruktur til at udvikle og drive store
AI-modeller. Med investeringerne i supercomputeren Gefion og kvantecomputeren
Magne er Danmark et helt optimalt sted at bygge EU’s nye AI gigafabrikker.
Danmark er helt oplagt til en AI gigafabrik, da vi både producerer grøn energi og
har et tempereret klima, som hjælper med at holde temperaturen i fabrikken
nede. Dertil har vi i Danmark erfaring med drift af avancerede datacentre. Derfor
opfordrer Dansk Metal til, at man bakker op om Kommissionens forslag om
AI gigafabrikker og arbejder aktivt for at få bygget en AI gigafabrik i Danmark.
I Danmark har vi i dag de kompetente mennesker der kan få teknologien til at
Side 7/10
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Orientering om grund- og nærhedsnotat om grund- og nærhedsnotat vedr. oprettelse af et fællesforetagende for europæisk højtydende databehandling
3071606_0008.png
virke i praksis. Men skal Danmark i fremtiden kunne være med i fremtidens udvik-
ling af AI og kvanteteknologi, kræver det investeringer i både kompetencer og
infrastruktur, til at kunne håndtere det ekstra pres der vil være på elnettet.”
Lægemiddelforeningen (Lif):
”Lif
støtter op om ambitionen om at udvikle og ud-
bygge den europæiske computerinfrastruktur. Øget computerkraft forventes at
kunne få stor betydning for sundhedsvæsnet og udviklingen af nye behandlings-
muligheder.
Den digitale revolution udfordrer status quo inden for life science og muliggør, at
lægemiddelindustrien sammen med sundhedsvæsenet og teknologivirksomhe-
derne kan skabe endnu bedre sundhedsresultater og mere personlige behandlin-
ger, understøtte datadrevne kliniske beslutninger, muliggøre koordinering af pleje
og flytte tjenester fra indlæggelse til ambulant behandling
endda hjemmebe-
handling
for endnu flere patientgrupper. Det skal ske inden for rammerne af ud-
viklingen af effektive, innovative og sikre behandlinger.”
SYNERGI:
”Vi
anerkender behovet for at styrke Europas kapacitet inden for avan-
ceret databehandling og kvanteteknologi. Samtidig ser vi et behov for, at disse in-
vesteringer fra begyndelsen integreres i det samlede energisystem på en måde,
der understøtter Europas konkurrenceevne, sikkerhed og klimamål. Selvom kvan-
tecomputere i sig selv har et relativt lavt elforbrug, kan infrastrukturen omkring
dem
særligt køling, strømforsyning og integration med eksisterende HPC-syste-
mer
stille betydelige energikrav. Kvantecomputere og højtydende computere
(HPC) bør derfor
ligesom datacentre og i det omfang de har en relevant volu-
men– betragtes som centrale energiinfrastrukturer, hvor energieffektivitet og sy-
stemintegration tilskyndes.
SYNERGI anbefaler tre konkrete tilføjelser til EuroHPC’s fremtidige opgavesæt:
- Minimumskrav til energieffektivitet (PUE): Erfaringer fra datacenterbranchen
viser, at krav til Power Usage Effectiveness (PUE) er et effektivt og teknologi-
neutralt redskab til at fremme energieffektiv drift. Vi anbefaler, at der - under
hensyntagen til omkostningseffektivitet - indføres minimumskrav til PUE for
alle nye anlæg under EuroHPC, og at lav PUE vægtes i projektudvælgelsen.
- Udnyttelse af overskudsvarme bør fremmes aktivt: En væsentlig andel af elfor-
bruget i kvante- og HPC-anlæg omdannes til varme. I større anlæg har denne
varme potentiale til at indgå som en værdifuld ressource i lokale fjernvarmesy-
stemer, hvor den kan fortrænge fossil og importeret energi. Vi anbefaler der-
for, at Kommissionen og EuroHPC aktivt -i anlæg af relevant størrelse- frem-
mer udnyttelse af overskudsvarme ved at:
- Indarbejde varmeudnyttelse som en del af den tekniske vurdering af
projekter
- Tilskynde, at lokalisering af anlæg sker med blik for samspil med eksi-
sterende varmenet
- Fremme fjernelse af økonomiske og regulatoriske barrierer, der i dag
hæmmer varmegenanvendelse
fx gennem dialog med medlemslan-
dene om tariffer, afgifter og tilslutningsvilkår.
Side 8/10
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Orientering om grund- og nærhedsnotat om grund- og nærhedsnotat vedr. oprettelse af et fællesforetagende for europæisk højtydende databehandling
3071606_0009.png
På den måde kan den stigende mængde overskudsvarme blive en del af løsnin-
gen i den grønne omstilling
uden at gå på kompromis med kvanteinfrastruktu-
rens kerneopgaver.
