Udvalget for Landdistrikter og Øer 2024-25, Udvalget for Småøer 2024-25
ULØ Alm.del Bilag 85, UFS Alm.del Bilag 27
Offentligt
3011955_0001.png
Til
Indenrigsminister Sophie Løhde
Klimaminister Lars Aagaard
Transportminister Thomas Danielsen
Landdistriktsminister Morten Dahlin
Udvalg for Småøer
Udvalg for Landdistrikter og Øer
Fejø, 29. april 2025
Vedr. Finansiering af grønne
færger via EU’s sociale klimafond
Sammenslutningen af Danske Småøer vil opfordre til, at Danmark gør brug af muligheden for at
opnå finansiering af nye, klimavenlige færger til de danske småøer
via EU’s sociale klimafond.
Fonden yder finansiel støtte til medlemsstaternes foranstaltninger og investeringer i deres
sociale
klimaplaner.
EU's sociale klimafond har netop som en del af sin formålsbeskrivelse
i
, at medlemsstaterne kan
gennemføre foranstaltninger til støtte for sårbare transportbrugere, der er ramt af
transportfattigdom”
ii
. Dette er netop tilfældet for øboere, der er helt afhængige af deres
færgetransport og kan imødese takststigninger, hvis de fossilt drevne færger fortsætter og dermed
pålægges CO2 afgifter.
For at opnå støtte, kræver det, at Danmark i den sociale klimaplan, prioriterer investeringer til
omstillingen af de fossilt drevne færger til energineutrale drivmidler.
Klimaministeriet arbejder i øjeblikket på at færdiggøre den sociale klimaplan inden EU's deadline
den 30. juni i år.
I Sammenslutningen af Danske Småøer ser vi det derfor som en oplagt mulighed for at komme i
mål med den grønne omstilling af småøernes færger, til fordel for de sårbare transportbrugere,
uden at de kommunale færgeselskaber skal imødese betydelige udgifter, som kommunerne ikke
har mulighed for at dække.
Flere steder er færgefarten til småøerne allerede under pres med forringelser i servicen og
takstforhøjelser. Udgiften til nye færger, risikerer at accelerere denne negative udvikling.
Besparelser på færgeområdet er allerede en reel barriere for nuværende øboere og
erhvervsdrivende på småøerne samt fritidshusejere og turister. Færgeforringelser fører til
fraflytning og mindsker muligheden for tilflytning til øerne.
Vi håber, at Regeringen og Folketinget vil prioritere at indarbejde småøfærgerne i den sociale
klimaplan til gavn for småøernes befolkning, erhvervsudvikling og turisme samt til gavn for de
landdistriktskommuner, som øerne og deres færger tilhører.
Vi står til rådighed for yderligere oplysninger og samarbejde omkring ovenstående.
Med venlig hilsen
Kirsten Sydendal
formand
Sammenslutningen af Danske Småøer
www.danske-smaaoer.dk
Strynø Brovej 12, 5943 Strynø. Tlf: 62 51 39 93.
[email protected]
UFS, Alm.del - 2024-25 - Bilag 27: Henvendelse af 30/4-25 fra Sammenslutningen af Danske Småøer om finansiering af grønne færger via EU’s sociale klimafond
3011955_0002.png
2
Se bl.a. forordningens preambel, punkt 11:
”Prisstigningen på fossile brændstoffer kan i uforholdsmæssig
grad påvirke sårbare husstande, sårbare mikrovirksomheder og sårbare transportbrugere, der bruger en
større del af deres indkomst på energi og transport, og som i visse regioner ikke har adgang til alternative,
økonomisk overkommelige mobilitets- og transportløsninger, og som kan mangle den finansielle mulighed for
at investere i nedbringelsen af forbruget af fossile brændstoffer. Særlige geografiske forhold, f.eks. øer,
regioner og territorier i den yderste periferi, landdistrikter eller fjerntliggende områder, mindre tilgængelige
randområder, bjergområder eller områder, der halter bagefter, kan i forbindelse med transportfattigdom have
specifikke virkninger for husstandes, mikrovirksomheders og transportbrugeres sårbarhed.
Disse særlige geografiske forhold bør derfor tages i betragtning, når der udarbejdes foranstaltninger og
investeringer til støtte for sårbare husstande, sårbare mikrovirksomheder og sårbare transportbrugere, hvis
det er hensigtsmæssigt og relevant.”,
i
(Link til forordningen
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/da/TXT/?uri=CELEX:32023R0955
)
Se forordningens definition af ”transportfattigdom”:
Enkeltpersoners og husstandes manglende evne til eller
vanskeligheder med at dække omkostningerne ved privat eller offentlig transport eller deres manglende eller
begrænsede adgang til transport, der er nødvendig for deres adgang til væsentlige socioøkonomiske
tjenester og aktiviteter, under hensyntagen til den nationale og geografiske kontekst”.
(Se forordningens
artikel 2, stk. 2:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/da/TXT/?uri=CELEX:32023R0955
)
ii
Sammenslutningen af Danske Småøer
www.danske-smaaoer.dk
Strynø Brovej 12, 5943 Strynø. Tlf: 62 51 39 93.
[email protected]