Forslag til ny karakterskala – og hvorfor den er bedre end det, der ellers er meldt ud!
I debatten om en ny eller justeret karakterskala er der vigtige pointer, der ofte overses. Man må
dog gøre sig klart, at der findes rimeligt gode argumenter for, at syvtrinsskalaen i 2005 kom til at se
ud, som den gør. Der var afgørende mangler ved den gamle 13-skala, der skulle rådes bod på. Det
kan man læse om i karakterkommissionens betænkning fra november 2004. Karakterskalaen blev
desuden evalueret i 2019 af Danmarks Evalueringsinstitut, så der er allerede gjort et stort
forarbejde, som en ændring naturligvis skal basere sig på.
En ny skala, der er blevet luftet hen over sommeren, er
0 // 2 – 4 – 6 – 8 – 10 – 12
Den er et skridt i den rigtige retning, men har en afgørende mangel ved kun at have en enkelt
dumpekarakter. Det vil skabe store problemer, hvis den blev indført. I uddannelsesverdenen har vi
brug for to dumpekarakterer, og det vil jeg uddybe nedenfor. Der er yderligere nogle vigtige
aspekter, der oftest bliver overset i debatten, som jeg også vil inddrage.
Kritikpunkterne mod syvtrinsskalaen er i hovedtræk:
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
Karakteren -3 er uforståelig og demotiverende.
Skalaen har skabt inflation i karaktererne (karakterglidning).
Karakterspringene mellem 4-7 og 7-10 er for store.
Der mangler en eller flere midterkarakterer.
Der mangler en karakter for den helt exceptionelt fremragende præstation.
Der er for stort fokus på fejl i beskrivelserne af karaktererne.
På denne baggrund mener jeg, at følgende karakterskala bedst kan imødekomme kritikken, uden
at man smider de positive elementer af syvtrinsskalaen ud med badevandet:
01 – 03 // 5 – 7 – 9 – 11 – 13
hvor 5 er den laveste karakter, hvormed man består. En middelpræstation skal have karakteren 9.
Lad mig argumentere kort for denne skala.
For det første
slipper vi af med det forhadte -3. Den nye lave dumpekarakter 01 indikerer derimod,
at eksaminanden godt kan have tilegnet sig en smule af de tiltænkte kompetencer, men langt fra
nok til at bestå. 03 er en mildere dumpekarakter, der viser at man ikke var så langt fra bestå-
grænsen. Socialistisk Folkeparti (og andre) har foreslået en karakterskala med kun én
dumpekarakter, men det er ikke en brugbar skala i praksis. I mange dele af uddannelsesverdenen
består man dele af eller hele uddannelsen på et gennemsnit, og det bliver simpelt hen for let at
bestå på et gennemsnit med kun én dumpekarakter. Vi har også brug for en ”hård” dumpekarakter,
som man ikke kan tillade sig, hvis man vil bestå, eller som i det mindste trækker mere mærkbart
gennemsnittet. Ligesom vi har behov for at kunne differentiere mellem forskellige grader af gode
præstationer, skal vi også kunne differentiere mellem de præstationer, der ikke lever tilstrækkeligt
op til kravene. Jeg gør opmærksom på, at disse to nye dumpekarakterer er præcis lige så
milde/hårde som 00 og -3 er i den nuværende syvtrinsskala, når vi tænker i
gennemsnitsberegninger.
For det andet
vil den foreslåede skala modvirke karakterglidning. Ved indførelsen af
syvtrinsskalaen undervurderede man den psykologiske faktor ved at forsøge at omdefinere 7-tallet
fra at være lidt under middel på 13-skalaen til at være syvtrinsskalaens middelkarakter. Man