Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25
UFU Alm.del Bilag 126
Offentligt
3069937_0001.png
Pressemeddelelse
Regeringen lancerer initiativer for at forhindre misbrug
af studieophold
Med en række initiativer vil regeringen forhindre, at et studieophold i Danmark bruges som
bagvej til arbejdsmarkedet. Initiativerne lanceres på baggrund af en markant stigning i op-
taget af udenlandske studerende fra især Bangladesh og en formodning om, at studieop-
holdene benyttes til arbejdsmigration.
Det bliver markant sværere for borgere fra tredjelande, f.eks. Bangladesh og Nepal, at blive optaget på dan-
ske universiteter, hvis de ikke har de rette faglige forudsætninger. Med de nye initiativer vil regeringen blandt
andet skærpe kravene for optagelse og fjerne muligheden for at medbringe familiemedlemmer for studeren-
de fra tredjelande. Desuden styrkes kontrollen med udenlandske uddannelsesdokumenter.
Regeringen vil give universiteterne mulighed for at skærpe de faglige adgangskrav til kandidatuddannelserne
eksempelvis gennem en optagelsesprøve eller målrettet sprogtest. Derudover styrkes kontrollen med snyd,
og snyd sanktioneres hårdere.
Der indføres et nationalt krav om, at universiteterne skal verificere udenlandske uddannelsesdokumenter, før
de kan tilbyde optagelse på en uddannelse. For de studerende, der bliver optaget og er i landet på en stu-
dieopholdstilladelse, indføres der strammere kontrol af studieaktiviteten, så studerende, der i praksis ikke
følger deres studie, bliver sendt hurtigere hjem. Derudover skal studerende fra tredjelande betale en større
del af betalingen for deres uddannelse allerede i forbindelse med studiestart.
Regeringen vil derudover afskære muligheden for, at studerende kan medbringe deres familiemedlemmer og
forkorte jobsøgningsopholdet efter endt uddannelse. I dag får studerende automatisk et 3-årigt jobsøgnings-
ophold efter de har afsluttet deres uddannelse her i landet. Fremover forkortes perioden til et år.
Nationalt ID-Center skal fremover også som noget nyt kunne bistå universiteterne i deres kontrol af udlæn-
dinges uddannelsesdokumenter. Formålet er at gøre det sværere for udlændinge at opnå en studieopholds-
tilladelse på baggrund af falske dokumenter. Nationalt ID-Center er et uafhængigt kompetencecenter på
ekspertniveau, hvis formål er at styrke sikkerheds- og kontrolindsatsen på udlændingeområdet.
Nationalt ID-Center vil derudover gennemgå allerede meddelte studieopholdstilladelser for borgere fra Bang-
ladesh og Nepal mhp. at vurdere om opholdstilladelser er meddelt på baggrund af falske dokumenter.
Uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund siger:
- Studieophold skal være for dem, der vil studere. Ikke for dem, der misbruger reglerne og bruger studieop-
holdet som en bagvej til det danske arbejdsmarked. Gennem vores studieordninger får vi hvert år dygtige
internationale studerende til landet, som er en stor gevinst
det må vi ikke spolere. Derfor går vi målrettet og
effektivt til værks for at forhindre snyd. Vores initiativer er udarbejdet på et solidt fundament af viden, og vi
sætter ind, hvor det gør en forskel
uden at vi lukker døren for alle dygtige studerende, som gerne vil gen-
nemføre en uddannelse i landet.
Side 1/3
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 126: Orientering om initiativer, der skal begrænse mulighederne for at misbruge studieopholdsreglerne, fra uddannelses- og forskningsministeren
3069937_0002.png
Udlændinge- og integrationsminister Kaare Dybvad siger:
- Studieordningen har desværre været udnyttet som en bagdør til det danske arbejdsmarked. Det griber vi
nu ind over for. Vi har set en kæmpe stigning de seneste år i studerende og medfølgende familie fra særligt
Bangladesh og Nepal. Vi ved, at studerende fra netop de to lande har højere frafald end andre udlændinge,
og at der er udfordringer med deres faglige og sproglige niveau. Samtidig arbejder de mere end andre uden-
landske studerende, og der er i langt højere grad tale om ufaglært arbejde. Når man kommer til Danmark på
en studieordning, så skal hovedformålet naturligvis være at studere. Det giver sig selv.
Fakta
Studerende fra tredjelande er studerende med statsborgerskab i alle andre
lande end EU’s medlems-
stater, Island, Liechtenstein og Norge og Schweiz.
Studerende fra tredjelande skal i udgangspunktet selv betale for deres uddannelse og kan ikke mod-
tage SU.
Studerende fra Bangladesh udgør den største gruppe af internationale studerende, som påbegyndte
en kandidatuddannelse i Danmark i 2024, efterfulgt af studerende fra Tyskland og Italien.
