Udvalget for Forretningsordenen 2024-25
UFO Alm.del Bilag 69
Offentligt
3071385_0001.png
Notat
Om undersøgelse af lovforslag uden høring inden fremsættelsen
og om dispensation fra 30-dagesreglen og samtykke til at fravige
40-dagesreglen i folketingsåret 2024-25
1. Baggrund
Udvalget for Forretningsordenen anmodede i 2018 Folketingets
Administration om at foretage en registrering af regeringens lovforslag,
som ikke har været i høring før fremsættelsen, og af lovforslag, for hvilke
der har været dispenseret fra reglen i Folketingets forretningsorden om,
at der skulle gå mindst 30 dage fra fremsættelsen af et lovforslag til 3.
behandling. Udvalgets anmodning udsprang af et forslag fra Antorini-
Skaarup-arbejdsgruppen i betænkning og indstilling om ændring af
forretningsorden for Folketinget af 23. maj 2018, jf. bilag 1.
Udvalget har bedt Folketingets Administration om at sende en årlig
redegørelse herom til udvalget (i september).
Nærværende notat indeholder en redegørelse for folketingsåret 2024-25.
Det bemærkes, at folketingsårets undersøgelse i forhold til tidligere
undersøgelser er justeret som følge af Folketingets vedtagelse i foråret
2024 af B 209, Forslag til folketingsbeslutning om ændring af
forretningsorden for Folketinget (Ændring af visse bestemmelser om
tidsmæssige rammer for folketingsarbejdet m.v.), hvor bl.a. 30-
dagesreglen blev ændret.
Med virkning fra folketingsåret 2024-25 skal der gå mindst 40 dage fra
fremsættelsen til 3. behandling (mod tidligere 30 dage), jf. Folketingets
forretningsordens § 13, stk. 1, 1. pkt. Folketinget kan med almindeligt
flertal give samtykke til, at 3. behandling finder sted før 40 dage, men
ikke før 30 dage efter fremsættelsen, jf. § 13, stk. 1, 2. pkt. Skal der gå
mindre end 30 dage fra fremsættelsen til 3. behandling, vil det som hidtil
kræve egentlig dispensation.
10. september 2025
J.nr.: 23-001316-19
Udvalgssekretariatet
Folketinget
Christiansborg
1218 København K
3337 5500
[email protected]
www.ft.dk.
Side 1 | 6
FOLKETINGET INTERN
UFO, Alm.del - 2024-25 - Bilag 69: Statistisk materiale om lovgivningsarbejdet i folketingsåret 2024-25.
2. Resultat af undersøgelsen
Opgørelsen for folketingsåret 2024-25 omfatter 207 lovforslag, som er
fremsat af regeringen pr. 1. september 2025. For afgræsning af
omfattede lovforslag se afsnit 3.
I høring inden fremsættelsen
Opgørelsen viser, at 206 af regeringens lovforslag var i høring inden
fremsættelsen. 1 regeringslovforslag var ikke i høring inden
fremsættelsen. Det svarer til, at 99,5 pct. af regeringens lovforslag blev
sendt i høring inden fremsættelsen.
Til sammenligning blev 99 pct. af regeringslovforslagene i folketingsåret
2023-24, 100 pct. i folketingssamlingen 2022-23 (1. samling) og 97 pct. i
folketingssamlingen 2022-23 (2. samling) sendt i høring inden
fremsættelsen.
Dispensation/samtykke vedr. 30-/40-dages-reglerne
I folketingsåret 2024-25 er der ikke registreret regeringslovforslag, hvor
Folketinget har givet samtykke til, at 3. behandling må finde sted før 40
dage, men ikke før 30 dage efter fremsættelsen, eller dispensation til, at
der må gå mindre end 30 dage fra fremsættelsen til 3. behandling, jf.
Forretningsorden for Folketinget, § 13, stk. 1.
Til sammenligning blev der heller ikke i folketingsåret 2023-24 eller i
folketingssamlingen 2022-23 (1. samling) givet dispensationer fra den
daværende 30-dagesregel, hvorimod der i folketingssamlingen 2022-
2023 (2. samling) blev givet 14 dispensationer.
3. Lovforslag, som ikke har været i høring inden fremsættelsen
Opgørelsen over, hvor mange lovforslag der ikke har været sendt i høring
inden fremsættelsen, omfatter kun lovforslag fremsat af regeringen.
