Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25
UFU Alm.del Bilag 13
Offentligt
Attraktive bioanalytiker- og radiograf-
uddannelser med mindre frafald
Foretræde for Uddannelses- og Forskningsudvalget
5. november 2024
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Anmodning om foretræde fra Danske Bioanalytikere om regeringens udspil til en uddannelsesreform
Bioanalytikere
er specialister i
at finde tegn på sygdom i
analyser af biologiske prøver,
som fx blod, urin og væv.
Radiografer
er specialister i at
finde tegn på sygdom i billeder
og arbejder med røntgen, MR,
CT og ultralyd.
Uden dem ville læger tage
beslutninger i blinde.
70-80%
af alle kliniske
diagnoser bygger på deres
undersøgelser.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Anmodning om foretræde fra Danske Bioanalytikere om regeringens udspil til en uddannelsesreform
Patienter er afhængige af
specialistkompetencer
•
Bioanalytikere og radiografers analyser
sørger for, at man kan få øje på de
sygdomme, kroppen gemmer på.
•
Ikke svært at tage prøver eller billeder
–
men det kræver specialistviden at få
pålidelige analysesvar.
Vigtige sparringspartnere for læger
og overtager opgaver fra læger.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Anmodning om foretræde fra Danske Bioanalytikere om regeringens udspil til en uddannelsesreform
Bioanalytiker- og
radiografuddannelserne
•
Fuldt optag på uddannelserne
•
Antal studiepladser opnormeret
•
Bachelorprojekterne er praksisforankrede
•
Naturvidenskabeligt tunge uddannelser
•
Frafald er et problem. Især fordi de studerende
ikke er fagligt rustede eller modne nok.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Anmodning om foretræde fra Danske Bioanalytikere om regeringens udspil til en uddannelsesreform
Undgå øget frafald
Adgangskrav til
uddannelserne skal være
en 3-årig ungdoms-
uddannelse.
•
Lavt fagligt niveau er årsag til
frafald.
•
De studerende risikerer at få
et stort praksischok.
Radiografstuderende skal fx
lære at betjene teknologisk
avanceret udstyr som CT- og
MR-scannere samt udføre
strålebehandling.
Bioanalytikerstuderende skal fx
lære at udføre og fortolke
biomedicinske analyser i
biokemi, mikrobiologi, genetik,
patologi og nuklearmedicin.
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 13: Anmodning om foretræde fra Danske Bioanalytikere om regeringens udspil til en uddannelsesreform
Sikr attraktive uddannelser
Skær ikke 15 ECTS points fra
professionsuddannelserne
Bevar praksisnære bachelorprojekter
•
Bachelorprojekter udvikler praksis til gavn for
patienter.
•
Blindgydeuddannelser kan ikke konkurrere
med universitetet.
•
Det vil øge presset på sundhedsvæsenet og i
sidste ende gå ud over patientsikkerheden.