Udvalget for Forretningsordenen 2024-25
UFO Alm.del Bilag 69
Offentligt
3071384_0001.png
10. september 2025
J.nr.: 23-001306-16
Folketingssekretariatet
Folketinget
Christiansborg
1218 København K
3337 5500
[email protected]
www.ft.dk
Notat
Om undersøgelse af fremsættelsestakten for regeringens lovforslag, herunder lovforslag fremsat efter
1. april-fristen, i folketingsåret 2024-25
1. Baggrund for undersøgelserne
På Udvalget for Forretningsordenens møde den 14. maj 2025 tilkendegav formanden, at Folketingets
Administration – for at kvalificere drøftelserne på udvalgets kommende møde med statsministeren den
6. oktober 2025 – skulle udarbejde materiale med statistiske oplysninger om fremsættelsestakten for
regeringens lovforslag i folketingsåret 2024-25, og at materialet forud for mødet med statsministeren
også skal sendes til Statsministeriet. Folketingets Administration har på den baggrund gennemført en
undersøgelse af fremsættelsestakten for regeringens lovforslag i folketingsåret 2024-25, herunder af
omfanget af lovforslag, der er fremsat senere end det tidsrum, som var stillet i udsigt på regeringens
lovprogram eller en senere periodisk redegørelse for afviklingen af lovprogrammet. I tilknytning hertil
har administrationen endvidere undersøgt den gennemsnitlige behandlingstid, dvs. tiden fra
fremsættelse til 3. behandling, og den gennemsnitlige tid fra fremsættelse til 1. behandling for lovforslag
i folketingsåret 2024-25.
Folketingets Administration har desuden gennemført en supplerende undersøgelse af de lovforslag, som
regeringen i folketingsåret 2024-25 har fremsat efter 1. april-fristen i overensstemmelse med Udvalget
for Forretningsordenens beslutning på udvalgets møde 19. juni 2024. På dette møde drøftede udvalget
et ikke videre positivt billede af en tilsvarende undersøgelse foretaget for folketingsåret 2023-24 og
besluttede, at Folketingets Administration skulle gentage undersøgelsen for folketingsåret 2024-25.
Folketingets formand sendte desuden brev af 24. juni 2024 til statsministeren om resultatet (UFO
alm.
del – bilag 71, (2023-24)).
Statsministeren svarede i brev af 13. august 2024 (UFO
alm. del – bilag 77,
(2023-24)).
Nærværende notat indeholder en beskrivelse af begge undersøgelser.
2. Sammenfatning
Undersøgelsernes rammer og afgrænsning
Side 1 | 28
FOLKETINGET INTERN
UFO, Alm.del - 2024-25 - Bilag 69: Statistisk materiale om lovgivningsarbejdet i folketingsåret 2024-25.
3071384_0002.png
I forhold til den del af undersøgelsen, som omhandler fremsættelsestakten for regeringens lovforslag i
folketingsåret 2024-25, er de anvendte fremsættelsesperioder valgt på baggrund af Folketingets og
regeringens retningslinjer for tidspunkter for regeringens fremsættelse af lovforslag. Lovforslagene er
derfor grupperet inden for følgende fem fremsættelsesperioder:
1) Lovforslag fremsat i åbningsugen (uge 40 i 2024).
2) Lovforslag fremsat efter åbningsugen men inden medio november (dvs. senest 15. november
2024).
3) Lovforslag fremsat efter 15. november 2024 men inden udgangen af februar 2025.
4) Lovforslag fremsat i perioden fra og med 1. marts til og med 1. april 2025.
5) Lovforslag fremsat efter 1. april 2025.
Der er redegjort for Folketingets og regeringens retningslinjer for tidspunkter for fremsættelse af
regeringens lovforslag i
afsnit 3.
Undersøgelsernes afgrænsning i øvrigt er beskrevet i
afsnit 4.
Undersøgelsernes resultat for folketingsåret 2024-25
Resultat af undersøgelsen om fremsættelsestakten for regeringens lovforslag
Fremsættelsestidspunkt for regeringens lovforslag i procent
15,7%
23,6%
11,6%
23,1%
26%
Åbningsugen
Efter åbningsugen til 15/11-24
16/11-24 til 28/2-25
1/3-25 til 1/4-25
Efter 1/4-25
51 af de omfattede 216 lovforslag fremsat af regeringen i folketingsåret 2024-25 blev fremsat i
åbningsugen, svarende til 23,6 pct.
Yderligere 50 af de omfattede 216 lovforslag blev fremsat efter åbningsugen men inden medio
november 2024 (dvs. senest 15. november), svarende til 23,1 pct. Dvs. at i alt 46,7 pct. af de
omfattede 216 lovforslag fremsat af regeringen, var fremsat inden medio november.
56 af de omfattede 216 lovforslag blev fremsat efter 15. november 2024, men inden udgangen af
februar 2025, svarende til 26 pct.
25 af de omfattede 216 lovforslag blev fremsat i perioden fra og med 1. marts til og med 1. april
2025, svarende til 11,6 pct.
Side 2 | 28
FOLKETINGET INTERN
UFO, Alm.del - 2024-25 - Bilag 69: Statistisk materiale om lovgivningsarbejdet i folketingsåret 2024-25.
34 af regeringens 216 lovforslag blev fremsat efter 1. april 2025, svarende til 15,7 pct. (11
lovforslag blev fremsat i første halvdel af april (inden påske), 21 i anden halvdel af april, 1 ultimo
juni og 1 ultimo august).
58 af de 216 lovforslag blev fremsat senere end det tidsrum, som var stillet i udsigt på
regeringens lovprogram eller den relevante senere periodiske redegørelse, svarende til 26,9 pct.
Der er gennemsnitlig gået 63,8 dage fra fremsættelse til 3. behandling og 18 dage fra
fremsættelse til 1. behandling af lovforslag i folketingsåret 2024-25.
For uddybende oplysninger om resultat af undersøgelsen om fremsættelsestakten for regeringens
lovforslag i folketingsåret 2024-25 henvises til
afsnit 5
og
bilag 1.
Resultatet af undersøgelsen af lovforslag fremsat efter 1. april-fristen
I 8 ud af de 34 lovforslag fremsat efter 1. april, svarende til 23,5 pct. af regeringens lovforslag
fremsat efter 1. april-fristen, var der i fremsættelsestalen enten ikke oplyst begrundelse for den
sene fremsættelse, og/eller om lovforslaget ønskedes gennemført i det aktuelle folketingsår,
som der, jf. retningslinjerne i Håndbog i folketingsarbejde og Justitsministeriets Vejledning om
lovkvalitet, ellers bør oplyses om.
De 34 lovforslag, som er fremsat efter 1. april-fristen, fordeler sig på følgende ministerområder:
3 er fremsat af beskæftigelsesministeren, 4 er fremsat af erhvervsministeren, 1 er fremsat af
finansministeren, 3 er fremsat af forsvarsministeren, 6 er fremsat af indenrigs- og
sundhedsministeren, 8 er fremsat af justitsministeren, 1 er fremsat af klima-, energi- og
forsyningsministeren, 2 er fremsat af skatteministeren, 4 er fremsat af social- og boligministeren,
1 er fremsat af transportministeren og 1 er fremsat af udlændinge- og integrationsministeren.
Resultatet for folketingsåret 2024-25 sammenlignet med folketingsåret 2023-24
Der blev i folketingsåret 2023-24 ikke lavet en undersøgelse af fremsættelsestakten for regeringens
lovforslag, men alene en undersøgelse af regeringens lovforslag fremsat efter 1. april-fristen.
I forhold til undersøgelsen af antal lovforslag fremsat senere end det tidsrum, som var stillet i udsigt på
regeringens lovprogram eller den relevante senere periodiske redegørelse, er der med 58 af 216
lovforslag, svarende til 26,9 pct. tale om en lille stigning i folketingsåret 2024-25 i forhold til
folketingsåret 2023-24, hvor 46 ud af 188 lovforslag svarende til 24,5 pct. var forsinkede.
Sammenligningen mellem folketingsåret 2023-24 og 2024-25, for så vidt angår undersøgelsen af
regeringens lovforslag fremsat efter 1. april-fristen, viser følgende billede:
22,3 pct. af regeringens lovforslag i folketingsåret 2023-24 blev fremsat efter 1. april-fristen mod 15,7
pct. i folketingsåret 2024-25.