I opgørelsen indgår ikke lovforslag, der efter praksis ikke sendes i høring,
eller lovforslag der efter praksis har en særlig høringsproces. Det drejer
sig bl.a. om finanslovsforslagene og forslag om udgiftslofter og
tillægsbevilling, forslag til lov om indfødsrets meddelelse, lovforslag om
indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster, visse lovforslag om
Grønlands eller Færøernes selvstyre m.v.
I folketingsåret 2024-25 blev der fremsat 226 lovforslag, hvoraf 220
lovforslag var fremsat af regeringen. Når der fraregnes de 13 lovforslag,
Side 2 | 6
FOLKETINGET INTERN
UFO, Alm.del - 2024-25 - Bilag 69: Statistisk materiale om lovgivningsarbejdet i folketingsåret 2024-25.
3071385_0003.png
som efter praksis ikke sendes i høring eller har en særlig høringsproces
1
,
indgår der i opgørelsen
207
lovforslag.
Antal lovforslag,
der indgår i
undersøgelsen
207
Antal lovforslag i
høring inden
fremsættelsen
206
Antal lovforslag
ikke i høring inden
fremsættelsen
1
Det ene lovforslag, der er registreret som ikke sendt i høring inden
fremsættelsen, er L 82, fremsat af skatteministeren. Det fremgår af
lovforslagets bemærkninger, at lovforslaget ikke har været sendt i
(fornyet) høring, da der er tale om en genfremsættelse af en del af
lovforslag nr. L 106 fra folketingsåret 2021-22, hvor udkastet til lovforslag
var i høring fra og med den 17. september 2021 til og med den 15.
oktober 2021 forud for fremsættelsen af lovforslaget den 22. december
2021. L 82 er i undersøgelsen registreret som ikke sendt i høring inden
fremsættelsen, henset til, at den tidligere høring er foretaget mere end 3
år før fremsættelsen af L 82, og i øvrigt omfattede et bredere lovforslag.
4. Forudsætninger og kriterier for registreringen af lovforslag i
høring inden fremsættelsen
Opgørelsen over lovforslag, der ikke var i høring inden fremsættelsen,
omfatter også lovforslag, der er sendt i høring samtidig med
fremsættelsen.
Hvis dele af et lovforslag først er sendt i høring samtidig med
fremsættelsen, mens resten af lovforslaget var i høring inden
fremsættelsen, er lovforslaget registreret som, at det har været i høring
inden fremsættelsen. På samme måde er lovforslag, hvor dele af det har
været i høring inden fremsættelsen, mens andre dele ikke har været
sendt i høring hverken inden eller samtidig med fremsættelsen,
registreret som, at det har været i høring.
Lovforslag, der har været i høring inden fremsættelsen, er registreret
sådan, uanset hvor mange dage høringen har varet, og uanset om
høringsperioden udløb efter fremsættelsen.
1
Lovforslag nr. L 1, L 2, L 224, L 225 og L 226 (finanslovsforslag, forslag om udgiftslofter og
forslag om ændring af lov om udgiftslofter), L 129 (tillægsbevillingslov), L 63 og L 217
(indfødsrets meddelelse), L 5 (lov for Grønland), L 6 (lov for Færøerne), L 32 (skatteaftale
mellem Danmark og Sverige), og L 81 (tillægsaftale til dansk-grønlandsk
dobbeltbeskatningsaftale).
Side 3 | 6
FOLKETINGET INTERN
UFO, Alm.del - 2024-25 - Bilag 69: Statistisk materiale om lovgivningsarbejdet i folketingsåret 2024-25.
5. Lovforslag med dispensation til 3. behandling før 30 dage efter
fremsættelsen eller samtykke til 3. behandling før 40 dage, men ikke
før 30 dage efter fremsættelsen
Opgørelsen over lovforslag, hvor Folketinget har givet dispensation fra
30-dagesreglen eller samtykke til fravigelse af 40-dagesreglen, omfatter
kun lovforslag fremsat af regeringen.
I folketingsåret 2024-25 er der ikke registreret lovforslag, hvor Folketinget
har givet dispensation til 3. behandling før 30 dage efter fremsættelsen,
inkl. lovforslag, der blev delt i løbet af Folketingets behandling.