- Fleksibilitet og elnetintegration: Kvante- og HPC-infrastruktur bør ikke blot ses
som store forbrugere, men som potentielle bidragydere til elsystemets fleksibi-
litet. Vi foreslår, at EuroHPC-projekter, i det omfang deres volumen gør det re-
levant:
- Tilskyndes til at levere efterspørgselsfleksibilitet (fx gennem laststy-
ring)
- Inddrager netvirksomheder i planlægninger
- Understøttes i at blive elteknisk integrerbare og netvenlige
Skal Europa være førende inden for både digitalisering og klima, bør investeringer
i kvanteinfrastruktur ikke ske uden samtidigt fokus på energioptimering og integra-
tion i forsyningssystemerne. Vi står gerne til rådighed for videre dialog om, hvor-
dan EU’s teknologisatsninger kan fremme energieffektivitet og energiforsynings-
sikkerhed.”
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemsstaterne generelt vil forholde sig positivt til ændringsfor-
slaget til EuroHPC-rådsforordningen grundet ønsket om, at Europa positionerer
sig som global leder inden for kunstig intelligens.
Det forventes ligeledes, at forslaget om at konsolidere ressourceanvendelse og in-
vesteringer samt påbegynde implementeringen af EU's kvantestrategi vil blive
modtaget positivt blandt medlemsstaterne.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen byder ændringsforslaget til EuroHPC velkommen og anser det som et
vigtigt tiltag for at styrke Europas teknologiske suverænitet. Regeringen understre-
ger endvidere, at forskning og innovation, kommercialisering af forskningsideer og
involvering af private og offentlige aktører er vigtigt for at øge EU's konkurrence-
evne. Regeringen anser udviklingen af kvanteteknologi, kunstig intelligens og der-
tilhørende infrastrukturfaciliteter som et fremtidigt konkurrenceparameter for Eu-
ropa
både økonomisk og geopolitisk.
Regeringen støtter ambitionen om en fælles europæisk tilgang til etableringen af
storskalafaciliteter for kunstig intelligens i Europa, samt ambitionen om at konsoli-
dere EU's aktiviteter inden for kvanteteknologi. Regeringen ser positivt på, at der
med de nye tilføjelser til EuroHPC-rådsforordningen kan sikres bedre synergi mel-
lem EU's strategiske satsninger inden for supercomputere, kunstig intelligens og
kvanteteknologi.
Regeringen anser ændringsforslagene vedr. AI-gigafabrikker og oprettelsen af en
kvantesøjle i EuroHPC for at ligge fint i tråd med regeringens strategi for kvante-
teknologi fra 2023 og kunstig intelligens fra 2024. Begge betoner, at danske initia-
tiver skal ses i sammenhæng med indsatser på EU-niveau og understreger vigtig-
heden af
at styrke Europas evne til at konkurrere på globalt niveau og sikre EU’s
strategiske autonomi.
Side 9/10
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Orientering om grund- og nærhedsnotat om grund- og nærhedsnotat vedr. oprettelse af et fællesforetagende for europæisk højtydende databehandling
3071606_0010.png
Regeringen understreger vigtigheden af transparens i økonomi, udvælgelses- og
beslutningsproces for AI-gigafabrikkerne samt for modeller for adgang hertil, her-
under for forskere, SMV'er og offentlige myndigheder. Regeringen ser gerne, at
der ved etablering af AI-gigabrikkerne er fokus på kompetenceopbygning med
henblik på optimal udnyttelse af mulighederne. Regeringen finder, at ressourcerne
til at etablere, idriftsætte, udvikle og vedligeholde en AI-gigafabrik i videst muligt
omfang bør findes ved mobilisering af private midler.
Regeringen støtter, at forslaget indebærer oprettelsen af et offentligt forvaltnings-
organ for hver AI-gigafabrik, som med deltagelse fra Europa-Kommissionen samt
repræsentanter fra de deltagende parter kan varetage de offentlige interesser, der
følger med den offentlige medfinansiering. Endelig ser regeringen gerne, at der ta-
ges hensyn til energieffektivitet og bæredygtighed ved udvælgelse, etablering, pla-
cering og drift af AI-gigafabrikkerne.
Regeringen støtter, at EuroHPC-rådsforordningens anvendelsesområde udvides
til også at inkludere kvanteberegning, kvantesensorer, kvantekommunikation og
metrologi samt, at der nedsættes en strategisk rådgivningsgruppe for kvantetekno-
logi under EuroHPC. Regeringen finder det vigtigt, at EU's strategi for kvantetek-
nologi hurtigst muligt implementeres.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Ændringsforslaget er en justering af EuroHPC-rådsforordningen (EU) nr.
2021/1173, som blev forelagt til forhandlingsoplæg den 21. maj 2021 i forbindelse
med forelæggelse af rådsmødet for Konkurrenceevne
forskning og rum den 28.
maj 2021.
Side 10/10