I folketingsåret 2023-24 var der i 50 pct. af lovforslagene fremsat efter 1. april-fristen ikke i
fremsættelsestalen oplyst begrundelse for den sene fremsættelse, og/eller om lovforslaget ønskedes
gennemført i det aktuelle folketingsår, mod 23,5 pct. i folketingsåret 2024-25.
Fra folketingsåret 2023-24 til folketingsåret 2024-25 er der således sket et fald på 6,6 procentpoint i
procentandelen af regeringens lovforslag, der er fremsat efter 1. april (fra 22,3 pct. til 15,7 pct.).
Side 3 | 28
FOLKETINGET INTERN
UFO, Alm.del - 2024-25 - Bilag 69: Statistisk materiale om lovgivningsarbejdet i folketingsåret 2024-25.
Ligeledes er der sket et fald på 26,5 procentpoint i andelen af lovforslag fremsat efter 1. april-fristen (fra
50 pct. til 23,5 pct.), hvor der ikke i fremsættelsestalen er oplyst en begrundelse for den sene
fremsættelse, og/eller om lovforslaget ønskedes gennemført i det aktuelle folketingsår.
For uddybende oplysninger om resultatet af undersøgelsen af lovforslag fremsat efter 1. april-fristen i
folketingsåret 2024-25 henvises til
afsnit 6
og
bilag 2.
3. Retningslinjer for tidspunkter for regeringens fremsættelse af lovforslag, herunder 1. april-fristen
Folketingets retningslinjer for fremsættelsestakt af regeringens lovforslag
De overordnede retningslinjer for tilrettelæggelse af lovgivningsarbejdet, herunder tidspunkter for
fremsættelse af lovforslag, tager især sigte på at give Folketinget den nødvendige tid til at foretage en
grundig behandling af lovforslagene. Samtidig er overholdelse af retningslinjerne en vigtig forudsætning
for, at Folketinget kan planlægge lovgivningsarbejdet på en hensigtsmæssig måde.
Folketingets regler for, hvornår lovforslag bør fremsættes af hensyn til planlægning af
lovgivningsarbejdet, fremgår af § 10, stk. 3, i Forretningsorden for Folketinget (Se tillige Håndbog i
folketingsarbejdet, afsnit 1.3.1.):
-
-
Regeringen bør fremsætte hovedparten af lovforslagene i sit lovprogram ved folketingsårets
begyndelse.
Lovforslag bør normalt fremsættes senest den 1. april, for at de kan påregnes gennemført i det
pågældende folketingsår.
Regeringens retningslinjer
I Justitsministeriets Vejledning om lovkvalitet (afsnit 1.2. Retningslinjer for afviklingen af folketingsårets
lovforslag) fremgår, at ministeriernes tilrettelæggelse af lovgivningsarbejde for et folketingsår skal ske
inden for de overordnede retningslinjer og hensyn, som Folketinget og regeringen i samarbejde har
udviklet. Det fremgår videre, at regeringen har suppleret de rammer, som direkte fremgår af Folketingets
forretningsorden, eller som er aftalt med Folketinget, herunder:
-
Der lægges vægt på, at der kan fremsættes et betydeligt antal lovforslag allerede i Folketingets
åbningsuge. Erhvervsrettede lovforslag, som ønskes vedtaget senest 4 uger før 1. januar, skal
som klar hovedregel fremsættes i åbningsugen.
Mindst halvdelen af regeringens lovforslag bør fremsættes inden medio november.
Lovforslag, der fremsættes efter medio november, bør fremsættes kontinuerligt frem til
udgangen af februar. Der skal foreligge en særlig begrundelse, hvis et forslag fremsættes efter
udgangen af februar, som drøftes konkret mellem det pågældende fagministerium og
Statsministeriet.
1. april-fristen skal normalt betragtes som det absolut seneste tidspunkt for fremsættelse af
lovforslag. Der skal foreligge helt særlige omstændigheder, hvis et lovforslag fremsættes efter
den 1. april.
-
-
-
Lovforslag, der fremsættes efter 1. april
Reglen om, at lovforslag normalt bør fremsættes senest den 1. april, for at de kan påregnes gennemført i
det pågældende folketingsår, tjener et væsentligt formål i det parlamentariske arbejde, nemlig at give
mulighed for en grundig folketingsbehandling af regeringens lovforslag.
Side 4 | 28
FOLKETINGET INTERN
UFO, Alm.del - 2024-25 - Bilag 69: Statistisk materiale om lovgivningsarbejdet i folketingsåret 2024-25.
Det fremgår af Håndbog i folketingsarbejdet (bl.a. afsnit 3.1), at hvis et lovforslag fremsættes efter den 1.
april, bør der i fremsættelsestalen stå en begrundelse for den sene fremsættelse. Desuden bør det
oplyses, om forslaget ønskes gennemført i det pågældende folketingsår. Tilsvarende fremgår af
Justitsministeriets Vejledning om lovkvalitet (afsnit 9.6).
Fremsættes et forslag efter den 1. april, skal der, hvis 17 medlemmer af Folketinget forlanger det,
foretages afstemning om, hvorvidt 1. behandling kan finde sted, jf. Forretningsorden for Folketinget, §
11, stk. 1.
4. Undersøgelsernes afgrænsning
I folketingsåret 2024-25 er fremsat i alt 226 lovforslag.
6 lovforslag er fremsat af private forslagsstillere og indgår ikke i undersøgelserne (L 26, L 33, L 57
(tilbagetaget), L 105, L 155 og L 163). Dog indgår de private lovforslag i beregningen af gennemsnitstider
fra fremsættelse til 1. behandling og fra fremsættelse til 3. behandling.
Af de 220 lovforslag fremsat af regeringen indgår følgende 4 lovforslag ikke i undersøgelserne, da der for
disse gælder en fast særlig praksis med fremsættelsestidspunkt efter 1. april: Forslag til finanslov for
finansåret 2026 (L 224), Forslag til lov om ændring af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner m.v. (L 225), Forslag til lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og
regioner for finansåret 2029 (L 226) og Forslag til lov om indfødsrets meddelelse (L 217).
I alt indgår herefter 216 lovforslag fremsat af regeringen i undersøgelserne.
For så vidt angår den del af undersøgelsen, som omhandler fremsættelsestakten for regeringens
lovforslag, er inddelingen af perioderne for fremsættelsestidspunkt foretaget på baggrund af
Folketingets og regeringens retningslinjer for tidspunkter for regeringens fremsættelse af lovforslag. I
forhold til betegnelsen ”inden medio november” er valgt, at det indbefatter lovforslag, som er fremsat
senest 15. november.
Lovforslagene er herefter grupperet inden for følgende fem fremsættelsesperioder:
1) Lovforslag fremsat i åbningsugen (uge 40 i 2024).
2) Lovforslag fremsat efter åbningsugen men inden medio november (dvs. senest 15. november
2024).
3) Lovforslag fremsat efter 15. november 2024 men inden udgangen af februar 2025.
4) Lovforslag fremsat i perioden fra og med 1. marts til og med 1. april 2025.
5) Lovforslag fremsat efter 1. april 2025.
Desuden er det for hvert af regeringens lovforslag igennem folketingsåret undersøgt, om lovforslaget er
fremsat inden for det tidsrum (opgjort i halve måneder), som var stillet i udsigt på regeringens
lovprogram, eller – hvis lovforslaget ikke optrådte på lovprogrammet – på den af regeringens periodiske
redegørelser for afviklingen af lovprogrammet, hvor lovforslaget første gang optrådte.
5. Resultat af undersøgelsen om fremsættelsestakten for regeringens lovforslag i folketingsåret 2024-
25
Side 5 | 28
FOLKETINGET INTERN
UFO, Alm.del - 2024-25 - Bilag 69: Statistisk materiale om lovgivningsarbejdet i folketingsåret 2024-25.
Resultatet af undersøgelsen om fremsættelsestakten for regeringens lovforslag i folketingsåret 2024-25
er:
51 af de omfattede 216 lovforslag fremsat af regeringen i folketingsåret 2024-25 blev fremsat i
åbningsugen, svarende til 23,6 pct.
Yderligere 50 af de omfattede 216 lovforslag blev fremsat efter åbningsugen men inden medio
november 2024 (dvs. senest 15. november), svarende til 23,1 pct. Dvs. at i alt 46,7 pct. af de
omfattede 216 lovforslag fremsat af regeringen, var fremsat inden medio november.