Mens 1 procent af opholdstilladelser til kinesiske studerende og 2 procent af opholdstilladelserne til
studerende fra USA er knyttet til opholdstilladelser til medfølgende familiemedlemmer, så gør det
samme sig gældende for 58 procent af opholdstilladelserne til studerende fra Bangladesh og 74 pro-
cent af opholdstilladelserne til studerende fra Nepal.
Læs faktaark, der uddyber initiativerne på Uddannelses- og Forskningsministeriets område [link]
Tabel. Tilladelser til studerende ved statsligt godkendte videregående uddannelser, fordelt
på største nationaliteter i perioden 2022-2024*
2022
Nepal
Antal
Heraf studietilladelser, hvortil der kan
kobles en tilladelse til medfølgende fami- Antal
liemedlem(mer)
Andel
Bangladesh
Antal
Heraf studietilladelser, hvortil der kan
kobles en tilladelse til medfølgende fami- Antal
liemedlem(mer)
Andel
Indien
Antal
Heraf studietilladelser, hvortil der kan
kobles en tilladelse til medfølgende fami- Antal
liemedlem(mer)
Andel
USA
Heraf studietilladelser, hvortil der kan
kobles en tilladelse til medfølgende
familiemedlem(mer)
Antal
Antal
Andel
180
129
72%
286
169
59%
344
64
19%
659
8
1%
2023
152
102
67%
648
384
59%
294
67
23%
632
13
2%
2024
487
376
77%
1.137
654
58%
326
90
28%
707
11
2%
I alt
819
607
74%
2.071
1.207
58%
964
221
23%
1.998
32
2%
Side 2/3
UFU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 126: Orientering om initiativer, der skal begrænse mulighederne for at misbruge studieopholdsreglerne, fra uddannelses- og forskningsministeren
3069937_0003.png
Kina
Antal
Heraf studietilladelser, hvortil der kan
kobles en tilladelse til medfølgende fami- Antal
liemedlem(mer)**
Andel
Australien
Antal
Heraf studietilladelser, hvortil der kan
Antal
kobles en tilladelse til medfølgende
Andel
familiemedlem(mer)
Canada
Antal
Heraf studietilladelser, hvortil der kan
Antal
kobles en tilladelse til medfølgende
Andel
familiemedlem(mer)
Øvrige
Antal
Heraf studietilladelser, hvortil der kan
Antal
kobles en tilladelse til medfølgende
Andel
familiemedlem(mer)
I alt
Antal
Heraf studietilladelser, hvortil der kan
Antal
kobles en tilladelse til medfølgende
Andel
familiemedlem(mer)
777
9
1%
271
3
1%
317
1
0%
1.934
70
4%
4.768
453
10%
993
14
1%
393
0
0%
298
2
1%
1.832
86
5%
5.242
668
13%
921
10
1%
435
0
0%
314
0
0%
1.868
112
6%
6.195
1.253
20%
2.691
33
1%
1.099
3
0%
929
3
0%
5.634
268
5%
16.205
2.374
15%
*28 studietilladelser med ukendt uddannelsesinstitution er ikke medtaget i opgørelsen.
**Medfølgende familiemedlemmer dækker over ægtefæller, registreret partner, fast samlever eller børn under 18 år.
Anm.: Generelt bemærkes, at de statistiske oplysninger er behæftet med usikkerhed, da udlændingesystemerne er opbygget som journalise-
rings- og sagsstyringssystemer og ikke som egentlige statistiksystemer. Endvidere bemærkes, at der er tale om antal tilladelser og ikke perso-
ner. Det betyder, at den samme person kan indgå flere gange over tid i forbindelse med en ny tilladelse.
Anm.: Studietilladelser meddelt mhp. uddannelse ved IBA Erhvervsakademi Kolding S/I (IBA) er inkluderet i opgørelsen, da IBA både
udbyder statsligt godkendte og ikke-statsligt godkendte uddannelser, og det i data ikke er muligt at udskille de statsligt godkendte fra ikke-
statsligt godkendte uddannelser.
Note: I denne opgørelse kobles en hovedpersons studietilladelse til videregående uddannelse (kun førstegangssager) med opholdstilladelser til
medfølgende familiemedlemmer, der er udstedt samme dato som eller efter hovedpersonens tilladelse i perioden 2022-2025 (t.o.m. 31. maj
2025). Opgørelsen skelner ikke mellem, om der kan kobles én eller flere opholdstilladelser til medfølgende familiemedlemmer til hovedper-
sonens studietilladelse. Der kan være tidsmæssig forskydning mellem ansøgnings- og afgørelsestidspunktet for hhv. hovedperson og medføl-
gende familiemedlemmer, hvilket kan have betydning for antallet at koblede sager i særligt 2024 og 2025.
Kilde: Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
For yderligere oplysninger:
Pressehenvendelser kan rettes til Uddannelses- og Forskningsministeriets pressetelefon: 7231 8181 eller
mail:
[email protected]
Side 3/3