Der er desuden ikke registreret lovforslag, hvor Folketinget har givet
samtykke til, at 3. behandling finder sted før 40 dage, men ikke før 30
dage efter fremsættelsen, inkl. lovforslag, der blev delt i løbet af
Folketingets behandling.
6. Tidligere forelæggelser for Udvalget for Forretningsordenen om
dette emne m.v.
Notat om lovforslag uden høring inden fremsættelse og om dispensation
fra 30-dagesreglen 2017-18, jf. UFO alm. del
bilag 43 (folketingsåret
2018-19, 1. samling).
Notat om lovforslag uden høring inden fremsættelse og om dispensation
fra 30-dagesreglen 2018-19, jf. UFO alm. del
bilag 13 (folketingsåret
2018-19, 2. samling).
Notat om lovforslag uden høring inden fremsættelse og om dispensation
fra 30-dagesreglen 2019-20, jf. UFO alm. del
bilag 87 (folketingsåret
2020-21).
Se også UFO alm. del
bilag 107 (folketingsåret 2020-21), Beretning
afgivet af Udvalget for Forretningsordenen den 24. marts 2021 om
hastebehandling af regeringens lovforslag.
Notat om lovforslag uden høring inden fremsættelse og om dispensation
fra 30-dagesfristen 2020-21, jf. UFO alm. del
bilag 13 (folketingsåret
2021-22).
Notat om lovforslag uden høring inden fremsættelse og om dispensation
fra 30-dagesfristen 2021-22, jf. UFO alm. del
bilag 3 (folketingsåret
2022-23, 2. samling).
Side 4 | 6
FOLKETINGET INTERN
UFO, Alm.del - 2024-25 - Bilag 69: Statistisk materiale om lovgivningsarbejdet i folketingsåret 2024-25.
Notat om lovforslag uden høring inden fremsættelse og om dispensation
fra 30-dagesfristen 2022-23 (1. og 2. samling), jf. UFO alm. del
bilag 9
(folketingsåret 2023-24).
Notat om lovforslag uden høring inden fremsættelse og om dispensation
fra 30-dagesfristen 2023-24, jf. UFO alm. del
bilag 84 (folketingsåret
2023-24).
Side 5 | 6
FOLKETINGET INTERN
UFO, Alm.del - 2024-25 - Bilag 69: Statistisk materiale om lovgivningsarbejdet i folketingsåret 2024-25.
Bilag 1
Uddrag fra Betænkning og indstilling over beslutningsforslag nr. B
147 om ændring af forretningsorden for Folketinget (Ændring af
forskellige arbejdsformer og forretningsgange m.v.) afgivet af
Udvalget for Forretningsordenen den 23. maj 2018 (folketingsåret
2017-18)
”2.3. Ændringer med hensyn til tilrettelæggelsen af lovgivningsarbejdet
2.3.1. Forslag om registrering af regeringsforslag, som ikke har været
sendt i høring inden fremsættelse, og lovforslag, hvorved der er blevet
dispenseret fra 30-dagesreglen, jf. forretningsordenens § 13
2.3.1.1. Antorini-Skaarup-arbejdsgruppens forslag
Antorini-Skaarup-arbejdsgruppen foreslog, at der er foretages
registrering dels af regeringsforslag, som ikke inden fremsættelsen for
Folketinget har været sendt i høring, dels af lovforslag, for hvilke der er
blevet dispenseret fra bestemmelsen i forretningsordenens § 13 om, at
der skal gå mindst 30 dage fra fremsættelsen af et lovforslag til dets 3.
behandling. Arbejdsgruppen foreslog endvidere, at der ved afslutningen
af hvert folketingsår (i september) omdeles et bilag herom i Udvalget for
Forretningsordenen med henblik på drøftelse i udvalget, hvori
høringsparters vurdering af lovbehandlingsprocessen også kan indgå.
2.3.1.2. Udvalget for Forretningsordenens overvejelser og indstilling
Udvalget for Forretningsordenen tilslutter sig forslaget fra Antorini-
Skaarup-arbejdsgruppen om at foretage en registrering af lovforslag,
som ikke har været i høring før fremsættelsen, og af lovforslag, for hvilke
der har været dispenseret fra 30-dagesreglen. Udvalget henstiller til
Folketingssekretariatet fremover at foretage en sådan registrering og
sende en årlig redegørelse herom til udvalget.”
Side 6 | 6
FOLKETINGET INTERN