56 af de omfattede 216 lovforslag blev fremsat efter 15. november 2024, men inden udgangen af
februar 2025, svarende til 26 pct.
25 af de omfattede 216 lovforslag blev fremsat i perioden fra og med 1. marts til og med 1. april
2025, svarende til 11,6 pct.
34 af regeringens 216 lovforslag blev fremsat efter 1. april 2025, svarende til 15,7 pct. (11
lovforslag er fremsat i første halvdel af april (inden påske), 21 i anden halvdel af april, 1 ultimo
juni og 1 ultimo august).
58 af de 216 lovforslag blev fremsat senere end det tidsrum, som var stillet i udsigt på
regeringens lovprogram eller den relevante senere periodiske redegørelse, svarende til 26,9 pct.
Dette er en lille stigning i forhold til folketingsåret 2023-24, hvor 46 ud af 188 lovforslag svarende
til 24,5 pct. var forsinkede.
Der er gennemsnitlig gået 63,8 dage fra fremsættelse til 3. behandling og 18 dage fra
fremsættelse til 1. behandling af lovforslag i folketingsåret 2024-25. De tilsvarende
gennemsnitstal fra folketingsåret 2023-24 er henholdsvis 57,1 dage og 14,2 dage. Disse
opgørelser omfatter også private lovforslag.
Grundlaget for Folketingets Administrations undersøgelse af fremsættelsestakten for regeringens
lovforslag i folketingsåret 2024-25 fremgår af
bilag 1.
6. Resultat af uddybende undersøgelse af lovforslag fremsat efter 1. april-fristen i folketingsåret 2024-
25
Resultat af den uddybende undersøgelse af lovforslag fremsat efter 1. april-fristen i folketingsåret 2024-
25 er:
34 af regeringens 216 lovforslag blev fremsat efter 1. april 2025, svarende til 15,7 pct. af
regeringens samlede antal lovforslag.
For 8 af de 34 lovforslag, svarende til 23,5 pct. af regeringens lovforslag fremsat efter 1. april-
fristen, var der i fremsættelsestalen enten ikke oplyst begrundelse for den sene fremsættelse,
og/eller hvorvidt lovforslaget ønskedes gennemført i det aktuelle folketingsår.
De 34 lovforslag, som er fremsat efter 1. april-fristen, fordeler sig på følgende ministerområder:
3 er fremsat af beskæftigelsesministeren, 4 er fremsat af erhvervsministeren, 1 er fremsat af
finansministeren, 3 er fremsat af forsvarsministeren, 6 er fremsat af indenrigs- og
sundhedsministeren, 8 er fremsat af justitsministeren, 1 er fremsat af klima-, energi- og
forsyningsministeren, 2 er fremsat af skatteministeren, 4 er fremsat af social- og boligministeren,
1 er fremsat af transportministeren og 1 er fremsat af udlændinge- og integrationsministeren.
Side 6 | 28
FOLKETINGET INTERN
UFO, Alm.del - 2024-25 - Bilag 69: Statistisk materiale om lovgivningsarbejdet i folketingsåret 2024-25.
Folketingets Administrations undersøgelse af, hvilke af regeringens lovforslag, der i folketingsåret 2024-
25, er fremsat efter 1. april 2025, og om der for disse i fremsættelsestalen er givet oplysning om
begrundelse, og hvorvidt lovforslaget ønskes færdigbehandlet i det pågældende folketingsår, fremgår af
bilag 2.
De af ministrene anførte begrundelser er – for de lovforslag, hvor begrundelserne fremgår af
fremsættelsestalen – tillige indsat i skemaoversigten i
bilag 2.
Resultatet for folketingsåret 2024-25 sammenlignet med folketingsåret 2023-24
I folketingsåret 2023-24 blev 22,3 pct. af regeringens lovforslag fremsat efter 1. april-fristen, mod 15,7
pct. i folketingsåret 2024-25.
I folketingsåret 2023-24 var der i 50 pct. af lovforslagene fremsat efter 1. april-fristen ikke i
fremsættelsestalen oplyst begrundelse for den sene fremsættelse, og/eller om lovforslaget ønskedes
gennemført i det aktuelle folketingsår, mod 23,5 pct. i folketingsåret 2024-25.
Fra folketingsåret 2023-24 til folketingsåret 2024-25 er der således sket et fald på 6,6 procentpoint i
procentandelen af regeringens lovforslag, der er fremsat efter 1. april (fra 22,3 pct. til 15,7 pct.).
Ligeledes er der sket et fald på 26,5 procentpoint i andelen af lovforslag fremsat efter 1. april-fristen (fra
50 pct. til 23,5 pct.), hvor der ikke i fremsættelsestalen er oplyst en begrundelse for den sene
fremsættelse, og/eller om lovforslaget ønskedes gennemført i det aktuelle folketingsår.
Side 7 | 28
FOLKETINGET INTERN
UFO, Alm.del - 2024-25 - Bilag 69: Statistisk materiale om lovgivningsarbejdet i folketingsåret 2024-25.
3071384_0008.png
Bilag 1
Regeringens lovforslag fremsat i folketingsåret 2024-25, som er omfattet af undersøgelserne
Undersøgelsens afgrænsning
Undersøgelsen omfatter lovforslag, som er fremsat pr. 1. september 2025 i folketingsåret 2024-25.
I folketingsåret 2024-25 er der pr. 1. september 2025 fremsat i alt 226 lovforslag.
6 lovforslag er fremsat af private og indgår ikke i undersøgelserne (L 26, L 33, L 57, L 105, L 155 og L 163).
220 lovforslag er fremsat af regeringen.
Af de 220 lovforslag fremsat af regeringen indgår følgende 4 lovforslag ikke i undersøgelserne, da de har
en fast særlig praksis med fremsættelsestidspunkt efter 1. april: Forslag til finanslov for finansåret 2026
(L 224), Forslag til lov om ændring af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner m.v. (L 225), Forslag til
lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2029 (L 226), som efter
praksis fremsættes ultimo august med henblik på genfremsættelse i det nye folketingsår. Forslag til lov
om indfødsrets meddelelse (L 217), som efter fast praksis fremsættes ultimo april med henblik på
færdigbehandling inden sommerferien.
I alt indgår herefter 216 lovforslag fremsat af regeringen
I skemaet nedenfor er de 216 lovforslag grupperet efter følgende perioder:
Lovforslag fremsat i åbningsugen er under grøn overskrift (51 lovforslag).
Lovforslag fremsat efter åbningsugen men inden medio november (dvs. senest 15. november) er under
blå overskrift (50 lovforslag).
Lovforslag fremsat efter 15. november 2024 men inden udgangen af februar 2025 er under gul overskrift
(56 lovforslag).
Lovforslag fremsat fra og med 1. marts til og med 1. april er under orange overskrift (25 lovforslag).
Lovforslag fremsat efter 1. april er under rød overskrift (34 lovforslag).
I kolonnen til højre (»Forsinket ift. lovprogram/redegørelser?«) er det angivet, hvis et lovforslag er
fremsat senere end det tidsrum, som det oprindelig – enten i lovprogrammet eller i december-, februar-,
marts- eller aprilredegørelsen – var stillet i udsigt til. En streg betyder, at lovforslaget ikke er forsinket.
Ellers er det angivet, hvornår lovforslaget var forventet fremsat, og om dette først fremgik af
lovprogrammet eller af en af de fire periodiske redegørelser. En angivelse som »Jan II (lovprg.)« betyder
f.eks., at lovforslaget fremgik af regeringens oprindelige lovprogram og ifølge dette forventedes fremsat i
januar II, men faktisk først blev fremsat senere. En angivelse som »Feb II (dec.rdg.)« betyder, at
lovforslaget var nyt på regeringens decemberredegørelse og ifølge denne forventedes fastsat i februar II,
men faktisk først blev fremsat senere.
Side 8 | 28
FOLKETINGET INTERN
UFO, Alm.del - 2024-25 - Bilag 69: Statistisk materiale om lovgivningsarbejdet i folketingsåret 2024-25.
3071384_0009.png
Minister
Finansministeren
Finansministeren
Erhvervsministeren
Erhvervsministeren
Erhvervsministeren
Erhvervsministeren
Uddannelses- og
forskningsministeren
Transportministeren
Transportministeren
Transportministeren
Transportministeren
Lovforslag Udvalg Fremsættelsesdato i
åbningsugen
L1
FIU
1. oktober 2024
L2
L3
L4
L5
L6
L7
L8
L9
L 10
L 11
FIU
ERU
ERU
GRU
FÆU
UFU
TRU
TRU
TRU
TRU
BEU
BEU
BEU
BEU
BEU
KEF
KEF
KEF
GRU
REU
REU
SAU
SAU
SAU
SAU
SAU
SAU
SAU
SAU
1. oktober 2024
1. oktober 2024
1. oktober 2024
1. oktober 2024
1. oktober 2024
2. oktober 2024
2. oktober 2024
2. oktober 2024
2. oktober 2024
2. oktober 2024
2. oktober 2024
2. oktober 2024
2. oktober 2024
2. oktober 2024
2. oktober 2024
2. oktober 2024
2. oktober 2024
2. oktober 2024
2. oktober 2024
2. oktober 2024
2. oktober 2024
2. oktober 2024
2. oktober 2024
2. oktober 2024
2. oktober 2024
2. oktober 2024
2. oktober 2024
2. oktober 2024
2. oktober 2024
Forsinket ift.
lovprogram/redegørelser?
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Beskæftigelsesministeren L 12
Beskæftigelsesministeren L 13
Beskæftigelsesministeren L 14
Beskæftigelsesministeren L 15
Beskæftigelsesministeren L 16
Klima-, energi- og
forsyningsministeren
Klima-, energi- og
forsyningsministeren
Klima-, energi- og
forsyningsministeren
Justitsministeren
Justitsministeren
Justitsministeren
Skatteministeren
Skatteministeren
Skatteministeren
Skatteministeren
Skatteministeren
Skatteministeren
Skatteministeren
Skatteministeren
L 17
L 18
L 19
L 20
L 21
L 22
L 23
L 24
L 25
L 27
L 28
L 29
L 30
L 31
Side 9 | 28
FOLKETINGET INTERN
UFO, Alm.del - 2024-25 - Bilag 69: Statistisk materiale om lovgivningsarbejdet i folketingsåret 2024-25.
3071384_0010.png
Skatteministeren
Udlændinge- og
integrationsministeren
Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri
Ministeren for ligestilling
Miljøministeren
Miljøministeren
Miljøministeren
Ministeren for grøn
trepart
Børne- og
undervisningsministeren
Børne- og
undervisningsministeren
Børne- og
undervisningsministeren
Børne- og
undervisningsministeren
Børne- og
undervisningsministeren
Børne- og
undervisningsministeren
Børne- og
undervisningsministeren
Børne- og
undervisningsministeren
Kulturministeren
(fungerende)
Kulturministeren
(fungerende)
Udlændinge- og
integrationsministeren
Indenrigs- og
sundhedsministeren
Indenrigs- og
sundhedsministeren
Minister
L 32
L 34
L 35
L 36
L 37
L 38
L 39
L 40
L 41
L 42
L 43
L 44
L 45
L 46
L 47
L 48
L 49
L 50
L 51
L 52
L 53
SAU
UUI
MOF
LIU
MOF
MOF
MOF
MOF
BUU
BUU
BUU
BUU
BUU
BUU
BUU
BUU
KUU
KUU
UUI
SUU
SUU
2. oktober 2024
3. oktober 2024
3. oktober 2024
3. oktober 2024
3. oktober 2024
3. oktober 2024
3. oktober 2024
3. oktober 2024
3. oktober 2024
3. oktober 2024
3. oktober 2024
3. oktober 2024
3. oktober 2024
3. oktober 2024
3. oktober 2024
3. oktober 2024
3. oktober 2024
3. oktober 2024
3. oktober 2024
3. oktober 2024
3. oktober 2024
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Forsinket ift.
lovprogram/redegørelser?
Justitsministeren
Justitsministeren
Lovforslag Udvalg Fremsættelsesdato
efter åbningsugen
men senest 15.
november
L 54
REU
9. oktober 2024
L 55
REU
9. oktober 2024
-
-
Side 10 | 28
FOLKETINGET INTERN
UFO, Alm.del - 2024-25 - Bilag 69: Statistisk materiale om lovgivningsarbejdet i folketingsåret 2024-25.
3071384_0011.png
Udlændinge- og
integrationsministeren
Justitsministeren
Indenrigs- og
sundhedsministeren
Erhvervsministeren
Erhvervsministeren
Erhvervsministeren
Udlændinge- og
integrationsministeren
Social- og
boligministeren
Social- og
boligministeren
Social- og
boligministeren
Klima-, energi- og
forsyningsministeren
Klima-, energi- og
forsyningsministeren
Klima-, energi- og
forsyningsministeren
Erhvervsministeren
Erhvervsministeren
Erhvervsministeren
L 56
L 58
L 59
L 60
L 61
L 62
L 63
L 64
L 65
L 66
L 67
L 68
L 69
L 70
L 71
L 72
UUI
REU
REU
ERU
ERU
FÆU
IFU
SOU
SOU
SOU
KEF
KEF
KEF
ERU
ERU
ERU
SUU
BEU
BEU
KIU
KEF
KEF
SAU
SAU
SAU
SAU
UFU
10. oktober 2024
23. oktober 2024
23. oktober 2024
23. oktober 2024
23. oktober 2024
23. oktober 2024
24. oktober 2024
24. oktober 2024
24. oktober 2024
24. oktober 2024
25. oktober 2024
25. oktober 2024
25. oktober 2024
5. november 2024
5. november 2024
5. november 2024
6. november 2024
6. november 2024
6. november 2024
6. november 2024
6. november 2024
6. november 2024
6. november 2024
6. november 2024
6. november 2024
6. november 2024
6. november 2024
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
1
-
Indenrigs- og
L 73
sundhedsministeren
Beskæftigelsesministeren L 74
Beskæftigelsesministeren L 75
Kirkeministeren
Klima-, energi- og
forsyningsministeren
Klima-, energi- og
forsyningsministeren
Skatteministeren
Skatteministeren
Skatteministeren
Skatteministeren
Uddannelses- og
forskningsministeren
1
L 76
L 77
L 78
L 79
L 80
L 81
L 82
L 83
L 82 optræder hverken på lovprogrammet eller på en af de periodiske redegørelser.
Side 11 | 28
FOLKETINGET INTERN
UFO, Alm.del - 2024-25 - Bilag 69: Statistisk materiale om lovgivningsarbejdet i folketingsåret 2024-25.
3071384_0012.png
Miljøministeren
Social- og
boligministeren
Social- og
boligministeren
Social- og
boligministeren
Indenrigs- og
sundhedsministeren
Ældreministeren
Ældreministeren
Ældreministeren
Ældreministeren
Ældreministeren
Børne- og
undervisningsministeren
Børne- og
undervisningsministeren
Kulturministeren
(fungerende)
Kulturministeren
(fungerende)
Kulturministeren
(fungerende)
Udlændinge- og
integrationsministeren
Justitsministeren
Justitsministeren
Ministeren for
digitalisering
Skatteministeren
Miljøministeren
Minister
L 84
L 85
L 86
L 87
L 88
L 89
L 90
L 91
L 92
L 93
L 94
L 95
L 96
L 97
L 98
L 99
L 100
L 101
L 102
L 103
L 104
MOF
SOU
BOU
SOU
SUU
ÆLU
ÆLU
ÆLU
ÆLU
ÆLU
BUU
BUU
KUU
KUU
KUU
UUI
REU
REU
DIU
SAU
MOF
7. november 2024
7. november 2024
7. november 2024
7. november 2024
7. november 2024
7. november 2024
7. november 2024
7. november 2024
7. november 2024
7. november 2024
7. november 2024
7. november 2024
7. november 2024
7. november 2024
7. november 2024
7. november 2024
13. november 2024
13. november 2024
13. november 2024
14. november 2024
14. november 2024
-
-
-
2
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
3
-
Forsinket ift.
lovprogram/redegørelser?
Erhvervsministeren
Transportministeren
2
3
Lovforslag Udvalg Fremsættelsesdato
efter 15. november
2024 men inden
udgangen af februar
2025
L 106
ERU
20. november 2024
L 107
TRU
20. november 2024
Nov I (lovprg.)
Okt I (lovprg.)
L 86 optræder hverken på lovprogrammet eller på en af de periodiske redegørelser.
L 103 optræder hverken på lovprogrammet eller på en af de periodiske redegørelser.
Side 12 | 28
FOLKETINGET INTERN
UFO, Alm.del - 2024-25 - Bilag 69: Statistisk materiale om lovgivningsarbejdet i folketingsåret 2024-25.
3071384_0013.png
Beskæftigelsesministeren L 108
Justitsministeren
Justitsministeren
Klima-, energi- og
forsyningsministeren
Justitsministeren
Erhvervsministeren
L 109
L 110
L 111
L 112
L 113
BEU
GRU
GRU
KEF
GRU
ERU
MOF
BEU
ULØ
SAU
SUU
GRU
REU
KEF
KEF
SAU
ULØ
ERU
SUU
SUU
SUU
FIU
SOU
TRU
GRU
MOF
SUU
27. november 2024
27. november 2024
28. november 2024
4. december 2024
11. december 2024
11. december 2024
12. december 2024
18. december 2024
18. december 2024
19. december 2024
9. januar 2025
15. januar 2025
15. januar 2025
15. januar 2025
22. januar 2025
22. januar 2025
29. januar 2025
29. januar 2025
30. januar 2025
30. januar 2025
30. januar 2025
30. januar 2025
30. januar 2025
5. februar 2025
5. februar 2025
6. februar 2025
6. februar 2025
-
-
Nov I (lovprg.)
Okt II (lovprg.)
-
4
-
-
-
-
Nov I (lovprg.)
-
-
-
Okt I (lovprg.)
Dec I (lovprg.)
Okt I (lovprg.)
-
-
-
-
-
-
Jan I (lovprg.)
-
-
-
Dec II (lovprg.)
Ministeren for grøn
L 114
trepart
Beskæftigelsesministeren L 115
Ministeren for byer og
landdistrikter
Skatteministeren
Indenrigs- og
sundhedsministeren
Justitsministeren
Justitsministeren
Klima-, energi- og
forsyningsministeren
Klima-, energi- og
forsyningsministeren
Skatteministeren
Ministeren for byer og
landdistrikter
Erhvervsministeren
Indenrigs- og
sundhedsministeren
Indenrigs- og
sundhedsministeren
Indenrigs- og
sundhedsministeren
Finansministeren
Social- og
boligministeren
Transportministeren
Miljøministeren
Indenrigs- og
sundhedsministeren
4
L 116
L 117
L 118
L 119
L 120
L 121
L 122
L 123
L 124
L 125
L 126
L 127
L 128
L 129
L 130
L 131
L 133
L 134
Beskæftigelsesministeren L 132
L 112 er på lovprogrammet sat til fremsættelse i januar II og blev dermed fremsat før det forventede.
Side 13 | 28
FOLKETINGET INTERN
UFO, Alm.del - 2024-25 - Bilag 69: Statistisk materiale om lovgivningsarbejdet i folketingsåret 2024-25.
3071384_0014.png
Indenrigs- og
sundhedsministeren
Udlændinge- og
integrationsministeren
Kulturministeren
Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri
Social- og
boligministeren
Ministeren for
samfundssikkerhed og
beredskab
Ministeren for
samfundssikkerhed og
beredskab
Ministeren for
samfundssikkerhed og
beredskab
Beskæftigelsesministeren
Justitsministeren
Transportministeren
Transportministeren
Erhvervsministeren
L 135
L 136
L 137
L 138
L 139
L 140
SUU
IFU
KUU
MOF
GRU
FOU
6. februar 2025
6. februar 2025
6. februar 2025
6. februar 2025
6. februar 2025
6. februar 2025
-
-
-
-
-
-
L 141
FOU
6. februar 2025
-
L 142
FOU
6. februar 2025
-
L 143
L 144
L 145
L 146
L 147
BEU
REU
TRU
TRU
ERU
KEF
BEU
BEU
SAU
UFU
UFU
DIU
BUU
SUU
MOF
MOF
19. februar 2025
26. februar 2025
26. februar 2025
26. februar 2025
26. februar 2025
26. februar 2025
26. februar 2025
26. februar 2025
26. februar 2025
26. februar 2025
26. februar 2025
26. februar 2025
27. februar 2025
27. februar 2025
27. februar 2025
27. februar 2025
-
-
Jan II (lovprg.)
Jan II (lovprg.)
-
-
-
-
Jan II (lovprg.)
-
-
-
-
-
-
5
-
Klima-, energi- og
L 148
forsyningsministeren
Beskæftigelsesministeren L 149
Beskæftigelsesministeren L 150
Skatteministeren
Uddannelses- og
forskningsministeren
Uddannelses- og
forskningsministeren
Ministeren for
digitalisering
Børne- og
undervisningsministeren
Indenrigs- og
sundhedsministeren
Miljøministeren
Miljøministeren
L 151
L 152
L 153
L 154
L 156
L 157
L 158
L 159
5
L 158 og L 183 optræder som et samlet punkt på lovprogrammet med forventet fremsættelse i februar II.
Side 14 | 28
FOLKETINGET INTERN
UFO, Alm.del - 2024-25 - Bilag 69: Statistisk materiale om lovgivningsarbejdet i folketingsåret 2024-25.
3071384_0015.png
Ministeren for grøn
trepart
Kulturministeren
Kulturministeren
L 160
L 161
L 162
MOF
KUU
KUU
27. februar 2025
27. februar 2025
27. februar 2025
-
-
6
-
Minister
Indenrigs- og
sundhedsministeren
Transportministeren
Erhvervsministeren
Klima-, energi- og
forsyningsministeren
Klima-, energi- og
forsyningsministeren
Klima-, energi- og
forsyningsministeren
Transportministeren
Skatteministeren
Lovforslag Udvalg Fremsættelsesdato
Fra og med 1. marts
til og med 1. april
L 164
SUU
12. marts 2025
L 165
L 166
L 167
L 168
L 169
L 170
L 171
TRU
ERU
KEF
KEF
KEF
TRU
SAU
UFU
DIU
BEU
KIU
TRU
SAU
SAU
UUI
UUI
SUU
SUU
MOF
REU
12. marts 2025
12. marts 2025
12. marts 2025
12. marts 2025
12. marts 2025
19. marts 2025
19. marts 2025
25. marts 2025
26. marts 2025
26. marts 2025
26. marts 2025
26. marts 2025
26. marts 2025
26. marts 2025
27. marts 2025
27. marts 2025
27. marts 2025
27. marts 2025
27. marts 2025
28. marts 2025
Forsinket ift.
lovprogram/redegørelser?
-
Feb II (lovprg.)
Feb II (dec.rdg.)
Feb II (lovprg.)
Feb II (lovprg.)
Jan II (lovprg.)
Jan II (lovprg.)
Feb I (lovprg.)
Nov I (lovprg.)
Feb II (lovprg.)
Feb II (dec.rdg.)
Feb II (lovprg.)
Feb II (lovprg.)
Feb II (lovprg.)
Feb II (dec.rdg.)
Mar I (feb.rdg.)
-
Feb II (lovprg.)
Feb I (lovprg.)
Feb II (lovprg.)
Dec I (lovprg.)
Uddannelses- og
L 172
forskningsministeren
Ministeren for
L 173
digitalisering
Beskæftigelsesministeren L 174
Kirkeministeren
Transportministeren
Skatteministeren
Skatteministeren
Udlændinge- og
integrationsministeren
Udlændinge- og
integrationsministeren
Indenrigs- og
sundhedsministeren
Indenrigs- og
sundhedsministeren
Miljøministeren
Justitsministeren
6
7
L 175
L 176
L 177
L 178
L 179
L 180
L 181
L 182
L 183
7
L 184
L 161 og L 161 optræder som et samlet punkt på lovprogrammet med forventet fremsættelse i februar II.
L 183 og L 158 optræder som et samlet punkt på lovprogrammet med forventet fremsættelse i februar II.
Side 15 | 28
FOLKETINGET INTERN
UFO, Alm.del - 2024-25 - Bilag 69: Statistisk materiale om lovgivningsarbejdet i folketingsåret 2024-25.
3071384_0016.png
Justitsministeren
Justitsministeren
Social- og
boligministeren
Forsvarsministeren
L 185
L 186
L 187
L 188
REU
REU
SOU
FOU
28. marts 2025
28. marts 2025
28. marts 2025
28. marts 2025
-
Dec II (lovprg.)
-
Feb I (lovprg.)
Minister
Klima-, energi- og
forsyningsministeren
Beskæftigelsesministeren L 190
Erhvervsministeren
Erhvervsministeren
Erhvervsministeren
Skatteministeren
Skatteministeren
Udlændinge- og
integrationsministeren
Justitsministeren
Justitsministeren
Justitsministeren
Social- og
boligministeren
Social- og
boligministeren
Social- og
boligministeren
Social- og
boligministeren
Justitsministeren
Justitsministeren
Erhvervsministeren
L 191
L 192
L 193
L 194
L 195
L 196
L 197
L 198
L 199
L 200
L 201
L 202
L 203
L 204
L 205
L 206
Lovforslag Udvalg Fremsættelsesdato
efter 1. april
L 189
KEF
4. april 2025
BEU
FÆU
ERU
ERU
SAU
SAU
UUI
REU
REU
REU
SOU
SOU
SOU
SOU
REU
REU
ERU
BEU
BEU
TRU
9. april 2025
9. april 2025
9. april 2025
9. april 2025
9. april 2025
9. april 2025
10. april 2025
10. april 2025
11. april 2025
11. april 2025
22. april 2025
22. april 2025
22. april 2025
22. april 2025
23. april 2025
23. april 2025
23. april 2025
23. april 2025
23. april 2025
23. april 2025
Forsinket ift.
lovprogram/redegørelser?
-
-
Jan I (lovprg.)
-
Feb I (lovprg.)
Feb II (lovprg.)
-
Feb II (lovprg.)
Jan I (lovprg.)
Jan II (lovprg.)
Feb II (dec.rdg.)
Jan II (lovprg.)
Feb II (lovprg.)
Feb II (lovprg.)
Feb II (lovprg.)
Dec II (lovprg.)
Dec II (lovprg.)
Feb II (lovprg.)
Mar II (dec.rdg.)
-
Nov I (lovprg.)
8
Beskæftigelsesministeren L 207
Beskæftigelsesministeren L 208
Transportministeren
L 209
8
L 209 optræder på lovprogrammet som to lovforslag, det ene med forventet fremsættelse i november I og det
andet i februar II. Lovforslaget optræder som samlet lovforslag i aprilredegørelsen med forventet fremsættelse i
april II.
Side 16 | 28
FOLKETINGET INTERN
UFO, Alm.del - 2024-25 - Bilag 69: Statistisk materiale om lovgivningsarbejdet i folketingsåret 2024-25.
3071384_0017.png
Forsvarsministeren
Finansministeren
Indenrigs- og
sundhedsministeren
Indenrigs- og
sundhedsministeren
Indenrigs- og
sundhedsministeren
Indenrigs- og
sundhedsministeren
Indenrigs- og
sundhedsministeren
Justitsministeren
Justitsministeren
Justitsministeren
Forsvarsministeren
Forsvarsministeren
Indenrigs- og
sundhedsministeren
L 211
L 210
L 212
L 213
L 214
L 215
L 216
L 218
L 219
L 220
L 221
L 222
L 223
FOU
FIU
SUU
INU
INU
INU
INU
REU
REU
REU
FOU
FOU
SUU
23. april 2025
24. april 2025
24. april 2025
24. april 2025
24. april 2025
24. april 2025
24. april 2025
25. april 2025
25. april 2025
25. april 2025
29. april 2025
26. juni 2025
21. august 2025
Feb II (lovprg.)
-
Feb II (lovprg.)
9
Feb II (lovprg.)
Feb II (lovprg.)
-
-
Nov I (lovprg.)
Jan II (lovprg.)
Feb II (lovprg.)
Feb II (lovprg.)
10
-
11
-
12
9
L 212, L 213 og L 214 optræder som et samlet punkt på lovprogrammet med forventet fremsættelse i februar II.
L 221 optræder på lovprogrammet som to lovforslag, begge med forventet fremsættelse i februar II.
11
L 222 optræder hverken på lovprogrammet eller på en af de periodiske redegørelser.
12
L 223 optræder hverken på lovprogrammet eller på en af de periodiske redegørelser.
10
Side 17 | 28
FOLKETINGET INTERN
UFO, Alm.del - 2024-25 - Bilag 69: Statistisk materiale om lovgivningsarbejdet i folketingsåret 2024-25.
3071384_0018.png
Bilag 2
Lovforslag fremsat af regeringen efter 1. april-fristen i folketingsåret 2024-25*
Minister
Lovforslag Udvalg Fremsættelsesdato **Er begrundelse for fremsættelse efter 1.
april oplyst i fremsættelsestalen?
(den indsatte tekst er klippet fra fremsættelsestalerne)
Beskæftigelsesministeren
L 190
BEU
9. april 2025
L 207
BEU
23. april 2025
L 208
BEU
23. april 2025
Den sene fremsættelse af lovforslaget
begrundes med, at Arbejdstilsynet hurtigst
muligt har brug for bedre muligheder for at
kunne reagere over for alvorlige overtrædelser
af arbejdsmiljøloven. Derfor ønskes
lovforslaget gennemført i indeværende
folketingsår.
Lovforslaget udmønter to initiativer på
barselsområdet, som følger af aftale af 22.
november 2024 om finansloven for 2025 […]
Lovforslaget fremsættes efter den 1. april, fordi
det lovforberedende arbejde først kunne
igangsættes efter finanslovsaftalens indgåelse.
Lovforslaget ønskes behandlet i indeværende
folketingsår, da det er forudsat i
finanslovsaftalen, at forældres udvidede ret til
dagpenge under sorgorlov skal sikres fra den 1.
juli 2025.
Det har ikke været muligt at fremsætte
lovforslaget tidligere end ultimo april 2025, da
ændringen først er blevet aktualiseret i løbet af
foråret 2025. Samtidig indstiller jeg, at
lovforslaget færdigbehandles i indeværende
samling, så lovforslaget kan træde i kraft den 1.
Side 18 | 28
**Er det oplyst i
fremsættelsestalen, om
lovforslaget ønskes
gennemført i
folketingsåret 2024-25
Ja
Ja
Ja
Side 18 | 28
FOLKETINGET INTERN
UFO, Alm.del - 2024-25 - Bilag 69: Statistisk materiale om lovgivningsarbejdet i folketingsåret 2024-25.
3071384_0019.png
Erhvervsministeren
L 191
FÆU
9. april 2025
L 192
ERU
9. april 2025
L 193
ERU
9. april 2025
L 206
ERU
23. april 2025
Finansministeren
L 210
FIU
24. april 2025
juli 2025. Det skal sikre, at lovændringen får
virkning samtidig med det nye
kontanthjælpssystem og det skærpede
beskæftigelseskrav den 1. juli 2025.
Lovforslaget fremsættes på dette tidspunkt,
efter aftale med Udenrigs- og
Erhvervsministeriet på Færøerne, for at sikre,
at Lagtingets behandling kunne afsluttes forud
for fremsættelsen i Folketinget. Forslaget blev
vedtaget i Lagtinget ved 3. behandling den 17.
marts 2025.
Lovforslaget har til formål at implementere
den del af 6. hvidvaskdirektiv, der [….]
6. hvidvaskdirektiv blev vedtaget den 31. maj
2024. Der har derfor været mindre end et år til
at afklare, hvordan adgangen til oplysningerne
om reelle ejere bedst kan skærmes for den
brede offentlighed, og hvilke enheder der
fortsat skal have adgang til oplysningerne.
Derfor har det ikke været muligt at fremsætte
lovforslaget tidligere.
Lovforslaget fremsættes efter 1. april, da det er
et omfattende forslag og det på den baggrund
er prioriteret at afsætte god tid til inddragelse
af eksterne interessenter og høring m.v.
Den politiske aftale blev indgået 21. november
2024 og for at kunne leve op til en høringsfrist
på den offentlige høring på mindst 4 uger, har
det været nødvendigt at fremsætte
lovforslaget efter 1. april. For at kunne leve op
til den politiske aftale, skal lovforslaget
behandles i denne folketingssamling.
Lovforslagets fremsættelsestidspunkt skal ses i
lyset af, at det er udarbejdet og sendt i høring
Nej
Nej, ikke udtrykkeligt.
(Er dog oplyst følgende:
Som følge af 6.
hvidvaskdirektivs
implementeringsfrist den
10. juli 2025 er det ikke
muligt at fremsætte til
næste folketingssamling.)
Nej
Ja
Nej
Side 19 | 28
FOLKETINGET INTERN
UFO, Alm.del - 2024-25 - Bilag 69: Statistisk materiale om lovgivningsarbejdet i folketingsåret 2024-25.
3071384_0020.png
Forsvarsministeren
L 211
L 221
FOU
FOU
23. april 2025
29. april 2025
L 222
FOU
26. juni 2025
Indenrigs- og
sundhedsministeren
L 212
SUU
24. april 2025
efter indgåelse af Aftale om styrkelse af
Forsvarets kampkraft af 22. februar 2025.
Nej
Lovforslaget fremsættes efter den 1. april,
primært fordi det i marts 2025 blev besluttet at
fremrykke den fulde ligestilling i værnepligten,
således at kvinder, der fylder 18 år på eller
efter den 1. juli 2025, vil skulle møde til
Forsvarets Dag og kunne beordres til at aftjene
værnepligtstjeneste. Lovforslaget ønskes
derfor også behandlet i indeværende samling.
Lovforslaget har til formål at gennemføre aftale
om en ny lov om bygge- og anlægsprojekter
samt driftsaktiviteter med væsentlige
nationale forsvarsformål eller væsentlige civile
beredskabsformål, der blev indgået den 13.
maj 2025 [….]
Lovforslaget fremsættes den 26. juni 2025,
fordi det vurderes, at det i lyset af den
sikkerhedspolitiske situation er vigtigt at få
tilvejebragt lovgrundlaget hurtigst muligt,
således at loven kan træde i kraft medio
september 2025. Lovforslaget ønskes derfor
også behandlet i indeværende samling.
Fremsættelsen af dette lovforslag efter den 1.
april beror dels på, at det fremgår af Aftale om
sundhedsreform 2024, at de første lovforslag
til gennemførelse af aftalen forventes at kunne
blive fremsat i april 2025, dels på, at det af
processuelle årsager ikke har været muligt at
fremsætte det tidligere. Af hensyn til at
lovforslaget skal træde i kraft den 1. juli 2025,
ønsker jeg, at lovforslaget behandles i
indeværende folketingsår.
Nej
Ja
Ja
Ja
Side 20 | 28
FOLKETINGET INTERN
UFO, Alm.del - 2024-25 - Bilag 69: Statistisk materiale om lovgivningsarbejdet i folketingsåret 2024-25.
3071384_0021.png
L 213
INU
24. april 2025
L 214
INU
24. april 2025
L 215
INU
24. april 2025
Fremsættelsen af dette lovforslag efter den 1.
april beror dels på, at det fremgår af
sundhedsreformaftalen, at de første lovforslag
til gennemførelse af aftalen forventes at kunne
blive fremsat i april 2025, dels på, at det af
processuelle årsager ikke har været muligt at
fremsætte det tidligere. Af hensyn til, at
lovforslaget skal træde i kraft den 1. juli 2025,
ønsker jeg, at lovforslaget behandles i
indeværende folketingsår.
Fremsættelsen af dette lovforslag efter den 1.
april beror dels på, at det fremgår af
sundhedsreformaftalen, at de første lovforslag
til gennemførelse af aftalen forventes at kunne
blive fremsat i april 2025, dels på, at det af
processuelle årsager ikke har været muligt at
fremsætte det tidligere. Af hensyn til, at
lovforslaget skal træde i kraft den 1. juli 2025,
ønsker jeg, at lovforslaget behandles i
indeværende folketingsår.
Regeringen og KL indgik den 18. februar 2025
aftale om ændring af
selvbudgetteringsordningen. Med dette
lovforslag udmøntes den indgåede aftale
mellem regeringen og KL om at videreføre
selvbudgetteringsordningen på en ny måde fra
og med tilskudsåret 2026.
Fremsættelse af dette lovforslag efter den 1.
april skyldes, at lovforslaget skal vedtages i
indeværende samling for at kunne gælde for
kommunernes budgetlægning for 2026.
Fremsættelsen af dette lovforslag efter den 1.
april beror på, at lovforslaget gennemfører en
Ja
Ja
Ja
L 216
INU
24. april 2025
Ja
Side 21 | 28
FOLKETINGET INTERN
UFO, Alm.del - 2024-25 - Bilag 69: Statistisk materiale om lovgivningsarbejdet i folketingsåret 2024-25.
3071384_0022.png
Justitsministeren
L 223
L 197
SUU
REU
21. august 2025
10. april 2025
L 198
REU
11. april 2025
politisk aftale, der er blevet indgået den 28.
marts 2025, og at det derfor ikke har været
muligt at fremsætte det tidligere. Af hensyn til,
at lovforslaget skal træde i kraft den 1. juli
2025, ønsker jeg, at lovforslaget behandles i
indeværende folketingsår.
Nej
Lovforslaget fremsættes efter den 1. april, idet
der i forbindelse med udarbejdelse af
lovforslaget er opstået en række
problemstillinger, herunder af praktisk
karakter. Hensynet til at sikre, at politiet
hurtigst muligt kan få grønt lys til at anvende
genetisk slægtsforskning som
efterforskningsmiddel tilsiger, at lovforslaget
behandles nu. Dette skal sikre, at flere
gerningspersoner kan drages til ansvar for
deres grusomme handlinger. Lovforslaget
ønskes derfor behandlet i indeværende
samling og foreslås at træde i kraft den 1. juli
2025.
Fremsættelsen er blevet forsinket bl.a. som
følge af opfølgningen på høringssvarene om
udvidelse af lovforslaget, således at der
foreslås præciseringer i straffuldbyrdelses-
lovens § 65, stk. 1, og § 66, stk. 1, svarende til
den præcisering, der foreslås i lovens § 62, stk.
1. Lovforslaget indeholder flere initiativer til
styrkelse af indsatsen over for radikalisering og
ekstremisme i kriminalforsorgens institutioner,
herunder bl.a. en ordning til et nyt og mere
fleksibelt sikkerhedsregime, hvor der med
lovforslaget etableres hjemmel til en
vurderingsafdeling for placering af de
Nej
Ja
Ja
Side 22 | 28
FOLKETINGET INTERN
UFO, Alm.del - 2024-25 - Bilag 69: Statistisk materiale om lovgivningsarbejdet i folketingsåret 2024-25.
3071384_0023.png
L 199
REU
11. april 2025
terrordømte og radikaliserede.
Vurderingsafdelingen er delvist taget i brug af
kriminalforsorgen, men for at få sin fulde
virkning er der behov for de med lovforslaget
foreslåede ændringer af
straffuldbyrdelsesloven. Det er således
væsentligt for kriminalforsorgens indsats mod
radikalisering og ekstremisme, at det fremsatte
lovforslag behandles i indeværende
folketingsår.
Lovforslaget fremsættes efter den 1. april, da
lovforslaget forud for høringsperioden, henset
til behovet for hurtigt at adressere de ganske
betydelige udfordringer, der er med
sagsbehandlingstiderne på værgemålsområdet
i Familieretshuset, blev udarbejdet alene på
baggrund af dialog med de relevante
myndigheder. Efter høringsperioden har
Justitsministeriet derfor brugt tid på at
inddrage og imødekomme interessenternes
høringssvar i tilretningen af lovforslaget.
Lovforslaget ønskes derfor og i lyset af behovet
for hurtigst muligt at bidrage til at nedbringe
sagsbehandlingstiderne behandlet i
indeværende samling.
ja
Side 23 | 28
FOLKETINGET INTERN
UFO, Alm.del - 2024-25 - Bilag 69: Statistisk materiale om lovgivningsarbejdet i folketingsåret 2024-25.
3071384_0024.png
L 204
REU
23. april 2025
L 205
REU
23. april 2025
L 218
REU
25. april 2025
L 219
REU
25. april 2025
Den sene fremsættelse skyldes, at de
administrative konsekvenser på nogle
ministerområder først blev afklaret efter den
offentlige høring. Lovforslaget ønskes
færdigbehandlet i indeværende samling af
hensyn til, at det allerede har været længe
undervejs, siden ovennævnte
beslutningsforslag blev vedtaget i foråret 2022.
Desuden lægges der op til, at lovforslaget skal
træde i kraft 1. juli 2025.
Lovforslaget fremsættes efter 1. april, da
arbejdet med lovforslaget har været mere
omfattende og kompliceret end forventet.
Lovforslaget ønskes færdigbehandlet i
indeværende folketingssamling, da lovforslaget
indfører regler, der svarer til direktiv
2024/1226, som har implementeringsfrist den
20. maj 2025. Danmark er ikke bundet af
implementeringsfristen på grund af
retsforbeholdet, men bl.a. for at støtte op om
EU’s restriktive foranstaltninger bør reglerne
træde i kraft hurtigst muligt.
Lovforslagets kompleksitet har medført, at
lovforslaget ikke på et tidligere tidspunkt har
kunnet sendes i offentlig høring. Det har derfor
ikke været muligt at fremsætte lovforslaget
inden den 1. april 2025. Hvis loven vedtages,
vil den træde i kraft den 1. oktober 2025. Det
bemærkes i den forbindelse, at lovforslaget
ønskes færdigbehandlet i indeværende
folketingsår.
Lovforslaget fremsættes efter den 1. april, idet
der i forbindelse med udarbejdelse af
lovforslaget er opstået en række
Ja
Ja
Ja
Ja
Side 24 | 28
FOLKETINGET INTERN
UFO, Alm.del - 2024-25 - Bilag 69: Statistisk materiale om lovgivningsarbejdet i folketingsåret 2024-25.
3071384_0025.png
L 220
REU
25. april 2025
Klima-, energi- og
forsyningsministeren
L 189
KEF
4. april 2025
problemstillinger, herunder af juridisk karakter.
Hensynet til, at politiet effektivt kan håndhæve
en afgørelse om, at personer, der ikke længere
er danske statsborgere, ikke besidder et dansk
pas, tilsiger, at lovforslaget behandles nu.
Lovforslaget ønskes derfor behandlet i
indeværende samling og foreslås at træde i
kraft den 1. juli 2025.
Lovforslaget fremsættes i forlængelse af
lanceringen af tryghedspakken ”Et trygt
Danmark for alle” den 10. marts 2025.
Hensynet til at sikre, at tryghedspakkens
initiativer hurtigst muligt kommer ud at virke
tilsiger, at lovforslaget behandles nu.
Lovforslaget ønskes derfor behandlet i
indeværende samling og foreslås at træde i
kraft den 1. juli 2025.
Nej
Ja
Skatteministeren
L 194
SAU
9. april 2025
L 195
SAU
9. april
Da lovforslaget bl.a. gennemfører
administrative retningslinjer fra OECD, der blev
offentliggjort den 18. februar 2025, fremsættes
det af hensyn til bl.a. en sædvanlig
høringsproces vedrørende disse ændringer
først efter den 1. april 2025. Lovforslaget
ønskes vedtaget i indeværende folketingsår.
Lovforslaget følger op på Aftale om
udformningen af grønt investeringsvindue af
30. januar 2025 […]
Fremsættelse af lovforslaget nu, og ikke i
næste samling, skyldes, at forslaget allerede
skal gælde for aktiver, der anskaffes fra og med
Nej
(Er dog oplyst lovforslaget
foreslås at træde i kraft 1.
juli 2025).
Ja
Nej
(Er dog oplyst, at lovforslag
skal træde i kraft hurtigst
muligt)
Side 25 | 28
FOLKETINGET INTERN
UFO, Alm.del - 2024-25 - Bilag 69: Statistisk materiale om lovgivningsarbejdet i folketingsåret 2024-25.
3071384_0026.png
Social- og
boligministeren
L 200
SOU
22. april 2025
L 201
SOU
22. april 2025
L 202
SOU
22. april 2025
den 1. januar 2025, hvorfor lovforslaget skal
træde i kraft hurtigst muligt.
Lovforslaget fremsættes nu, da lovprocessen
har afventet udfaldet af de politiske
forhandlinger, som blev afsluttet væsentligt
senere end forventet. Det har derfor
beklageligvis ikke været muligt at fremsætte
tidligere. Lovforslaget er en væsentlig prioritet
for regeringen og ønskes gennemført i dette
folketingsår og foreslås at træde i kraft den 1.
juli 2025, dog den 1. januar 2026 for så vidt
angår §§ 1-4 i lovforslaget. Lovforslaget
implementerer således et initiativ indgået som
led i Aftale om kommunernes økonomi for
2025, der skal afhjælpe stigende udgifter på
socialområdet.
Lovforslaget fremsættes nu, da lovprocessen
har afventet udfaldet af de politiske
forhandlinger, som blev afsluttet væsentligt
senere end forventet. Det har derfor
beklageligvis ikke været muligt at fremsætte
tidligere. Lovforslaget er en væsentlig prioritet
for regeringen og ønskes gennemført i dette
folketingsår mhp. at træde i kraft den 1. juli
2025. Lovforslaget implementerer således et
initiativ indgået som led i Aftale om
kommunernes økonomi for 2024, der skal
afhjælpe stigende udgifter på socialområdet.
Lovforslaget fremsættes nu, da lovprocessen
har afventet udfaldet af de politiske
forhandlinger, som blev afsluttet væsentligt
senere end forventet. Det har derfor
beklageligvis ikke været muligt at fremsætte
tidligere. Lovforslaget er en væsentlig prioritet
Ja
Ja
Ja
Side 26 | 28
FOLKETINGET INTERN
UFO, Alm.del - 2024-25 - Bilag 69: Statistisk materiale om lovgivningsarbejdet i folketingsåret 2024-25.
3071384_0027.png
L 203
SOU
22. april 2025
Transportministeren
L 209
TRU
23. april 2025
Udlændinge- og
integrationsministeren
L 196
UUI
10. april 2025
for regeringen og ønskes gennemført i dette
folketingsår og foreslås at træde i kraft den 1.
juli 2025. Lovforslaget implementerer således
et initiativ indgået som led i Aftale om
kommunernes økonomi for 2024, der skal
afhjælpe stigende udgifter på socialområdet.
Lovforslaget fremsættes nu, da lovprocessen
har afventet udfaldet af de politiske
forhandlinger, som blev afsluttet væsentligt
senere end forventet. Det har derfor
beklageligvis ikke været muligt at fremsætte
tidligere. Lovforslaget er en væsentlig prioritet
for regeringen og ønskes gennemført i dette
folketingsår mhp., at det kan træde i kraft den
1. juli 2025. Lovforslaget implementerer
således et initiativ indgået som led i Aftale om
kommunernes økonomi for 2025, der skal
afhjælpe stigende udgifter på socialområdet.
Lovforslagets sene fremsættelsestidspunkt
skyldes et ønske om at kunne handle i tilfælde
af, at de nævnte forsvarsformål eller civile
beredskabsformål pludselig kræver det.
Forslaget ønskes således gennemført i denne
folketingssamling.
Fremsættelsen den 10. april 2025 skal bl.a. ses
i sammenhæng med regeringens ønske om at
fremsætte lovforslaget i folketingssamlingen
2024/25, således at den foreslåede udvidelse
af voldsbestemmelsen kan træde i kraft den 1.
juli 2025. Lovforslaget ønskes således vedtaget
i indeværende folketingssamling.
Ja
Ja
Ja
Side 27 | 28
FOLKETINGET INTERN
UFO, Alm.del - 2024-25 - Bilag 69: Statistisk materiale om lovgivningsarbejdet i folketingsåret 2024-25.
3071384_0028.png
*I undersøgelsen indgår ikke følgende 4 lovforslag, da der for disse lovforslag gælder en fast særlig praksis med fremsættelsestidspunkt efter 1. april:
Forslag til finanslov for finansåret 2026 (L 224), Forslag til lov om ændring af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner m.v. (L
225), Forslag til lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2029 (L 226) og Forslag til lov om indfødsrets
meddelelse (L 217).
**Nej, er angivet, når der ikke udtrykkeligt i fremsættelsestalen er oplyst henholdsvis begrundelse for fremsættelse efter 1. april, og/eller om
lovforslaget ønskes færdigbehandlet i det aktuelle folketingsår, uanset at et sådant ønske evt. kan sluttes ud fra f.eks. lovforslagets bemærkninger,
ikrafttrædelsesbestemmelse m.v.
Side 28 | 28
FOLKETINGET INTERN